Mijn 850 10klapper nieuw leven ingeblazen door Remeeus

Gestart door joeryvaneck, 22-12-2015 15:29:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

joeryvaneck

Sorry dat het even geduurd heeft maar ik heb nu toch tijd gevonden om een update te maken over mijn Roffel.

Ongeveer 3 maanden geleden ben ik de trotse eigenaar geworden van een 854 2.5 10v in de mooie kleur DOP 421 voor een klein symbolisch bedrag. Via het forum had ik een oproep gedaan met de vraag of iemand een algehele check van mijn roffel wilde doen omdat ik gewoon nieuwsgierig was in wat voor staat de auto eigenlijk verkeerde. Pim reageerde direct en hij woonde maar een paar kilometer bij mij vandaan. ideaal dus.

Eenmaal op de brug viel de staat van de auto mij nog best mee. Wat ik eigenlijk het meest vervelend vond was dat we konden zien dat de auto voorschade had gehad welke niet heel netjes gerepareerd is. maar so far so good. Ik wist toen ik de auto kocht dat de krukaskeering lek was en dat deze sowieso vervangen moest worden.

Na een grondige inspectie en na de conclusie dat het makkelijker was om de motor te liften (motorsteun kapot +vervangen keerringen)  toch maar besloten dan gelijk grondig aan het werk te gaan.

Op m'n vrije dag naar estate service getuft om de nodige onderdelen te halen:
-Complete carterventilatieset
-Distributieset+rollen
-waterpomp
-alle keerringen+ nokkenas+krukas
-bougies+kabels+verdeler
-oliefilter+brandstoffilter
-motorsteun
-nog wat kleine rommel (rubbertjes en pakkingen ed)



Op een vrijdagavond begonnen samen met Pim (hij de monteur en ik de aangever). alle vloeistoffen er uit. kabels er af. steekassen er onderuit en liften. De steekassen waren niet zo heel makkelijk los te krijgen maar na 2 kapotte ratels, luchtsleutel en een brander is het toch gelukt.



Eigenlijk gingen de keerringen+ distributie, carterontluchting en waterpomp vervangen  heel voorspoedig. Dat zat er allemaal zo op. Sleutelt toch een stuk makkelijker als het blok op de grond staat.



Nu kwam eigenlijk het belangrijkste: De lekkende kering achter de bak. Dus de bak er af (Zat helemaal onder de olie) en maar eens kijken of de keering er uberhaupt nog wel inzat want hij lekte echt behoorlijk :).



de boosdoener zat er nog wel maar heel lekker zag het er allemaal niet meer uit. Alles netjes schoongemaakt en een nieuwe keerring geplaatst en toen vond Pim ( waar ik het uiteraard mee eens was ;) ) dat de koppelingsplaat toch ook wel erg dun was. Hij was nog niet helemaal klaar maar hij was al wel bijna op de nagels. Ik denk dat het de eerste plaat was die er in zat.



Dus daar ook maar een nieuwe set voor gehaald. Was uiteindelijk toch wel even slikken wat die onderdelen kosten. Maar aan de andere kant voor 1000 euro koop je ook geen andere auto die dan in deze staat verkeert.
Nadat alles weer opgebouwd was kon de motor er weer terug in. Dit leek totaal niet veel werk in het tempo waarin Pim dit voor elkaar had. BIjna met z'n ogen dicht sloot hij alles weer aan.


Toen was het magische moment van de sleutel voor de eerste keer omdraaien. Dus aan Pim de eer. Ik stond te luisteren, Pim startte de auto: Ontzettend beroerd lopen. Disco op het dashboard. Klonk niet goed. Daarbij maakte de stuurpomp ook een enorm lawaai.  Maar gelukkig was het euvel snel verholpen. We waren het slangetje naar de map sensor vergeten. :)
Wat extra atf in de stuurpomp deed ook wonderen. De computer er aan. foutcodes resetten en toen de testrit. Wat een verschil. Vooral met het schakelen en de auto loopt ook zo mooi rustig. Als hij stationair draait hoor je hem bijna niet. Ik ben ontzettend blij

Pim nogmaals bedankt voor je super goede hulp! Ik ben nu een aantal maanden verder. Ca 6000 kilometer en ik ben nog geen spat olie kwijt. Dit is toch wel een enorm verschil :)


Hij staat er weer netjes bij :)

Nu ben ik nog even benieuwd naar jullie mening. Op dit moment staat mijn 850 op persus velgen. welke ik ontzettend mooi vind. Ik heb daarnaast ook een v70 welke op columba's staat. Nu heb ik al van een aantal mensen gehoord die vinden dat de columba's beter op de 850 passen. wat vinden jullie er van?


Ik snap niet waarom sommige foto's gekantelt of ondersteboven staan :)






V70geRwin

Geen half werk, de aanschaf valt tegenwoordig wel mee maar dan heb je idd vaak nog wat onderhoud te doen, maar nu kan hij voorlopig weer ff lekker roffelen. Veel plezier ermee.

Velgen lekker zelf kiezen  ;)

elianmars


UserID6342

Mooi dat hij weer zo fijn loopt en jullie hebben het meteen goed aangepakt. Qua velgen, gewoon eronder zetten wat jij mooi vind.

850blues

Ik had je voorsteltopic al gezien en nu dus een blog met de foto's, leuk.
Mooi dat jullie het gelijk grondig hebben aangepakt en je hebt zo te zien een goed adresje gevonden. Weer een 10v die de komende tijd z'n km's blijft maken.
Klein nadeel van deze aanpak, dit blog zal voorlopig waarschijnlijk een sluimerend bestaan hebben... (wat niet erg is hoor).
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

joeryvaneck

Z'n kilometers gaat hij zeker maken. ik rijd nu ca 30.000 per jaar. Ik ben vorige week naar de dealer geweest om de kilometerstand the checken en deze was 280k. Dus ik kan voorlopig nog even :) :)

cornelis-b

#6
Hij staat er weer netjes bij?? Hij hangt aan de keien ;D ;D ;D
Mooie klus geweest mannen :eusa_clap:

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

marc-850


joeryvaneck

Vandaag nog wat kleine aanpassingen gedaan.

Koelvloeistof dop vervangen voor een groene
Glazen van de koplampen vervangen door twee hele verse
De daklijsten vervangen voor exemplaren van een s70. Dus geen water meer binnen 😄


Daarnaast net het geluk van mijn leven gehad: vanmiddag de olie gepeild en een paar druppels er bij. Rij ik net op de snelweg gaat iemand met een v70 classic voor me rijden en seinen. Dus ik denk: laat ik maar volgen. Sta ik bij de pomp: grote walmen onder de kap vandaan. Wat blijkt: de oliedop zat er niet op. Gelukkig maar 1 litertje verloren na 55 kilometer.Dus bijgevuld en thuis schoongespoten.

In alle constenatie het kenteken van de v70 vergeten. Ik ben hem eeuwig dankbaar!

elianmars

Citaat van: joeryvaneck op 29-12-2015 19:50:57
Daarnaast net het geluk van mijn leven gehad: vanmiddag de olie gepeild en een paar druppels er bij. Rij ik net op de snelweg gaat iemand met een v70 classic voor me rijden en seinen. Dus ik denk: laat ik maar volgen. Sta ik bij de pomp: grote walmen onder de kap vandaan. Wat blijkt: de oliedop zat er niet op. Gelukkig maar 1 litertje verloren na 55 kilometer.Dus bijgevuld en thuis schoongespoten.

In alle constenatie het kenteken van de v70 vergeten. Ik ben hem eeuwig dankbaar!

:eusa_clap:

joeryvaneck


V70geRwin

Citaat van: joeryvaneck op 29-12-2015 19:50:57
Vandaag nog wat kleine aanpassingen gedaan.

Koelvloeistof dop vervangen voor een groene
Glazen van de koplampen vervangen door twee hele verse
De daklijsten vervangen voor exemplaren van een s70. Dus geen water meer binnen 😄


Daarnaast net het geluk van mijn leven gehad: vanmiddag de olie gepeild en een paar druppels er bij. Rij ik net op de snelweg gaat iemand met een v70 classic voor me rijden en seinen. Dus ik denk: laat ik maar volgen. Sta ik bij de pomp: grote walmen onder de kap vandaan. Wat blijkt: de oliedop zat er niet op. Gelukkig maar 1 litertje verloren na 55 kilometer.Dus bijgevuld en thuis schoongespoten.

In alle constenatie het kenteken van de v70 vergeten. Ik ben hem eeuwig dankbaar!

Hulde.

Heb het ook een keer gehad, hele dop vergeten en het spettert lekker he  ;D
Ontdekten het toen ik gelukkig moest tanken.
Het roest voorlopig niet meer achter het blok  ;)

joeryvaneck

Even een kleine update

Gisteravond weer even bij Pim geweest. Dit weekend de uitlaat onder de auto vandaan gereden. De uitlaat was gescheurd bij het flexibele stuk tegen de flens aan. Mooie ronde breuk. Was goed te lassen.

Daarnaast even de afwateringsgooitjes doorgespoten. Dit was geen overbodige luxe.

En ik had een koplamp waarbij de schakelaar in het glas zat. Namelijk je vuist er tegen aan. Dit is ook weer opgelost.

Dus we gaan weer vrolijk verder.

Daarnaast heb ik nog een klein lijstje gemaakt welke dingen ik nog aan de auto gedaan wil hebben.


  • Kentekenplaten met oplegletters
  • mistlampen monteren. Deze hebben er ooit ingezeten maar zijn afgekoppeld. Nieuw setje ligt er al
  • 2 kapotte luchtroosters in het dashboard vervangen
  • Kilometerteller wieltje repareren en op de juiste stand zetten
  • Hoedeplankspeakers inbouwen. Setje van Henk overgenomen


remeeus

Was weer gezellig!

En je kunt weer lekker stil toeren.

Pim

cornelis-b

Zal wel lekker sportief geklonken hebben die open uitlaat ;D
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien