Arjan4130: Van NBP naar DOP V70

Gestart door Arjan4130, 01-02-2016 14:43:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Arjan4130

Nadat vorige eigenaar ' Kulk'  over deze auto heeft geblogd http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,68320.0.html leek het me passend om dit voort te zetten.

Blog 1: A rough start

We rijden al heel wat jaartjes in een afgeragde Micra. Prima, maar ik wilde al langer wat meer auto. En dan het liefst een V70. Na de geboorte van ons zoontje vond m'n vriendin een grotere auto ook wel een goed idee dus kon ik op zoek. Na lang zoeken uiteindelijk via dit forum een V70 gevonden die voldeed aan de wensen (Estate, LPG, onderhoud) en ook nog eens spoilertje, mooie velgen en een kleur die ik wilde!

Vorige week de auto opgehaald. Van buiten paar kleine deukjes maar netjes, van binnen rooklucht en wat minder mooi dan ik zou willen, maar daar was de prijs ook naar. Wel jammer dat na de koop meteen paneel van de achterklep naar beneden kwam, maar dat is een bekend probleem en een easy-fix. Bovendien had ik hier dus al kunnen lezen wat de auto technisch aan onderhoud had gehad. En dat gaf vertrouwen.

Vanuit Amsterdam naar huis al meteen duidelijk dat dit (zoals verwacht) heel wat comfortabeler rijdt dan onze Micra. Onderweg kwamen nog wel de onderste panelen van het dashboard naar beneden vallen. Jammer wanneer je net een "nieuwe" auto hebt en er valt van alles af  ;D Maar  geen paniek, valt wel te fixen.

Dag 2 had m'n vriendin de auto mee en die klaagde over moeilijk optrekken en afslaan. Ik dacht eerst dat ze even moest wennen aan de koppeling, maar na zelf proberen meteen duidelijk dat er iets echt niet in orde was. Ontsteking? Benzinetoevoer? Uiteindelijk blijkt de versnellingspook niet meer goed te zitten  waardoor we niet in z'n 1 maar in z'n 3 wegreden Oeps..

De nylon ring (ball seat) die de bal onderaan op z'n plaats houdt is gebroken, was al eens profesorich gefixt met schroefjes maar dat hielp duidelijk niet lang.



Euvel met de versnellingspook omzeilend een weekje in rondgereden. Echt wel blij met de wagen!

Dus mijn plannen voor vandaag waren even wat zooi wegbrengen en dan een start maken met de lijst met klusjes die ik had opgesteld:

- grondig stofzuigen/reinigen
- paneeltjes vastzetten
- nieuwe pook installeren zodra ik die heb
- radio vervangen voor een werkend exemplaar met natour of iets dergelijks voor mp3's
- dakdragers met slotjes vinden zodat de surfplanken bovenop kunnen

Dus ik naar de auto, druk op de afstandsbediening en niks...  :eusa_think: Met de sleutel erin, contact maken, niks... Misschien een lampje blijven branden?? Met de 850 van een buurvrouw de V70 aangezwengeld en even laten draaien, maar lukt niet om hem draaiend te houden. Hij slaat steeds weer af.

Dus Wegenwacht gebeld. En voor ik het wist was onze blauwe geweldenaar gedegradeerd tot een aanhanger  :'(



In ieder geval dynamo overleden. Deed niks meer en stonk verbrand. Omdat ik met m'n zoontje van 5 maanden zat en het erg lastig werd de auto zelf naar de werkplaats te rijden en dan met het ov terug naar huis te gaan. Was de Wegenwacht heel coulant en boden ze aan de auto een lift naar de werkplaats te geven.

Dus nu moet ik het even stellen zonder m'n prille geliefde. Hoor later vandaag als het goed is meer.

Niet al te beste start als Volvo-eigenaar. Wordt vervolgd...

 

RoelNL

Das geen beste start inderdaad, hopelijk valt het verder allemaal mee.

Zelf de dynamo vervangen is niet moeilijk, je kan eventueel een gebruikte erin zetten en die kosten nog geen 40,-
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

henry classic v70

#2
Citaat van: Arjan4130 op 01-02-2016 14:43:50
Dus ik naar de auto, druk op de afstandsbediening en niks...  :eusa_think: Met de sleutel erin, contact maken, niks... Misschien een lampje blijven branden?? Met de 850 van een buurvrouw de V70 aangezwengeld en even laten draaien, maar lukt niet om hem draaiend te houden. Hij slaat steeds weer af.

Dus Wegenwacht gebeld. En voor ik het wist was onze blauwe geweldenaar gedegradeerd tot een aanhanger  :'(

http://i357.photobucket.com/albums/oo11/arjan4130/Volvo%20V70/anwb_zps76g5zp9u.jpg

In ieder geval dynamo overleden. Deed niks meer en stonk verbrand. Omdat ik met m'n zoontje van 5 maanden zat en het erg lastig werd de auto zelf naar de werkplaats te rijden en dan met het ov terug naar huis te gaan. Was de Wegenwacht heel coulant en boden ze aan de auto een lift naar de werkplaats te geven.

Dus nu moet ik het even stellen zonder m'n prille geliefde. Hoor later vandaag als het goed is meer.

Niet al te beste start als Volvo-eigenaar. Wordt vervolgd...

 

Inderdaad... dat is geen goeie start  :eusa_eh:
't Kan natuurlijk allemaal een keer op zijn/kapot gaan maar dit vind ik wel zuur voor je....
Eerst zeker weten dat het de dynamo is voordat er een andere inkomt.
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

kulk

Het zit niet mee Arjan! Zonde!

Dynamo heb ik vorig jaar nog vervangen voor een andere gebruikte dus het is pech dat deze dynamo net nu
stuk gaat, weet je zeker dat hij kapot is trouwens?

Ik denk zelf dat er een lampje is blijven branden bij je rechter achterdeur, microswitch aan die kant is gaar.
Daarom moet je wat harder de deur dichtgooien zoals ik heb laten zien nadat we van het postkantoor terug kwamen. Het is wel heel irritant inderdaad, ik heb zelf ook al een keer met een platte accu gestaan daardoor.

Hopelijk blijft het hier voorlopig even bij, je hebt in een week al meer ellende dan ik het afgelopen half jaar had met deze auto :eusa_wall:

Arjan4130

Ik dacht zelf ook aan het lampje en dus lege accu. Maar Wegenwacht heeft dynamo ter plekke doorgemeten en zeggen dat hij niks meer doet. Hij had het over sluiting in de dynamo en die rook ook flink verbrand.

Heb natuurlijk overwogen om zelf uit te zoeken of ik het kon fixen. Maar uitzoekwerk en dan nog een dynamo vinden en die gaan halen. Op de fiets ofzo  ;D Ben ik zo een week verder zonder auto. En ondertussen stond die man van de wegenwacht daar met de melding dat hij hem direct mee kon nemen... Snel beslissen. Neem maar mee.

326 euro voor een nieuwe. Dan zet ANWB hem er wel kosteloos in. Zit blijkbaar in je lidmaatschap. 40 euro gebruikt slechts?! Auw.

Ook frustrerend dat de schoonmaakbeurt die op deze vrije dag gepland stond nu weer moet wachten. Nou ja dan maar de badkamer afkitten..

kulk

326 euro is zeker even slikken! Wel kans dat deze 3,5 ton meegaat ;)

henry classic v70

Als dat het enige blijft (en het pookmechanisme) is het nog te overzien, de wagen heeft volgens mij flink onderhoud gehad te zien in het blog
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Arjan4130

Gisteravond de wagen weer opgehaald (ANWB garage is tot 10:30 open). Monteur gaf aan dat de dynamo echt wel overleden was.

Hele startcircuit is doorgemeten. Accu en startmotor waren prima en met de nieuwe dynamo laadt hij ook weer netjes.

Bij het wegrijden nog bijna chagrijnig geworden op de monteur omdat de dashboardverlichting het niet meer deed. Ik dacht die heeft vast een stekker losgetrokken, maar bleek dat de dimmerknop op het dashboard helemaal naar beneden stond  :eusa_wall: Zo'n knop had onze Micra niet hoor  ;D

Gisteravond gelijk ritje gemaakt en wezen tanken. De lage prijs van een volle tank LPG verzachtte de pijn van de reparatiekosten wel een beetje. En wanneer hij rijdt, rijdt hij wel lekker hoor!

Arjan4130

Gisteren de nieuwe pookunit ontvangen (dank nog daarvoor KIM!). De nieuwe unit was van nylon, terwijl die in mijn auto van aluminium is.


Links de oude, rechts de nieuwe.

Maar de gaten leken op dezelfde plek te zitten en de slag van de armen die de kabels verstellen lijkt ook gelijk. Wel iets andere aansluiting, maar kon met de unit in de auto niet goed beoordelen of dat een probleem zou zijn (bovenstaande foto is later tijdens de klus gemaakt).

Dus vandaag aan de slag.

1. Middenconsole weggehaald
2. Metalen framepje onder de console losgemaakt zodat ik bij de bouten van de pookunit kon
3. Bouten van de pookunit er uitgedraaid
4. Toen was de unit los van de auto, maar zat alleen nog vast aan de versnellingskabels. Kabels losklikken was nog even lastig omdat er weinig ruimte was om erbij te komen.
5. Nu zou ik de kabels op de nieuwe unit moeten klikken. Maar dat ging helaas niet door. Waar mijn oude unit twee kogelgewrichtjes heeft waar de kabels opklikken, heeft de nieuwe één kogelgewrichtje en een andersoortig gewrichtje. Oftewel kan 1 van de versnellingskabels er niet op aansluiten.


Middenconsole uit de weg.. Check m'n tijdelijke soundsystem in de bovenhoek  ;D


Verschil in uiteinden van de armpjes


Kabels beide voor kogelgewricht

6. Goed stofzuigen nu de unit eraf was, want was nogal een asbak onder de middenconsole. En alles even goed gepoetst nu ik er goed bij kon.
7. Onverrichter zake de oude poolunit weer terug gemonteerd. Met druk op de pook kan je immers nog schakelen...

Nu op zoek naar de juiste pookunit. Al heb ik ondertussen nog wel een ideetje voor een work-around.

Wordt vervolgd...

FrankvdAa

Zit er geen kogel onder die witte dop? M.a.w. kun je dat witte gedeelte er niet afhalen en daar je schakelkabel op klikken?
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

V70geRwin

Kan je het goede deel overzetten?

En welkom!

KIM

De kabels zijn inderdaad anders.
Ik denk als je het witte dopje weghaalt, dat je een kogel tegenkomt maar dan is het probleem voor de kabel aan de zijkant niet opgelost.

Ik heb, zoals gezegd, de kabels hier nog liggen: Het lijkt me sterk dat de aansluitingen op de bak anders zijn.

UserID6342

Schakelkabels zijn net nieuw bij die auto.....  En dat huis troffen wij ook zo aan, kabels vernieuwd en verder nergens geen last van gehad.  Schakelde gewoon goed.

Arjan4130

Citaat van: FrankvdAa op 07-02-2016 22:58:11
Zit er geen kogel onder die witte dop? M.a.w. kun je dat witte gedeelte er niet afhalen en daar je schakelkabel op klikken?

Onderste aansluiting is inderdaad geen probleem. Onder dat witte kapje zit inderdaad een kogel. Maar die aan de zijkant is het probleem. Dat is een puntje waar de de kabel niet op kan klikken.

Citaat van: Dirk342 op 08-02-2016 15:54:30
Schakelkabels zijn net nieuw bij die auto.....  En dat huis troffen wij ook zo aan, kabels vernieuwd en verder nergens geen last van gehad.  Schakelde gewoon goed.

Aan de kabels ligt het inderdaad niet. Die nylon dop die de pook op z'n plek houdt zat op dat moment waarschijnlijk nog klem genoeg. Nu floept ie er bij de minste beweging uit. Ik heb begrepen dat die wel te vervangen is, maar een andere poolunit is ondertussen voordeliger. Moet ik er alleen wel een kopen die op de kabels past  ;)


Arjan4130

Dik een jaar verder alweer! Weinig zelf geklust aan de auto. Wel aan m'n huis dat nu een extra verdieping telt  :)

Afgelopen jaar heerlijk rondgereden in de V70. Wat een weelde! (onze vorige auto was een Micra). Hij verbruikt wat olie maar verder hadden we weinig te klagen. Zolang we maar bij de garage wegbleven. Want daar bleek het helaas elke keer raak..

Vorig jaar bij de apk al voor 1000 euro aan de beurt. Niks heftigs, maar veel kleine dingetjes die het samen duur maakten. Bumpersteunen, spoorstang, nieuwe banden, uitlijnen, handremkabels.. Was te laat met keuring inplannen bij de vertrouwde garage dus naar een ander adresje geweest waar m'n schoonvader goede ervaring mee had.

Half jaar later waren de nieuwe voorbanden aan de binnenkant compleet opgevreten. Dus ik naar de vertrouwde garage waar ze me helaas vertelden dat de beunhaas er waarschijnlijk alleen nieuwe banden op had gezet. Dus nu alsnog nieuwe spoorstang en uitlijnen. En dus wéér nieuwe voorbanden.  >:( Nog ruzie gemaakt met het andere adresje, maar tevergeefs. Dat was weer een dure maar wijze les.  :eusa_wall:

Deze week weer voor de apk geweest (nu netjes op tijd gepland). Helaas zou het weer dik 700 euro worden en dat was dan nog exclusief de distributie die aan de beurt is en exclusief een nieuwe voorruit (daar is hij niet op afgekeurd, maar daar zit een gigabarst in). Deels eigen schuld want ik heb schade gereden aan het linker voorscherm waardoor het knipperlicht niet goed zit (afkeurpunt). Maar daarnaast toch ook nog wat andere dingetjes en zo lopen al met al de kosten bij dit exemplaar gewoon teveel op.

Oftewel, helaas gaat het hier eindigen voor deze V70 en mij.
Maar ik ben zeker niet klaar met deze auto's. In de afgelopen twee jaar echt verslingerd geraakt aan dit type. Dus nu snel op zoek naar een andere V70 of 850. In september willen we met de familie naar Biarritz dus ik moet nog beetje opschieten ook  ;D


Mocht iemand een betrouwbaar exemplaar weten dat aantoonbaar goed is onderhouden houd ik me aanbevolen. Liefst een handgeschakelde 2.5 10v op benzine of gas. Maar een andere estate mag ook.