Arjan4130: Van NBP naar DOP V70

Gestart door Arjan4130, 01-02-2016 14:43:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

arjenT5R

Als je nou goed had gelezen is de kans ruim aanwezig dat dit veroorzaak wordt door je lekke uitlaat
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Arjan4130

Citaat van: arjenT5R op 01-09-2017 22:06:46
Als je nou goed had gelezen is de kans ruim aanwezig dat dit veroorzaak wordt door je lekke uitlaat

Ik doe m'n best om alle suggesties na te gaan hoor. Een deel van die suggesties in het techniek-topic heeft mijn bericht hier gekruist. Maar de moraal van het verhaal blijft dat ik een kutdag had  ;)

Maar bedoel je nou dat het kan komen door een lek in de uitlaat zelf? Dus dan denkt de achterste lambda sonde dat de verbranding niet ok is (door extra lucht in de uitlaat?) en dan gaat de achterste lambda het motormanagement beinvloeden?
Of bedoel je lek in het uitlaatspruitsuk? Dan beinvloed de voorste lambdasonde de verbranding via het motormanagement. Right?

volvobug

10V en een achterste lambdasonde???  :eusa_think:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

arjenT5R

Hahaha je hebt van het uitlaatspruitstuk een flens een stukje pijp de sonde en dan de kat.

Als ie ergens tussen spruitstuk en sonde lekt dan heb je grote kans dat ie fout meet ja.

Niet te moeilijk denken  :angel:

De lambda sonde is eigenlijk een zuurstof meter, hij meet het gehalte zuurstof in de pijp en bepaald aan de hand daarvan het mengsel. Dus als jij ergens zuurstof aanzuigt komt t niet goed.

Hetzelfde geld voor vacuum lekkerij natuurlijk er zit verschil in de map waarde en de waarde die de lambda sonde geeft, en dit probeert ie te compenseren.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Arjan4130

Citaat van: volvobug op 01-09-2017 23:49:29
10V en een achterste lambdasonde???  :eusa_think:

Haha, niet dus  :)

Ik ben ff een crash course motortechniek aan het doen door heel veel te lezen hier op het forum. Maar niet gehinded door enige achtergrondkennis is het soms best lastig de info er uit te filteren die voor mijn model geldt :eusa_whistle:

Ach ja, dan kunnen jullie weer ff lachen als ik met een idiote vraag of conclusie op de proppen kom  ;D

Arjan4130

In het topic over m'n probleem met de motor die niet lekker loopt ook een update gedaan, maar ook maar hier. Vandaag zo'n beetje alle Volvo-dealers in de regio afgeweest voor een setje standaard bougies. Iets met het voorraadbeheer bij Verkerk klopt niet. Ach, bij de derde vestiging slaagde ik er uiteindelijk in een setje te bemachtigen.
Auto reed tijdens dit rondje Utrecht echt heel erg beroerd met continu horten en stoten.

Vervangen van de bougies ging vervolgens ook al helemaal niet zoals ik het wilde. Begon al met dat ik eerst een nieuwe bougie-sleutel moest gaan kopen omdat ik die in de auto had laten liggen die ik had ingeruild  :eusa_wall: Vervolgens zaten 2 bougies zo vast dat ik het met die sleutel (zo'n goedkoop t-ding) niet ging redden. Nog een tang op gezet, maar dan zit je er gewoon niet goed op en was bang dat ik iets stuk zou draaien.

Dus turbo-bougies er terug in en toen op pad voor een bezoekje aan m'n moeder. Niet heel veel van m'n moeder gezien want meteen in de oude schuur van m'n vader op zoek gegaan naar een goede bougie-sleutel. Uiteindelijk een combi kunnen maken van een bougiedop en een asmoersleutel. Heel voorzichtig aan het werk en ja ze kwamen los!

Standaard bougies erin, starten en lopen als een zonnetje!!! Ook op gas geen probleem. En het Lambda-lampje was uit en bleef ook uit!

Echt geniaal dat ik (met zo goed als geen kennis of ervaring op het gebied van motortechniek) dankzij jullie voor elkaar krijg wat 3 ervaren monteurs in een dag niet voor elkaar krijgen!

Ok, moet wel zeggen dat ik denk dat het in eerste instantie dus de Lamda is geweest. Maar de garage heeft als eerste nieuwe bougies gedaan (de verkeerde!) en daarna verder geprobeerd. Vanaf het moment dat ze deze bougies erin hebben gedaan kregen ze hem natuurlijk niet meer lekker lopend. De nieuwe lambda-sonde gaf wel meteen verbetering bij het meten van de uitstoot, dus daar tackelden ze waarschijnlijk het originele probleem. Alleen hadden ze ondertussen zelf voor een veel heftiger ontstekingsprobleem gezorgd  :eusa_doh:

Ik hoop dat hij net zo lekker blijft lopen als ik er morgen wat verder mee rijd. Maar eerst een heel heel dik  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: voor jullie. Jullie zijn echt geniaal!

JvW

Mooi dat het geregeld is! Nu genieten van je aanwinst!

)()()sT

Mooi! Toch best bijzonder dat turbo-bougies dan zo anders zijn.
Fijn ook dat je ze los hebt gekregen; ik draai ze daarom altijd netjes op moment vast want een vastzittende kaars... brrr ;)

arjenT5R

#53
Citaat van: )()()sT op 03-09-2017 09:04:29
Mooi! Toch best bijzonder dat turbo-bougies dan zo anders zijn.
Fijn ook dat je ze los hebt gekregen; ik draai ze daarom altijd netjes op moment vast want een vastzittende kaars... brrr ;)

Tsja misschien waren t tweedehands turbo bougies?
Ik rij ook met bosch en ngk enzo hoor net wat t uit komt in de 10V... probeer wel volvo maar lukt niet altijd.
Geeft er geen klap minder om.
Bosch iridium kwam er na 30.000 km onbeschadigd uit...

Er zullen vast meerdere dingen niet kloppen, iig mooi dat t nu geregeld is.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!