V70 vs V70 n

Gestart door devonius, 05-02-2016 22:27:59

Vorige topic - Volgende topic

Snellebaksteen

En bovendien ben je met een handbak zoveel zuiniger dat je in de 3 ton die een DM vliegwiel meegaat genoeg kunt besparen.
Maar een automaat is wel veel lekkerder.
Onze S40 heeft een automaat en alleen daarom rijdt mijn vrouw liever in de S40.
In alles is de V70 beter en comfortabeler en toch kiest ze vaak voor de S40.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Lunadust

2mass vliegwiel kan een eeuwigheid meegaan. Als je er maar mee om kan gaan.

Verbruik ligt volledig aan rechtervoet en inzet.

S40 is per definitie geen Volvo.

Aangezien er geen versnellingsbakolieverversingen in de ondehoudsschema's zitten is een automaat rond 3 ton druk bezig om kapot te gaan.

Gt en conventionele 5 trapsautomaten zijn bijna gelijk aan elkaar.
Veel Nnen worden als gt geadverteerd maar hebben normale pook.

Bij mijn N t5 gaat de gt de lockup in 5 bij 60
Verbruik op lpg is 1 op 10/ 1 op 11 bij dit weer.
De 2.4 140pk classic handbak doet dan op benzine 1 op 12.
Dit bij dezelfde rijstijl en goed onderhoud.
Techneut, geen dichter.

devonius

De velgen van een classic passen ook gewoon op de N toch?

##edit##
ja dat past

jeroen74

Vandaag wezen kijken bij deze auto

De site belooft plenty aan privacy om de auto op je gemak te bekijken, en ruime verlichting zoals de foto's lijken te bevestigen. De gemiddelde parkeergarage is echter beter verlicht en de wat a-typische verkoper bleef hinderlijk er bij staan.

Eerste puntje was een lege linker achterband, dat naderhand door de verkoper verklaard werd door afval van het metaalverwerkingsbedrijf om de hoek dat op straat valt. Enigszins plausibel.

Ik blader door het onderhoudsboekje dat heerlijk vol geplakt is met vrolijke goudkleurige stickers van een Volvo dealer. Jammer alleen dat er vrijwel nergens bij staat wat er vervangen is; alleen zeer recentelijk distributie+waterpomp. Niets over schokdempers, remschijven (hebben een aardige rand trouwens...), brandstofinjectoren, draagarmen en aangezien het een handbak is, erg belangrijk, iets over de koppeling en vliegwiel. De verkoper weet het eigenlijk ook niet merk ik, en vertelt me dat Volvo die dingen bij 250dkm wisselt. Vast  :eusa_hand:

Ik stap eens in, speel wat met de knopjes, ontdek een lelijke JVC radio, bah, maar overkomelijk, net als de gaatjes van een verwijderde telefoonhouder. Hij biedt me de sleutels aan, ik mag hem wel starten hoor. Nou, dat ding moest eerst 5 s rondgaan, en vervolgens loopt ie maar op 4 poten, pas na een paar seconde komt de 5de erbij. Het duurt ongeveer een minuut voordat ie echt lekker stabiel en rustig loopt. "Ja, hij staat ook al een week stil". Niet acceptabel voor mij, dat mag ie doen als ie een maand bij -20 buiten gestaan heeft.

Ik begin al te twijfelen of een proefrit wel de moeite waard gaat zijn. Ik speel wat met de koppeling, gaat vrij licht, geef wat gas, speel nog wat met de pook. En uit het niets openbaart zich daar een onregelmatig getik wat zich laat oproepen en doen verdwijnen met het koppelingspedaal. Gegarandeerd dat vermaledijde twee-massa-vliegwiel. En een melding 'reg. service vereist'. 

De verkoper doet zelf ook nog diagnose en concludeert uiteindelijk hetzelfde als ik, dat er iets met de koppeling is; en dat zoiets wel een punt tijdens de prijsonderhandeling kan worden. Daar heb ik echt geen zin in.

Terwijl ik al besloten heb dat een proefrit echt geen zin heeft, valt mij oog op een vierkante roestblaar op de rechter A-stijl. Daar zit vast meer ellende onder verborgen.  Samen met de smoezelige beige lederen bekleding die meer een nicotine kleurtje heeft, besluit ik dat ik echt genoeg gezien heb en vertel ik de verkoper maar dat ik er nog over na moet denken.

Helaas weet ik dus nog niet hoe een V70N rijdt  :-\

Sbv

gewoon gaan rijden dan weet je het. Je kan dealer benaderen voor historie over het algemeen wil men deze wel verstrekken.

slechte starten kan injectoren zijn

jeroen74

Ik ben niet op zoek naar een klusauto, als ik eindeloos wil klussen moet ik gewoon mijn 850 houden ;D

Injectoren, vliegwiel, koppeling, roestplekken, zijn allemaal dure dingen om te fixen  :eusa_shifty: Misschien allemaal niet erg als je iets heel erg zeldzaams zoekt, een dikke R met atacama leer of zo, maar niet als je gewoon een dertien-in-een-dozijn D5je zoekt; aanbod genoeg :angel:

StefanCJ

Niet om het een of ander, maar een gemiddelde N is ook alweer 12 jaar oud. Dan komt er qua onderhoud gewoon een hoop om de hoek kijken; schokbrekers, draagarmen, fuseekogels, koppeling (indien MT), dynamo, motorsteunen, koelslangen etc. Het is goed dat je kritisch bent maar zo goed als alle aangeboden D5's valt er nog genoeg aan (achterstallig) onderhoud te verrichten.

Been there, done that, het hoort nou eenmaal bij een oudere auto.   ;D

Dealer werkt inderdaad vaak mee als het gaat om onderhoudshistorie. Kopieën van facturen verstrekken ze niet maar grote dingen willen ze best noemen.

Sbv

Citaat van: jeroen74 op 16-02-2016 21:02:32
Ik ben niet op zoek naar een klusauto, als ik eindeloos wil klussen moet ik gewoon mijn 850 houden ;D

Injectoren, vliegwiel, koppeling, roestplekken, zijn allemaal dure dingen om te fixen  :eusa_shifty: Misschien allemaal niet erg als je iets heel erg zeldzaams zoekt, een dikke R met atacama leer of zo, maar niet als je gewoon een dertien-in-een-dozijn D5je zoekt; aanbod genoeg :angel:
Het zijn net 850's alleen rammelen ze minder. Hou ook gewoon rekening met 1000 a 1500 achterstallig onderhoud

Ewout Schalkwijk

Citaat van: StefanCJ op 16-02-2016 21:10:16
Niet om het een of ander, maar een gemiddelde N is ook alweer 12 jaar oud.

De oudste Nnen zijn nu al 16 jaar oud. Maar twee jaar jonger dan mijn oude Classic, wel veeeeel meer auto.

Ook de Nnen hebben dezelfde slechte handrem constructie als de Classic's.

Citaat van: Sbv op 16-02-2016 21:14:18
Het zijn net 850's alleen rammelen ze minder. Hou ook gewoon rekening met 1000 a 1500 achterstallig onderhoud

Persoonlijk vind ik het onderstel fors beter dan het onderstel van een Classic. Met een dergelijke reservering aan eerste onderhoud zit je redelijk veilig denk ik. Bij de eerste 2.5D's is de distributieservice nog flink kostbaar ivm de extra pompriem e.d. De D5's zijn de helft goedkoper voor wat dat betreft.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

jeroen74

Maar het bewijst mijn inziens dat een boekje vol kleurige stempels en stickers van een dealer kloppend tot op de laatste km toch ook niet zaligmakend is. Ik dacht voor de gein toch maar eens voor 1 keer in mijn leven aan dat soort dingen waarde te hechten. En het bewijst voor mezelf dat verkooppraat ook alleen maar verkooppraat is; meuk. De advertentie tekst is in die zin gewoon wel wat misleidend (wat ik ook al verwachtte).

Van dunne remschijven, of versleten draagarmen of een paar kapotte schakelaarlampjes lig ik niet zo wakker; die zijn niet zo acuut en makkelijk voor vrij weinig en zonder moeilijke gedoe te vervangen. Slecht starten en rare geluiden in een motor doen je vertrouwen in een auto snel tot het vriespunt dalen. En roest op zo'n plek is een absolute no go voor mij.

Proefrit maak ik alleen als ik echt de intentie heb om een auto ook echt te kopen als ie me dan bevalt. Geen testpiloterij :eusa_hand:

petrolhead2.5

ik geef je hééél groot gelijk dat je 'm hebt laten staan. Oké de meeste auto's zullen kilometervreters zijn, maar daarbij hoeft 't nog niet een uitgeleefd exemplaar te zijn.

devonius

vrijdag bij een n wezen kijken (170pk, aut, 270k, eind 2000) en deze na een proefrit en een visuele inspectie doen besuiten te kopen. Bij een dealer (handel) waar ik ook mn classic tdi kon inruilen tegen een acceptabele prijs. Ook wel fijn die gelijk kwijt te zijn.
Onderhoud lijkt goed, veel gekrabbel in het boekje, maar inderdaad geringe info over echt grote zaken behalve schijven/blokken en de distributie die wel gedaan is plus airobeurt. Maar 2 voorgaande eigenaren. Optisch binnen en buiten erg fraai. Er zal vast nog wel iets opvallen als die straks voor de deur staat. Ben nogal snel enthousiast en heb dan de neiging ergens overheen te kijken. Maar goed dat zien we dan wel. Hij ziet er tres bien uit en rijdt heerlijk (de proefrit dan he).
Valt me wel op dat de n hoger op zn poten staat. Er zitten 15" onder en de ruimte in de wielkast is echt fors meer dan bij mn classic (niet verlaagd) en nee het is geen xc.

Het blijft in mijn ogen een gok en ik hou rekening met wat kosten.
Ga hem morgen ophalen en verwacht een fijne rit hilversum - den haag!
Niet al te ver maar toch een mooie test. Bij de lokale garage - die veel volvo doet - een afspraak maken om hem te laten checken. Wellicht de aut een keertje flushen of alvast de cartervent doen.
Ben benieuwd. Hoop dat ik een goede koop gedaan heb.

Sbv

15" is ook wel erg klein onder een V70n.
ETM al vervangen ? geen roest achter deurrubbers bovenzijde achterportieren?

Net even gezocht op internet naar degene die je waarschijnlijk gekocht hebt. Is de distributie gedaan ? deze is in 2006 vervangen bij ca 150000. zal dus zsm gedaan moeten worden

jeroen74

Ik geloof dat mijn 850 een beetje boos op me is... gisteren hoorde ik op de terugweg in de file al een klepje zachtjes tikken, en vanavond ook weer :-[

Heb hem maar een litertje Castrol gegeven. Voor het eerst ook flink wat witte smurrie aan de peilstok.

@devonius, heb je hem al, en hoe bevalt het?

Midicijnman

Gefeliciteerd! En nu wachten we allemaal op FOTO'S. ;-)