V70 vs V70 n

Gestart door devonius, 05-02-2016 22:27:59

Vorige topic - Volgende topic

Lunadust

Bakolie en opnieuw inleren, achterste lambda sensor.
Vallen de uitlaatspruitstukpakkingen onder achterstallig?

Verder veel pech gehad ermee, nu is ie goed, kijken of dat de komende 2,5 maand zo blijft, dan mag ie weer nieuwe olie
en filters en bougies.

Techneut, geen dichter.

jeroen74

Vandaag bij deze auto wezen kijken. Dat was een nog groter fiasco dan de eerste in Alphen a/d Rijn een paar weken geleden.

Kon de auto op mijn gemak aan de buitenkant inspecteren, is echt een prachtige auto, alleen wat witte plekjes op de voorbumper onder en heel klein beetje roest achter het rubber van de linker koplamp. Beetje stoeprande schade aan de velgen. Ook interieur eigenlijk gewoon super netjes op wat gebruiksporen na. Banden lekker nog veel profiel.

Kwartier wachten op een verkoper, proefrit geregeld, auto wordt voorgereden, stap in, het eerste wat me opvalt is wat een klere herriebak het is, vooral stationair; eerste gedachte vacuumgestuurde motorsteunen niet goed.

Stukje rijden, hard remmen... rempedaal voelt sponzig en erg lange slag. Stoelverwarming heerlijk warm. Wat is dat gesis in de voetenruimte rechts? Valt me op dat al na een minuutje of twee de motortemperatuur al goed op weg is, alleen de kachel steenkoud. In mijn ervaring doen diesels er iets langer over....

Ik rijd de snelweg op, vindt het allemaal niet echt vlot gaan, 120 naar 140 duurt nog langer dan mijn geriatrische 850 10 klepper op gas. Dat kan toch geen 163pk zijn?

Kachel nog steeds ijskoud ondanks standje rood; F**k, motor temperatuur vol in het rood %$@&*%*. Eerste beste afrit genomen, boordcomputer vraagt me vriendelijk doch dringend zsm te stoppen. Motor houdt ook in af en toe. En daar sta je in het gras op de N335, ik zet de motor uit in de hoop dat ie genoeg afgekoeld is om mijn weg terug te vervolgen.

Na een paar minuten wil ik hem weer starten, accu uitgeput... welja, ook nog pffff :eusa_silenced: Verkoper maar gebeld dat ie me moet komen halen. Wel een half uurtje de tijd gehad om eens lekker het hele interieur in me op te nemen. Leder in nog prachtige staat. RTI. Dolby. Electrische stoelbediening, zelfs een knopje voor kinderslot voor de deuren achter. Electriek schuifdakkie. Colaresten in de middenconsole. Standkachel. HID lampen.

Geen idee wat er precies met het torretje is, lekke koppakking of iets dergelijks; tankje zat wel vol.  Auto is denk ik de laatste 100dkm gewoon verwaarloosd. Ook net precies voor de tweede riemwissel ingeruild.

Ergo, lage kmstand zegt kennelijk ook niet alles.

Blegh  >:(

Ewout Schalkwijk

Als je ze zo aantreft, dan geeft dat niet veel vertrouwen zeg. :eusa_wall:
Rustig blijven zoeken, ze zijn er echt wel die in orde zijn.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

jeroen74

Ik heb rustig doorgezocht, een hele tijd werden er geen auto's aangeboden, tot eentje in Veenendaal. Dat was de eerste auto waarbij ik eigenlijk niet 1-2-3 iets op aan kon merken waardoor ik resoluut weg kon lopen met de mededeling dat ik er nog wel over na zal denken ;D

Meneer de verkoper trachtte mij te verleiden tot een snelle beslissing maar ik heb hem toch kunnen afwimpelen. Toch eng soms hoe sommige mensen kunnen transformeren van een iets of wat sukkelig persoon naar een keiharde koude onderhandelaar (deed mij wat denken aan Raymond Reddington uit The Blacklist...)

Uiteindelijk wel gekocht, nieuwe distrubitieriem + wiellager bedongen, voor de rest telefonisch afgehandeld en twee weken moet wachten.

Heb hem nu anderhalve week, en wat heb ik voor de vele centjes gekregen:

* Een Volvo V70 uit 2004 in de kleur Black Sapphire
* D5 motor en Geartronic
* 318500 km gereden toen ik hem kocht
* Edition II uitvoering met als enige extra optie HID verlichting
* Lichte lederen bekleding, donker dashboard (interieur code AA7C,  staat niet de folders...  ???)
* 17" Thor wielen
* Volledige onderhoudshistorie (stuk of twaalf dubbelzijdig geprinte A4tjes van Broekhuis, en twee facturen van Tyre Profile center)

Wat zijn de minpunten die ik tot nu toe heb gevonden:
* Een uitlaathitteschild klapperde er lustig op los in de rijwind bij 100+ km/h, dat was simpel te fixen
* Draagarmrubbers,  motorsteun aan de distributiezijde, reactiearm van de bak voor, en mogelijk motorsteun achter hebben hun beste tijd wel gehad
* Deurrubbers links zijn beschadigd
* In D met de voet op de rem dreunt ie wat meer dan mij lief is waardoor een interieurdeel hier en daar mee gaat resoneren

Bepaalde zaken kun je verwachten bij een 12 jaar oude auto, zoals diverse kleine beschadigingen in het interieur en kras of buts hier en daar. Uitgeleefd is de auto zeker niet. De eerste eigenaar was een makelaar.

Foto's van de verkoper:

Die telefoonhouder heb ik ondertussen verwijderd en tijdelijk achter dat bakje gepropt, en die Parrot weet ik nog niet wat ik er mee doe.

Ergelijk vond ik daags nadat ik hem gekocht had op autoscout24 er bijna elke dag wel vergelijkbare auto's werden aangeboden  :eusa_sick:

j3r03n

Hoe is het verbruik van een benzine N tegenover de Classic?
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

Easterboy

Mijn vader rijdt S70, ik rijd S60.
Het verbruik ligt erg dicht bij elkaar. Hij rijdt iets minder zuinig, maar dat komt doordat hij op gas rijdt en ik op benzine.
Zijn wagen rijdt 1 op 7/8 en ik rijd 1 op 8/9 met redelijk rustig rijden.
Dat verschil is dus te verwaarlozen.

RoelNL

Verbruik is afhankelijk van het type motor.

Zelf heb ik een het oude motorblok 2.3ltr turbo met witte injectoren. Mijn ouders hebben hebben een 2.4t nieuwe type motorblok met oranje injectoren.

Met de auto van mijn ouders kom ik sowieso een stuk verder op benzine dan met mijn classic. Het is een beetje appels met peren vergelijken maar de motor van de N is gewoon een stuk moderner dan die van mijn classic en daardoor een stukje zuiniger. Dat is ook nog afhankelijk of je in de classic het nieuwe type motor hebt, want dat scheelt ook weer een stuk.

De waardes van de BC staan bij mijn classic liggen tussen 11.5ltr en 12.5/100km  en die van de N tussen 10 en 11ltr/100km.

edit

Even een kleine nuance de auto van mijn ouders rijd eigenlijk alleen in het dorp rond. Gisteren had ik een volle tank gaf de tankmeter aan nog 999km tot lege tank :-) op de snelweg. Beide zijn automaat.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

leons850

De motor regeling is sowiezo heel anders bij een N dan bij een Classic.
Ik heb zelf een S70 2.3 T5 (oud type dus) en een V70N 2.3 T5.
Ondanks dat de V70 dik 150KG zwaarder is, zou ik willen dat het verbruik van mijn S70 zo is.
Als ik echt heel erg hard mijn best doe met de S70 dan kan ik zuiniger rijden dan 1/10 op benzine (LPG blijft daar net onder).
Met de V70 rijd ik makkelijk 1/10, verschil is dat ik met de V70 dan gewoon nog wel lekker door rijd en met de S70 dan alleen nog naar de gaspedaal kijk.

Met beide auto's geprobeerd om zo zuinig mogelijk te rijden, de S70 deed toen (op LPG) 1/9.9) en de V70 deed toen 1/14 (op benzine).
Beide auto's is stage 0 voor elkaar, mogelijk kan de V70 nog zuiniger door de lambda sonde te vervangen.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

elianmars

Verbruiksmeter van onze C70 staat op 12 liter per 100 kilometer. Standaard 2.3 T5. Wel automaat, dus verbruik ligt daardoor iets hoger.

Verbruik van mijn V70N 2.4 T5, die beetje gekieteld is:

:eusa_angel:

leons850

Citaat van: elianmars op 17-05-2016 08:45:15
Verbruiksmeter van onze C70 staat op 12 liter per 100 kilometer. Standaard 2.3 T5. Wel automaat, dus verbruik ligt daardoor iets hoger.

http://myalbum.com/photo/fy8VKOnil2o5/360.jpg

Wel zijn jou beide auto's ME7 (elektrisch gasklep), dit maakt veel verschil voor het verbruik. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

elianmars

Citaat van: leons850 op 17-05-2016 08:52:45
Citaat van: elianmars op 17-05-2016 08:45:15

http://myalbum.com/photo/fy8VKOnil2o5/360.jpg

Wel zijn jou beide auto's ME7 (elektrisch gasklep), dit maakt veel verschil voor het verbruik. ;)

Nou, de C zuipt er met ME7 en twee nieuwe lambdasondes vrolijk op los, hoor  :eusa_shifty:

Vier liter per 100 kilometer meer dan de V, die bijna 90 paarden meer onder de kap heeft.

RoelNL

Ja maar je c70 is toch ook nog steeds een baksteen, terwijl de v70n veel gestroomlijnder is ;-)
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Lunadust

Classic 2.4 handbak doet op bc 9.0 (woon werk 12km enkel)
De 2.3 t5 n automaat doet op bc 8.8 (woon werk 57km enkel)
Word normaal mee gereden.
Techneut, geen dichter.

StefanCJ

Nette auto in een mooie kleur. Veel plezier ermee!

Galactica

Even inhaken op dit draadje..

Ik heb een mooie XC70n 2.4t Geartronic (2002 model) gezien.

Maar heb ik nu goed begrepen dat ik dan het recept voor een ramp heb?

2.4T
AWD
Geartronic.