'Vogeltje' en kaars lucht rechts-voor?

Gestart door Bart R, 08-03-2016 10:03:05

Vorige topic - Volgende topic

Bart R

Gisteren terwijl ik aan de 480 bezig was komt vrouw-lief binnen na een ritje van een kleine 15 km met de R.
ze had de volgende mededeling: hij piept rechts-voor:(
Ik dus maar een rondje gaan rijden en wat blijkt? in een vrij scherpe en abrupte bocht naar rechts op snelheid hoor ik een soort vogeltje rechts-voor.
Het geluid heeft wel iets weg van een slippende riem maar is daar niet hard genoeg voor.

Met mijn vorige Volvo s40 2.0 T heb ik een geklapte multiriem gehad door een kapot lager van de aircopomp. dit werd te heet en vandaar dat de riem de geest gaf.

ik gestopt en even gevoelt of er bij de riem iets warm werd, of iets dergelijks. ik kon niets bijzonders ontdekken, niets was warmer dan normaal, alleen de dynamo voelde wat aan de warme kant. ik weet niet hoe warm deze horen te worden maar ik kon mijn hand er zon 10-20 seconden ophouden voordat het vervelend werd.
ik rook een soort schroeilucht toen ik de kap open deed.

stuurolie was voldoende, netjes een druppeltje aan het peilstokje.

dingen die er mee te maken kunnen hebben:
- oliedop versleten, beetje olie links en rechts boven op het blok, achter en onderkant is ook vet door lekkage voordat carterventilatie vervangen is. (blok heeft overdruk geloosd via oliedop).
- af en toe ruik ik een 'kaars lucht' in de auto en onder de kap, net of iemand een vanille kaars aan het branden is. kachelradiateur is recent vervangen, daarbij wel KVL gelekt in interieur.

is er iemand die een idee heeft wat dit kan zijn?
alle suggesties zijn welkom!

elianmars

Typ bij de zoekfunctie het woord 'vogeltje' eens in ;)

Hoogstwaarschijnlijk je kachelventilator die piept.

Bart R

Stom! had ik veel eerder moeten doen;)
ben in een half uur ineens een hoop wijzer. Denk dat ik een beetje 'over reageerde' door mijn verleden met een kapotte multiriem, dat verziekte toen een vakantieweekend voor me. stonden langs de snelweg stil:(

zaterdag mezelf maar eens in de kachelwereld storten..

Bedankt!