Volvo voor beginners

Gestart door Woger, 26-03-2016 22:38:19

Vorige topic - Volgende topic

Woger

Ik heb de afgelopen tijd wat gegoogled op de verschillen tussen de verschillende type aanduidingen bij Volvo om wat duidelijkheid te verschaffen in o.a. de compabiliteit van onderdelen, auto types, historie etc.
De aantekeningen die ik daarbij heb gemaakt heb ik uitgewerkt naar een soort "Volvo voor beginners" handleiding. Maar ik denk dat de gevorderde Volvo rijder ook nog wel dingetjes tegen komt die hij of zij nog niet wist.
Overigens was mijn forum sticker how-to natuurlijk als grap bedoeld, maar bedoel ik dit toch als een serieus naslagwerk voor de nieuwe Volvo classic rijders.

Anyway.

Het ontstaan van Volvo
Het merk Volvo is ontstaan rond het begin van onze jaartelling. In het zweedse Bottlehom woonde een timmerman Jozef met zijn vrouw Maria. Dankzij hun zoon, die goochelaar was en daarmee erg goed verdiende, hoefden zij niet meer te werken en hadden het goed. Jozef was echter een timmerman in hart en nieren en kon het niet laten om voortdurend bij te klussen.
Op een zekere dag besloot Jozef, uit verveling, een ontzettend luxe paardenwagen te maken voor zijn, zo geliefde, vrouw Maria. Hier werkte hij maar liefst 4 jaar dag en nacht aan. Toen de wagen eindelijk af was gaf hij hem vol trots aan zijn vrouw. Deze was natuurlijk apetrots en parradeerde met haar nieuwe wagen door de stad. Uiteraard duurde het niet lang of de eerste aanvragen kwamen bij Jozef binnen om ook zo'n wagen te maken. Jozef startte daarop een bedrijfje (eerst als ZZp-er maar al snel was het belastingtechnisch interessanter om er een BV van te maken) en noemde de wagens liefkozend "Voor Onze Lieve Vrouwe Ontworpen" afgekort Volvo.
En terwijl zijn zoon flierefluitend door het leven ging werkte Jozef hard en groeide het bedrijf gestaag uit tot een wereldbedrijf (maar de wereld was toen nog kleiner uiteraard!).

De type volvo's
De type aanduiding van Volvo's is eigenlijk heel eenvoudig. Het draait namelijk grotendeels om de jaren.
Zo is de 240 uitgekomen in het jaar 240 na christus, de 440 in 440 na christus enz.
Overigens is de jaartelling oorspronkelijk gestart bij het verschijnen van de eerste paardenwagen van Jozef, maar men dacht later dat zoiets goddelijks niet door een mens kon zijn gemaakt en dat daar iets hogers aan te pas had moeten komen. De zoon van Jozef (waarvan de naam mij even niet te binnen schiet) was echter wereldberoemd geworden en dat leek dus het hoogst haalbare. Dit betekent dus eigenlijk dat na Christus niet correct is, maar dat het na Jozef, of beter nog na Volvo moet zijn.
Ik beperk me hier even tot de, in ons forum besproken, modellen.
In 850 na Volvo kwam de 850 op de markt. Hoewel de automobielmarkt nog niet echt floreerde, was deze wagen zijn tijd al ver vooruit. Zo zaten bij de 850 de wielen aan de onderkant, was deze gemaakt van metaal i.p.v. stro en kon deze worden voorzien van een LPI installatie ter vervanging van de kolen.
Nu zou je verwachten dat de na de Volvo 850 de Volvo 855 is gekomen en dat is ook zo. Echter kwam deze niet in 855 na Volvo uit, maar pas in 1855 na Volvo. De 855 (en 854) is toen uitgebracht als ode aan het 1000 jarig bestaan van de 850. Dat ze er 5 jaar te laat mee waren mocht het feestje niet drukken.
Overigens zijn er in de donkere middeleeuwen ook nog wel Volvo's ontwikkeld. Zo is er sprake geweest van de Volvo 1090 en de Volvo 1310. Deze zijn echter door de iets verderop wonende Noormannen gestolen. En zoals we met geschiedenis al hebben geleerd, waren noormannen verschrikkelijk slechte chauffeurs en in combinatie met de slechte verlichting van deze wagens, heeft er dan ook geen enkel exemplaar de donkere middeleeuwen overleefd.

Na de 855 kwam echter de tijd van de wereldoorlogen en stonden de fabrieken van Volvo regelmatig stil. Tijdens de duitse bezetting in 1939 t/m 1945 na Volvo heeft de fabriek weliswaar nieuwe modellen geintroduceerd, zoals de P1800, katterug e.d., maar dit waren natuurlijk geen echte Volvo's meer. Wel werd de bestaande productielijn van 850 en 855's verlengd zodat er een kanon op kon worden gemonteerd. Deze werden in de oorlog massaal ingezet en stonden bekend als der King Tiger.

Na de oorlog heeft Volvo orde op zaken gesteld en wilde men meer en sneller modellen introduceren. Om dit te bewerkstelligen werd afgestapt van het idee om duizend en honderd cijfers in de modelnaam te gebruiken. Zo werd in 1970 een hele reeks nieuwe modellen geintroduceerd, maar ze kregen niet de modelnaam 1970, maar afgekort 70. Hier werden ook maar liefst 3 modellen tegelijkertijd op de markt gezet. Om deze uit elkaar te houden moesten natuurlijk wel subnamen worden bedacht. Zo had je in eerste instantie de k70, de c70 en de V70. Bij de V70 waren ze er snel uit; binnen enkele dagen sprak men bij Volvo over het varkenshok en zo werd de grote 70 dus een V70. Bij de K70 en de C70 was het echter wat moeilijker. Bij de K70 liep er bij de eland test (voorheen bekend als de mammoet test) een eland de testbaan op. Daarop riep de navigator naar de bestuurder: "Pas op een koe P." Nu moet je weten dat men in Zweden alles wat groter is dan een beetje hond en 4 poten heeft een koe noemt en de bestuurder Patrick heette. Vervolgens werd de auto dan ook koepe genoemd, later verbasterd naar coupe. Toen dezelfde Patrick 3 weken later weer een test moest doen met de laatste 70, liep hij de baan op, zag de auto en zei "Nou doe mij maar liever een C dan" Ook deze magische woorden werden overgenomen en zo kreeg de laatste 70 de naam Volvo 70 Cedan. Aangezien er al een C was werd dit fonetisch hergeschreven naar sedan en dus S70.
Overigens is de C70 ook uitgebracht in een uitgeklede versie. Hierbij werd aanzienlijk bespaard op staal en meer gebruik gemaakt van het goedkope katoen. Bij een eventuele confrontatie met een echte C70 had men dan de sloeber knop, waarmee je snel de goedkope katoenen delen kon wegklappen in een daarvoor bestemde katoendoos, achter in de auto.

De motoren
Volvo heeft in de tijd van de echte klassiekers 4 verschillende motoren gemaakt. Dit waren de 2.0liter, 2.3liter, 2.4liter en 2.5liter motoren. De 2.0 zal ik het niet over hebben, want die werden eigenlijk alleen maar gebruikt in de goedkope versie van de C70. A poor man's choice in a poor man's car zeggen ze ook wel eens. Volvo heeft nog geprobeerd om hem iets meer PK's te geven en hem T5 te noemen, maar helaas..
Dan de 2.3; Deze had de afgelopen 1200 jaar al aangetoond betrouwbaar te zijn en kreeg dan ook terecht de naam T5. De 2.4 en 2.5 liter zijn eigenlijk dezelfde motor en waren een mislukt experiment van Volvo om motoren te bouwen van eierdozen.
Er schijnt ook nog een diesel veriant te zijn, maar wat ik daarvan heb begrepen is, dat het gewoon, de hierboven genoemde, 2.5liter motor is met dichtgelaste bougiegaten.

Logo
Het logo is ontstaan in de beginjaren van het merk en bestond in den beginne uit slechts een horizontale streep. Helaas had de lijm in die tijd voornamelijk spuug als hoofdbestanddeel en het logo zakte daarom ook regelmatig scheef weg. Innovatief als Volvo toen al was, veranderde ze het logo snel in een schuine streep. Pas later, toen de mensen leerde lezen werd ook de naam toegevoegd aan het logo.

Veiligheid
Zoals de meeste weten heeft Volvo niet zoveel met veiligheid en vindt men dat het voornamelijk een feest moet zijn om in een Volvo te rijden. Alle innovaties van Volvo zijn dan ook gebaseerd op het welzijn van de berijder. Zo weet bijvoorbeeld elke Volvo rijder dat een aanrijding de sfeer negatief kan beinvloeden. Speciaal hiervoor heeft Volvo een systeem ontwikkeld, die bij een dergelijke aanrijding diverse vrolijke ballonnen automatisch opblaast om zo de fijne sfeer terug te brengen.

Heden en toekomst
De maya's voorspelden al 3500 jaar geleden dat rond het jaar 2000 na Volvo de wereld, zoals wij die kennen, tot een eind zou komen en de productie van echte Volvo's zou stoppen. Helaas hebben zij gelijk gekregen...

Tot zover mijn onderzoeks resultaten. Uiteraard kunnen er onduidelijkheden, onnauwkeurigheden of onjuistheden ingekropen zijn, dus enige aanvulling is van harte welkom.

cornelis-b

:eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

Maar wanneer is de sticker dan ontstaan??
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Levi_r

CiteerVeiligheid
Zoals de meeste weten heeft Volvo niet zoveel met veiligheid en vindt men dat het voornamelijk een feest moet zijn om in een Volvo te rijden. Alle innovaties van Volvo zijn dan ook gebaseerd op het welzijn van de berijder. Zo weet bijvoorbeeld elke Volvo rijder dat een aanrijding de sfeer negatief kan beinvloeden. Speciaal hiervoor heeft Volvo een systeem ontwikkeld, die bij een dergelijke aanrijding diverse vrolijke ballonnen automatisch opblaast om zo de fijne sfeer terug te brengen.

:eusa_clap: ;D
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

Woger

Citaat van: cornelis-b op 26-03-2016 22:46:55
:eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

Maar wanneer is de sticker dan ontstaan??

Dat onderzoek loopt nog, maar heb wel het onderzoek naar het logo toegevoegd.

Boeijke

;D ;D ;D

:eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

Mooi geschreven. En weer een hoop geleerd  :eusa_shifty:

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Woger op 26-03-2016 22:38:19
En zoals we met geschiedenis al hebben geleerd, waren noormannen verschrikkelijk slechte chauffeurs en in combinatie met de slechte verlichting van deze wagens, heeft er dan ook geen enkel exemplaar de donkere middeleeuwen overleefd.

Dan is er sindsdien niet veel veranderd. Het zijn over het algemeen nog steeds slechte chauffeurs. ;D ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Vulk

UserID6342

Whoehahahaha, geweldige omschrijving van het merk ;D ;D. Ging gisteravond helemaal stuk van het lachen...

janpy

Geweldig, hoe verzin je het
Volvo 850 R automaat lpi Groen

diederickvolvo

Geniaal,  en een fijn paas weekend iedereen

PimR

GekkeBelg

Volvo4Life
Renault Twingo Beneton '96
Mitsubishi Colt 1.6 GlXi'96
Volvo V40 1.9d '03
Volvo V40 1.9d '03
- BMW k1200S '08
Volvo S60R
- Porsch 944 Cabrio '98 - BWM K1200S '09
Audi A3 '99
BMW 320i '96
Suzuki TL1000s '98
Volvo 480 es 86

Volvo V70R '98 - Volvo 740 turbo 2.0 16v

RemkoT5

Martijn_B

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

MarcoV