Welke olie gebruik jij?

Gestart door Woger, 04-04-2016 11:55:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

NinaPaul

Zelf gebruik ik voor de alter 1 GLT aut Total 10W-40 Quartz 7000 Energy kost € 3,20 de liter.
Vervang het elke 7.500km (veel korte ritjes en met aanhanger).
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Piet

#16
In de C70 Motul 8100. Gaat goed.
In de 850R Motul 300 V, voorheen Castrol Egde.
Ik had in het begin het idee dat op Motul de motor soepeler draait dan op Castrol, maar dit zou heel goed flink tussen de oren kunnen zitten. Maar op Castrol liep ie ook prima.
Bij Castrol had ik echter geen olieverbruik en bij de Motul toch wel wat (beiden zijn 10W40 Motul 10W40 en Castrol 5W40).
Motul 300V is eigenlijk een race olie die tot zijn recht komt bij trackgebruik met hoge olietemperaturen. Voor een daily driver is het eigenlijk een (dure) overkill.
Bij de volgende wissel ga ik weer terug naar Castrol Edge.
Heeft ie het eigenlijk altijd uitstekend op gedaan met vrijwel 0 olieverbruik.


V70R^2

Als je zo bezig bent als jij piet, dan neem ik aan dat dat vermogen aanzienlijk wordt aangesproken wanneer de olietemperatuur het toelaat.

Opzeker dat 300V dan beter dan een simpele castrol edge presteert ;D

Doe eens lab tests met samples van de olie, en meet de slijtagemetalen- e.d.

Piet

#18
Jawel, maar niet uren constant door zoals bij het racen.

Motul 300V is een uitstekende olie hoor, daar niet van......
En denk ik ook (nog) beter dan Castrol Edge.
En dus zeker ook helemaal niet verkeerd om te gebruiken.

Maar met Castrol Edge gaat het ook goed bij een daily driver waar zo nu en dan het vermogen aangesproken wordt en het bevalt me wel dat ik daarmee tussen de beurten geen olie hoef bij te vullen wat ik bij de Motul wel moet.


Woger

Wat ik van joetjoep heb geleerd (en alles wat op joetjoep staat is waar!) is dat synthetische olie dunner is dan normale olie, waardoor ie net wat makkelijker door de al bestaande lekjes heen druppelt.

NinaPaul

Citaat van: Woger op 05-04-2016 12:44:36
Wat ik van joetjoep heb geleerd (en alles wat op joetjoep staat is waar!) is dat synthetische olie dunner is dan normale olie, waardoor ie net wat makkelijker door de al bestaande lekjes heen druppelt.


Sorry, maar dat is echt onzin.

De "dikte" of eigenlijk vloeibaarheid van een olie wordt vastgesteld en daaraan koppelt men de waarden zoals bv 10W40.

Lekkage dien je te verhelpen, er zijn geen "wonder middeltjes" die een mechanisch probleem oplossen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Woger

Had het hier van:

https://youtu.be/3zEBI1QndPo

Hij probeert hier uit te leggen waarom bij mensen die overstappen van minerale olie naar synthetische blijkbaar vaak het blok gaat lekken.

portlock

Als je blok gaat lekken door een overstap naar synthetisch heb je gewoon een kudt blok.
'06 V70R AWD Black Sapphire GT6     12-'16 / Heden
'98 V70R AWD Saffron AUT4             11-'13 / 12-'16
'94 855 T-5R Cream Yellow Handbak   10-'14 / Heden
'95 854 2.5 10v Wit Handbak            08-'15 / 10-'15

RemkoT5

#23
Vanaf 2006 heb ik 5W40 Shell of  MPM Oill gebruikt. vanaf 2010 over op 10W40 MPM High mileage en afgelopen jaar weer terug naar 5W40 Shell Helix. Wel beetje Preis Guenstig inkopen  ;)
Roffel is enkele jaren geleden getuned met o.a. grotere Turbo.
Ik merk dat ik met 5 W40 de klepstoters niet of nauwelijks meer hoor tikken.
Verbruik van olie is moeilijk in te schatten omdat ik geen constante heb waar ik dit mee kan vergelijken, ergens stussen 1 liter op 3500km en 5000km.
Met de turbo kies ik dan liever voor 5W40, zonder turbo voor vulling met 10W40.

widebody

Petronas Synthium 5000XS 5W30.

Motor is stiller geworden. IMHO :eusa_whistle:.

hilko73

Zelf gebruik ik normaal gesproken Kroon Torsynth 10W40 voor auto's tot 1996, 1997.
De garage waar Roffel nieuwe olie heeft gehad beweert ook 10W40 te hebben gebruikt. Maar in vergelijking met de olie in mijn 854 (dat is dus die Kroon 10W40) is deze olie veel dunner. Kan het dan toch 10W40 zijn?
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

gero

#26
Citaat van: Piet op 05-04-2016 12:34:51
Jawel, maar niet uren constant door zoals bij het racen.

Motul 300V is een uitstekende olie hoor, daar niet van......
En denk ik ook (nog) beter dan Castrol Edge.
En dus zeker ook helemaal niet verkeerd om te gebruiken.


Maar met Castrol Edge gaat het ook goed bij een daily driver waar zo nu en dan het vermogen aangesproken wordt en het bevalt me wel dat ik daarmee tussen de beurten geen olie hoef bij te vullen wat ik bij de Motul wel moet.



Ik gebruik ook Motul 300V 10W-40 en dat in een simpele 10-klepper, al 2 keer olie ververst met deze olie.
Misschien een beetje overdone voor deze motortype , maar zelf met een 10-klepper kan je nog goed doortrekken tot  6000 toeren, maar ja je rijdt niet altijd zo, net als op een circuit, en dan komt deze
olie wel goed tot zijn recht.
Gisteren heb ik Motul 8100X-cess 5W40  besteld (in Duitsland), binnenkort even de olie verwisselen.

Maar in de motor gaat wel de 300V in , want deze is niet vies van hoge toerentallen.

Alexdh

Binnenkort olie vervangen, voor de 10v lijkt me de olie van de Action prima, rij er eerlijk gezegd al jaren mee met verschillende auto's. Nooit problemen mee ondervonden.

lucass

Heb vd week MPM premium syntethic (volsyntheet) 5w40 in de T5R gegooid. Vervolgens volgende dag mee naar Budapest gereden (1300km) en tot nu toe nul olieverbruik. Ik rijd zaterdag weer terug, ben benieuwd of ik lekkages/olieverbruik ga vinden.

Ik heb geloof ik 40 euro betaald voor 6 liter.



peteRRR

#29
Nog maar eens,...http://www.olietekoop.nl/olie/product/81
5L castrol voor 28 euri,s

Groet

Edit:de 5W40 is 1 euro duurder op 5 liter
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla