Welke olie gebruik jij?

Gestart door Woger, 04-04-2016 11:55:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

v0lv0freak

Citaat van: V70R^2 op 04-04-2016 11:59:08
ik zou er sowieso geen 0w-30 meer ingooien.

Ze lopen het lekkerst op 5w-40 in ons klimaat, en de oudere t5jes op 10w-40.

Tot welke leeftijd is een oudere t-5?

V70R^2

In de V70N t5 stop ik de 5w-40 en de classic R t5 zit 10w-40, 394.000km op de R en hoef niet bijvullen tussen de beurtjes.

Dus zeg rond 2000 was de omslag tussen wat ik oud/nieuw noem.

lucass

Citaat van: lucass op 16-06-2016 12:10:31
Heb vd week MPM premium syntethic (volsyntheet) 5w40 in de T5R gegooid. Vervolgens volgende dag mee naar Budapest gereden (1300km) en tot nu toe nul olieverbruik. Ik rijd zaterdag weer terug, ben benieuwd of ik lekkages/olieverbruik ga vinden.

Ik heb geloof ik 40 euro betaald voor 6 liter.



Na 3000 achtereenvolgende snelweg km's waarvan een flink aantal op de Duitse autobahn + hoge snelheden/flinke belasting is het verbruik ongeveer 0.5 liter gebleken. En geen lekkages :)

UserID6342

Momenteel echt vloeibaar goud erin zitten, puur als test ! Castrol Edge 10W60 en nee, ik ga niemand standaard deze olie aanraden !!  Mijn advies zal altijd 10W40 blijven voor onze blokken en nogmaals, dit is puur als een test bedoelt.  Bevalt het mij goed, dan blijft dit erin voortaan bij mijn auto.

jkV70

Citaat van: Dirk342 op 21-06-2016 16:55:33
Momenteel echt vloeibaar goud erin zitten, puur als test ! Castrol Edge 10W60 en nee, ik ga niemand standaard deze olie aanraden !!  Mijn advies zal altijd 10W40 blijven voor onze blokken en nogmaals, dit is puur als een test bedoelt.  Bevalt het mij goed, dan blijft dit erin voortaan bij mijn auto.

Wat is de reden?
Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

UserID6342

Zoals al gezegd als test om te zien hoe de oliedruk zich houd bij hogere temperaturen en of dat ik daadwerkelijk verschil zie met een 10W40 olie in het hogere temperatuurbereik.

V70R^2

Je was vergeten glijlagers in de krukas/drijfstang te monteren en compenseert dat zo ;D ?

jkV70

Citaat van: Dirk342 op 21-06-2016 16:59:32
Zoals al gezegd als test om te zien hoe de oliedruk zich houd bij hogere temperaturen en of dat ik daadwerkelijk verschil zie met een 10W40 olie in het hogere temperatuurbereik.

Wat voor effect heeft die dikke olie op het brandstofverbruik?

Gelukkig heb je geen hydraulische klepstoters, want die moeten het hebben van voortdurend doorspoelen en gaan anders dichtzitten door vervuiling.
Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

V70R^2

Die hogere oliedruk betekend ook minder doorstroming, dus minder smering..

Nouja, je zegt het al, als test om te kijken hoeveel sneller alles stuk loopt ;D

Wibren

Mijn dagelijkse V70 T5 gewoon 10W40 maar in mijn R gaat gewoon 10W60 ;D
1997 V70R ex-AWD: Trackday driver

peteRRR

10W60 Castrol draait ook prima geeft een beetje spygisch een voordeel als het bloed heet is en gewoon door trappen
daar is tie olie ook voor geschikt. ( BMW M serie getest )

Ik rij tegenwoordig op 10W40 Castrol met de emulsie van Forte ;D

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

UserID6342

Citaat van: jkV70 op 21-06-2016 17:25:05
Citaat van: Dirk342 op 21-06-2016 16:59:32
Zoals al gezegd als test om te zien hoe de oliedruk zich houd bij hogere temperaturen en of dat ik daadwerkelijk verschil zie met een 10W40 olie in het hogere temperatuurbereik.

Wat voor effect heeft die dikke olie op het brandstofverbruik?

Gelukkig heb je geen hydraulische klepstoters, want die moeten het hebben van voortdurend doorspoelen en gaan anders dichtzitten door vervuiling.
Brandstofverbruik is niet interessant wat mij betreft, hydraulische klepstoters heb ik ook (nieuw zelfs !) en die hebben daar absoluut geen enkele last van.  Wat een kraam zeg ???

UserID6342

Citaat van: V70R^2 op 21-06-2016 17:29:03
Die hogere oliedruk betekend ook minder doorstroming, dus minder smering..

Nouja, je zegt het al, als test om te kijken hoeveel sneller alles stuk loopt ;D
Neuh hoor, hogere oliedruk wilt niet zeggen minder doorstroming....  Dat kan als er ergens een storing is, maar is niet automatisch een vol dwongen feit.

V70R^2

In jouw geval wel met die olie, bij koude start duurt het sowieso iets langer voor de olie er is, en overal is doorgedrongen.

Los daarvan, het blijft gewoon te dik en dat zorgt alleen maar voor problemen..


Koop dan motul 300V 10w-40 als je door gaat stampen naar hoge olietemperaturen en toch bescherming wil, die castrol (10w-)60 gaat alleen nadelen geven..

classicT5

Ik heb 10w60 in motorfiets, maar daar is het nodig omdat die luchtgekoeld is.

Is er iemand met olietemp meter in zijn R? Vraag me af of die olietemperaturen bij stampen echt zo hoog wordt. Verwacht niet meer dan 120 graden, maar kan er best naast zitten.