3D printer ervaringen.

Gestart door razorx, 28-04-2016 18:49:45

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Citaat van: daanium op 04-04-2017 22:02:56
Gaaf hoor!
Ben je deze doorontwikkeling aan het maken voor jezelf?
Of met plannen om een kant-en-klare (goed ontworpen 3D-)printer aan te kunnen bieden voor de verkoop?
Dit exemplaar is verkocht. Dit vind ik heel leuk, niet alleen als trots voor me zelf maar ook omdat ik weet dat hij goed terecht komt bij een goede techneut. Een 3D printer is nog lang geen consumenten product al doen een aantal merken ons dat geloven.

Ik denk niet dat ik er een handel van wil maken in de zin van dozen schuiven.
Ik heb een ontzettende lol in het bouwen, maar vooral het verbeteren van die printers. In die zin lijkt het me leuk door verkoop deze passie een professioneler tintje te kunnen geven.
Belangrijker vind ik het dit stukje precisie gereedschap beter en beter te laten werken. Want dat is het. Een 3D printer maakt voor jou hoekjes, bochtjes, kastjes, verlagingsbussen voor je Nivomats maar ook prototypes van jouw ontwerp. Een deel van het handwerk verschuift hierdoor naar de tekentafel en de operator van die printer.

Ik hoop met wat ik maak maar ook vertel, deze productiemethode toegankelijk te maken.
Mocht er behoefte zijn aan een post met wat selectiecriteria voor de aanschaf van een filament gebaseerde 3D printer dan wil ik daar best moeite in steken.

BBS

Ik heb het geluid van het Macbook op zijn luidst gezet, maar ik hoor bijzonder weinig. Wat is dit ontzettend mooi geworden Yits! :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
Volvoloos....

Ewout Schalkwijk

Ik hoorde ook niks, maar zag wel dat het een prachtig stuk apparaat is. :eusa_clap:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

classicT5

Zeer interessant Yits. Mij lijkt naast het tekenen en uitvoeren, de stap ervoor, het bedenken een lastige. Bv jouw idee om die haakjes te maken voor je stellingkast, kom er maar op en dan moet je ook nog het inzicht hebben hoe dat eruit moet zien.

Denk dat voor onze autos dit soort concepten ook mooi worden, sommige onderdelen zijn lastig of niet verkrijgbaar en dan kun je zelf aan de gang.

Kun je trouwens ook in verschillende kleuren printen? Bv iets in de kleur beige, voor een beige interieur?

razorx

Dank jullie voor het gedeelde enthousiasme.
@Jeroen: Je kan in alle kleuren printen, maar ook een metaal of houtafwerking is mogelijk. En glow in the dark.

Voor een glansafwerking van de bodem van een object gebruik ik glas met haarlak als bed.
Blauw schilderstape levert een matte afwerking op. Kan ook mooi zijn.

Beter nog dan blauw schilderstape kan je geel schilderstape van Kip gebruiken. Net ietsje effener. Deze tape bestaat in 50mm brede rollen in tegenstelling tot de smalle rollen blauw tapen.

peteRRR

Blauw is er ook in bredere versies van Copenhagen prof ;)
Niet overal te vinden of van 3M,...http://www.bootverfshop.nl/3m-afplaktape-blauw-19-25-38-50mm.html

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

razorx

Dank. je Copenhagen ken ik van de goede kwasten. Zal die tape zeker proberen.

Hans Duiven

Citaat van: razorx op 03-04-2017 20:37:28
Een luide YES!
De eerste printer die ik van scratch opbouwde werkt. En hoe.
Fluisterstil dankzij de Igus Drylin lagers op de juiste plaatsen.

Grr dat ding print beter dan mijn productie exemplaar. Leuk hoor.
Nog een tipje aangaande lineaire lagers:

Kunststof lagers zijn prima voor de X en Y as. Daar waar de kracht op de lagers loodrecht op de bewegingsrichting staat.
Voor de Z-as zijn ze minder geschikt. Daar voldoen standaard lineiare lagers goed. Ook omdat de kracht op het lager de zelfde richting heeft als de beweging.

Oh wat is dat leuk: Een printer compleet van scratch, nou ja eeh voortbouwende op pioniers en researchwerk van anderen, gemaakt. En die ook nog eens erg mooi en stil print!  :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance:

Gefeliciteerd Yits en Sas!

;D

razorx

razorx

Als ik op verzenden klik is het een nieuwe dag. Dus alvast goedemorgen!

Ik heb een tijdje niet zo veel van me laten horen. Doodgewoon omdat ik wat zaken onderzocht en werk te doen had.

Ik ga nog niet vertellen hoe je optimaal print met de verschillende materialen. Later zal ik hier wel in detail op in gaan. Nu wil ik alleen mijn ervaring met PETG delen. PET kennen jullie van de PET flessen. PETG is een wat verbeterde versie.

Jullie zullen allen wel eens ergernis hebben gehad met zo een foute blister verpakking die je ondanks het dunne materiaal niet stuk krijgt zonder gereedschap. Dat is PET. Lange moluculen met een goede onderlinge aanhechting. Naast taai ook hard als ik dat nog goed kan zeggen uit mijn werktuigbouw tijd.

Anyway, het vervormt niet snel al is het daarin elastisch. Beter kan ik het niet verwoorden. Harder dan PLA en slagvaster dan ABS.

Hoppatee dacht ik. Printen met dat spul en alles is strak glanzend en sterk. Nee dus.
Het bleek best een puzzel om goed te printen met dat PETG.

Het aller aller belangrijkste is dat de hoogte van je printbed exact goed staat voor dit materiaal. Wat hoger dan gewoon en 0,02mm kan al een wezenlijk verschil maken. Ruk. Meer gekut, sorry,  voordat je kan printen. ;) Wordt het nog leuk? Nee helemaal niet. Het bleek ook nodig te zijn de hoeveelheid toegevoerde kunststof per seconde te reduceren. Extreem veel. Onder extrusie heet dat.

Dat was de ellende. Deze aanpak bleek wel te werken. Eindelijk kwamen de prints met dit super sterke materiaal er echt mooi maar vooral sterk uit de printer.

Stripjes van een millimeter dik waren ineens niet meer breekbaar met dit mooie PETG. De lagen kon ik ineens niet meer scheiden zoals dat met PLA en zelfs met ABS kon.

Sterker nog. Een geprint laagje van 0,2mm was handmatig niet makkelijk meer te scheuren.

Het devies voor PET: Te hoog boven het bed printen, zo hoog dat je bang bent dat het filament niet meer kan hechten. en underextrusion. Dat laatste wil zeggen dat je je printer dwingt een paar procent minder kunststof uit te spuiten dan "normaal".

Kort wat plaatjes. Dit is degelijk en je kan lekker duwen tegen die dunne verticale wanden.

Resumerend: De complexe constructies die ik al met ABS en PLA kon doen, kan ik nu ook printen met dat veel sterkere PETG.
Kostte even wat moeite net als voorheen toen ik ABS en PLA moest leren kennen. ;)

Big fun. Het bereik van oplossingen die ik met dit gereedschap kan maken is weer breder geworden.

-edit- En belangrijk ook: Maak je heated bed niet schoon met aceton. Verslechterd de initiële hechting alleen maar. Water! Je staat versteld van het resultaat.

razorx

@Maarten: 65 graden heated bed en 235 graden extruder. Die laatste wil ik nog wat hoger zetten om de 4 keer te lage print snelheid te kunnen verhogen. ;)

Daf46

Citaat van: razorx op 15-04-2017 00:28:50
Het aller aller belangrijkste is dat de hoogte van je printbed exact goed staat voor dit materiaal. Wat hoger dan gewoon en 0,02mm kan al een wezenlijk verschil maken. Ruk. Meer gekut, sorry,  voordat je kan printen. ;) Wordt het nog leuk? Nee helemaal niet. Het bleek ook nodig te zijn de hoeveelheid toegevoerde kunststof per seconde te reduceren. Extreem veel. Onder extrusie heet dat.

Die noodzaak aan underextrusion, komt dat doordat er uitzetting is ? (vermits je ook hoger moet starten ?)

razorx

Citaat van: Daf46 op 15-04-2017 16:52:21
Citaat van: razorx op 15-04-2017 00:28:50
Het aller aller belangrijkste is dat de hoogte van je printbed exact goed staat voor dit materiaal. Wat hoger dan gewoon en 0,02mm kan al een wezenlijk verschil maken. Ruk. Meer gekut, sorry,  voordat je kan printen. ;) Wordt het nog leuk? Nee helemaal niet. Het bleek ook nodig te zijn de hoeveelheid toegevoerde kunststof per seconde te reduceren. Extreem veel. Onder extrusie heet dat.

Die noodzaak aan underextrusion, komt dat doordat er uitzetting is ? (vermits je ook hoger moet starten ?)
Nee, het is gelukkig heel maatvast.
Die één of twee procent underextrusion is omdat het materiaal nogal plakkerig is. Ieder teveel aan materiaal zal uiteindelijk aan de nozzle willen plakken en daar een kluit vormen.

razorx

Ik heb de temperatuur voor het hot-end nu verhoogd naar 250 graden. Het PETG is bij die temperatuur een stuk vloeibaarder. Het lukt nu te printen met een snelheid van 42mm/s.
Met PLA en ABS haal ik maximaal 133mm/s maar dat is extreem. Ik ga nog even door met tweaken.

Let bij hogere hot-end temperaturen wel op dat je een all-metal hot-end hebt. Die kunnen die temperaturen juichend aan. Je hebt ook exemplaren waarvan de heat-break gevuld is met teflon.
Teflon gaat boven de 260 graden giftige fluorwaterstof gassen produceren. Ik weet niet in hoeverre die kunnen ontsnappen en hoe hard die grens van 260 graden is, maar je bent gewaarschuwd. ;)

classicT5

Vandaag op bnr radio stukje over jobs van de toekomst; een daarvan materiaaldeskundige voor 3d-printers. Je loopt dus op de troepen voorruit yits.

Daarna hoorde ik over mc-laren dat ze ook al 3D printers gebruiken en meenemen naar iedere race. Enige jammere voor hun is dat motoren nog niet te printen zijn :)