Waar haal je massakabels?

Gestart door Miyel, 02-05-2016 20:07:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Dirk342 op 16-10-2016 09:06:08
Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 16-10-2016 00:09:51
Citaat van: Dirk342 op 15-10-2016 21:33:13
Zoals al gezegd bij de stroomwinkel bestellen want kun je alles los krijgen. Je hebt nodig voor zowel de + als - kabel:

3x 25mm M10 persoog
4x 25mm M8 persoog
1x 25mm M6 persoog
3 mtr zwart 25 mm
3 mtr rood 25 mm
1x accuklem zwaar +
1x accuklem zwaar -

Geen krimpkousen? 
I stand corrected, die gebruiken wij hier standaard, maar was ik vergeten te vermelden....
Dus toch! Dan zal ik die ook nog even moeten halen. Prijzige stukjes rubber als ik zo snel even kijk...
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

daanium

Interessant stuk om te lezen, is er ook al ergens een how-to op het forum, met foto's waar de kabels lopen?
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

stuuraandeverkeerdekant

#32
Citaat van: daanium op 16-10-2016 17:12:45
Interessant stuk om te lezen, is er ook al ergens een how-to op het forum, met foto's waar de kabels lopen?

Deze links heb ik tot nu toe verzameld:

TonV70R: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,54932.msg1635396.html#msg1635396
Dirk aan het werk: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,32761.msg1560824.html#msg1560824
En het boodschappenlijstje van BBS (maar boodschappenbriefjes staan onderhand ook al in dit topic): http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,47227.msg1562436.html#msg1562436

Nog geen duidelijke fotootje van hoe de hazen, uh, kabels lopen. Als je ze kan vinden zie ik ze graag! Zo niet, dan maak ik ze binnenkort als ik ermee aan de slag ga  ;)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

UserID6342

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 16-10-2016 17:30:29
Nog geen duidelijke fotootje van hoe de hazen, uh, kabels lopen. Als je ze kan vinden zie ik ze graag! Zo niet, dan maak ik ze binnenkort als ik ermee aan de slag ga  ;)
Het is allemaal geen rocket science.  Het makkelijkst gaat het als je zowel de koelfan als de accubak eruit haalt ivm de ruimte. Er loopt 1 massakabel van de pool naar de voorzijde van de accu (aan de carrosserie), de andere massakabel zit aan de voorzijde op de bak geschroefd met een M8 bout SW12 origineel.  Deze kabel zit met 1 klem op het subframe vast en met 1 klem tegen het binnenscherm onder de accubak.  Beide massa kabels compleet weghalen en op lengte namaken en terugplaatsen.  Dit zijn de makkelijkste.

Vanaf de + accupool loopt er 1 dikke kabel naar de startmotor toe, maar er zit ook een klem aan met daarin 4 dikke 4mm2 rode draden. Controleer deze klem goed want ze zijn vaak echt verrot.  Waar de pluskabel de isolatie ingaat onder de accubak knip je deze kabel door, vervolgens haal je het kapje van de startmotor af en knipt de rode + kabel in de isolatie weg.  Het restant van de kabel zit met een M8 moer SW13 vast op de startfiets, losdraaien en dat stuk kabel weggooien.  Hetzelfde doe je bij de dynamo, kabel wegknippen, losdraaien met SW13 en weggooien.

Nu maak je van de nieuwe rode kabel eentje op lengte tussen de startmotor en dynamo in met de pers M8 25mm2 ogen, de volgende kabel maak je netjes en wat ruimer op lengte van de startmotor (laat deze kabel langs de kabelgoot oplopen naar boven toe) naar de accu toe.  De juiste ogen eraan knijpen M8 op de startmotor en M10 voor de accupool. Zet de + kabel vast met tie-wraps aan de kabelgoot en bouw de rotzooi terug erin (koelfan en accubak), sluit vervolgens de beide polen opnieuw aan op de accu. Radiocode opnieuw invoeren en klaar ben je.

daanium

Thanks Dirk, mooi omschreven. Leuke klus om in een vrij weekend aan te pakken.
Bij mij is op z'n minst een MIN kabel brak, omdat die nog vast zat aan het subframe toen ik die liet zakken. Beetje uit zijn 'oog' getrokken zeg maar. Momenteel geen problemen, maar ik los het dan liever preventief op.
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: daanium op 16-10-2016 17:12:45
Interessant stuk om te lezen, is er ook al ergens een how-to op het forum, met foto's waar de kabels lopen?

Je hebt vast wel een Haynes, maar just in case, hier de wiring diagram voor het starten en laden (X70 '96 tot '99):

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Miyel

Citaat van: Miyel op 15-10-2016 20:18:57
Dit ging over gevlochten bandkabeltjes, aardlitze, waarvan er 2 of 3 in de auto zitten.. In industrie vaak om hoogfrequente stromen weg te geleiden. Das wat anders als massief koper..

Citaat van: Miyel op 15-10-2016 17:06:49
btw; aardlitze was bij de Volvo niet meer aan te komen 

Ik moet hier toch even op terugkomen; N.a.v. deze berichten werd ik ge-PB't door een forumlid wiens naam ik hier niet ga noemen om hem een shitload aanvragen te besparen..
Deze persoon was in het bezit van de gezochte type kabels én zo aardig en gul deze kostenloos op te sturen!

Even later een envelop in de bus;


Dat is toch helemaal super!  :eusa_clap:
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

razorx


classicT5

Mooi dat het ene mens de ander helpt, zouden we veel meer moeten doen.

Onbekende gever, aardig van je!

daanium

Ah ja die twee heb ik voor nieuwe vervangen toen ik de automaatbak voor de handbak heb geruild (toen was het blok er dus uit).
Ik had ze van bij de dealer, waren de kosten niet meen ik me te herinneren.
De andere kabels, dus echt de + en - kabels vanuit de accu, die zou ik nog graag willen vervangen.
Morgen gaat de Coupe van de weg af en ga ik 'm weer schorsen.
Ik ga er binnenkort werk van maken, als het zo ver is komt er een foto verslag in m'n blog maar ik post het hier ook.
Da's wellicht handig voor in de toekomst als iemand wil weten hoe het zit :)
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

daanium

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 21-10-2016 23:39:32
Citaat van: daanium op 16-10-2016 17:12:45
Interessant stuk om te lezen, is er ook al ergens een how-to op het forum, met foto's waar de kabels lopen?

Je hebt vast wel een Haynes, maar just in case, hier de wiring diagram voor het starten en laden (X70 '96 tot '99):

http://i349.photobucket.com/albums/q381/Stuuraandeverkeerdekant/IMG_3070_zpstltxqlbm.jpg
Haynes heb ik niet, wel veel over gehoord (alleen maar goede dingen trouwens).
Tot nu toe heb ik al mijn kennis hier van het forum ;D
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

UserID6342

Ach, je kunt ze ook hier halen en dan krijg je zoiets:



De rest zal Thijs wel posten. Was gezellig even vanmiddag :)

UserID6342

#42
Proest, maar jij mist Lummel. Dat is de geheime troef hier ;D ;D

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Dirk342 op 29-10-2016 21:40:46
Ach, je kunt ze ook hier halen en dan krijg je zoiets:

De rest zal Thijs wel posten. Was gezellig even vanmiddag :)

Was inderdaad echt erg gezellig! Was even met mijn zusje op bezoek voor een koffie, een lik van lummel en wat steun-, uh, krimpkousen. zeker aan te raden! Ik had de kabels besteld bij stroomwinkel.nl en een mooie tang (staat eerder in dit topic wel ergens) voor iets meerd dan een tientje in Engeland gehaald. Bij Dirk een extra exemplaar van de tang afgeleverd voor Bert-Jan, en het eigen exemplaar even laten keuren door Dirk  ;)  

Maar de tang heeft zijn APK hoor! Geeft een erg nette krimp, ben dus erg blij met mijn investering  ;D  

En Dirk aan het werk te zien is echt een plezier. Snel, no nonsense en met super veel kennis van zaken. Maar dit is waarschijnlijk niets nieuws voor de mensen hier op het forum.

Heb nu al mijn kabeltjes klaar liggen en als ik volgende week weer in Londen ben en een momentje (of een wat langer moment, zodat ik niet hoef te haasten) zet ik er nieuwe plus en min kabels in. Heb er zin in!

Dan een wat uitgebreider verslagje inclusief foto's.

Vooruit dan. Hier alvast eentje....



Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: daanium op 29-10-2016 21:38:33
Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 21-10-2016 23:39:32
Citaat van: daanium op 16-10-2016 17:12:45
Interessant stuk om te lezen, is er ook al ergens een how-to op het forum, met foto's waar de kabels lopen?

Je hebt vast wel een Haynes, maar just in case, hier de wiring diagram voor het starten en laden (X70 '96 tot '99):

http://i349.photobucket.com/albums/q381/Stuuraandeverkeerdekant/IMG_3070_zpstltxqlbm.jpg
Haynes heb ik niet, wel veel over gehoord (alleen maar goede dingen trouwens).
Tot nu toe heb ik al mijn kennis hier van het forum ;D

Ik merk dat ik ook vaker op het forum zit te zoeken dan door de Haynes blader. Maar af en toe doe ik het eens en dan staat er toch best wel veel in, en nog overzichtelijk ook!

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!