Synt.olie in GLT??????

Gestart door Maarten, 05-02-2004 00:59:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

ted raket

In het vakblad auto en motor techniek hebben diverse artikelen gestaan over het nut van synthetische olie. Aangezien Valvoline syn power 5w40 maar 6,1 euro/ltr kost. Voel ik er niet zoveel voor om daar nog op te beknibbelen. Ik heb afgelopen weekend de olieafscheider gereinigd en de slang van deze naar de vlamdover vervangen. Als die drab allemaal afkomstig is van "goedkope motorolie". dan loont het wel om iets meer aan olie uit te geven en dit soort klussen achterwege kan laten. Wat kost dat wel niet als je dit in de garage laat doen?  Dan kan je je nog afvragen waarom schrijft de fabrikant dit dan niet voor. De reden is dat de autofabrikanten minimumeisen geven waar de olie aan moet voldoen. Beter mag altijd. Deze eisen zijn niet al te hoog omdat niet over de hele wereld alles te verkrijgen is.
Na de olieafscheiderklus heb ik de motor geflushed met wynn's. En daarna de olie vervangen. De volgende keer doe ik dat niet weer. Eigenlijk laat je een of ander petroleumachtig goedje met oude verlopen olie ronddraaien, wat je er vervolgens nooit allemaal uitkrijgt. Een volgende keer ga ik het met kroon 20w20 schoonloopolie doen. Waarbij het wel verstandig is om ook het filter leeg te kiepen.

ted raket

Ja de motor loopt veel rustiger en soepeler. Ik vervang altijd het filter. Wat ik bedoel met filter leegkiepen is het volgende.  Met flushen draai je eerst de motro warm dan tap je de olie en kiep je het filter leeg draait dit oude filter er weer op. Vervolgens gaat de flushing olie (http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productcatalogus.php?prodid=52&m=descerin) Nu laat je de motor ongeveer een 1/2 uur lopen. Dan tap je de flushing olie af en vervangt het filter door een nieuwe. De kans is namelijk groot dat er allemaal rotzooi vrijkomt dit wordt nu door het oude filter opgevangen. Vervolgens kan de nieuwe (synthetische olie erin)

thuur

Citaat van: BartRas op 05-02-2004 12:34:03
Ho ho Klasiekers en olie is weer een heel ander verhaal en niet te verwarren met een motor met zeer kleine toleranties. Over die vervuiling, wil je die wel of niet??? denk van niet! Dus wil je die er uit, de meeste rommel zit in je karter. Als dat los komt, olie gaat het eerst naar je filter dan pas naar je motor. En inderdaad ga je over op synthetisch moet je ff vaker in het begin je filter vervangen, olie opvangen en hergebruiken, gewoon na 1000 en 2500 km. Het feit dat er in 92 geen  volsynthetisch olie werd aanbevolen is vrij simpel, het was er nog bijna niet en erg duur (althans niet voor de gewone handel) Die zelfde motor (de bekende 2,3  5 cylinder van audi) met zelfde toleranties maar met een turbo werd wel aanbevolen met volsynthetische olie. En dan weer hetzelde toleranties worden "opgevuld" door de viscociteit en niet door de kwaliteit. Verwar nu dat nu niet!!

In mijn auto zat een synthetische olie, die heb ik vervangen voor minerale olie (deze discussie liep nog en ik werd er niet veel wijzer van). Inmiddels merk ik dat de olie cq. klepstoters aan het vervuilen zijn. Daarbij 9000km aan voornamelijk korte stukjes erop zitten, dus de olie gaat gewisseld worden.

Mijn plan:
Spoelen met een 'toevoeging' of schoonloopolie
Nieuw filter en 5,3 liter half syntheet, 5W40 Mobil1 High Mileage (nu: 277dkm) omdat ik er goede verhalen over hoor.


Moet ik dan nog steeds het filter een paar maal extra wisselen?


Gr ???

Johann

Citaat van: thuur op 27-06-2005 11:58:47
Citaat van: BartRas op 05-02-2004 12:34:03
Ho ho Klasiekers en olie is weer een heel ander verhaal en niet te verwarren met een motor met zeer kleine toleranties. Over die vervuiling, wil je die wel of niet??? denk van niet! Dus wil je die er uit, de meeste rommel zit in je karter. Als dat los komt, olie gaat het eerst naar je filter dan pas naar je motor. En inderdaad ga je over op synthetisch moet je ff vaker in het begin je filter vervangen, olie opvangen en hergebruiken, gewoon na 1000 en 2500 km. Het feit dat er in 92 geen  volsynthetisch olie werd aanbevolen is vrij simpel, het was er nog bijna niet en erg duur (althans niet voor de gewone handel) Die zelfde motor (de bekende 2,3  5 cylinder van audi) met zelfde toleranties maar met een turbo werd wel aanbevolen met volsynthetische olie. En dan weer hetzelde toleranties worden "opgevuld" door de viscociteit en niet door de kwaliteit. Verwar nu dat nu niet!!

In mijn auto zat een synthetische olie, die heb ik vervangen voor minerale olie (deze discussie liep nog en ik werd er niet veel wijzer van). Inmiddels merk ik dat de olie cq. klepstoters aan het vervuilen zijn. Daarbij 9000km aan voornamelijk korte stukjes erop zitten, dus de olie gaat gewisseld worden.

Mijn plan:
Spoelen met een 'toevoeging' of schoonloopolie
Nieuw filter en 5,3 liter half syntheet, 5W40 Mobil1 High Mileage (nu: 277dkm) omdat ik er goede verhalen over hoor.


Moet ik dan nog steeds het filter een paar maal extra wisselen?


Gr ???

Dan kun je beter een goedkopere olie er in gooien met nieuw filter en dan na een paar duizend KM naar die Mobil1 incl. nieuw filter welke je dan volgens jouw verversingsplan laat zitten.

thuur

#64
Citaat van: Johann op 27-06-2005 12:02:17
Citaat van: thuur op 27-06-2005 11:58:47
Citaat van: BartRas op 05-02-2004 12:34:03
Ho ho Klasiekers en olie is weer een heel ander verhaal en niet te verwarren met een motor met zeer kleine toleranties. Over die vervuiling, wil je die wel of niet??? denk van niet! Dus wil je die er uit, de meeste rommel zit in je karter. Als dat los komt, olie gaat het eerst naar je filter dan pas naar je motor. En inderdaad ga je over op synthetisch moet je ff vaker in het begin je filter vervangen, olie opvangen en hergebruiken, gewoon na 1000 en 2500 km. Het feit dat er in 92 geen  volsynthetisch olie werd aanbevolen is vrij simpel, het was er nog bijna niet en erg duur (althans niet voor de gewone handel) Die zelfde motor (de bekende 2,3  5 cylinder van audi) met zelfde toleranties maar met een turbo werd wel aanbevolen met volsynthetische olie. En dan weer hetzelde toleranties worden "opgevuld" door de viscociteit en niet door de kwaliteit. Verwar nu dat nu niet!!

In mijn auto zat een synthetische olie, die heb ik vervangen voor minerale olie (deze discussie liep nog en ik werd er niet veel wijzer van). Inmiddels merk ik dat de olie cq. klepstoters aan het vervuilen zijn. Daarbij 9000km aan voornamelijk korte stukjes erop zitten, dus de olie gaat gewisseld worden.

Mijn plan:
Spoelen met een 'toevoeging' of schoonloopolie
Nieuw filter en 5,3 liter half syntheet, 5W40 Mobil1 High Mileage (nu: 277dkm) omdat ik er goede verhalen over hoor.


Moet ik dan nog steeds het filter een paar maal extra wisselen?


Gr ???

Dan kun je beter een goedkopere olie er in gooien met nieuw filter en dan na een paar duizend KM naar die Mobil1 incl. nieuw filter welke je dan volgens jouw verversingsplan laat zitten.

Ok bedankt! :D

En met mijn korte-stukjes-gedrag (4 tot 8 ritten per dag), hoeveel zijn een paar duizend km?


Gr 8)

Jak

Hi,

Laat in het onderwerp, een persoonlijke ervaring:

Ik heb er volsyntheet inzitten, daardoor lijkt de motor rustiger te lopen, en stiller te zijn. Dat was het doel en dat is bereikt

5W40 voorkomt ook het kleptikken (bijna altijd). De motor start beter en loopt soepeler, maar ik heb het niet gemeten ...

Overigens loopt het inmiddels op straat uit de buitenste kering van de bak, dus dat moet voor de vakantie weer dicht  :'(

Groeten
Jak
Estate `95, 25i-10V, 350k, -3 dB

Reitse

kheb er nu 10W40 volsyntheet van Kroon inzitten met een toevoeging die voor wat zuinigere loop zou zorgen. Dat laatste merk ik niet echt maar heb nooit getik van kleppen (ook niet met koude start).

daytonawim

#67
Ik heb dezelfde oilie als Reitse, loopt als een speer nagenoeg geen verbruik en geen tikken.

Olie was eigenlijk een ongelukje, verkeerd meegegeven, er zat namelijk gewone olie in en nu dus de syntetische en de auto ik totaal lek vrij :-)

Maar moet nu wel effe snel tijd maken voor een wisseltje, ben nog een beetje verwend door mijn
golf 1 x per 50000 km wisselen :-)