De Spaanse Curry: reconstrucción

Gestart door Vulk, 18-06-2016 14:44:10

Vorige topic - Volgende topic

Vulk

Gisteren voor het eerst in een hele tijd nog eens tot bij Thuur gebold. Veel kleine werkzaamheden bij elkaar. Eens daar aangekomen scheen de zon volop. Ik was wat te vroeg en ging het op bankje voor de deur zitten. Dit was toch mijn favoriete uitzicht van de dag!

Dit gaat echt nooit vervelen!

Na het inbouwen van de wideband had Arjen me aangeraden om de ingebouwde kabels wat weg te werken. Echt iets voor Thuur.

Hij is er lang mee bezig geweest maar het resultaat mag gezien worden. Helaas geen foto, want je ziet de kabels toch niet meer. De kabel van de wideband sonde is ingepakt met een hitteschild zoals standaard voorzien is op de sondes van de N-modellen.

Onder de auto zitten de twee sondes nu broederlijk naast elkaar.

Terwijl Thuur bezig was met de kabels heb ik 3 ruitenwissers vervangen, een voersteun,  en nog een interieurfiltertje. Onder de auto zag de Thuurbo en slang naar de intercooler er kurkdroog uit! Zelfs de garagevloer blijft eindelijk droog!  :eusa_dance:

Arjen had me vorige week aangeraden om de pakking van de olieretour van de turbo te vervangen, die ging vast gaan lekken. En inderdaad...

Een nieuwe pakking zat er gelukkig snel tussen.

Sinds enkele weken gaat mijn koppeling overigens iets zwaarder dan voorheen. Dit is plots gekomen toen de auto een dag buitenstond in de vrieskou. Thuur heeft alles nog eens gesmeerd maar helaas. Beide koppelingscylinders zijn droog. Heeft iemand hier een idee van een mogelijke oorzaak of oplossing?

Verder doet de stoelverwarming van de bijrijderskant nog steeds niet, dus dat moest even onderzocht worden. Gelijk mijn minst aangename zicht van de dag.

Spijtig genoeg blijkt het de verwarmingsmat te zijn die is doorgebrand. Ik heb nog een werkend matje hier thuis liggen, maar ik weet niet of ik hier aan ga beginnen...

Daarna hebben we nog even geworsteld met het loshalen van een aircoleiding. De leiding is er na een uur vechten zwaar gehavend uitgekomen. De kraag waar de springlock tool achter klikt is gewoon losgekomen. Een nieuwe leiding hebben we op de plaats gelegd, maar door gebrek aan 100% passende O-ringen hebben we deze nog niet aangesloten. Dat mag Arjen of Car cool gaan doen.

En in de loop van de dag liep er een nieuwe BIN binnen van Arjen. Ik had laten weten dat de auto wat traag oppakte en dat is wat bijgestuurd. (de technische uitleg post hij wel). Tijdens het flashen hing de auto aan de accu-lader. Het flashen is in één keer goed gelukt!  :eusa_dance:

Last but not least heb ik nog steeds last van extreem windgeruis rond de bestuurdersdeur. Dus gisteren de stelplaatjes geplaatst, alles kritisch nagelopen en alles goed afgesteld, ... Maar helaas is het probleem niet minder geworden. Ik begin stilaan te twijfelen of ik dit wel opgelost krijg...

De rit naar huis verliep prima. De bijgestuurde software is merkbaar aangenamer om mee te rijden! Straks nog maar een logje gaan maken... Ik heb er wel mijn plezier in zo.

KIM

I love it when a beun comes together is daarom geen onterechte uitspraak  ;D

arjenT5R

Goed bezig geweest! Fijn dat je plezier krijgt in het tunen, is ook erg leuk om te doen als zeg ik t zelf ;D

De eerste versie van je 18T software was met een wat tamme tcv duty cycle om boostspikes etc te voorkomen.
Je kunt hier beter iets te laag beginnen.

Als je een logje maakt wil de software altijd naar de juiste waarde dus uiteindelijk zal je je gevraagde load wel halen en je kan dan zien welke tcv duty cycle bij welke gevraagde load hoort.

En zo kun je dus die tcv duty aanpassen aan wat ie zou moeten zijn, als deze waarde spot on klopt dan heb je de fijnst rijdende auto omdat ie direct de turbo zo aanstuurt dat je je gevraagde load haalt.

Ben benieuwd naar je logs :)

En fijn dat je lekvrij bent  enzo :D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

de Boeing

Nice!

Wel vervelend dat de windruis niet weg te krijgen lijkt.

Hoe is de ervaring ondertussen met de dikkere isolatie mat onderin? (en draagt het eventuele positieve effect hiervan niet bij aan meer de nadruk op windruis?)

Vulk

Citaat van: arjenT5R op 08-04-2018 11:05:04
Goed bezig geweest! Fijn dat je plezier krijgt in het tunen, is ook erg leuk om te doen als zeg ik t zelf ;D

De eerste versie van je 18T software was met een wat tamme tcv duty cycle om boostspikes etc te voorkomen.
Je kunt hier beter iets te laag beginnen.

Als je een logje maakt wil de software altijd naar de juiste waarde dus uiteindelijk zal je je gevraagde load wel halen en je kan dan zien welke tcv duty cycle bij welke gevraagde load hoort.

En zo kun je dus die tcv duty aanpassen aan wat ie zou moeten zijn, als deze waarde spot on klopt dan heb je de fijnst rijdende auto omdat ie direct de turbo zo aanstuurt dat je je gevraagde load haalt.

Ben benieuwd naar je logs :)

En fijn dat je lekvrij bent  enzo :D

Logje komt er aan. "babyload" my ass... Ding is me te snel zo op de winterbanden en met de standaard remmen...

Citaat van: de Boeing op 08-04-2018 11:11:45
Nice!

Wel vervelend dat de windruis niet weg te krijgen lijkt.

Hoe is de ervaring ondertussen met de dikkere isolatie mat onderin? (en draagt het eventuele positieve effect hiervan niet bij aan meer de nadruk op windruis?)

Het is veel stiller in de auto, zeker dat dat helpt om het windgeruis naar boven te brengen...
Ik ga het nog niet opgeven hoor, maar moet het eens rustig laten bezinken hoe en wat.

elianmars

Dan de deur maar gewoon dicht kitten en via de andere kant naar binnen gaan :P

dielie850

Komt dat windgeruis niet bij de spiegel vandaan? :eusa_think:

Vulk

Citaat van: dielie850 op 09-04-2018 08:14:21
Komt dat windgeruis niet bij de spiegel vandaan? :eusa_think:

Zou zomaar eens kunnen. Ik heb gisteren ALLE naden afgeplakt, ook die van het spatscherm en het raam. = Geen verschil.
Aan de spiegel en ik niet geweest. Eén dezer spiegel eens inklappen en rijden...

classicT5

En bij je voorruit ook al afgeplakt? Dwz de stijl ed? De strips die daar zitten zijn ook vaak oorzaak van geruis.

Vulk

Citaat van: classicT5 op 09-04-2018 08:19:49
En bij je voorruit ook al afgeplakt? Dwz de stijl ed? De strips die daar zitten zijn ook vaak oorzaak van geruis.

Nee daar niet, alles rond de deur en spatscherm.
Het windgeruis hoor ik halverwege het raam van de bestuurdersdeur.

Daf46

Citaat van: Vulk op 09-04-2018 08:20:53

Komt het niet vanuit de a-stijl afdekkap (zit er aan bestuurderszijde ook een handvat daar ?)
Als er lucht lekt aan de vooruit kan het daaruit blazen ?

volvobug

V.w.b. het windgeruis, zitten alle afdekkapjes en stukjes tape in/op de deur achter het deurpaneel?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Vulk

Citaat van: Daf46 op 09-04-2018 09:24:11
Citaat van: Vulk op 09-04-2018 08:20:53

Komt het niet vanuit de a-stijl afdekkap (zit er aan bestuurderszijde ook een handvat daar ?)
Als er lucht lekt aan de vooruit kan het daaruit blazen ?

Dat zal ik eens dubbelchecken door te gaan rijden zonder afdekkap. De kit van het raam heb ik al gecontroleerd en die is goed.

Citaat van: volvobug op 09-04-2018 09:46:26
V.w.b. het windgeruis, zitten alle afdekkapjes en stukjes tape in/op de deur achter het deurpaneel?

Dat is een goeie, dat ga ik controleren. Ik heb het deurpaneel er enkele jaren terug afgehad, maar heb daar toen niet op gelet. Ik weet ook niet vanbuiten waar die dingen zitten.

De auto heeft overigens een klein vacuumlekje ergens (te zien in de logs), maar bij Thuur zaterdag hebben we niets gevonden. Hoofdverdachte voor mij is de nieuwe aanzuigbuis. Daar zitten twee vacuumaansluitingen op, waarvan er nu maar één in gebruik is. De andere is afgedopt. Dus deze morgen heb ik rond al die slangen een tiewrap getrokkenk om uit te sluiten dat het daarvan komt.

Tijdens dat klusje stond de motor op te warmen. Af en toe hoorde ik een getik/gekraak. Net als een relais rond de afdekkap van de ventilator. (voor de grappenmakers: het is geen geluid uit de motor). Die afdekkap zat los zaterdag omdat de schroefdraad erachter uitgelubberd was. Daar zitten nu grotere schroeven in. Toen de fan aansloeg liep deze mooi vrij. Het geluid hield vanzelf op en was dus enkel tijdens de opwarmfase.  Ergens wat plastiek dat zich aan het zetten is vermoed/hoop ik.

Intussen ook de zomerbanden even gemonteerd en naar jaarlijks goede gewoonte de naven terug brandschoon gemaakt.

Vulk

Volvobug gaat mogelijks door voor de koelkast... Op onderstaande foto is te zien dat het schuim voor het serviceluikje ontbreekt...

Is het voldoende als ik dit afplak met tape?

Zien jullie nog wat verkeerds aan het deurpaneel?

Vulk

Even een nieuw stukje zelfklevende isolatiemat geplaatst.

En "geborgd" met wat tape!

Dadelijk rijden. Zou het...?  :eusa_pray: