The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bebe66

Citaat: stuuraandeverkeerdekant
"De brandstofleidingen begonnen het na meer dan dertig jaren dienst te begeven, dus de stukken tussen het chassis en de carburateur allemaal vervangen voor verse slangen."


Vergeet dan vooral het beruchte stukje brandstofslang bovenop de benzinetank niet. Is maar 5 cm, gaat scheuren en uiteindelijk zuigt je Eend alleen nog lucht aan.
Ben er al eens mee stil komen te staan....

Volvo V70N 140PK AT 2002
Volvo 855 2.0 T-5 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 20v 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 10v 1996-verkocht

classicT5


razorx

Weer heerlijk leesvoer en een constructieve bijdrage.

Goed wat je deed met die dunne lagen lak. het hecht zo veel beter en tussendoor wat polijsten mag.
Een primer is een harde ijs eis ehh. Mijn probleem. Zelfde klank dus ik snap het verschil in spelling niet. Taalfout of fout van de taal. ;)

Tja zo een eendje. Het heeft wel wat. Je wilt er geen ongeluk mee krijgen, maar wat zijn die dingen briljant en luxe. Open dak, hoog boven de weg, beetje door de modder gaat ook.

Als student zijn we met zijn vieren in een 2CV6 naar Italië gegaan. Geweldig. Toen het bergachtig werd was het zo veel mogelijk snelheid maken bij het afdalen en hopen dat je de volgende berg opwaarts aan het eind nog redde met een kilometer of 60. Letterlijk. Andere tijden.

Het wagentje redde het prima. Heb wat met die dingen. Blijf het een briljant ontwerp vinden, net als de Mehari. Zo heette die toch?

UserID6342

#738
Heerlijk om te lezen en leuk gedaan  :eusa_clap: :eusa_clap:. Zou idd een beetje voorzichtig zijn nu met die klauwhamer, net wat Peter zegt ;D.  Heb ze al eens rond zien vliegen, is geen pretje.

De Eend blijft gaaf, net zoals Yits blijf ik het een van de best ontworpen auto's ooit vinden.  Het sleutelt meer als geweldig, tovert meteen een hele grote grijns op me bakkes, je kunt overal bij, en iedere keer als je zo'n ding aanslingert (letterlijk) is het genieten geblazen.  Je slingert voor de lol zo'n ding al aan ipv het contactsleuteltje omdraaien ;D ;D. Wat ik zelf altijd erg leuk heb gevonden is het verschil in het motorgeluid tussen de 2CV4 en 2CV6, geweldig wat die slechts 200 cc doen met zo'n dingetje.

Nog zo'n meesterlijk auto ontwerp, maar iets lastiger sleutelen, vind ik de eerste Mini's  :eusa_clap:

Paulsson

Heel leuk om te lezen, mooi werk!

Wat betreft dat verschil in glans tussen de spoiler en de rest van de auto: ik ben ook wel benieuwd of dat ligt aan te weinig blanke lak. Heeft iemand hierop een antwoord? ;D


Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

Martijn-V70

#740
Voor wat betreft het glansverschil, je schrijft zelf dit:

"Daarna de spoiler in twee laagjes lak gezet (zoals op de bus beschreven stond) en de rest van de dag laten drogen. Hij voelde nog ietwat ruw aan de volgende ochtend, maar na hem heel lichtjes op te schuren met wat een papiertje korrel 2000 en wat water voelde het allemaal weer heel glad en auto-achtig aan. Monteren dus! "

Als je na het schuren met p2000 niet meer gespoten of gepolijst hebt vermoed ik dat het probleem hem daar wel eens in zou kunnen zitten.  :eusa_think: Met schuren matteer je het oppervlak namelijk altijd en zul je daarna iets moeten doen om de glans weer terug te brengen, spuiten of polijsten, afhankelijk van hoe fanatiek je geschuurd hebt.

de Boeing

nice!

in het kader van blanke lak spuiten: ik had ook nog zo'n setje op kleur van bij de dealer (over van chassisbalk bijspuiten) en dacht laat ik mijn bumper eens bijwerken, lelijk is ie toch al... kan er niet veel erger van worden...

maar de kleur mooi dun vernevelen in verschillende lagen is geen probleem, de blanke lak daarentegen, eerst te voorzichtig en dus te dunne laagjes gelegd, gevolg zo mat als wat. Daarna denk je ok moet dus dikker aangebracht worden -> lekkere druipers :( Je moet dus in feite perfect tussen de 2 voorgaande laagdiktes ineens spuiten zodat het goed is zonder polijsten (en dus toch zo iets wat je wat vaker moet oefenen maar het blijft zowiezo moeilijk met die knikkerbusje...). Nu ziet het er na bijschuren en polijsten al wat beter uit maar dat is dus helaas een hoop extra werk...

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: peteRRR op 31-03-2017 23:06:39
Citaat van: elianmars op 31-03-2017 22:46:44
Heb je die arme klauwhamer in de regen laten liggen?  :eusa_shifty: ;D
Zo,n hamertje moet je heul voorzichtig blijven koesteren,...1 keer misslaan onder de kop op de steel
dan gaan er dingen in de rondte vliegen ;D

Mooi dat ouder/re gereedschap.

Groet
Wat die hamer allemaal meegemaakt heeft in zijn leven, daar zou ik een boek over kunnen schrijven! Ga ik alleen niet doen want heb op zich genoeg andere dingen te doen. Maar zal er extra voorzichtig mee zijn en niet op het hout rammen. Of anders gewoon wat vaker de nieuwe hamer pakken. Want die ligt er ook.

Citaat van: bebe66 op 31-03-2017 23:16:41
Vergeet dan vooral het beruchte stukje brandstofslang bovenop de benzinetank niet. Is maar 5 cm, gaat scheuren en uiteindelijk zuigt je Eend alleen nog lucht aan.
Ben er al eens mee stil komen te staan....
Goeie tip! Ik heb er vanochtend even naar gekeken en zag hem zitten. Wel erg lastig bij te komen - de aansluiting op de leiding kon ik bij, de aansluiting op de tank was lastiger. Denk dat de wielkap aan de achterkant eraf moet of de tank naar beneden. Maar neem het mee om binnenkort eens te doen. Auto staat nu toch geschorst dus hebben de tijd om het allemaal goed aan te pakken.

En blijft mooi om te zien hoe zo'n autootje verhalen losmaakt. Zoals het aanloopje om een berg op te komen (herkenbaar) of de grijns met sleutelen (ook herkenbaar). Het is dat ie nog niet rijdt, anders zou ik er een Volvo logootje op plakken en meenemen naar de Elandrun  ;)

Citaat van: Martijn-V70 op 01-04-2017 15:40:49
Als je na het schuren met p2000 niet meer gespoten of gepolijst hebt vermoed ik dat het probleem hem daar wel eens in zou kunnen zitten.  :eusa_think: Met schuren matteer je het oppervlak namelijk altijd en zul je daarna iets moeten doen om de glans weer terug te brengen, spuiten of polijsten, afhankelijk van hoe fanatiek je geschuurd hebt.
En dit is een goeie en zou best wel eens de reden kunnen zijn. Ik heb echt héél lichtjes geschuurd, maar het zal het net iets ruwer maken. Nu zit ik erover te denken om binnenkort de spoiler nog eens een dun laagje te geven met Action lak (want die heb ik nog en de Volvo lak moet je volgens het busje na 14 uur wegflikkeren). Iemand een idee of deze twee blanke laksoorten compattible met elkaar zijn?

Iets anders wat ik me realiseerde is dat de super hoge glans van de omliggende delen ook zou kunnen komen doordat het een ander materiaal is. Het plaatwerk eromheen is namenlijk metaal-achtig, terwijl de spoiler zelf van kunststof is. Dat zou ook nog een verschil kunnen geven.

Citaat van: de Boeing op 01-04-2017 15:41:54
Je moet dus in feite perfect tussen de 2 voorgaande laagdiktes ineens spuiten zodat het goed is zonder polijsten (en dus toch zo iets wat je wat vaker moet oefenen maar het blijft zowiezo moeilijk met die knikkerbusje...). Nu ziet het er na bijschuren en polijsten al wat beter uit maar dat is dus helaas een hoop extra werk...
Het vergt inderdaad behoorlijk wat oefening. Vandaar dat ik het ook fijn vond om het op een spoiler uit te proberen. Zou het totaal mislukken dan zou ik m gewoon niet monteren en het nog een keer doen.
Hoe heb jij het trouwens gepolijst? Gewoon met een beetje poetsspul en een doekje of echt grondig met een machientje? Ikzelf heb namelijk wat gepoetst met een doekje maar zie niet bijster veel verschil....
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

peteRRR

#743
Dat schuren, spuiten,drogen,polijsten is ook wel een ding hoor,...ga je het heel serieus doen met grote verwachting
maar dan ook heel goed,...hup tijdens het drogen het schuurpatroon er door heen, hup alles krakelee,hup droog vlekken er in
kan ook helemaal mat worden in 1 keer :eusa_wall: :eusa_think: ;D

En sta je effe wat,..zo van we zien hoe het gaat, niet te moeilijk doen en dan gaat alles prima.
Luistert best nauw en is een mooi vak.

Maar je het ze ook die de hele auto rollen met verf en dan los gaan met polijsten en het kan er prima uitzien.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: peteRRR op 01-04-2017 20:43:55
Luistert best nauw en is een mooi vak.

Maar je het ze ook die de hele auto rollen met verf en dan los gaan met polijsten en het kan er prima uitzien.
Dat polijsten moet ik me maar eens in verdiepen. Gooi nu gewoon een doekje eroverheen maar zit vast meer achter / onder.

Maar dit was al een goed leerprojectje voor de toekomst. Binnenkort kan ik nog eens los, want heb namelijk wat bobbeltje onder de verf van één van de achterdeuren en wil die gaan behandelen en spuiten. Is alleen de onderkant van de deur, dus wil alleen het stuk onder die strip doen.

Iemand trouwens enig idee of deze er makkelijk af te halen is? Lijkt me een kwestie van gewoon klikken, maar als het op een andere manier vast zit hoor ik dat uiteraard graag!


En voor hen die richting Lelystad gaan, tot morgen!

:eusa_dance:
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

bebe66

Citaat stuuraandeverkeerdekant
Goeie tip! Ik heb er vanochtend even naar gekeken en zag hem zitten. Wel erg lastig bij te komen - de aansluiting op de leiding kon ik bij, de aansluiting op de tank was lastiger. Denk dat de wielkap aan de achterkant eraf moet of de tank naar beneden.

Helaas, de tank moet naar beneden. Zijn maar 4 boutjes, maar kunnen aardig vastgerot zitten. De achterste boutjes moeten er helemaal uit, de voorste 2 een stukje los; daar schuift de tank tussen.
Oudere Eenden hadden een luikje onder de achterbank, net boven de tankvlotter en dat leidinkje, maar dat is helaas verdwenen toen er een beugel voor de veiligheidsgordels achter werd gemonteerd....
Volvo V70N 140PK AT 2002
Volvo 855 2.0 T-5 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 20v 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 10v 1996-verkocht

stuuraandeverkeerdekant

#746
Citaat van: bebe66 op 01-04-2017 22:05:01
Helaas, de tank moet naar beneden. Zijn maar 4 boutjes, maar kunnen aardig vastgerot zitten. De achterste boutjes moeten er helemaal uit, de voorste 2 een stukje los; daar schuift de tank tussen.
Oudere Eenden hadden een luikje onder de achterbank, net boven de tankvlotter en dat leidinkje, maar dat is helaas verdwenen toen er een beugel voor de veiligheidsgordels achter werd gemonteerd....
Ah, fijn dat je er zo bekend mee bent! En wat betreft dat luikje, daar moet ik eens naar gaan zoeken. Deze Eend heeft namelijk géén riemen op de achterbank... En anders de tank naar beneden. Beetje kruipolie en wat geduld, moet te doen zijn gok ik zo. Dank voor je info!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

UserID6342

Citaat van: bebe66 op 01-04-2017 22:05:01
Citaat stuuraandeverkeerdekant
Goeie tip! Ik heb er vanochtend even naar gekeken en zag hem zitten. Wel erg lastig bij te komen - de aansluiting op de leiding kon ik bij, de aansluiting op de tank was lastiger. Denk dat de wielkap aan de achterkant eraf moet of de tank naar beneden.

Helaas, de tank moet naar beneden. Zijn maar 4 boutjes, maar kunnen aardig vastgerot zitten. De achterste boutjes moeten er helemaal uit, de voorste 2 een stukje los; daar schuift de tank tussen.
Oudere Eenden hadden een luikje onder de achterbank, net boven de tankvlotter en dat leidinkje, maar dat is helaas verdwenen toen er een beugel voor de veiligheidsgordels achter werd gemonteerd....
Die boutjes willen idd nog wel eens afknoepen... Is verder ook niet zo erg want geeft je meteen de gelegenheid om ook die bouten te vervangen door RVS.  Althans dat zou ik doen.  Lang, lang geleden eens een Eend helemaal van begin af aan opgebouwd en alles meteen voorzien van RVS, bij die auto is het sleutelen nog steeds een genot. Geen enkele bout is verrot en alles blijft gangbaar...

Paulsson

Citaat van: peteRRR op 01-04-2017 20:43:55
Dat schuren, spuiten,drogen,polijsten is ook wel een ding hoor,...ga je het heel serieus doen met grote verwachting
maar dan ook heel goed,...hup tijdens het drogen het schuurpatroon er door heen, hup alles krakelee,hup droog vlekken er in
kan ook helemaal mat worden in 1 keer :eusa_wall: :eusa_think: ;D

En sta je effe wat,..zo van we zien hoe het gaat, niet te moeilijk doen en dan gaat alles prima.
Luistert best nauw en is een mooi vak.

Maar je het ze ook die de hele auto rollen met verf en dan los gaan met polijsten en het kan er prima uitzien.

Groet

Heel mooi vak inderdaad en door de moeilijkheidsgraad en opvallendheid als het mis gaat is het best intimiderend! Het valt mij steeds meer op hoeveel kassen Pablo heeft. Ik moet met schaamte toevoegen dat ik gisteren vogelpoep heb proberen te verwijderen van de motorkap, en blijkbaar zat daar zand/grit in, dus ik heb weer wat mooie krassen erbij! Baal altijd enorm als ik zelf schade aanbreng!


Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Dirk342 op 02-04-2017 07:37:35
Die boutjes willen idd nog wel eens afknoepen... Is verder ook niet zo erg want geeft je meteen de gelegenheid om ook die bouten te vervangen door RVS.  Althans dat zou ik doen.  Lang, lang geleden eens een Eend helemaal van begin af aan opgebouwd en alles meteen voorzien van RVS, bij die auto is het sleutelen nog steeds een genot. Geen enkele bout is verrot en alles blijft gangbaar...
Ga de tank volgende week donderdag naar beneden halen en zet de boutjes vast op het boodsschappenlijstje. Al was het alleen maar omdat het een goed gevoel geeft om dingen los te halen en, het ietsje beter te maken en weer vast te zetten  :D

Citaat van: Paulsson op 03-04-2017 20:34:59
Heel mooi vak inderdaad en door de moeilijkheidsgraad en opvallendheid als het mis gaat is het best intimiderend! Het valt mij steeds meer op hoeveel kassen Pablo heeft. Ik moet met schaamte toevoegen dat ik gisteren vogelpoep heb proberen te verwijderen van de motorkap, en blijkbaar zat daar zand/grit in, dus ik heb weer wat mooie krassen erbij! Baal altijd enorm als ik zelf schade aanbreng!
Ik heb zelf nog niet zoveel lol gevonden in het poetsen en polijsten. Vind het spuiten wel heel leuk en wil het dan ook zo mooi mogelijk kunnen. Ik ga binnenkort de roestplekjes aan de onderkant van de deur ook aanpakken (en heb daar veel zin in) maar de kleine plekjes laat ik lekker voor wat ze zijn. Ook omdat een excentrisch poetsapparaat toch al snel tegen de 200 euro aanzit. Misschien dat ik het eens doe op een meeting of een bezoekje waar ik er een kan lenen, maar tot nog toe heeft het geen prioriteit. Ben erachter dat ik niet zozeer een passie voor glans heb, maar een passie voor dingen uit elkaar halen en begrijpen hoe ze werken   ;)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!