The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

UserID6342

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 03-04-2017 20:56:32
Ben erachter dat ik niet zozeer een passie voor glans heb, maar een passie voor dingen uit elkaar halen en begrijpen hoe ze werken   ;)
Hahahaha, join the club ;D. Hier idem en daarom heb ik er lang geleden al mijn beroep van gemaakt en ik kom er ook steeds weer in terug ;D ;D na diverse uit- en omzwervingen qua vak.

Je zult het vast weten, maar even zekerheidshalve, alles waar je sleutel / dop 11 voor nodig hebt bij de Eend is M7 qua bout/moer ;D  En als je dan alles gaat tellen zit het hele ding er mee vast ;D ;D. Het is even zoeken maar die kun je echt prima krijgen in RVS, zowel bout als moer.  Waar ik de RVS bouten altijd veel kocht was bij Burton maar die heeft ze helaas uit zijn assortiment gehaald. RVS moeren M7 zijn hier nog wel gewoon verkrijgbaar.

stuuraandeverkeerdekant

Ja, kwam inderdaad veel M7 in de eend tegen, maar weinig M7 in de schappen  :-\  Na net wat zoeken online wel een mooi assortiment doosje gevonden https://www.montagetechniek.nl/assortimentsdozen/bouten--moeren--ringen/m7-assortiment-bouten-moeren-ringen Misschien wel goed om dat sowieso in huis te halen, want we komen er ongetwijfeld nog meer tegen die vervangen kunnen worden!  
We gaan de resterende meters accukabel (die ik nog over heb) ook in het eendje stoppen. Beetje overkill misschien, maar dan stroomt t in ieder geval lekker door en anders blijft t maar op de plank liggen  ;D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

UserID6342

Leuk setje, maar mijn voorkeur zou echt uitgaan naar RVS en helemaal bij een Eendje.  Dan krijg je het over 10 jaar nog steeds losgeschroefd, zonder ook maar enig probleem ermee te hebben.  Accukabel past prima in de Eend en is geen overkill.  Beter te dik als te dun en je hebt niet zo echt veel nodig bij zo'n ding.

stuuraandeverkeerdekant

Oh, das een foutje! Had gezocht op RVS en ging er daarom vanuit dat dit dat ook zou zijn, maar heb dus niet goeg genoeg gelezen  :eusa_shifty:

Ik zoek nog even verder!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

de Boeing


Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 03-04-2017 20:56:32
Ben erachter dat ik niet zozeer een passie voor glans heb, maar een passie voor dingen uit elkaar halen en begrijpen hoe ze werken   ;)

haha, ja hier herken ik me helemaal in!!

ik heb gepolijst door te schuren met P800-1000-1500 (heb wel een mooie mirca excentrische perslucht machine) en daarna schuurcompound + lamsvacht op de boormachine. De doffe ellende wordt dan ineens wonderwel shinny  maar een echt succesverhaal is het nog niet... Mijn bumper was dus al lelijk en is, na een hele hoop werk, nog steeds lelijk, maar ik ben weer een ervaring (of desillusie) rijker  ;D

stuuraandeverkeerdekant

#755
Op stage bij een stage 0 fanaat

Mijn wagen rijdt de afgelopen tijd als een zonnetje, dus wat dat betreft heb ik niet zo veel te melden. Op zich heel fijn en precies wat ik wil natuurlijk. Maar mijn handen gaan af en toe wel jeuken als ik mooie operaties op het forum voorbij zie komen.

Op die fiets daarom in de auto gestapt en richting mijn stageadresje in Hedel gereden. Gewoon omdat het kan. En om een beetje te kijken, kletsen en daar waar nodig een handje te helpen. Was weer erg gezellig en leuk om te zien welke projecten er op stapel staan. Plus dat het daadwerkelijk bezig zijn, of meteen een vraag kunnen stellen als je iets niet helemaal begrijpt, ervoor zorgt dat je zó veel sneller leert dan door alleen maar te lezen of filmpjes te kijken.

Het voordeel van veel wagens hebben, is dat er altijd wel eentje is waar wat mis mee is. En vandaag was dat dus (onder andere) een lekke radiator bij de donkergrijze 855 R. Wat ik me nooit gerealiseerd had is dat er vóór de radiator ook nog een verdamper zit, en bij de turbo modellen ook nog een intercooler. Ik had het altijd als één unit gezien, maar dat is dus niet zo. Die laatste twee waren nog prima in orde dus de radiator van de intercooler losgemaakt en vervangen voor een beter exemplaar.  Het nieuwe setje er met de garagekrik van onder in geschoven en alles weer aangesloten. Altijd handig om dan achter je te kijken of daar nog spullen liggen, want als daar nog wat ligt, dan ben je dus nog niet klaar  ;)



Koelvloeistof aanvullen en ontluchten! Ook de rechterkoplamp er weer ingezet terwijl Sandor wat knippers verving. En voor het eerst een flexibele slangklem sleutel gezien. Alleen al om zulke (mini)ontdekkingen is het fijn om af en toe eens op bezoek te gaan bij iemand met méér ervaring en méér auto's.

Sowieso spreekt het idee van stagiair mij erg aan. Toen ik in zo'n 15 jaar geleden voor mijn studie aan de kunstacademie stage liep in New York ging er een wereld voor mij open. Niet alleen om de dingen die ik er leerde en de mensen die ik daar ontmoette, maar ook het gevoel dat alles kon. Dat je plotseling niet vastzat aan je vaste studie- of werkuren, maar dat je overal ja op kon zeggen want alle ervaring stond in het kader van nieuwe dingen leren. Deze vorm van stagelopen, een beetje meekijken en helpen in Hedel, voelt een beetje hetzelfde aan. Ik verdien er natuurlijk niets mee, en het is ook niet nodig om mijn eigen auto rijdende te krijgen, maar ik leer er wel van. En dat was precies mijn plan toen ik met deze blog begon. Ik voel me een beetje Jim Carrey in de film Yes Man. Voelt goed!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

UserID6342

Op deze manier is het ook de leukste manier om te leren ;D.  Leuk dat het zo kan ook  :eusa_clap: :eusa_clap:

Paulsson

Heerlijk om te lezen, genot spat ervanaf. Meer mensen zouden moeten genieten van zulke ervaringen. Lekker bezig hoor. Als mens wil je eigenlijk nooit stoppen met leren. Houdt je jong!


Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

razorx

Citaat van: Paulsson op 12-04-2017 23:01:44
Heerlijk om te lezen, genot spat ervanaf. Meer mensen zouden moeten genieten van zulke ervaringen. Lekker bezig hoor. Als mens wil je eigenlijk nooit stoppen met leren. Houdt je jong!
mee eens

leons850

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 12-04-2017 18:24:12
Het voordeel van veel wagens hebben, is dat er altijd wel eentje is waar wat mis mee is. En vandaag was dat dus (onder andere) een lekke radiator bij de donkergrijze 855 R. Wat ik me nooit gerealiseerd had is dat er vóór de radiator ook nog een verdamper zit, en bij de turbo modellen ook nog een intercooler. Ik had het altijd als één unit gezien, maar dat is dus niet zo. Die laatste twee waren nog prima in orde dus de radiator van de intercooler losgemaakt en vervangen voor een beter exemplaar.  Het nieuwe setje er met de garagekrik van onder in geschoven en alles weer aangesloten. Altijd handig om dan achter je te kijken of daar nog spullen liggen, want als daar nog wat ligt, dan ben je dus nog niet klaar  ;)

Niet om bijdehand te doen maar omdat je zo leergierig bent Thijs.
Het koelpakket bestaat bij een turbo (meestal) uit radiator met daarvoor de intercooler en daarvoor de condensor (van de airco). De verdamper van de airco zit bij de passagierskant onder het dashboard. Dat is echt een rot klus om te vervangen.

Leuk dat je bij Sandor stage loopt. Sandor is zelf ook begonnen als Stagesloper bij Bas (ex Lunadust).
Daar hebben wij beide wel aardig wat geleerd. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

stuuraandeverkeerdekant

Dank Leon! Vind zulke reacties niet bijdehand maar vooral handig. Ga mijn best doen de verdamper en condensor  niet meer door elkaar te halen. Zeker bij het daadwerkelijk klussen zou dat niet handig zijn met al die giftige meuk erin  ;D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#761
Eendjes en compressietesters

Gister een goeie sleuteldag met mijn vader en mijn zusje gehad. Het eendje was weer aan de beurt. Met een mooi to-do lijstje dat we in de ochtend gemaakt hebben, zijn we allemaal aan de slag gegaan. Velgen schilderen, laatste onderdelen (zoals bobine, bougiekabels en luchtfilter) terug plaatsten en nieuwe accukabels maken. Ik had nog wat 25mm kabel van de Volvo liggen, en de oude zagen eruit alsof ze van het parkeerdek van de Titanic afkomst waren. Niet optimaal dus.

Links is nieuw en rechts... Euh... Volgens mij is het wel duidelijk zo   ;)



En uiteraard ook weer de krimptang en krimpkousjes gebruikt. Dicht echt heel mooi af, en met een aansteker of boven het gasfornuis kun je die krimpkousjes echt prima doen slinken. Is super om het zo netjes te kunnen afwerken.



En aan het eind van de dag dan eindelijk ook de sleutel omgedraaid! De eer was uiteraard aan mijn zusje. De startmotor moest lang werken voor de pomp genoeg benzine had aangezogen, maar uiteindelijk sloeg de motor aan en liep die eend als een gazelle! Echt mooi is dat, want ik was gewoon vergeten dat deze wagen het ook nog kon doen.

Klaar zijn we hier echter nog lang niet mee. Na een tijdje draaien lekte hij namelijk nog olie. We hebben al wat eerste verdachten op het oog, maar gaan hem binnenkort eens mooi droog maken, dan goed hoog zetten en laten draaien en kijken waar het nu precies vandaan komt. Grote kans dat de motor er nog eens uit moet, maar dat is nu geen straf, want het weer wordt beter en een tweede keer kan een stuk sneller!

En dan nog een plaatje, gewoon omdat het kan.



Een verhaal met een staartje dus...


Ook is de postbode weer geweest en heeft hij een compressietester voor me meegenomen. Altijd fijn die postbode. Zoals ik al zei rijdt mijn wagen als een zonnetje, maar dat neemt niet weg dat je dat ook wetenschappelijk kunt bewijzen door een compressietest te doen  ;D

Ben dus meteen maar even wezen testen hoe zo'n metertje nou eigenlijk test, dus die bougies mochten er weer uit. Het viel me trouwens op dat wanneer je er van bovenaf inkeek er bij cilinder 2 en 5 een klein beetje olie rondom de bougie lag. Maak me er geen zorgen over, maar schrijf het hier toch op zodat ik het later nog eens kan teruglezen mocht ik ooit issues krijgen.

Relais 103 eruit, zekering voor de bobines eruit (Sandor herinnerde me er later aan dat je net zo makkelijk de stekkertjes eruit haalt - oh ja  :eusa_whistle:), metertje erin schroeven en met het gaspedaal vol open (om zo veel mogelijk lucht in de motor te laten stromen) starten en zes slagen laten maken.



En dat zag er - zoals gedacht - allemaal nog heel goed uit. 13.6, 14.5, 14.5, 14.3 en 14.1 bar. Het grootste verschil is dus tussen cilinder 1 en 2 of 3, maar dat is nog lang geen 10% dus helemaal prima.

Uit nieuwsgierigheid ook bij cilinder één een natte test gedaan door een beetje olie op de zuiger te gieten. Resultaat was toen 16.5 bar. Een aanzienlijk verschil, maar zover ik het begrijp dicht het met olie sowieso beter af en aangezien er geen grote schommelingen zijn laat ik dit testje voor wat het is.  Zal me in de nabije toekomst weer helemaal op het eendje richten. Of ik ga weer stagelopen natuurlijk  ;D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

UserID6342

#762
Wat een genot weer om te lezen over het Eendje  :eusa_dance: :eusa_dance:. Vind dat echt heerlijk om te zien en te lezen.  Je hebt er goed aan gedaan om meteen de accukabels van de Eend te vervangen.  Dit is zo al vele malen beter en storingsvrij.  Olielekkage is even wat minder, maar gelukkig pak je die motortjes er zo uit met zijn 2-en.

Fijn om te zien dat de compressie van de V zo mooi is  :eusa_clap: :eusa_clap:

Edit: wat je kunt doen, en wat wij vroeger veel deden, is de vlotterkamer van de carburateur even vol te zetten met wasbenzine, dan hoeft de startmotor niet zo lang rond te gaan. Met wasbenzine zal hij op de eerste klap meteen lopen en als je 'm dan even laat draaien, zonder gas te geven want dan gaat hij pingelen, trekt hij zo de benzine de vlotterkamer in tijdens het lopen.  Je kunt dit ook perfect horen aan het blokje wanneer hij op benzine gaat draaien ;D.

stuuraandeverkeerdekant

Volgens mij moet jij weer een eendje nemen Dirk, dat wordt vast gezellig daar in Nijmegen! Maar mocht je nou een keer op een zonnige middag in de buurt van Brummen zijn dan ben je natuurlijk van harte welkom voor een kop koffie en wat eendenpraat en gesleutel. En ik zal zo her en der nog wel een fotootje plaatsen  8)

Ook een goeie tip wat betreft die wasbenzine! Vorige keer heb ik ook wat remmenreiniger boven de luchtinlaat van de carbarateur gespoten maar dat haalde niet zoveel uit... Misschien dat ik het erin zou moeten spuiten? Of dat het toch niet ontvlambaar genoeg is? Volgende keer als de motor er weer in gaat proberen we de wasbenzine!

Compressie uitkomsten waren zeker prettig om te zien. Weet je toevallig hoeveel bar een NA motor fabrieks af geeft? Ben wel benieuwd hoeveel er vanaf is gevallen in de afgelopen 17 jaar  ;D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

UserID6342

Hahaha, wat nu als ik je vertel dat ik al een behoorlijke poos op zoek weer ben naar of een Eend of een CX ?  Maar kan niets kopen wat mij aanstaat of mij past :(.  Zoals ik al eerder zei, ik blijf de 2CV een van de best doordachte auto's ooit vinden (net zoals de eerste echte Mini's), vind het verschrikkelijk leuk rijden, heeft een heel hoog fun gehalte zo'n ding maar zou hem niet als dailyride willen hebben.  Wel als hobby auto erbij.

Geld idem voor een CX, geweldig fijne auto waar je behoorlijk aan kunt sleutelen (als je de trucjes weet), ongekend rijgenot wat ik nog nooit evenaart heb gezien van geen enkel ander merk auto, maar ook weer als 2e auto dan.  Heb lang geleden zo'n CX limo diesel gehad van de Pakistaanse ambassade als daily, maar dat was toch meer sleutelen als rijden toen ;D.

Dat stukje Citrofiel blijft toch in me hangen, denk ik ;D ;D.