The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

volvobug

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 06-08-2016 00:38:10
.... Ik dacht er nog even aan om richting Arnhem Noord te gaan, maar daar klop ik de toekomst nog wel eens aan... Als de uitnodiging van volvobug blijft staan natuurlijk! ........

Ja hoor, je meldt je maar  :D.Maar momenteel zit ik in Londen  ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

Bij de weg, waar haal jij originele ashoezen voor 18 euro?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

stuuraandeverkeerdekant

#77
http://m.ebay.co.uk/itm/111930633220?_mwBanner=1  Met de huidige koers ong 18 euries :)

Maar nu ik even beter kijk naar degene die ik besteld heb is dat misschien toch een ander merk dan Lobro   :o had m niet op eBay maar uiteindelijk hier gehaald: https://www.winparts.nl/onderstel--amp--aandrijving/aandrijving/aandrijving/stofhoezen/c661/aandrijfashoes/p357875.html?zoek=357875 Zelfde materialen, maar een ander naampje.... Mijn enthousiasme stond mijn zorgvuldigheid even in de weg denk ik  :-\ Anyway, Womi zit erop nu!

Plezier in Londen en tot in Arnhem Noord!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#78
Stuurbekrachtiging Flushen

Het inlezen, voorbereiden en opruimen kostte me meer tijd dan het daadwerkelijke flushen van de stuurbekrachtiging. Maar t is wel een heerlijk kalmerend klusje. Lekker aan het stuur draaien en de oud bruin in helder groen zien veranderen. Een beetje 'Zen en de Kunst van het Motoronderhoud'.

Het was even zoeken naar een goeie 'How To' (thank voor alle links! Uiteindelijk op deze manier gedaan: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,53007.msg1637907.html#msg1637907). En ook ff goed zoeken naar wat er nou precies in moet. Was een beetje verwarrend want mijn handleiding zei ATF (dus rood) maar binnenkant dop is groen (dus groen) :-\ En dan zat er rood in het reservoir, maar auto's met ME 7 moeten juist groen hebben las ik bij Lunadust! Anyway, je snapt de verwarring. Hier kun je al mijn vragen en nog meer antwoorden van anderen teruglezen: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,62766.msg1687095.html#msg1687095

Uiteindelijk dus ook nog maar even de dealer gebeld, en die zei dat groen helemaal ok was. Dus netjes twee flessen groen klaargezet en aan de slag!



Auto opgekrikt en aan de voorkant twee assteunen geplaatst. Daarna met mijn super deluxe handpompje eerst het reservoir leeg gehaald...



Toen die helemaal leeg was heb ik m bijgevuld met nieuwe stuurbekrachtigingsvloeistof en het returnslangetje losgemaakt en in een bakje gedaan. Heb er nog een klein stukje doorzichtig buis aan gedaan zodat ik goed het kleurverschil kon zien.

Hier komt het oude goedje eruit....



En hier de nieuwe!



Heb de motor gewoon uit gelaten en dat werkte echt super hoor. Na het stuur een paar keer helemaal naar links en rechts gedraaid te hebben kwam er al mooi helder groen uit :D In het totaal niet meer dan anderhalve liter gebruikt. Das maar goed ook, want dat spul is écht asociaal duur zeg!

Maar goed, slangetje weer terug gezet, nieuw slagklemmetje erop en voila!



Al met al een kwartiertje werk. Zoals gezegd is de meeste tijd gaan zitten in inlezen, spullen klaarzetten en daarna weer alles opruimen. Maar voor een volgende keer (als die ooit komt, dit spul heeft er volgens mij 16 jaar ingezeten!) weet ik hoe het moet  ;D

Hij stuurt trouwens nog prima. Maar echt vervelend sturen deed ie toch al niet. Enige 'probleem' wat ik ooit had was dat er soms een piepje in het stuur zat. Ik zal kijken of die terug komt. Zo niet dan was dat dus oude stuurbekrachtigings vloeistof  :)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Vulk

Goed bezig, ik hou van deze manier van aanpakken.
Goed inlezen, de juiste vragen stellen, goed luisteren naar de antwoorden, rustig uitvoeren en goed documenteren!

Prachtig!

classicT5

Je hebt nou zelf ook een duidelijke howto gemaakt, goed gedaan.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Vulk op 10-08-2016 20:59:38
Goed bezig, ik hou van deze manier van aanpakken.
Goed inlezen, de juiste vragen stellen, goed luisteren naar de antwoorden, rustig uitvoeren en goed documenteren!

Prachtig!
Dankje! Erg leuk om te horen :) Vind t leuk om er zo mee bezig te zijn. En blijf verbaasd over de hoeveelheid kennis die op dit forum aanwezig is en de behulpzaamheid van iedereen. Echt super!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: classicT5 op 10-08-2016 21:09:28
Je hebt nou zelf ook een duidelijke howto gemaakt, goed gedaan.
Is het een idee om alle howtoes in een sticky te verzamelen zoals ook gedaan is met de prijzen van onderdelen? Nu zet ik mijn eigen beschrijvingen bij elkaar op de eerste pagina van mijn blog, maar zou natuurlijk fantastisch zijn als zo'n soort inhoudsopgave was voor de howtos van alle gebruikers! Of loop ik nu te hard van stapel?
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

vincen tdi

Het is soms even zoeken maar bijna alles is al eens gedocumenteerd
Als je Bijv de eerste pagina van Razorx zijn blog bekijkt zie je van alles wat er al aan die auto's is gedaan een duidelijke how to http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.0.html
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: vincen tdi op 10-08-2016 21:45:48
Het is soms even zoeken maar bijna alles is al eens gedocumenteerd
Als je Bijv de eerste pagina van Razorx zijn blog bekijkt zie je van alles wat er al aan die auto's is gedaan een duidelijke how to http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.0.html
Oh wow zeg, das een goeie pagina! Ga ik eens op rondneuzen. Staan vast wel wat klusjes op die ik ook nog wil doen :D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Vulk

#85
Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 10-08-2016 22:16:17
Citaat van: vincen tdi op 10-08-2016 21:45:48
Het is soms even zoeken maar bijna alles is al eens gedocumenteerd
Als je Bijv de eerste pagina van Razorx zijn blog bekijkt zie je van alles wat er al aan die auto's is gedaan een duidelijke how to http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.0.html
Oh wow zeg, das een goeie pagina! Ga ik eens op rondneuzen. Staan vast wel wat klusjes op die ik ook nog wil doen :D

Lees dan deze ook 'even'.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,28118.0.html

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,20615.0.html

enjoy!

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Vulk op 10-08-2016 22:19:56
'even'

:o

Maar ik ben begonnen hoor! Pak jouw Spaanse Curry er meteen bij :D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#87
Versnellingsbakolie verversen

Vanochtend weer een itempje van mijn onderhouds-to-do-lijstje afgestreept en hiermee meteen de laatste van allen vloeistoffen vervangen. Alles vers dus!

Snel en makkelijk klusje. Enig probleempje was dat ik bij mijn ouders in de schuur geen steeksleutel en dop 24 kon vinden. Dat was gister. De auto stond al klaar dus toen maar door gegaan met de stuurbekrachtiging flushen (zie hierboven).

Omdat ik 't zonde vond nieuw gereedschap te gaan kopen terwijl ik t in Londen nog gewoon heb liggen, ben ik vanochtend met mijn vader weer richting de Doe-Het-Zelf garage gereden. Kosten zijn 15 euro per uur, maar met een half uurtje waren we klaar dus goedkoper dan een nieuwe sleutel bij de Gamma :D

En omdat ie er toch was, auto maar weer op de brug. Totaal overbodig, maar wel makkelijk en leuk  ;D  ;D  ;D



Spulletjes klaargezet (Kroon 75W-90 API GL 4/5)...



En als eerste de drain plug losgehaald met een steeksleutel en de olie opvangen in een bakkie. (Miyel had trouwens ook een mooi plaatje waar het geheel uit elkaar lag en je goed kunt zien waar de drain plug en het vulgat zitten: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,17967.msg1686672.html#msg1686672). Maar hier een fotootje van de drain plug onder mijn auto (achter het LV wiel):



Terwijl de oude olie nog aan het uitlekken was de vulschroef losgedraaid met een dopsleutel. Zat behoorlijk vast dus een klein beetje WD-40 erop en een stalen buis op de ratel om goed kracht te kunnen zetten (nogal een lastige plek om bij te komen). Hier het vulgat:

http://sadvk.jalbum.net/Stuuraandeverkeerdekant/slides/blog_44.jpg



Slangetje in het vulgat .... (drain plug heb ik ondertussen al dichtgedraaid, don't worry  ;))



...en vullen maar!



In het totaal twee liter erin gegooid en toen begon er iets uit te stromen. Had die laatste 0.1 liter dus niet nodig. Phew!

Tijdens het wegrijden flink lopen schakelen natuurlijk  ;D Het verschil is niet radicaal, maar op sommige punten schakelt hij zeker wat soepeler. Had er misschien iets meer van verwacht, maar wel een fijn gevoel dat ik nu weet wat er in mijn bak zit en dat ik zeker weet dat het vers is  :D

On to the next one!

EDIT: Na een weekje rijden schakelt ie wel degelijk soepeler. Had waarschijnlijk gewoon even tijd nodig  :)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

elianmars


stuuraandeverkeerdekant

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!