The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

stuuraandeverkeerdekant

Dankje! Langzaam maar zeker leer ik het een en ander  ;D

Kabelgoten heb ik op Amazon.co.uk gevonden: https://www.amazon.co.uk/gp/product/B00EZE8HAC/ref=oh_aui_detailpage_o06_s00?ie=UTF8&psc=1 Ik had genoeg aan één kabel (6.5 feet). Maar een setje dunnere kabelgoot zou ook nog mooi zijn, om het echt netjes af te maken!

EDIT: Daarna zelf met een mesje opengesneden. Mooi prijsje toch? (Weet trouwens niet hoeveel verzending naar NL zou kosten)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

triton

Ik doe al jaren met zo'n klein halfords krikje.
Gebruik hem alleen om de auto op te krikken en daarna assteuntjes eronder te zetten.

Ik moet zeggen dat hij z'n beste tijd heeft gehad , maar hij is wel lekker handzaam.
Professioneel raddraaier

v0lv0freak

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 16-09-2016 10:39:14
Dat is misschien wel iets om me even in te verdiepen, ja. Hoewel ik t nog wel prijzig vind (in verhouding met de gratis noodkrik in mijn achterbak dan). Misschien moet ik er even aan wennen...  Ik ga de krik topics op dit forum eens lezen!

Na deze ervaring (verbogen krik) zou je er eigenlijk anders over moeten denken.
Als het een keer fout gaat, dan had je liever die paar euri aan een stevige krik besteed. Het heet niet voor niks een 'noodkrik'.  Niet geschikt voor veelvuldig gebruik :)

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: v0lv0freak op 16-09-2016 12:53:49
Na deze ervaring (verbogen krik) zou je er eigenlijk anders over moeten denken.
Als het een keer fout gaat, dan had je liever die paar euri aan een stevige krik besteed.
Helemaal gelijk natuurlijk. Maar ik moet wel even wennen aan de prijs. Geld groeit me niet op de rug. En dat wat er groeit vliegt meteen de monden van die tweeling in. Of anders door het afvoerputje naar ik weet niet waar. Maar natuurlijk wel beter om een rug zonder geld te hebben, dan géén rug en honderd euro goedkoper uit te zijn. En met rug bedoel ik natuurlijk niet 1000 euro, want dat zou verwarrend zijn. Ik bedoel gewoon die plek waar geen geld groeit. Maar dat kan eigenlijk overal zijn want geld groeit niet. Spreekwoordelijk misschien wel, maar letterlijk niet. Als verwijzing naar het deel van mijn lichaam dat ik liever niet mis is het niet erg toereikend. Volg u mij nog? Goed, dit verhaal wordt er niet veel duidelijker op. Punt is, je hebt gelijk. Ik ga op zoek naar een mooie krik  :)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Ewout Schalkwijk

Citaat van: KIM op 15-09-2016 18:45:28
Ik heb me ook al eens een paar keer vergist in de tijdsduur van klussen (toch Ewout?  8))
Is allemaal onderdeel van het leerproces.

;D ;D en toch hadden we het gezellig. ;)


Ik zou die noodkrik toch niet teveel gebruiken. Ze zijn niet gemaakt voor herhaaldelijk gebruik en vreselijk onstabiel. Sowieso moet je nooit op je krik alleen vertrouwen. Altijd een assteun, of meerdere gebruiken. Hier kunnen hele nare ongelukken van komen.

neemt niet weg dat ik ook weleens een klusje uitvoer zonder extra assteun... :eusa_shhh: :eusa_shifty: :eusa_sick:


Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 16-09-2016 16:09:33
Sowieso moet je nooit op je krik alleen vertrouwen. Altijd een assteun, of meerdere gebruiken. Hier kunnen hele nare ongelukken van komen.
Zet er ook altijd wel een assteuntje of twee onder. Het kantelen gebeurde (door mijn eigen stupiditeit, ok) op het moment dat hij half steunde op de krik omdat ik de assteunen en een blokje weghaalde....  :eusa_whistle:

Heb het gesprek ondertussen ook hier voortgezet: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,71285.msg1692372.html#msg1692372 

En een uitlopende klus is natuurlijk geen probleem zolang het maar gezellig is  :D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

henry classic v70

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 16-09-2016 10:39:14
Dat is misschien wel iets om me even in te verdiepen, ja. Hoewel ik t nog wel prijzig vind (in verhouding met de gratis noodkrik in mijn achterbak dan). Misschien moet ik er even aan wennen...  Ik ga de krik topics op dit forum eens lezen!

Volgens mij is de krik op de afbeelding nog één van de goedkoopste...
Eerlijk gezegd vind ik het nogal meevallen, je wilt immers niet dat de wagen van de "noodkrik" afmietert, dan heb je meer schade als een krik kost  ;)
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

jkV70

Wiggen voor en achter de wielen zijn erg belangrijk, ook bij assteunen.
Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

stuuraandeverkeerdekant

#278
Citaat van: henry classic v70 op 16-09-2016 19:09:41
Volgens mij is de krik op de afbeelding nog één van de goedkoopste...
The race to the bottom has no end! Ik zag ze voor een tientje op ebay voorbij komen  :o

Maar ik ben helemaal om hoor. Iedereen die zegt dat je hier niet op moet bezuinigen heeft hartstikke gelijk en ik heb net een bod op een Omega 2.25t gedaan.

Mijn vragen kwamen meer voort uit onervarenheid. Wanneer je nog nooit zo'n ding hebt vast gehad is het van de plaatjes soms moeilijk te zien wat het verschil tussen een krik van 20 en eentje van 200 euro is. Maar in combinatie met jullie reactie, alles wat ik hier heb gelezen en wat youtuben beprijp ik het allemaal weer wat beter. Elke dag een klein beetje beter  :)

Hier trouwens een filmpje van de goedkope Halfords versie, en hier een van de Omega krikken. Dan zie je meteen waar het verschil in investering in gaat zitten  ;D

Een fijne zaterdag!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

leons850

Ik had het al in het krik topic gezet maar zet het hier ook even neer.

Citaat van: leons850 op 17-09-2016 15:13:58
Mijn advies is wel, spaar even door voor de 3(,2) Tons versie. Deze is een stuk steviger dan de 2.xx.
Moet trouwens wel zeggen dat de wieltjes die er onder zitten niet altijd even goed mee werken.
Maar het gaat mij er om dat hij vertrouwen geeft als hij onder de auto staat, en die N weegt meer dan genoeg. ;)

Een poosje geleden de inmiddels wat ouder wordende 2.25ton krik van Lunadust moeten helpen met mijn 3.2Tons versie.
Ondergrond was niet helemaal vlak en toen wilde zijn krik eigenlijk gewoon ombuigen. De 3.2 tons versie heeft alles gewoon breder en groter en had hier geen last van. Neem het aub mee in je overweging, ik kan niet in je portemonnee kijken. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

stuuraandeverkeerdekant

Dankje! Ik zie er hier op ebay ook eentje staan. Wacht even de reactie op mijn eerste bod af maar overweeg dan misschien de 3tonner ook wel. Ander puntje is dat groot wel stevig is, maar ook meer ruimte in beslag neemt. Ik heb geen garage, een piepklein huisje en en tweeling die in alle richtingen over de vloer schieten, dus moet nog maar even zien waar ik het straks allemaal kwijt kan (misschien moet ik een grotere auto zodat ik daar alles in kan zetten.... hmmmmm  :eusa_think:)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

volvobug

Pssttt, nu je steeds fanatieker aan de Volvo sleutelt, ken jij het geheim van de motorklep al die helemaal recht omhoog kan staan zodat je meer licht en zicht hebt?  :eusa_shhh:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: volvobug op 17-09-2016 22:13:00
Pssttt, nu je steeds fanatieker aan de Volvo sleutelt, ken jij het geheim van de motorklep al die helemaal recht omhoog kan staan zodat je meer licht en zicht hebt?  :eusa_shhh:
Haha! Dat geheim heb ik een tijdje terug aan YouTube weten te ontfutselen  ;D  Maar blijven nog genoeg geheimen over dacht ik zo!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#283
Hij is binnen hoor, ik heb ook een Omega!



Ben heel benieuwd hoe zo'n klein dingetje zo'n zware wagen op kan tille...

Nee wacht, verkeerde pakketje....

Dit moet m zijn:



Het is een 'ongebruikt' tweedehandsje, gevonden op Ebay. Je ziet inderdaad weinig tot geen gebruikersporen, maar het viel me wel op dat wanneer hij op zijn laagst staat, het gedeelte met het rubber iets verder naar links dan naar rechts staat.  



Tast dit de stabiliteit enorm aan of is dat iets dat wel vaker gebeurd? Als het echt niet klopt dan neem ik weer contact op met de verkoper, maar het liefst ga ik natuurlijk dit weekend gewoon aan de slag. Maar natuurlijk niet met defecte materialen...

Mocht het toch ok zijn :eusa_pray: dan hoop ik dit weekend de remmerij aan de voorkant te vervangen. Remschijven had ik al, remblokken (na een eerste keer afkeuren) zijn ook weer binnen en liggen allemaal te wachten (allemaal origineel Volvo). Verder wat kopervet voor de achterkant vd blokken en siloconenvet voor de geleidepennen. Staalborsteltje en bus remmenreiniger, allemaal paraat.

En natuurlijk niet te vergeten: handrem stellen deel drie  ;D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

RoelNL

Heb je ook al assteunen? Die zijn mijn inziens onmisbaar voor de doe het zelver. Ik gebruik zelf alleen een krik als ik banden wissel want dan lig je er toch niet onder. Verder altijd assteunen onder de auto voor de veiligheid.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023