Upgrade 16T naar 18T met alleen een Cartridge?

Gestart door Miyel, 17-07-2016 14:32:38

Vorige topic - Volgende topic

UserID6342

Kleine waarschuwing even als je door iemand een 'ombouw' naar ME4.4 laat doen. Overtuig jezelf dat er geen hardwarematige 'aanpassing' komt in de ECU voor je airco.  Dit kan goed gaan, maar onlangs is bij de auto van Arjen (855 R) dus overduidelijk gebleken dat dit ook echt helemaal fout kan gaan.  En zelfs gevaarlijk kan zijn !

Bij de softwarematige aanpassing van Piet blijft je airco het gewoon doen zoals het hoort en blijven alle veiligheidssensoren gewoon werken !

-D©©©L-

Citaat van: Dirk342 op 23-10-2016 07:47:31
Kleine waarschuwing even als je door iemand een 'ombouw' naar ME4.4 laat doen. Overtuig jezelf dat er geen hardwarematige 'aanpassing' komt in de ECU voor je airco.  Dit kan goed gaan, maar onlangs is bij de auto van Arjen (855 R) dus overduidelijk gebleken dat dit ook echt helemaal fout kan gaan.  En zelfs gevaarlijk kan zijn !

Bij de softwarematige aanpassing van Piet blijft je airco het gewoon doen zoals het hoort en blijven alle veiligheidssensoren gewoon werken !

Als of een hardware aanpassing een gok is, dat is het dus niet. Het is vrij simpel om het goed te doen. In de software is wel de koninklijke weg, maar dat is het laten herkeuren door de RDW wegens meer vermogen dan vermeld in de typegoedkeuring ook.

Lunadust

Wel of geen soft of hardwarematige aanpassingen.
Wel of geen tune of wat dan ook.
Als je stekkers los laat liggen moet je jezelf de schuld geven.
Niet naar een ander wijzen.

Techneut, geen dichter.

arjen850

Citaat van: -D©©©L- op 23-10-2016 10:00:58

Als of een hardware aanpassing een gok is, dat is het dus niet. Het is vrij simpel om het goed te doen. In de software is wel de koninklijke weg, maar dat is het laten herkeuren door de RDW wegens meer vermogen dan vermeld in de typegoedkeuring ook.

Bij de hardware matige aanpassing is er geen communicatie meer met de druksensoren van het AC systeem, in mij opinie kun je dit nooit goed noemen. In ieder geval zou de ontvanger van een hardware matige aanpassing verteld moeten krijgen wat de gevolgen kunnen zijn van het bv vergeten aan te sluiten van de fan.

arjen850

Citaat van: Lunadust op 23-10-2016 10:09:59

Meen je dat nou?

Johann

Citaat van: arjen850 op 23-10-2016 10:13:22

Meen je dat nou?

Duidelijk verhaal toch?

Als je de stekker van de fan trekt en de motor stuk laat lopen geef je ook Volvo de schuld?

UserID6342

Citaat van: -D©©©L- op 23-10-2016 10:00:58

Als of een hardware aanpassing een gok is, dat is het dus niet. Het is vrij simpel om het goed te doen.  
Klopt, en daarom zeg ik ook letterlijk "Dit kan goed gaan"....

Piet

Grappig zoals sommige discussies steeds weer opnieuw gevoerd worden.

Die veligheidsvoorzieningen zitten er niet voor niets, het is gewoon een slecht idee deze via de hardwaremod uit te schakelen.
Ook zonder los laten liggen van stekkers kan het immers mis gaan.
Een fan kan, als voorbeeld, ook gewoon stuk gaan.

Dat wil zeggen de hardware mod in de ECU, er is ook overigens een hardwaremod buiten de ECU die wel goed werkt. Maar die is dan weer omslachtiger dan de softwaremod, zeker in geval er toch wat in de sotware gedaan wordt (tunen).

arjen850

Citaat van: Johann op 23-10-2016 10:55:44
Citaat van: arjen850 op 23-10-2016 10:13:22

Meen je dat nou?

Duidelijk verhaal toch?

Als je de stekker van de fan trekt en de motor stuk laat lopen geef je ook Volvo de schuld?

Nee uiteraard niet, er is zoiets als een temp meter. En ik weet dat dat kan gebeuren. Je gaat naar iemand toe waarvan je (mag) verwachten het goed te doen, ik had moeten weten dat de druksensoren (uitgeschakeld) werden. Want dan had ik niet eens voor de hardware matige aanpassing gekozen. En dan heb ik het nog niet eens over de tune.....

Maar goed.....

Piet

Kan op nog meer manieren mis gaan met de ECU hardware mod, bv een te lage druk in het systeem (kans daarop is nogal reeel) wordt ook niet meer waargenomen door de ECU waardoor de compressor ingeschakeld blijft bij te lage druk... kost je op den duur je compressor.
Dus ja... de ECU hardware mod is eigenlijk best wel een gok.

UserID6342

Piet was sneller als ik met zijn vorige reactie met reageren, maar we denken precies hetzelfde... Wat als de fan gewoon vastloopt want dan was precies hetzelfde gebeurt met de 'modificatie' zoals bij Arjen was toegepast?  En net zoals Arjen zegt, als je de massa steker vergeet verwacht je dat de motor te heet gaat worden, en niet dat er een plug van de airco uitknalt !

Maar wederom valt het mij op, net als voorgaande reacties / topics, etc. dat WEER die bewuste tuner hierop niet reageert maar wel een stel 'apostelen' (laat ik het zo maar even gemakshalve zeggen, zonder iemand te willen beledigen overigens)

Lunadust

Citaat van: Dirk342 op 23-10-2016 11:39:25
Piet was sneller als ik met zijn vorige reactie met reageren, maar we denken precies hetzelfde... Wat als de fan gewoon vastloopt want dan was precies hetzelfde gebeurt met de 'modificatie' zoals bij Arjen was toegepast?  En net zoals Arjen zegt, als je de massa steker vergeet verwacht je dat de motor te heet gaat worden, en niet dat er een plug van de airco uitknalt !

Maar wederom valt het mij op, net als voorgaande reacties / topics, etc. dat WEER die bewuste tuner hierop niet reageert maar wel een stel 'apostelen' (laat ik het zo maar even gemakshalve zeggen, zonder iemand te willen beledigen overigens)

Ik reageer vanuit mezelf.
Ik heb geen aandelen bij welke forumsponsor of tuner dan ook.

Mijn reactie is er een vanuit technische benadering
Waarom stel je mij op 1 lijn met een tuner mankeer je ergens wat?

Ik stel alleen dat je naar jezelfmoet wijzen als je een stekker vergeet.

Jullie vullen de rest zelf in.

Techneut, geen dichter.

Piet

Vanuit  een puur technische benadering zou je het uitschakelen van veiligheidsvoorzieningen toch juist eigenlijk niet goed moeten  keuren.

Tuurlijk ben je zelf ook verantwoordelijk voor vergeten van een stekker, maar dat is nogal al een open deur die je intrapt.

Lunadust

Citaat van: Piet op 23-10-2016 12:13:53
Vanuit  een puur technische benadering zou je het uitschakelen van veiligheidsvoorzieningen toch juist eigenlijk niet goed moeten  keuren.

Tuurlijk ben je zelf ook verantwoordelijk voor vergeten van een stekker, maar dat is nogal al een open deur die je intrapt.

Het omzeilen of uitschakelen van veiligheidssystemen
Is net zo min goed te keuren als het los laten liggen van een stekker

Maar om naar een 3e partij te wijzen als schuldige van het opblazen van je airco vind ik not done.

Nogmaals, ik heb nog nooit contact gehad met welke tuner dan ook.
Associeer me daar aub ook niet mee.

Techneut, geen dichter.

Piet

Ik geloof ook niet dat jij degene bent waar Dirk in zijn post op doelde, maar nou spreek ik een beetje voor hem.

Toch als je op zo'n manier erachter moet komen dat "de derde partij"  allerlei veiligheidsvoorzieningen uitgeschakeld heeft, waarvan  hij jou geen mededeling heeft gedaan, maakt toch ook hem wel degelijk mede schuldig.
Als de veiligheidsvoorzieningen nog in functie waren geweest, was zijn airco immers niet opgeblazen geworden.