Probleem Automaat 850R

Gestart door kevinwalter, 06-12-2015 16:59:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peultje

#75
Ik heb inderdaad via die website de Mannol gekocht. Ik zou echter echt niet weten of  dit spul beter is dan wat jij erin hebt. Ik heb vorige week de automaatbak met Mannol geflushed en tot nu toe rijdt de R er prima mee.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

kevinwalter

Kreeg op een ander forum juist te horen dat het powerflushen NIET goed is voor deze bakken. Enkel de handmatige methode zeg maar.

Toch maar zelf proberen?
S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

UserID25761

Citaat van: kevinwalter op 25-06-2016 17:47:08
Kreeg op een ander forum juist te horen dat het powerflushen NIET goed is voor deze bakken. Enkel de handmatige methode zeg maar.

Toch maar zelf proberen?

mijn bak is al minimaal 4 maal geflushd en heeft inmiddels 593000 km gelopen.  dus powerflushen slecht? nee niet dat ik weet ;)

classicT5

Ik heb ook die mannol in de automaat, werkt goed.

Peultje

#79
Ik heb de bak zelf geflushed. Gewoon via de losgenomen leiding naar de koeler leeg laten pompen en via de peilbuis regelmatig de afgetapte hoeveelheden bijvullen totdat er helder rode olie uitkomt. Weet niet of je dit Powerflushen mag noemen. Kreeg er geen spierpijn van.

Is na 305000 km op de teller nu de tweede keer dat er nieuwe automaatolie in gekomen is (de vorige keer was 80000km geleden en na deze afstand was de olie goed zwart). Bak schakelt nog goed

Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

KIM

Citaat van: kevinwalter op 25-06-2016 17:47:08
Kreeg op een ander forum juist te horen dat het powerflushen NIET goed is voor deze bakken. Enkel de handmatige methode zeg maar.

Toch maar zelf proberen?

Ik denk dat dit iets is wat je eigen gevoel moet ingeven. Mijn bak heeft inmiddels 530.000 km gedraaid en alleen de laatste 2 ton elke 45000 een verversing gehad. De bak schakelt nog steeds prima.
Ikzelf ben ietwat huivering voor een flush maar lees veel positieve berichten over een powerflush.

UserID6342

Ben dit geheel met je eens en is net wat je zelf als eigenaar wilt....  Ik doe al jaren regelmatig de bakolie verversen dmv drain and fill en dat gaat al jaren goed.  Bak schakelt super en je kunt perfect aan de bak zelf merken (schakelgedrag) wanneer hij toe is aan nieuwe olie.

gero

#82
Citaat van: Dirk342 op 26-06-2016 06:24:23
Ben dit geheel met je eens en is net wat je zelf als eigenaar wilt....  Ik doe al jaren regelmatig de bakolie verversen dmv drain and fill en dat gaat al jaren goed.  Bak schakelt super en je kunt perfect aan de bak zelf merken (schakelgedrag) wanneer hij toe is aan nieuwe olie.

Ik heb ook onlangs mijn transmissie olie(Shell Spirax ) ververst , na 65.000 km, een uitgebreide verversing , in totaal 15 ltr olie doorheen gespoeld,
in totaal 150 euro kwijt (icl.borgclip) en een beetje werk.
Het is dankbaar werk , het schakelen gaat daarna vele malen soepeler.

kevinwalter

Ik ben er nog niet mee verder gegaan. Heb een revisie man gebeld. Hij zegt: "Als de bakken exact het zelfde schakelen. kijk eens naar de LMM. Deze wil bij de 850 ook nog wel eens een raar schakel gedrag afgeven. " Waaronder te weinig druk in de bak. Daarnaast de line-pressue solenoid eens vervangen. Bij Pim ging hij al wel wat stroever. Dus dat kan ook nog een mogelijkheid zijn.

S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

kevinwalter

http://www.vectra-club.ru/images4faq/ova/AKPP/50-42LE.pdf

Zojuist een heel mooi overzichtelijk document gevonden op een Opel forum. :-)
Even de weerstand op meten van de solenoids. Daarnaast OOK die zelfde weerstand meten bij de TCM. Waarom? Zodat je ook weet dat de bekabeling goed is. Aangezien ik nu al zo veel vervangen heb.... ga ik eerst even rustig deze zaken doornemen.
S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

kevinwalter

#85
Gisteren de boel doorgemeten. Wat blijkt? S2 heeft 15,8 ohm. 0,8 ohm te veel. Als ik mijn oude bak er bij pak(Welke in het verleden 1 keer een foutmelding gaf op S1) is dit 14 ohm. Deze zit dus wel binnen de specs. Als ik bij mijn oude bak S1 meet zit ik zelfs op 16,9 ohm. Die is dus echt verrot, vandaar de foutmelding. S2 daar in tegen heeft nog wat speling.

Wijsheid om S2 uit mijn oude bak in mijn nieuwe bak te zetten? Dan kan het daar niet aan liggen. Een idee om die ook gelijk schoon te maken? Wat voor spul kan ik daar het beste voor gebruiken?

De linepressure solenoid zit goed. Echter als S2 of S1 wat druk lekt is de lijndruk ook niet goed.

___OUD_______NIEUWE BAK
S1 16.9 OHM___14.2 OHM
S2 14.0 OHM___15.8 OHM
LP 3.4  OHM____3.8 OHM
S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

classicT5

Je kunt ze ook voor relatief weinig geld nieuw kopen, ben je zeker dat het goed is.

Www.transpartsdirect.com

Daar is het voordelig.

kevinwalter

Thnx voor de tip!

Voor dat ik nog meer geld uit geef, probeer ik het toch eerst met de middellen die ik heb. Als het echt merkbaar verschil is vervang ik ze allemaal. :-)
S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

kevinwalter

Update: ik heb hier nog niets aan veranderd.

Vrijdag heb ik, via de Volvo System Tester, alle solenoids geactiveerd. Hij schakelde soepel! Helaas na het uitzetten van de motor en even laten staan was het weer slecht.
Nou zijn de versnellingen slecht die met Solenoid 2 te maken hebben. 1-2, 2-3 en Reverse. 3-4 geen problemen, en 4-3 ook niet. 3-2 wel en 2-1 ook. (2-1 schakelt ook heel traag in via L en soms met een knal. Merk je niet als je hem in Drive hebt staan.)

Zou het kunnen dat S2 toch verrot is zonder foutcode? (Volgens de weerstand meeting heeft hij te veel weerstand.)

S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

kevinwalter

Nou, na anderhalve maand, ik heb nieuwe solenoids besteld.
Deze komen 1 deze dagen binnen.

Het valt me steeds meer op dat 3-4 en 4-3 echt soepel gaat! Je voelt hem niet schakelen. De rest wel. Ik laat de uitkomst weten :-)
S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020