D5 of T-5

Gestart door Kuiper, 15-04-2005 20:49:48

Vorige topic - Volgende topic

Kuiper

Na een hele serie volvo's (o.m. 850 GLT, V70 TDI en S80 T-6) heb ik momenteel een 9-5 aero, maar ivm de komst van een hond wil mijn vriendin weer een station. Wil dan weer terug naar mijn oude liefde, maar twijfel tussen de D5 en deT-5 (tweedehands). Het moge duidelijk zijn dat snelheid en kracht belangrijke aankoopfactoren zijn. Wat de topsnelheid en 0-100-tijd is weet ik allemaal wel, het gaat om de tussen-acceleraties. Wie heeft er cijfers met een vergelijking tussen die twee motoren? Op zich ken ik de motoren in die zin dat ik er mee gereden heb, maar dat is vrij subjectief. Ik was zeer te spreken over de kracht van de t-6, echt een beest. Overigens ga ik uit van een automaat en dat levert weer andere cijfers op. Heeft iemand in dit verband ook ervaring met het tunen van de D5? De t-5 tunen hoeft wat mij betreft niet. Sommige verkopers van Volvo raadden het me af om de D5 te tunen, maar inmiddels zal er misschien wat meer ervaring zijn.
Ben benieuwd naar ervaringen.

Groet,

Dirk

Turbobiker

De diesel rijdt vooral op trekkracht en zal in het dagelijks verkeer net wat gemakkelijker rijden dan de T5. Bij een automaat zul je uitdrukkelijk van de kickdown gebruik moeten maken wil je met de T5 er echt hard vandoor gaan. Je weet uit eigen ervaring hoe de T6 rijdt, dit komt overeen met de T5. Uiteindelijk is de T5 wel sneller (fractioneel) op tussenacceleraties, maar je moet er dus wel voor doortrekken. Ik heb geen harde cijfers, maar wel praktijkervaring met een T5 en rij-ervaring met moderne diesels. Gaat het je puur om gemak, dan een D5.
En met een chippie 20 pk erbij is geen probleem lijkt mij, Volvo doet dit binnenkort zelf ook ;)
De Tussenpaus

JCviggen

Objectief gezien vind ik de D5 een betere keuze. Duidelijk minder verbruik, en met een chippie heb je ook 200 pk en bergen koppel. Verder klinkt de 5-cyl diesel absoluut niet mis (in tegenstelling tot alle 4-cyl diesels)

persoonlijk zou ik een D5 kopen om door de dag mee te rijden, en een T-5 om in het weekend en zo te gebruiken...a man can dream ::)

een T-5 is enkel geschikt om veel kilometers mee te rijden als ie op gas ligt vind ik. Dat gezegd, gezien je momenteel met een 9-5 Aero rijdt is een T-5 niet echt een groot verschil met wat je nu betaalt aan gebruikskosten
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Ben

Ik Ben heel tevreden met m'n D5  ;)
Eerst in de S60 en tegenwoordig in de XC70

Kuiper

Jullie brengen me behoorlijk aan het twijfelen, want op gevoel zou ik voor de t-5 kiezen, gewoon omdat dat op de R na toch het topmodel van de V70 is - vind ik. Aan de andere kant ga ik ook voor koppel - de topper in mijn garage heeft 483 Nm - en dat vind ik het mooie van een diesel. Bij BMW of Mercedes zou ik dan ook nooit twijfelen - een 320 of een 530 (vorige model). Gewoon omdat die diesels sterker en vooral stoerder zijn dan de benzine-motoren. En dan vind ik bij Volvo de 163 pk tov de 250 pk toch een groot verschil. Aan de andere kant, ik zag dat de D5 340 Nm heeft, en de T-5 330 Nm, dus... Maar ik vind dat Volvo best nog een dieselmotor met meer vermogen had mogen leveren - of begrijp uit één van de antwoorden dat die er komt? Nog even de chip: ik had al gezien dat Rica chipt naar bijna 200 pk en 410 Nm! Dan ben je de Duitse concurrentie al aardig de baas - die modellen zijn ook veel zwaarder. Ik vraag me echter af wat dat voor je bak, aandrijflijn etc. betekent. Overigens heb ik wel auto's met veel vermogen maar ik spreek het niet doorlopend aan, en laat de motor goed op temperatuur komen. Plus dat vooral mijn vriendin er mee naar haar werk gaat rijden, dus dat zit wel goed.

Jeroentjuh

Ik zou denk ik ook kiezen voor een D5, deze zou ik wel laten chippen....

Kuiper

Aan de andere kant: ik zag net op het Volvo-forum een filmpje van een 850 R die een 911 inpakt; dat lukt volgens mij niet zo snel met een D5?!

JCviggen

Citaat van: Kuiper op 17-04-2005 00:02:08
Aan de andere kant: ik zag net op het Volvo-forum een filmpje van een 850 R die een 911 inpakt; dat lukt volgens mij niet zo snel met een D5?!

Das die van Florian :D
Je hoort z'n blitz controller ff biepen ook in het begin

Heeft ook eens een sprintje getrokken aan de Ring tegen een 911 GT3...de volvo won.

Weegt wel minder dan 1300 kg (volledig leeg, rolkooi) en een 19T turbo, grotere IC, 3" DP+uitlaat...etc. Niet echt representatief voor de gemiddelde T-5

Kuiper

Ik heb Florian's website gevonden. Heb het filmpje al een keer of wat bekeken. Wat een toppertje!

Viper850

Waar staat dat filmpje als ik vragen mag?

JCviggen

reneetje

Citaat van: Kuiper op 17-04-2005 00:02:08

Ik hoop dat we hier toch realistich genoeg zijn om te begrijpen dat de Porsche hier het onderste niet uit de kan haalt......

Rene :-X

JCviggen

Citaat van: reneetje op 19-04-2005 11:22:36
Ik hoop dat we hier toch realistich genoeg zijn om te begrijpen dat de Porsche hier het onderste niet uit de kan haalt......

Rene :-X

Hij liep wel in op de Porsche voor die laatste gas loste (was ook een snelheidsbeperking in aantocht)
Ik weet uit ervaring dat die 850 sneller is dan een gewone 911 :)

maar idd beetje vertekend beeld zo

ed

Was ook het eerste wat ik dacht. Als hij er al voorbij komt zal het heel langzaam zijn.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Kuiper

Met een S80 t-6 heb ik het een gewone 911 ook eens moeilijk gemaakt, maar dat was niet het recentste model.   :D Daar staat tegenover dat ik het met een corvette niet kon winnen van een  RS6 Avant 4.2-V8 quattro.  >:(