Pablo de Volvo: onderhoud en avonturen

Gestart door Paulsson, 05-11-2016 00:46:09

Vorige topic - Volgende topic

UserID6342

Komt die zot weer aan, die Robert DIY :(. doe je zelf een lol en luister niet naar die zot want het is allemaal 3x niets en heeft een heel hoog kaaigehalte.  Die vent is echt compleet gek en van de ratten besneuveld.  Zijn wel meer van die voorbeelden te vinden van die sukkel hier op het forum.

Waarom komt toch iedere keer die l*l naar boven als men iets zoekt op het internet over een Volvo, terwijl er zoveel wel goede filmpjes zijn over hoe het wel moet ???

Paulsson

Ik heb nog nooit foutieve informatie kunnen achterhalen uit die filmpjes. Over het algemeen zijn ze helder en zelfs ik begrijp ze.

Zou je kunnen toelichten wat Robert DIY allemaal fout doet?

Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

UserID6342

Zeer groot beun de haas methodes die worden gebruikt.  Voor een leek ziet het er allemaal zeer interessant uit, voor iemand die dagelijks sleutelt is het een bron van ergernis.

Lees het forum maar eens door over deze idioot !  Was vorige week of 14 dagen terug nog ter sprake gekomen met de mapjes die hij 'official repoduced / replicate'......

Hengeveld

Citaat van: Paulsson op 20-02-2017 10:07:25
Ik heb nog nooit foutieve informatie kunnen achterhalen uit die filmpjes. Over het algemeen zijn ze helder en zelfs ik begrijp ze.

Zou je kunnen toelichten wat Robert DIY allemaal fout doet?

Het is een lompe gast die pas ziet hoe iets zit, nadat hij alles kapot heeft gemaakt. Die slangaansluiting op die pomp breekt nooit uit zichzelf, dus die zal hij zelf afgebroken hebben voor het begin van de film. Mistlamp hoeft er niet af. En uitleg hoe die houder van de auto wordt gehaald klopt ook niet. Je buigt hem aan de onderzijde iets van het frame en draait de houder. Dus niks naar boven schuiven of van bovenaf iets doen, wat hij beweert.

Wat hij wel goed doet is laten zien hoe het niet moet. Daar leer je eerlijk gezegd ook van.

stuuraandeverkeerdekant

Kan me voorstellen dat je zo reageert Dirk, met al jouw ervaring  is het waarschijnlijk bloedirritant wanneer iemand met veel stelligheid een grote mate van onkunde demonstreert (zoals in sommige filmpjes te zien is). Voor mensen met minder ervaring (mijzelf incluis) is het onderscheiden van vak- en broddelwerk soms wat lastiger te herkennen en is een kanttekening als de jouwe nuttig. In andere woorden, vergeet nooit kritisch te kijken en je weet het pas zeker als je het zeker weet.

De reden dat Robert DIY vaak genoemd wordt is waarschijnlijk heel simpel: deze fimpjes staan bijna altijd bovenaan de zoekresultaten. Waarschijnlijk slim getagged, daardoor veel bekeken, met als resultaat nog hoger in de zoekresultaten.

Maar zoals Hengeveld al zegt: van andermans fouten kun je ook leren. Maar het meeste leer je natuurlijk nog van zelf fouten maken  ;D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Paulsson

Ik denk dat door mijn lekenogen zijn onhandigheid niet was opgevallen  :police:

Echter kan ik begrijpen dat hij misschien dingen totaal onnodig complex of foutief aanpakt ipv een simpele andere handeling zoals Ilja beschreef. Daarnaast, hij blijft een Amerikaan en die pakken dingen gewoon altijd met beide handen aan, of dat nou op zijn plaats is of niet. Ingebouwde lompheid zou ik het noemen.

Thanks voor de reacties!

stuuraandeverkeerdekant

Mag ik trouwens een oude suggestie nieuw leven inblazen?

Citaat van: classicT5 op 09-02-2016 10:02:28
Wanneer ga jij eens how-to filmpjes op youtube zetten Dirk?
Ik ga wel kijken!!

:eusa_dance:
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

UserID6342

Echt niet, ben al blij als ik er aan denk om een fotootje te maken ergens van....

Paulsson

Citaat van: Dirk342 op 20-02-2017 20:00:19
Echt niet, ben al blij als ik er aan denk om een fotootje te maken ergens van....

Haha, classic Dirk! Ik vond het wel een goed idee: met zoveel kennis zou je wel veel views krijgen

Historik

Haha ja hij maakt ook gewoon heel veel filmpjes die Robert. Maar goed, die pomp vervangen zie ik nog een beetje tegenop. Eerst maar eens een nieuwe pomp op de kop tikken en ik zit er over te denken om lid te worden van de 850 club zodat ik dit tijdens een gezamelijke klusdag zou kunnen doen met hulp van anderen.
Daihatsu Cuore 1997 116.947 km
Daihatsu Sirion2 1.0 2008 38.000 km
Volvo V70 10V Classic 1999 373.000 km

UserID6342

Pomp stelt echt niets voor om te vervangen, als je erg veel pech hebt is het binnen 1 uurtje gebeurt.

Paulsson

Citaat van: Dirk342 op 21-02-2017 20:53:44
Pomp stelt echt niets voor om te vervangen, als je erg veel pech hebt is het binnen 1 uurtje gebeurt.

Dirk, ik waardeer dat je aangeeft dat het makkelijk is/mee valt, maar ik denk dat we juist benieuwd zijn hoe het moet. Zelfs in woorden beschrijven zou misschien al genoeg zijn om ons leken aan de slag te kunnen laten gaan.

UserID6342

Waarom had ik al zo'n gevoel dat dit ging gebeuren ? ;D.

Goed gaan we proberen het te omschrijven.  Allereerst het allerbelangrijkste; controleer goed welke pomp (!) nu precies defect is, m.a.w. ga er niet klakkeloos vanuit zoals die idioot van een DIY dat de onderste pomp voor de voor ruitenwisser is.  Is bij een hele hoop auto's namelijk niet zo !  Dus even met iemand controleren welke pomp defect is; laat degene met de auto op contact even op het knopje drukken van de pomp die het wel doet (voor of achter dus), als je zelf nu bij de rechter koplamp staat kun je meestal al horen waar het geluid vandaan komt, is dit te lastig leg dan je hand even bovenop het bovenste pompje in de tank en voel of dit trilt.  Als je de pomp hoort (onder of boven) moet je deze dus niet hebben.

Hoe de pompen te verwijderen:

A) de bovenste pomp kun je het makkelijkst verwijderen door de buis met blauwe dopje uit de klem van de ECU bak te klikken en vervolgens met wat beleid recht omhoog uit de tank te trekken.  Je ziet nu de stekkeraansluiting bovenop de pomp al zitten, haal deze los (kan erg vast zitten), als dit echt niet lukt laat de stekker dan zitten en trek de pomp aan het gedeelte van de stekker (niet aan de kabels dus) recht omhoog.  Let nu even goed op, aan de zijkant van de pomp zit een tuitje waarop de ruitensproeier slang zit.  Deze past NIET door de opening dus je zult de pomp kantelend eruit moeten vissen.  Trek je de pomp te lomp recht omhoog dan breek je het tuitje vanzelf af, beetje kalm dus doen.  Als je de pomp kantelend eruit hebt gevist kun je slangetje meteen na het tuitje afhalen (heeft de voorkeur) of meteen na het tuitje afknippen (zijn vaak lang zat). Je hebt nu, in principe, ook genoeg ruimte om de stekker eraf te peuteren. Montage omgekeerd.

B) de onderste pomp kun je het makkelijkst vervangen door het hele pompje recht omhoog te schuiven incl houder.  Het is even voorzichtig frotten met de rechter mistlamp maar je kunt er gewoon bij.  Het pompje kan nu en heel stuk naar beneden, maar ook hier is de stekker de beperkende factor, haal deze dus los (kan ook hier erg vast zitten), vervolgens haal je het slangetje van het tuitje af en drukt hier tijdelijk even een M6 boutje in, dan loopt je tankje niet helemaal leeg.  Je hebt nu een zwarte ring in de hand wat de houder is en het pompje zit hier gewoon ingeschoven en kun je eruit schuiven.  Een siliconenspray doet hierbij wonderen.  De bovenste en onderste pompjes zijn exact gelijk aan elkaar en ook uitwisselbaar.  Nieuw pompje op de omgekeerde manier weer monteren.

Als je het ruitensproeiertankje rammetjevol hebt zitten en je trekt de onderste pomp eruit zal de hoeveelheid vloeistof dalen tot de plek waar dat pompje zat, hou hier dus rekening mee.

Paulsson

Kijk eens wat een prachtig How to. Dankje Dirk! Mooi beschreven, als het weer wat beter is en ik heb vastgesteld welke pomp het is, zal ik hem eens vervangen. Volgens mij kan je best goedkoop een pompje bestellen bij Estate Services? En als het de onderste moet zijn dan ga ik nog even door met ruiten vloeistof rijkelijk sproeien op de voorruit totdat 't niveau laag genoeg is.

Dankje Dirk

Paulsson

Moeite met starten na tanken en als de auto lang in de zon heeft gestaan

Bij mijn reis naar noord Italiƫ vorig jaar viel het me de eerste keer op: na een tankbeurt heeft Pablo bijna altijd moeite met starten, hij kucht en slaat af. Hetzelfde geldt als ik Pablo wil starten nadat hij lang in de volle zon heeft gestaan.

Ik heb hetzelfde probleem zoals hier wordt beschreven:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,37572.0.html

Mijn vermoeden is dat er door het tanken en/of de volle zon er veel benzinedampen ontstaan in de tank waardoor de auto even stikt. Het gaspedaal lichtjes indrukken tijdens starten verhelpt het probleem elke keer.

Heeft dit te maken met een defect koolstof filter? Wie kan me uitleggen hoe het werkt en wat ik moet vervangen? Nu dat ze zon eraan komt met de lente wil ik dit niet steeds meemaken: gisteren bij mooi weer was het alweer raak...

Dank voor tips!!