Pablo de Volvo: onderhoud en avonturen

Gestart door Paulsson, 05-11-2016 00:46:09

Vorige topic - Volgende topic

Paulsson

Ik heb nu een leaseauto dus voor de woon-werk kilometers gaat het helemaal goed qua airco, maar een lekker dagje met vrienden naar het strand wordt een hete dag in die auto. Vraag is alleen inderdaad of het de moeite waard is  :eusa_think:

Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

V70geRwin

Eerst maar een goede diagnose stellen voordat je van het een in het ander rolt.

Paulsson

Citaat van: V70geRwin op 17-04-2017 17:50:49

Ik denk dat de diagnose wel accuraat is, de compressor is op twee plaatsen lek :( In principe ben ik met droger en compressor vervangen klaar

V70geRwin

Citaat van: Paulsson op 17-04-2017 17:52:10

Ik denk dat de diagnose wel accuraat is, de compressor is op twee plaatsen lek :( In principe ben ik met droger en compressor vervangen klaar

Ok, als je geen andere lekken hebt dan kan dat aardig kloppen.
Konden ze ook iets zeggen over de condensor?

Zelf zou ik als ik de geschiedenis niet kende van de wagen en de AC werkend wilde hebben in 1 keer alles laten doen. Je bent nu ook al een klap geld kwijt en het zou vervelend zijn als het gas er na een paar weken weer uit is. Je zou kunnen vragen wat dat kost en dan de afweging maken. En anders wellicht er iets over afspreken?

Paulsson

Citaat van: V70geRwin op 17-04-2017 18:35:32
Citaat van: Paulsson op 17-04-2017 17:52:10

Ok, als je geen andere lekken hebt dan kan dat aardig kloppen.
Konden ze ook iets zeggen over de condensor?

Zelf zou ik als ik de geschiedenis niet kende van de wagen en de AC werkend wilde hebben in 1 keer alles laten doen. Je bent nu ook al een klap geld kwijt en het zou vervelend zijn als het gas er na een paar weken weer uit is. Je zou kunnen vragen wat dat kost en dan de afweging maken. En anders wellicht er iets over afspreken?

Handige tips, ga ik zeker even meenemen in de afweging. Liever iets meer kwijt en dingen goed vervangen dan half werk. Dankje Gerwin!

Paulsson

Wat betreft de EVAP klep: toen ik realiseerde dat PA6-GF30, de code die op de voorkant stond een algemene code was en dus niet een onderdeelnummer, heb ik snel de juiste klep kunnen vinden, simpel:

http://www.mijnautoonderdelen.nl/zoeken/?zoekwoord=9470775

Dit nummer stond op de achterkant van de klep die in mijn auto zat. Voortaan even beter zoeken!

Paulsson

Klusdag met Sandor

Er moesten wat APK puntjes gebeuren om Pablo ook dit jaar weer rechtsmatig te mogen rijden, dus in overleg met Sandor hebben we een plan van aanpak opgesteld en verscheen ik een mooie zaterdagochtend bij hem op stoep:

Het duurde niet lang voordat Pablo mooi de lucht in ging!

Hieronder volgt alles wat wij hebben aangepakt!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Stuurkogel vervangen (passagierszijde)

Sandor had al aangegeven dat die stuurkogel een lastige klant zou worden, maar met wat inventief gereedschap en vernuft heeft Sandor dit klusje toch mooi gepiept. Ondertussen was Lunadust aangekomen met zijn dikke BMW voor wat mooi getier, vermaak en ook advies!

Remslangen, remschijven en blokken vervangen (voorzijde)

Nou, dit was voor mij het belangrijkste van de dag. Ik werd gek van mijn voorremmen: niet alleen lekker trillen bij het afremmen maar sinds recent ook weer op een mooi piepende wijze. Blijkbaar waren er een paar muisjes in de schijfremmen gekropen! ;D We hebben de remmen ook nog vrijgemaakt natuurlijk en het systeem onlucht, dat was ook leuk (ik lekker op het pedaal trappen terwijl Sandor moest werken, hoezo lui?)

Wat ziet zo'n nieuwe schijf er trouwens lekker uit. Alleen dat aanzicht was al de moeite waard!

De remslangen hebben we ook gedaan, hierbij een mooie verse slang op de foto:

EVAP klep vervangen

Hier zat ik al een tijd tegenaan te hikken. Heb zelfs nog hier op het forum geklaagd hoe moeilijk deze klep te vinden was. Bleek dat ik op een generiek nummer aan het zoeken was in plaats van het juiste onderdeelnummer... Toen ik dat laatste ontdekte had ik hem binnen no time thuis geleverd gekregen en ik heb hem toen meegenomen naar Sandor. Dit is dan ook het enige wat ik op deze klusdag helemaal zelf heb vervangen, wow. Nu dat de klep gemonteerd is start mijn auto gewoon op een hete dag en na het tanken. Dat is een prettige ervaring ;D

Olie en filter vervangen

Dit wou ik ook al eens graag doen! Ik was er uiteindelijk achtergekomen dat Pablo op 5W30 reed (ik vond onder de bestuudersstoel uiteindelijk het oliekaartje van de vorige garage), en wou er gewoon 10W40 in hebben. Dat hebben we dan ook gedaan ;D Hierbij het nieuwe filter voordat de dop erop geschroefd werd (ja, het modeljaar 2000 heeft een ander systeem :( )

Het was niet alleen een geslaagde dag, ik heb ook veel geleerd en nog een paar randzaken aan kunnen pakken. Zo is er een nieuw portierlampje in de bestuudersdeur gekomen, de achterste nummerplaat vervangen (geen gekletter meer, woohoo!) en heb ik een hele mooie versnellingspook over kunnen kopen van Sandor. De montage daarvan zal ik hierna posten. Daarnaast is Sandor zo dichtbij Utrecht, het kan niet anders dan dat ik vaker ritjes naar het zuiden ga maken voor wat technisch vermaak ;D Bedankt Sandor!

Paulsson

Versnellingspookknop vervangen

Dit wou ik al heel lang doen. Sandor had er één liggen en ik moest hem hebben!

Ik heb de pookknop kunnen vervangen door deze mooie how-to te lezen. Hoewel, het is helemaal niet zo makkelijk zoals het klinkt. Het vereist doorzetten en rustig blijven ;D

Omdat beschrijvende woorden overbodig zijn gezien de gelinkte how to hierboven, zal ik het maar bij een mooie slideshow houden. Ik heb terwijl alles toch uit elkaar lag, alles grondig schoongemaakt, het oude vet verwijderd en nieuw vet toegevoegd aan alle ball-joints.

Na het monteren ben ik ermee gaan rijden en dat schoonmaken en smeren heeft de bewegingen weer een bepaalde soepelheid gegeven die ik miste. Al met al dus zeer tevreden over deze upgrade en weer wat klus-vertrouwen erbij gewonnen! Enjoy the slideshow ;D

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mijn uitzicht nu ;D

Oud versus nieuw!

V70geRwin

De techniek is nuttig en noodzakelijk maar die pook knop is toch wow, en daar kijk je ook nog tegenaan ook  :eusa_clap:

gero

Citaat van: Paulsson op 07-05-2017 17:32:16
Versnellingspookknop vervangen

Dit wou ik al heel lang doen. Sandor had er één liggen en ik moest hem hebben!

Ik heb de pookknop kunnen vervangen door deze mooie how-to te lezen. Hoewel, het is helemaal niet zo makkelijk zoals het klinkt. Het vereist doorzetten en rustig blijven ;D

Omdat beschrijvende woorden overbodig zijn gezien de gelinkte how to hierboven, zal ik het maar bij een mooie slideshow houden. Ik heb terwijl alles toch uit elkaar lag, alles grondig schoongemaakt, het oude vet verwijderd en nieuw vet toegevoegd aan alle ball-joints.

Na het monteren ben ik ermee gaan rijden en dat schoonmaken en smeren heeft de bewegingen weer een bepaalde soepelheid gegeven die ik miste. Al met al dus zeer tevreden over deze upgrade en weer wat klus-vertrouwen erbij gewonnen! Enjoy the slideshow ;D

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

http://i63.tinypic.com/24l6e7q.jpg

http://i65.tinypic.com/14m9ad.jpg       http://i66.tinypic.com/2lubk5.jpg

http://i64.tinypic.com/2ak0osx.jpg

http://i63.tinypic.com/29cvyxd.jpg

Mijn uitzicht nu ;D

http://i65.tinypic.com/10qfmgk.jpg

Oud versus nieuw!

http://i64.tinypic.com/beeiz5.jpg      http://i64.tinypic.com/skztb4.jpg

Ziet er goed uit  :eusa_clap: :eusa_clap:

volvobug

Netjes. Is je oude pookkknop nu beschikbaar voor de handel?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Paulsson

Citaat van: volvobug op 07-05-2017 18:42:27
Netjes. Is je oude pookkknop nu beschikbaar voor de handel?

De oude pookknop is beschikbaar voor de handel ja ;D Hij is nog helemaal gaaf. PB me maar bij interesse!

stuuraandeverkeerdekant

Mooi allemaal! Leuk dat je bij Sandor en Bas bent wezen klussen, en weer een leuke lijst van klusjes geklaard. Wat was het speciale gereedschap dat Sandor gebruikte voor de stuurkogel? Moet misschien binnenkort zelf ook aan de bak. Nieuwe remslangen zijn ook fijn. Zagen die oude er trouwens slecht uit?
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Paulsson

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 07-05-2017 19:03:20
Mooi allemaal! Leuk dat je bij Sandor en Bas bent wezen klussen, en weer een leuke lijst van klusjes geklaard. Wat was het speciale gereedschap dat Sandor gebruikte voor de stuurkogel? Moet misschien binnenkort zelf ook aan de bak. Nieuwe remslangen zijn ook fijn. Zagen die oude er trouwens slecht uit?

Sandor gebruikt een speciale afgeslepen sleutel, hij kan je waarschijnlijk wel even een foto sturen.

Ja de remslangen waren behoorlijk aan gort, maar dat wist ik hiervoor natuurlijk niet (is bij een APK voor-keuring aangegeven) en nu dat ik snap hoe ze er moeten uitzien ben ik blij dat ze vervangen zijn. Daarnaast is het ontluchten van het remsysteem heel chill ook voor je pedaalgevoel heb ik gemerkt, voelt toch weer wat strakker allemaal

T5-4life

Mooi hoor. Pookknop komt me enigszins bekend voor  ;)
C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm