temperatuur meter

Gestart door T5turbo, 02-05-2005 09:33:25

Vorige topic - Volgende topic

dolledolly

Ik heb wat minder mooi werk...

Merkte laatst dus ook dat mijn temp meter op liep. Verwarming aangezet, en rustig door gereden, let wel, rustig. Heel angstig de temp meter in de gaten gehouden. Bleef netjes op 3 uur staan.

Afgelopen vrijdag moest ik nog naar een verjaardag en daarna door en zou ik beginnen met de thermostaat vervangen, liep de temp ook weer op, verwarming aan, ruzie met vriendin  >:( omdat het buiten al 32 graden was...

Boven de 110 ging überhaupt niet, dus heel rustig naar de verjaardag (2 uur in een auto met buiten 32 graden en de verwarming op levensgevaarlijk :'( :'() en 's avonds (iets afgekoeld) naar huis (45 min.) om vervolgens zaterdag er achter te komen dat het systeempje stond te koken.

Nu hadden ze daar zo'n simpel high-tech apparaatje wat je op je expansievat aansluit met twee busjes met vloeistoffen (blauw). Als er een verkleurd heb je CO (oftewel uitlaatgas) in je koelsysteem, wat duidt op een inwending lek. Heeft hier iemand ervaring mee???

Nu wil ik donderdag en vrijdag m'n kop er af halen, laten vlakken en netjes alles terug bouwen. Heeft iemand tips en/of ervaringen wat eventueel ook gelijk te vervangen (let op; weet nog niet precies waarom de motor warm werd, thermostaat, verstopte radiator, niet goed funktionerende waterpomp...)

Weet iemand misschien een beschrijving van de verschillende stappen om je kop te de- en monteren? (Nog niet gevonden op Bay13).

Al jullie reactie's zijn welkom...

Alvast bedankt!
Grtz,  8)DD 8)
De invasie is begonnen...

BartT5R

Ga je de hele kop reviseren of alleen laten vlakken? Als je hem alleen laat vlakken (lees de nokkenassen en kleppen laten zitten)  lees dan op bay 13 de beschrijving om je distributierielm te vervangen, dan kom je al een eind, de rest is principieel gewoon te verwijderen, haal dan zo weinig mogelijk van de kop zelf af.

Moet wel te doen zijn.

Je hebt echt wel een momentsleutel nodig voor de montage zelf, een kop is zeer gevoelig aan verschillende aandraaimomenten.

Suc6 alvast.
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

thuur

Citaat van: Ludo op 30-05-2005 09:58:20
waarom moet de kop eraf.  ???
als ik het goed lees is de thermostaat nog altijd niet vervangen.

Ja precies, daar ben ik ook wel heeel benieuwd naar ???

Gr :-X

dolledolly

Er zit ergens een lek vanuit de cylinderkamer naar het koelsysteem. Dus ik hoop dat dat in de koppakking is, dus moet de kop eraf om dat lek te verhelpen. Als ie dan eraf is, is zinvol om meteen te vlakken (goede aansluitvlakken).

Als ik alleen de thermostaat vervang, heb ik altijd nog een lekje (hoe klein die ook mag zijn) van de cylinderkamer naar het koelsysteem.

Moet wel zeggen, heb de auto nu 4000 km, dus waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar er een dichtend middel ingegooid en toen snel verkocht.
Helaas voor mij. Dus nu even wat werk, maar daarna wel weten wat je hebt.

Momentsleutel is idd nodig, en ook aanwezig!

Die beschrijving distributieriem op bay 13 is idd al een stuk op weg, maar complete kop nog niet gevonden, iemand...??? En misschien voor de waterpomp??? Gaat die ook gelijk mee!

Grtz,
Ron

dolledolly

Oh ja, en natuurlijk gaat ook gelijk de thermostaat mee!

thuur

Citaat van: dolledolly op 30-05-2005 11:36:32
Er zit ergens een lek vanuit de cylinderkamer naar het koelsysteem. Dus ik hoop dat dat in de koppakking is, dus moet de kop eraf om dat lek te verhelpen. Als ie dan eraf is, is zinvol om meteen te vlakken (goede aansluitvlakken).

Als ik alleen de thermostaat vervang, heb ik altijd nog een lekje (hoe klein die ook mag zijn) van de cylinderkamer naar het koelsysteem.

Moet wel zeggen, heb de auto nu 4000 km, dus waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar er een dichtend middel ingegooid en toen snel verkocht.
Helaas voor mij. Dus nu even wat werk, maar daarna wel weten wat je hebt.

Momentsleutel is idd nodig, en ook aanwezig!

Die beschrijving distributieriem op bay 13 is idd al een stuk op weg, maar complete kop nog niet gevonden, iemand...??? En misschien voor de waterpomp??? Gaat die ook gelijk mee!

Grtz,
Ron

En het is niet de oliekoeler oid? 850's met een kapotte koppakking zijn extreem zeldzaam...

Gr 8)

b0nkolok

CO in je koelvloeistof? Dan is idd ergens een lek in de kop/motor naar je koelsysteem. Maar dan moet je ook vloeistof verliezen en loopt de temp. op (tot koken toe). Het minst slechte is de koppakking (maar dat is zeldzaam bij een 850), dus te hopen voor jou dat het niet iets meer slecht is, b.v. scheur(tje) in je kop of blok.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

dolledolly

Hoe kan ik dan op een simpele manier (dus niet kop demonteren) erachter komen dat m'n koppakking wel of niet lek is (of erger, scheurtje in de kop of nog erger in het blok).

Dit zijn de symptonen, warm worden bij stevigere belasting. Dus, als ik eerst ga rijden rijd ik hem netjes warm. Als ik de kachel uit laat staan, gaat hij de temperatuur langzaam oplopen. Dan zet ik mijn kachel aan en kan zo de temperatuurstijging terugbrengen. Met een snelheid van max. 110 km/h (en heel rustig rijden) en de kachel vol open (op warm) kan ik rijden met de temperatuurmeter op 3 uur. Als ik harder ga rijden gaat hij weer oplopen.
Nu was ik zaterdag in de garage en daar is gemeten of er CO in het koelsysteem zit. Dus, motor op bedrijfstemperatuur, voorzichtig dop van het expansievat los en een paar keer gas geven. Apparaatje van "Midlock" op het expansievat. In dat apparaatje zitten twee vloeistoffen in en een pompje op. Met dat pompje zuig je de (rest)lucht op uit je expansievat. Als een van de twee vloeistoffen verkleurd (van blauw naar geel-groen) betekent dat een reactie met CO, conclusie CO in het koelsysteem.

Wat zouden nog andere oorzaken kunnen zijn dan? Dat het zeldzaam is had ik al een paar keer gelezen, en die van mij heeft inderdaad nog maar een kleine 140000 km gereden.

Grtz,
Ron

reneetje

En als je de airco aanzet is ie zeker nog eerder aan de kook..... :o
Vervang nu eerst eens die thermostaat.
Waarom wil toch iedereen meteen die kop er af slopen?

99 van de 100 keer is dat de oplossing a een paar tientjes.

Rene ;)

dolledolly

Ja oke, maar hoe verklaar je dan CO in het koelsysteem?

thuur

Citaat van: dolledolly op 30-05-2005 22:38:10
Ja oke, maar hoe verklaar je dan CO in het koelsysteem?

Heb je een oliekoeler?

Gr 8)

ed

Je moet niet alles willen verklaren.

Ik heb dat onlangs ook op pijnlijke wijze mogen meemaken. De auto gooide olie via het koelvloeistof reservoir naar buiten. Door een eigenwijze chef werkplaats is mijn koppakking vervangen, terwijl het alleen maar de oliekoeler was die lekte. Uiteindelijk hoefde ik de kopreparatie niet te betalen, maar toch. Vervang inderdaad nu eerst maar die thermostaat. Als hij dan goed blijft dan wil je toch niet eens meer weten waarom er CO in je koelvaatje wordt gemeten?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Jeroentjuh

Duz morgen ff nieuwe thermostaat erin zetten, horen we morgen avond wel of het probleem verholpen is....

dolledolly

ehum... heb speciaal de auto daar achtergelaten en heb donderdag en vrijdag vrij genomen om het karwei uit te gaan voeren. Had de thermostaat al liggen, misschien moet ik die er eerst eens inzetten en dan even uittesten.
Dan is het alleen jammer als hij dan nog warm loopt, want dan zit ik met onderdelen bestellen...

Nou ja, ga er eens een n8tje over slapen... Jullie horen zeker hoe het is afgelopen!

ed

Maar wel twee dagen sleutelen (of meer) bespaard!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!