temperatuur meter

Gestart door T5turbo, 02-05-2005 09:33:25

Vorige topic - Volgende topic

T5turbo

Hallo

Gisteren was het erg lekker weer en dus gingen we ook voor een ritje.
Na een korte tijd merkte ik dat mijn temperatuur meter wel erg ver op liep. Zelfs tot in het rood toe en hij liep niet meer terug. Dit was in de stad, maar later op de rijksweg werd het niet beter.I k reed zo 100km per uur (op de snelweg wel te verstaan en niet in de stad  :)
Toch maar weer omgekeerd richting huis.De fan sloeg wel aan (en ook niet meer uit tot na een poosje) er zat nog ruim voldoende koelwater in het systeem.
Wat kan de oorzaak zijn? Het was wel warm gisteren,maar dit is toch niet nomaal lijkt mij.
Bij een kapotte thermostaat gaat die toch juist open en zou de motor altijd gekoelt worden.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

thuur

Kan ook dicht blijven staan waardoor het koelwater niet eens de radiator zal bereiken!!

Ik zou hem vandaag nog vervangen!

Gr 8)

T5turbo

Hoi

Ja dat dacht ik ook. Tot dat een collega me zij dat een stukken thermostaat altijd open staat?
Ik zal er een naar kijken.
Zijn er nog verschillende? Ik bedoel kwa temperatuur? Dus bij welke de thermostaat open gaat?
Wat zijn jullie ervaringen?
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

thuur

Meestal blijft ie open staan. Het is echter niet ongewoon dat ie dicht blijft staan bij defect.

Ja, Volvo kent 2 thermostaten, eentje van 88 gr. en eentje van 90 of zoiets. Liggen erg dicht bij elkaar, maar ik denk dat je dealer of automaterialenzaak ze wel op voorraad heeft.

Gr 8)

toycar

:)
Ik ben het met Thuur eens. Wellicht blijft jouw thermostaat dicht. Kun je gemakkelijk controleren door te voelen aan de radiator. Blijft deze koud, dan weet je genoeg ;) Thermostaat vervangen is trouwens zo gepiept (lees eerder draadje). Kosten bedragen zo'n 16 euro.

JCviggen

Kapotte thermostaat allicht ja...ken iemand met waarschijnlijk hetzelfde probleem en die z'n koppakking is naar de haaien...waarom blijf je doorrijden met zo'n watertemp??
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

T5turbo

Ik ben onderweg wel gestopt om de motor te laten afkoelen.Ik was niet ver van huis toen ik het ondekte.Ik wilde de auto niet op de rijksweg achterlaten.

Gisteren weer een stukje gereden om te voelen of het koelsysteem warm werd en dat was ook zo.Nu echter na een stuk rijden bleef de meter netjes op het midden staan???
Kwam het dan toch omdat het  eergisteren zo warm was?
Zou toch niet moeten?

reneetje

Heb dat ook gehad met mijn vorige T5-R , als ik rustig reed niks aan het handje, maar de airco aan en een beetje planken deed de temperatuur flink stijgen.
Idd. nieuwe thermostaat erin en klaar is klara.......... ;)

Rene ;D

T5turbo

Rene bedankt voor je reactie.
Ik had inderdaad de airco aan en reed op de snelweg.
Gisteren had ik de airco niet aan.Dat het zo'n verschil maakt?
Maar goed, ik zal jullie raad opvolgen en de thermostaat vervangen.
Maakt het nog uit welk merk/type?

reneetje

Citaat van: T5turbo op 03-05-2005 10:40:54
Rene bedankt voor je reactie.
Ik had inderdaad de airco aan en reed op de snelweg.
Gisteren had ik de airco niet aan.Dat het zo'n verschil maakt?
Maar goed, ik zal jullie raad opvolgen en de thermostaat vervangen.
Maakt het nog uit welk merk/type?

Kun je nagaan wat een vermogen een airco opslokt............, de moter moet harder werken om dezelfde prestatie neer te zetten.
(kijk maar eens op je boardcomputer naar het verschil in verbruik met airco of zonder airco)
Merk/type maakt niet uit, maar spuit van te voren de 2 torxbouten ff in met kruipolie/wd-40 oid , dan gaan ze wat makkelijker los , deze willen nog weleens knettervast zitten .

Rene

konniekip

Bij zeg 100 km/u constant rijden, slokt de airco denk ik 1,5-2 L/100 km (uur) op.
Volgens mythbusters kan je beter je ramen openlaten, dat zou zuiniger zijn. :D

konniekip

om het om te rekenen: 1 kg benzine heeft een verbrandingswaarde van 44,8 Megajoule.
Da's best veel. :P

ed

Het is niet zozeer dat de airco zoveel meer vermogen vraag dat de motor extra moet zwoegen, alswel dat de condensor voor de radiator zit, en deze behoorlijk heet wordt. Daardoor wordt de radiator extra warm, en bij een slecht thermostaat zulke symptomen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Christiaan

Citaat van: konniekip op 03-05-2005 11:53:02
Bij zeg 100 km/u constant rijden, slokt de airco denk ik 1,5-2 L/100 km (uur) op.
Volgens mythbusters kan je beter je ramen openlaten, dat zou zuiniger zijn. :D

113 EURO PER JAAR VOOR AIRCO IN AUTO
­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­
Belgische automobilisten betalen elk
jaar minstens 28 miljoen euro extra aan
brandstof als ze airconditioning in hun
wagen hebben. Wie met benzine rijdt,
betaalt gemiddeld 113 euro per jaar.

Voor dieselrijders kost airco 66,3 euro
per jaar. Dat blijkt uit een berekening
van het persagentschap Belga.

Airconditioning in wagens wordt steeds
populairder. Volgens Touring en Febiac,
de Belgische Federatie van Automobiel-
en Tweewielerindustrie, is drie vierde
van de nieuwe wagens uitgerust met
airco. Volgens de Vlaamse Instelling
voor Technologisch Onderzoek (VITO)
zorgt de airco voor een gemiddeld
meerverbruik van tien procent.

Bron: Teletekst VRT. (www.autoweek.nl)

Lijkt me dus wel wat aan de hoge kant die opgave van jou, Konniekip.
E.e.a. hangt natuurlijk wel af van de staat van onderhoud.
Christiaan

T5turbo

Inderdaad.Nu snap ik waarom ze zeggen dat een airco PK kost.
Bedankt voor de tips en uitleg.
We gaan aan de slag en hopelijk is het dan ok.