Remco en mijn DOP 855 2.5 10V

Gestart door Remco_855, 19-02-2017 20:49:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Remco_855

Hallo mede liefhebbers,

Sinds kort heb ik weer een 850 station en dus ben ik lid geworden van het forum.  Ik ben Remco, 23 jaar en woonachtig in Rotterdam.
Zoals ik in de opningzin al liet merken is dit niet mijn eerste 850. Mijn eerste 850 was een zwarte 2.3 T5. Althans de auto was ook niet voldedig van mij maar de details zal ik jullie besparen. Deze auto was een te grote investering om helemaal op te knappen.
We hadden haar dus ook in de verkoop gedaan voor mede liefhebbers. Helaas mocht dit niet meer zo zijn en is er iemand tegenaan gereden.
De auto was  financieel total loss. Mymac heeft verschillende onderdelen een 2e leven kunnen geven bij mede forum gebruikers.

Hierna heb ik 1.5 jaar een 205 gereden. Een 850 was simpelweg te duur in onderhoud en benzine omdat ik op dat moment ruim 30.000km ging rijden. U zult misschien denken van "ja maar een TDI" ja dat had ook gekund maar op dat moment wilde ik sparen en geen 850 meer.
Hier wat fotos van de 205 http://www.autojunk.nl/2017/01/mijn-peugeot-205.
Helaas was het blok van de 205 op en wilde ik geen grote investeringen meer doen. De koop van een grotere auto was toch al in de planning.
De aanschaf van een andere auto kwam niet helemaal uit ivm een verbouwing maar het was nodig.
De 205 was mijn eerste auto en is dus ook met pijn in mn hart weg gegaan. Een nieuw baasje geeft dr een nieuw hart en restaureert het originele interieur. Dus dat verzacht de pijn.

Een nieuw avontuur!
10-02-17 (vrijdag) hoorde ik dat mijn 205 geen lange levensduur meer had. In het weekend ben ik gaan kijken naar 190e's van na 92 met airco en het liefst 6 cilinders, Alfa Romeo 159 en Volvo 850s. De 850 was simpelweg in alles beter.
Het zou dit keer geen turbo worden. Ik wil een rustige betrouwbare cruiser.

In de omgeving van Apeldoorn (alarmbellen gingen rinkelen) zag ik een prachtige dop te koop staan.
Na alles wat mogelijk is op te vragen bij de rdw en overleg met mymac toch besloten te gaan kijken.
Daar aangekomen zag ik dr staan. ze heeft wat plekjes die op foto's minder zichtbaar zijn maar toch was ik verliefd.
Na een rondje om de auto en onder de auto zag ik dat ze technisch in de laatste jaren goed is bijgehouden.
De aircopomp draait maar bij -3 is dat lastig te testen. De ashoezen zijn netjes, airco is pas bijgevuld. olie is een half jaar oud, geen olie lekkage. Gebreken: roest rechts achter maar niet kwalijk, wat krasjes, wat carkit dingen op het bovendek van het dashboard.
Maar nu komt het rare. Ik wilde een proefrit maken. Komt de dealer met startkabels aan....
Ik ben toch niet weggegaan. Een proefrit is altijd handig als vergelijking bij een eventuele andere koop.
Met rijden zag ik geen lampjes van storingen. De abs was makkelijk te testen op sneeuw. Die werkte ook prima. Het viel me ook op dat de 144 elandjes prima renden. De T5 had wel duidelijk meer vermogen maar ze kan prima mee komen.
Alleen ik wilde even op een parkeerplaats de auto nog een keer checken. Alleen was ik zo dom om met een slechte accu de motor uit te zetten   :eusa_wall: Maar gelukkig was er een oudere man die kabels bij zich had.
Terug bij de dealer vertelde ik de man dat ik t toch niet ging doen. Ik liep weg en keek nog even achterom. Hij zegt "je bent niet zeker he! kom even binnen voor een kopje koffie voor je terugrijd"
Dus ik Norman (mymac) gebeld en de punten besproken. Optische dingen repareren zijn de kosten niet kwam het eigenlijk op neer.
Ja hij had gelijk. De dynamo werkte prima alleen de accu was op.
Aan het eind van de testrit is het Abs lampje af en toe gaan branden. Dus dat en nog wat andere dingen in de onderhandelingen meegenomen.  
In de deal een nieuwe accu geregeld. De radio overgezet en de 205 in de buurt achtergelaten.
Er was een geïnteresseerde voor de 205 uit friesland dus die heb ik aangeboden om elkaar halverwege te ontmoeten. Dat kwam mooi uit!  ;D

Afgelopen week heb ik 800 zalige kilometers gereden en maar 2 technische problemen gevonden.
Abs lampje brand (advies?)
Bestuurders raam gaat niet naar beneden. Als je het knopje indruk voor omhoog hoor je de motor wel dus de unit in de middenconsole heb ik gekregen en ga ik vervangen.

Het stuur en knipperlicht heb ik net ontvangen en ga ik monteren.

Kent iemand deze auto?
Binnenkort zal ik meer plaatjes schieten maar hier alvast een impressie:

















drdre

Leuk verhaal Remco. Als je eenmaal een 850 hebt gehad wil je eigenlijk niet anders.  ;D

mymac

R53 MINI Cooper S Astro Black & zwart/beige | 146.000km | 18" R105 JCW
Volvo 855 2.0 T-5 MT silver sand & bruin/grijs | 334.000 km | 17" Volans | 302mm + Yellow Stuff pads (verkocht)
Volvo 854 2.5-20V GLT MT ruby red | 242.000 km (Verkocht)
Volvo 855 2.5i-20V AT DOP/beige | 408.466 km | 17" Pegasus

850blues

Leuk, weer een 10 klepper erbij op het forum!
Kun je je gelijk in dit topic gaan aanmelden: KLIK   ;)

Citaat van: Remco_855 op 19-02-2017 20:49:49
Abs lampje brand (advies?)

@ Henk (Cornelis-b) of Thuur(bo), kom er eens in.
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

volvobug

Citaat van: 850blues op 20-02-2017 16:53:17
Leuk, weer een 10 klepper erbij op het forum!
Kun je je gelijk in dit topic gaan aanmelden: KLIK  ;)

Citaat van: Remco_855 op 19-02-2017 20:49:49
Abs lampje brand (advies?)

@ Henk (Cornelis-b) of Thuur(bo), kom er eens in.

Volvobug ook goed?  ;)

Foutcodes uitlezen, oook al zal de controller een goede eerste verdachte zijn.

En welkom hier van een mede 10v rijder  :D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

850blues

Citaat van: volvobug op 20-02-2017 19:12:06
Volvobug ook goed?  ;)

Ik wist niet dat jij ook lid was van de ABS-controller-reparatieclub (wel van de aircopomp-shims-verwijderen-afdeling en uiteraard de Actionolie-sekte), maar je bent welkom hoor  ;D 
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

volvobug

Citaat van: 850blues op 20-02-2017 19:27:14
Citaat van: volvobug op 20-02-2017 19:12:06
Volvobug ook goed?  ;)

Ik wist niet dat jij ook lid was van de ABS-controller-reparatieclub (wel van de aircopomp-shims-verwijderen-afdeling en uiteraard de Actionolie-sekte), maar je bent welkom hoor  ;D 

;D

Ik ben geen lid van de controller reparatieclub maar roepen dat je moet beginnen met foutcodes uitlezen is meestal wel goed  ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Remco_855

#7
Wij vermoeden ook de abs controller. Zeker omdat het niet constant is.
Een bezoek aan de dealer voor het uitlezen is al geplant. Dan kan ik goed stage 0 bepalen.
Eerst wil ik d'r technisch in goede staat hebben voordat ik ga investeren in velgen, spoiler en een poetsbeurt (ze wordt natuurlijk wel gewoon goed gewassen)
Ik ben blij dat het 850/v70x forum zo actief is  :)

850blues

Citaat van: Remco_855 op 21-02-2017 07:43:27
Eerst wil ik d'r technisch in goede staat hebben voordat ik ga investeren in velgen, spoiler en een poetsbeurt

Zou ook mijn aanpak zijn. Technische kant dan, die 2e fase vind ik zelf minder belangrijk (als je mijn v70 ziet weet je genoeg: deukjes, forse kras over 2 deuren, vlekken in de lak etc).  :eusa_whistle:

Citaat van: volvobug op 20-02-2017 20:40:05
roepen dat je moet beginnen met foutcodes uitlezen is meestal wel goed  ;D

Je hebt goed naar Ludo geluisterd  8)
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

Fred korn

Welkom hier , weer een Rotterdammer er bij .

Spin!


www.vm-parts.nl

cornelis-b

Welkom Remco en een DOP is altijd mooi. Je schrijft "Een bezoek aan de dealer voor het uitlezen is al geplant" maar er zijn forumleden genoeg die de auto kunnen uitlezen, scheelt je munten ;D Wat die controller betreft, die is goed te reviseren, je bent welkom.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Remco_855

#12
Ik ben net terug van de dealer. Een praatje gemaakt. Ik heb er in het verleden ook veel originele onderdelen gekocht. De monteur had moeite met uitlezen omdat hij weinig met de 855 werkt. Hij was zeer te spreken over de auto. Liefhebbers prijs was €0  ;D
Het is de abs sensor rechts achter en de km stand is 401329. De km stand is dus 40k hoger doordat het tanwieltje stuk was. Ik schrik hier niet van want ik zag al dat het tandwieltje vervangen was in de onderhoud historie.
De hulp aangeboden door forum leden waardeer ik zeer. Dankjewel  :)

volvobug

Abs sensor rechtsachter is synoniem voor soldeerverbindingen abs-controller repareren  ;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

cornelis-b

Voor 99,99% de controller Remco, al met al een revisie met het uit vulkaniseren van de kit waar de controller weer me dichtgemaakt word een goede 2 uur werk.

Je hebt een PB
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien