zonnebloemolie in mijn TDI.

Gestart door rudie, 04-05-2005 09:23:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rudie

daar was ik ook al achter ja. had het liever in 5 literflessen gehad.

denkweb


BasV70

Citaat van: denkweb op 05-05-2005 01:04:28
Dit belooft wat...

Ik ben ook heel benieuwd hoe dit gaat aflopen.....

Ik vind het idee wel stoer (en de actie nog stoerder), maar ik zou het toch zonde vinden als na enige tijd blijkt dat iets in de techniek het iets minder kan waarderen en er (dure) reparaties om de hoek komen. Kortom, ik ben dus niet zo'n held...

huizinga

Rudi
Weet je dat er in Boyl (FR) een bedrijf zit die daar in gespecialiceerd is?
http://www.solaroilsystems.com/

Succes

Peter Huizinga

thuur

Citaat van: BasV70 op 12-05-2005 20:22:43
Citaat van: denkweb op 05-05-2005 01:04:28
Dit belooft wat...

Ik ben ook heel benieuwd hoe dit gaat aflopen.....

Ik vind het idee wel stoer (en de actie nog stoerder), maar ik zou het toch zonde vinden als na enige tijd blijkt dat iets in de techniek het iets minder kan waarderen en er (dure) reparaties om de hoek komen. Kortom, ik ben dus niet zo'n held...

Volgens mij is het enige technische wat je moet aanpassen de brandstofleidingen. De zuurgraad van andere olieen komt niet overeen met de waar de standaard leidingen tegen kunnen.

Dit kun je prima doen bij een 'oudere' generatie diesel. Een hypermoderne diesel stelt dan wel weer zeer hoge eisen aan de diesel. Grootte van de deeltjes, vervuiling, etc.etc. Bedenk dat een moderne diesel de olie onder 1800 bar inspuit :o ::)


Gr 8)

rudie

#20
heren (dames ook), ik laat het voorlopig even bij dat ene experiment. de auto loopt prima op, ook volgens mijn kritische vrouw. kanttekening: ik heb het idee dat hij iets trager optrekt en dat het verbruik 0,3 tot 0,4 liter per 100 km hoger is.
hoe dan ook, ik ben blij dat ik het heb gedaan.

zo'n heel grote gok vond ik het trouwens niet hoor, ik heb toch een groot deel van het net afgestruind naar ervaringen met zonnebloem- of andere plantaardige olie in soortgelijke tdi's.

En tenslotte hoop ik natuurlijk dat ik aan de wetenschappelijke database van dit forum een kleine bijdrage heb geleverd.

huizinga

Ik heb een test gelezen van een audi A4 met common rail.
De computer moet iets aangepast worden en in principe de motor ook.
Ja eigenlijk de motor niet maar de zonnebloemolie of koolzaadolie moet voor verwarmd worden zodat de olie dunner wordt en dan gaat het prima.
Enkele vrachtwagens van MC donalds zijn al omgebouwd, de veerboten naar texel worden aangepast en nog veel meer.
In Delfzijl komt binnenkort een olie pers te staan voor koolzaadolie.
Het is heel mileu vriendelijk, minder roetdeeltjes en nog veel meer.
Verder blijken de daf motoren van van MC een hoger koppel bij lager toerental te hebben. Kortom kijk op de site van solairdiesel.

sev

Een collega doet zonnebloemolie in een VW touran. kan wel maar ik geloof dat de standaard leidingwerk niet tegen het linolzuur kan, dus die moeten aangepast worden. (heen- en retourleiding)
Verder moet het motormanagement iets worden aangepast volgens mij. Verder kan het prima.

canecorso

Ik heb voorheen met mijn 940 td altijd op plantaardige olie gereden uit de aanbieding. Deed er altijd wel wat diesel bij en 's winters 3/4 diesel ivm het dikker worden van de plantaardige olie. Een moderne tdi heeft aanpassingen nodig omdat de plant. olie te dik is. Moet dan verwarmd worden om dunner te worden. Verder vraagt de plant. olie ook behandeling om beter te verbranden.
Voor de 940 td ging dat allemaal niet op; die rijden op alles:-) . Grootste grap vond ik dat de roet meting voor de apk op eens een stuk lager was toen ik op plant. olie ging rijden. Minder belastend dus qua roet maar waar laat je die legen flessen??!! Je kan een tank laten plaatsen bij je huis en deze laten vullen. Blijft voor de wet wel allemaal verboden om op deze manier over de openbare weg te rijden. Artikel gelezen over rijden op aardgas in de Telegraaf van dit weekend???Volvo is er klaar voor met een bifuel V70.
Ciao Eric
Ciao Eric

850g3

Er zijn twee opties bij diesel, of biodiesel tanken of natuurlijke olie erin met een aangepast brandstof systeem. De moderne diesel kan niet goed pure plantaardige olie verdragen o.a. vanwege zuurtegraad en ook andere viscositeit.

Er zijn ook manieren om zelf biodiesel te maken met een simpele installatie. Dan kun je alle soorten dierlijke en plantaardige olie omzetten in biodiesel.

A3

Ik rij al zo'n 100.000 km op slaolie van C .000. Kost € 0.49.
Doe er boven de 5 graden 20 % diesel bij en onder de 5 graden 50 % diesel.
Het verbruik loopt tussen de 5 en 10 % op. Verder doet alles het gewoon goed.
Omdat ik zo'n 1500 km per week rij, scheelt dat echt wel een hoop geld.
Mijn 850 TDI heeft inmiddels ruim 567.000 km gelopen en ook het olieverbruik ( halve liter op de 20.000 km ) is nog prima. Zou geen andere auto willen.

thuur

Citaat van: A3 op 26-10-2006 23:30:02
Ik rij al zo'n 100.000 km op slaolie van C .000. Kost € 0.49.
Doe er boven de 5 graden 20 % diesel bij en onder de 5 graden 50 % diesel.
Het verbruik loopt tussen de 5 en 10 % op. Verder doet alles het gewoon goed.
Omdat ik zo'n 1500 km per week rij, scheelt dat echt wel een hoop geld.
Mijn 850 TDI heeft inmiddels ruim 567.000 km gelopen en ook het olieverbruik ( halve liter op de 20.000 km ) is nog prima. Zou geen andere auto willen.

Prachtig 8)


Gr :eusa_clap:

751508

Heb zelf in een een Golf 2 diesel op zonnebloemolie gereden. Wel mix met 50% diesel. Auto reed prima, maar het is een heel gedoe om al die flessen in je tank leeg te gooien. Buren die gluren etc. Motor liep wat stiller. Verder geen veranderingen. Wel een lucht van gebakken fricandellen. Collega met 190D met 550 km heeft 100% zonnebloemolie gereden. Ook geen problemen. Met een mooie V70 die nog lang  mee moet gaan zou ik het persoonlijk niet durven.

Enno

Citaat van: 751508 op 27-10-2006 00:11:59
Heb zelf in een een Golf 2 diesel op zonnebloemolie gereden. Wel mix met 50% diesel. Auto reed prima, maar het is een heel gedoe om al die flessen in je tank leeg te gooien. Buren die gluren etc. Motor liep wat stiller. Verder geen veranderingen. Wel een lucht van gebakken fricandellen. Collega met 190D met 550 km heeft 100% zonnebloemolie gereden. Ook geen problemen. Met een mooie V70 die nog lang  mee moet gaan zou ik het persoonlijk niet durven.

grootste probleem....waar laat je de lege flessen ;)

Eugene

Geweldig :D

Nast de lege flessen zijn er meer nadelen:

Als je 1500km per week rijdt, dan sta je dus per week 100 flesjes slaolie erin te kiepen. Dat zal wat tijd kosten :o

Hebben ze bij jou in de buurt zo'n grote C1000 dat ie 100 flessen op voorraard heeft, of houden ze onderhand al rekening met jou afname per week ;D

If it's not blown, it sucks...