Fuel cut weet niet of ik het goed spel

Gestart door kennone, 29-03-2017 00:39:24

Vorige topic - Volgende topic

kennone

Goede avond allen.

Mijn turbo is net vervangen, oude had enorm veel speling en schoepenwiel was behoorlijk versleten.

Kortom de nieuwe turbo werkt weer 100% en ik denk dat de benzine pomp het nu net niet meer bij kan benen boven in de toeren. Boven de 5000 toeren hapert hij nu. Iemand suggesties wat dit precies kan zijn?
Bougies en overige ontsteking lijkt mij niet want met de oude turbo had ik hier nog nooit last van gehad.

SB T-5R

Hoe oud zijn je bougies en ontsteking?

Marijn Degens

Bougies vervangen is het eerste wat ik zou doen.

leons850

Heb je de zelfde turbo weer gemonteerd?
Wastegate spanning niet te hoog?
Is de auto gechipt?
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

kennone

Zal het er even goed neer zetten,

Originele turbo met een nieuwe cartridge ingezet. Wastgate stond al erg los en hier is denk ik verder niets mee gebeurd.

Als ik vol vermogen boven de 5000 toeren kom dan stopt hij gewoon even. Dus dit lijkt niet op het schokken van een slechte ontsteking. (Ga vanmiddag wel voor de zekerheid even nieuwe bougies er in doen) Dus het lijkt er dan meer denk ik op dat hij te weinig benzine krijgt. Vol gas onder de 5000 toeren is ook geen probleem. Auto doet dan gewoon goed wat hij moet doen.

Verder is de auto niet gechipt. Wel een open downpipe maar die zat er voorheen ook al op. Het betreft een 850R automaat, dus met een 15G turbo.

leons850

Brandstofdruk al gecontroleerd?
Brandstofdruk regelaar ook?
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

volvobaksteen

Je kan straks hele auto wel nakijken zou gewoon naar schutten gaan die hangt de computer eraan die ziet zo fuell drops of onstekingsfouten. Dat eindeloze graven in onderdelen en componenten moet ie niet willen

V70geRwin

Citaat van: volvobaksteen op 29-03-2017 11:44:04
Je kan straks hele auto wel nakijken zou gewoon naar schutten gaan die hangt de computer eraan die ziet zo fuell drops of onstekingsfouten. Dat eindeloze graven in onderdelen en componenten moet ie niet willen

Ontsteking kan nooit kwaad eigenlijk, zeker als het spul niet vers is.
Welke datum staat er op de bougie kabels  ;D

volvobaksteen

Onsteking is zowieso ramp bij die dingen ik heb nog wel een complete set liggen met 2 type rotorkappen de zwarte en de rooie met rotor Met verdikte gevoerde siliconen kabels dan ben je van gedoe ontsteking in elk geval af. En gewoon originele volvo boegies gebruiken

MennoS

Ik heb vorig jaar een T-5R gekocht, die ook erg haperde, meestal rond de 3000 RPM, maar dat was niet constant. Dit was uiteindelijk een probleem in de bougiekabels. Later ben ik de turbodruk op gaan schroeven, omdat die maar op 0,4 bar stond, door de actuator-voorspanning aan te draaien. Boven de 1,1 bar ging hij ook haperen/inhouden. Door de actuator iets terug te draaien, draait ie nu mooi volgas tot 1,1bar, met af en toe een hapering.

Als je turbo versleten was, dan zal ie waarschijnlijk dus ook druk verliezen. Doordat alles nu weer dicht zit bouwt ie meer druk op, waardoor de wastegate opengedrukt wordt.

Ik zou dus eerst de actuator terugschroeven (kost niks), dan naar bougies en kabels gaan.
854 T-5R AT=>MT BlackStone
854 T-5R MT Cream Yellow

kennone

@ MennoS Dank u voor de tip! Maar hoe doe ik dit? :)

SB T-5R

Citaat van: MennoS op 29-03-2017 12:52:16
Ik heb vorig jaar een T-5R gekocht, die ook erg haperde, meestal rond de 3000 RPM, maar dat was niet constant. Dit was uiteindelijk een probleem in de bougiekabels. Later ben ik de turbodruk op gaan schroeven, omdat die maar op 0,4 bar stond, door de actuator-voorspanning aan te draaien. Boven de 1,1 bar ging hij ook haperen/inhouden. Door de actuator iets terug te draaien, draait ie nu mooi volgas tot 1,1bar, met af en toe een hapering.

Als je turbo versleten was, dan zal ie waarschijnlijk dus ook druk verliezen. Doordat alles nu weer dicht zit bouwt ie meer druk op, waardoor de wastegate opengedrukt wordt.

Ik zou dus eerst de actuator terugschroeven (kost niks), dan naar bougies en kabels gaan.

Ik hoop wel voor je dat je de turbo druk hebt opgeschroefd in combinatie met (opnieuw) tunen...
Daarbij zou ik de bougies altijd vervangen als de leeftijd (en km stand) van de huidige bougies onbekend is.

MennoS

De mijne zou getuned zijn, dus daar ga ik maar even van uit. Ik heb er inmiddels een paar duizend km mee gereden zonder problemen..
En ik heb na aankoop direct een volledige grote beurt gedaan ja.

@Kennone: Op youtube valt van alles te vinden over 850 reparaties, met name dit kanaal is erg handig: https://www.youtube.com/channel/UChB1ltH63AJGzZ9SVvzOOrg

Maar het is niet moeilijk:
- Verwijder het hitteschildje van de turbo (3 bouten)
- Haal het stangetje dat je zie los van de wastegate, dit zal met een borgpennetje vastzitten (of niet, zoals bij de mijne)
- Maak de countermoer los en draai het uiteinde van het stangetje zo dat het schroefdraad korter wordt
- Countermoer weer vast en klaar is kees!

Wat wel erg handig is, is om een turbodrukmeter aan te sluiten, zodat je kunt zien hoeveel bar de turbo precies geeft. Die kun je met een slangetje aansluiten op het huisje dat bij de gasklep zit, onder dat zwarte afdekkapje. DAn weet je beter wat ie doet. Als de wastegate opent, valt de druk namelijk weg.
854 T-5R AT=>MT BlackStone
854 T-5R MT Cream Yellow

UserID6342

Dit zijn dus idd van die idiote Robert methodes !  Oftewel absoluut niet doen, zo stel je geen wastegate af !!
Als je de boel kapot wilt hebben kun je het idd zo doen. Wil je het juist afstellen zul je echt anders te werk moeten gaan.

En als je je auto snel kapot wilt hebben, luister en kijk dan vooral erg veel naar die mafkees op Yuotube !

Vulk

Inderdaad, niet zomaar aan de Wastegate beginnen prutsen.

Lees dit eens volledig door: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,45720.0.html