Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.

Gestart door arjenT5R, 11-08-2017 21:06:51

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Haha, tja je krijgt het ook niet voor niets :)

arjenT5R

Piet heb jij nog iets zinnigs te zeggen over de IAT?  :D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

Valt niet heel veel over te zeggen.
Op M44 zit wel ook een aansluiting voor een IAT die ook aangsloten zit bij auto's met standaard de M44 als ECU,  maar de software doet daar eigenlijk weinig schokkends mee.

Het is wel zinnig om de software aan te  passen zodat de IAT meegelogd wordt, zo kan je in de gaten houden of de turbo niet buiten zijn efficientie gebied werkt (hete lucht aan het blazen is).

arjenT5R

Citaat van: razorx op 15-08-2017 12:53:20
Mooi stukje weer Piet!

Zo eindelijk weer wat tijd om wat meer begrijpend te lezen  :D

@ piet duidelijk verhaal op pagina 1

Questione:
IAT lijkt een interessante sensor/waarde, waar is deze geplaatst en hebben alle std 4.4 auto's hem?

Nog 1, voor de beginnende tuner  ;D:
Even heel kort door de bocht, je gaat je loadmap omhoog trekken van origineel.
Je duwt de tcv duty cycle map in de goede richting. Tot zo ver redelijk te snappen.
Want ons doel bij tuning is meer power en/of meer efficiƫntie.

Dan.... wat gaat we met de std waarden doen in de onstekingsmap?
Laten we het eerst hebben over het simpel "chippen" van een std auto?
Niet te moeilijk beginnen.

dit dus?

Piet

In a nutshell.... heel voorzichtig vervroegen tot we wat knock gaan krijgen en dan een graadje of 2 terugzetten om een velige margre in te bouwen.
Load voorzichtig wat opschroeven en als dat knock gaat opleveren, daar waar je de knock ziet de vervroeging iets terugschroeven totdat ie weer knock vrij is, ook zonodig lambda wat bijstellen als je de wb mod niet hebt etc etc etc etc
Kleine stapjes en telkens weer run maken die je logt.
Letten op over en/of undershoot van de turbodruk, ook aan de loadcurve zichtbaar btw.
TCV tabel naar aankeiding daarvan aanpassen.
Opletten dat de turbo nog efficient is via turbodruk, IAT.
Indien aanwezig EGT in de gaten houden ...
Beetje fingerspitzen gefuhl krijgen door het  (weliswaar voorzichtig in kleine stapjrles) gewoon te doen

DIY tunen is niet geheel kostenloos, je jaagt er met je runs nog aardig wat brandstof doorheen :)

arjenT5R

Piet

Het doel bij tunen is niet of meer power of meer efficiente.
Bij een goede tune is er sprake van een grotere efficientie en  daardoor ook van meer vermogen.

arjenT5R

Citaat van: Piet op 16-08-2017 01:08:26
Het doel bij tunen is niet of meer power of meer efficiente.
Bij een goede tune is er sprake van een grotere efficientie en  daardoor ook van meer vermogen.

In ons geval ja...

De meeste die voor een chippie gaan, willen simpelweg meer powaaaahhhhhhhh

Piet

Citaat van: arjenT5R op 16-08-2017 01:06:12
En waar zit die IAT sensor nou?  ;D

Drammert :)
Ofwel....Weet niet meer uit mijn hoofd  ;D

arjenT5R

Citaat van: Piet op 16-08-2017 01:11:34

Ofwel....Weet niet meer uit mijn hoofd  ;D

Hahahhahaha ok ok  ;D was gewoon interesse en je geeft nou eenmaal t idee dat je veel weet  ;D ;D

Gij die veel weten zult veel vragen krijgen  ;D

arjenT5R

Dan liep ik nog een hele tijd met de gedachte, wat is toch dat ge-eikel van dat kromme drijfstangen verhaal.
Met die grote kans op knock/pre-ignition bij lagere toerentallen.

Want zo dacht ik, lager toerental en lagere verbrandingsdruk is minder warmte ontwikkeling is dus minder kans op knock.

Eh... ja en nee...

Juist die toerentallen waar wij het zo lekker vinden om koppels (koppel is 1 en koppels is meer  ;D) te hebben is het gebied waarin de turbo het meest efficient is.

Dus eigenlijk is je werkelijke vulgraad op dat moment t hoogst, hogere vulgraad betekend (zie knock topic)
hogere eind compressie = hogere einddruk = hogere eind temperatuur (wet v. Boyle)

Hogere eindcompressie is dus een hoger koppel, koppel uitgedrukt in BMEP is dus weer terug te vinden in ons grafiekje.
Koppel is dus een constante voor knock, meer koppel is een grotere kans op detonatie...

In de hogere toerengebieden is de effectieve vulgraad minder, dus de eindcompressiedruk lager. Dus daar ligt het knock gevaar wat minder op de loer.
Hogere toeren gebied is dus wat meer Peekaasss.

Hoop dat t zo wat duidelijk is...  ;D

razorx

KIM

Citaat van: Piet op 16-08-2017 01:11:34

Ofwel....Weet niet meer uit mijn hoofd  ;D

Ffe Googelen Arrrr:

Nummertje 3 is de IAT. Hij zit dus in een LMM huis dat iets langer is dan de M4.3 versie.

arjenT5R

Dit is een N/A filter huis, ik zou het toch wel weten als er een extra sensor in mijn luchtfilterhuis zat?
Of heb ik m'n auto zo lang al niet gezien?  ;D

Nee ik ben niet abuis, klik geen sensor

KIM

Jij hebt die sensor niet omdat je geen M4.4 hebt (toch?). Op een M4.3 is ie niet aanwezig.
Plaatje is van een M4.4 auto.