Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.

Gestart door arjenT5R, 11-08-2017 21:06:51

Vorige topic - Volgende topic

arjenT5R

Citaat van: Maarten-t5 op 29-08-2017 17:05:33
Ik heb dat een tijd geleden al gebouwd in de vorm van een aparte logger.
Draait al tijden mee in mijn auto, gewoon permanent ingebouwd buiten mijn pc om overigens.
Gewoon alles loggen gaat prima, op een 16gb kaartje kun je heeeeeel wat ritjes kwijt (die krijg ik niet vol in een paar jaar).
Ik denk er niet meer aan verder. Logs staan op datum en tijd opgeslagen, dus als ik iets wil opzoeken heb ik altijd de log.

Heel vet eigenlijk! Zullen weinig moderne auto's over zo'n feature beschikken.
Als ze al bestaan.

Is het een grote of moeilijke aanpassing?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Maarten-t5

Het is gewoon een klein kastje wat je geschakelde spanning, een k-line en een sd-kaart voert.
De uitvoering is simpel, de uitvinding wat minder.
Maar ik wil er niet te veel over doorgaan anders is het straks weer "adverteren".

razorx

Mijn meter zou dat zeker kunnen, maar die ga ik niet meer aanpassen. Behalve dat peak hold idee van je. ;)

Dat logging kastje van Maarten vind ik van alle wegen die naar Rome leiden wel de leukste.
Ik heb indertijd nog aan de maker van Tuner Pro om het formaat van zijn logfiles gevraagd. Helaas nooit een antwoord op gekregen.

Heb jij dat zelf achterhaald Maarten?

Maarten-t5

Haha tijdens het gebakkelij hier op t forum ben ik lekker bezig geweest met alles wat los en vast zit te reverse engineeren. Dat format was een mooie uitdaging destijds. ^^

KIM

En ik maak in de XC sinds een half jaar gebruik van dat SD loggertje. Echt top; waar ik voorheen een carpc wenste vind ik de SC901 met Yatour een heel fijn systeem en ben ik nog steeds aan het loggen.
Voor de R wil ik m ook.

Ries van de Zilverschuit

'k Klinkt steeds interessanter, zo'n loggertje. Loggen met een laptop is wat meer gedoe. Ben ik ook mooi van het commentaar van mijn gezinsleden af: "Papa, ben je nu al weer bezig met die laptop, we willen nu echt naar oma toe."
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

arjenT5R

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 29-08-2017 19:03:49
'k Klinkt steeds interessanter, zo'n loggertje. Loggen met een laptop is wat meer gedoe. Ben ik ook mooi van het commentaar van mijn gezinsleden af: "Papa, ben je nu al weer bezig met die laptop, we willen nu echt naar oma toe."

:eusa_clap: dit soort dingen, daar geniet ik van  :eusa_clap:

Maar idd lijkt me fantastisch als je een hikje of een hokje gevoeld hebt onderweg thuis ff kaartje er uit. Bakkie popcorn draaien, biertje er bij en log filmpje kijken  ;) :D

UserID6342

Dat continu kunnen loggen werkt idd erg mooi  :eusa_clap: In principe doe je dat, volgens mij via hetzelfde signaal met de IWAW meter van Yits, ergens ook.  Immers de continue logging moet aanstaan anders krijg je geen signaal op de IWAW meter (in de meeste gevallen, lambda, batterijspanning, KVStemp en turbodruk.

Als je de continue logging hebt aanstaan, houd dan wel rekening met het feit dat je sommige realtime programma's niet (tegelijkertijd) kunt gebruiken, zoals bijvoorbeeld met Delphi realtime je baktemperatuur af- / uitlezen onder het rijden.  Dit zal alleen werken als de auto op contact staat met de ME 4.3 en 4.4 modellen.  Onder het rijden heb je dan geen signaal meer bij de continue logging aan hiervoor.

Wil je dit soort programma's alsnog of ook gebruiken, zul je dus eerst de continue logging weer uit moeten zetten.....

classicT5

En dan nog big data analyse over al die data, zodat je automatisch weet of en wat er ergens mis is.

Algoritme daarvoor zit denk ik bij een groot aantal van jullie al in de bovenkamer.

Maarten-t5

Heb ik inderdaad wel eens over nagedacht.
In principe is het een koud kunstje om alle files af te gaan om te kijken of je bepaalde condities hebt gelogd die niet wenselijk zijn.
Knock count is een voor de hand liggende parameter, maar ook iets als een te hoge afr boven een bepaalde load threshold, of boost spikes gelinkt aan rpm en dergelijke.
In principe is de hoeveelheid data maar beperkt gezien de snelheid van de doorsnee computer.

classicT5

Denk ook veranderingen in variabelen, bv waardoor je kunt afleiden dat een lmm slechter wordt of een lambda sensor. Ga je meer richting preventief onderhoud ipv correctief (wachten tot het kapot is).

Als de hoeveelheid data teveel is, zou je (automatische) steekproefsgewijze analyse kunnen doen.

Bedenken kan ik het wel, maar de uitvoering is een tweede :)

Woger

Ik log nog naar de PC en heb de laatste keer de log samen gedraaid met de opname van mijn dashcam. Niet zo zeer het beeld is interessant (hoewel je wel kan zien waar het was en wat je toen deed), maar mijn eigen opmerkingen (continue hard op zeggen, wat ik doe en wat ik voel). Je zelf terug luisteren moet je overigens niet doen met familie er bij. Dat resulteert eerst in vreemd kijkende gezichten gevo0lgd door opmerkingen, waar je niet op zit te wachten.  :(

razorx

Met dat loggen zie je inderdaad heel snel een slechte lambdasonde of een wastegate actuator die niet meer wil. Of een brandstof systeem dat zijn opbrengst niet haalt. Wat dat betreft een feest vergeleken met de beperkte obd informatie.

freefall

Citaat van: razorx op 03-09-2017 12:48:17
Met dat loggen zie je inderdaad heel snel een slechte lambdasonde of een wastegate actuator die niet meer wil. Of een brandstof systeem dat zijn opbrengst niet haalt. Wat dat betreft een feest vergeleken met de beperkte obd informatie.

Precies dit, juist daarvoor wil ik nu gaan loggen, in een later stadium, en met een beetje hulp van dit topic en zijn schrijvers wat aanpassingen proberen. Weten hoe je motor er voor staat is wel een goed begin lijkt me.
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

arjenT5R

Ik heb eens na zitten denken over het aansluiten van extra sensoren.

Ik vond het eerst een beetje zonde om een originele ecu te voorzien van een gaatje om de MAP sensor doorheen te doen.
Ik dacht waarom niet alles extra in de ecu bak.

Maar nu lag ik gisteren avond alles alvast te installeren in m'n kooi ;D
Jaja het laat me niet echt los zeg maar.

En toen dacht ik, ja wat nou als je van auto wisselt laat je dan alles er in zitten en begin je bij de volgende weer opnieuw?
ELM Wideband is al €230...

Dus nu heb ik toch weer het idee gevat om een multistekker aan de ecu te maken voor de wideband.
Een voltage step up en schakelaartje op de ecu zelf te maken.
En de map sensor zoals eerder in de foto's van Kornelis gezien wordt te plaatsen.

Dit heeft als voordeel dat als je terug naar origineel zou willen/wil dat je de ecu er uit trekt en de originele er weer terug in zet, klaar.
En als je dus van auto zou willen wisselen oid dat je gewoon de ecu mee kan nemen.

Nadelen die ik tot nu toe heb bedacht is vooral het verkrachten van een inmiddels bijna antiek ecu ;D

Ik heb sowieso eerst een extra ecu bijgekocht, zodat ik lekker m'n gang kan gaan en altijd de oude nog terug kan steken.
Dat leek me wel wijs :)