Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.

Gestart door arjenT5R, 11-08-2017 21:06:51

Vorige topic - Volgende topic

Miyel

Afgelopen weekend een interessant stukje gelezen over 95, 98 en Bioethanol.. dat het ene merk meer bio ethanol toevoegde als de ander en daarmee de stoïcijns waarde veranderd..

Iets zegt mij dan dat de afstelling dus niet alleen anders wordt bij 95/98 maar ook nog per merk. En dat niet alle benzine als 95 begint..

Ik zal eens kijken of ik dit terug kan vinden en deze post aanpassen als dit een aanvulling van dit topic zal zijn?
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

classicT5

Citaat van: arjenT5R op 28-12-2017 08:34:56
Had even gekeken op ebay maar je zou natuurlijk ook gewoon een doos octaan booster kunnen kopen dan ben je wellicht nog goedkoper uit ook.
Lastige lijkt mij de dosering als je dat manueel wilt toevoegen. Dat zou je wel weer kunnen oplossen door het apart te injecteren, zoals Piet doet met zijn methaan, maar weet of het dan goed vernevelt.

De toegepaste actuactors zijn eigenlijk best link op onze autos, als bv je membraam kapot is kan die zo teveel druk geven, geen fail safe dus. bijvoorbeeld BMW gebruikt daarom het andersom, de druk sluit de waste gate bij lagere drukken. Valt de druk weg, staat standaard de waste gate open.

arjenT5R

Citaat van: classicT5 op 29-12-2017 10:20:41
Citaat van: arjenT5R op 28-12-2017 08:34:56
Had even gekeken op ebay maar je zou natuurlijk ook gewoon een doos octaan booster kunnen kopen dan ben je wellicht nog goedkoper uit ook.
Lastige lijkt mij de dosering als je dat manueel wilt toevoegen. Dat zou je wel weer kunnen oplossen door het apart te injecteren, zoals Piet doet met zijn methaan, maar weet of het dan goed vernevelt.

De toegepaste actuactors zijn eigenlijk best link op onze autos, als bv je membraam kapot is kan die zo teveel druk geven, geen fail safe dus. bijvoorbeeld BMW gebruikt daarom het andersom, de druk sluit de waste gate bij lagere drukken. Valt de druk weg, staat standaard de waste gate open.

Voor de de conventionele manier van wastegate gebruik, dus met veer die m dicht trekt is de TCV zeker wel fail safe.
Als ie om een of andere reden niet werkt dan zal je druk nooit hoger worden dan je basisdruk.
Had ie NC geweest (normaly closed) dan had ie bij falen dicht gestaan en dan had sowieso je druk te hoog geweest.

Failsafe in de zin van indien spanningsloos de meest veilige methode.

Het systeem van bmw is gewoon een heel ander systeem.

Bedenk je ook even dat het technologie van 20 jaar terug is toch?

About the octaan booster je gooit gewoon een flesje in je tank voor het tanken en dan zou je volgens sommige een octaan waarde verhoging van 5 tot 7 punten moeten krijgen afhankelijk per merk. Dosering is niet zo moeilijk toch. Ik zie niet waarom je dat zou moeten inspuiten.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

classicT5

Trek je actuator slang maar eens los en ga dan een rondje volgas rijden en deel daarna je ervaringen :)

BMW heeft die werkwijze al heel lang, is niet alleen op de recente motoren.

razorx

Jeroen heeft hier inderdaad wel een punt. Het is een beetje zoals bij ons KVS sensortje. ;)
Al moet ik dan ook weer zeggen dat je het echt wel voelt als je slangetje los zit.

classicT5

Bij de meeste turbo's wordt dit systeem ook zo toegepast, ivm productie goedkoopste manier. Alleen bij ouder worden (poreuze slangen) ontstaat een risico.

Voor zover mij bekend was BMW ook de enige die destijds het dus andersom deed om risico op schade te voorkomen.

arjenT5R

Citaat van: classicT5 op 29-12-2017 12:42:34
Trek je actuator slang maar eens los en ga dan een rondje volgas rijden en deel daarna je ervaringen :)

Ik zeg ook niet dat t systeem geweldig is, ik zeg alleen dat de werking van de TCV failsafe is, for what it's word though.

En je valt best in herhaling bovenstaand is al door Piet gemeld ook en valt ook uit mijn stukje op te maken.

Ah en Boeing had hier al eens kromme stangen door, recent nog het verhaal van BBS.

Natuurlijk is t een bokke systeem maar je zal er mee moeten leven ;D

Als je t weet dat t daar mis kan gaan dan kun je t ook beter in de gaten houden.

KVS sensortje is idd ook zo'n voorbeeld maar weer op een ander vlak.

Als men t ondertussen nog niet wat van de poreuze slangen mag men zich ondertussen wel een aardige ui gaan vinden want t hele forum staat er mee vol ;D

Als je je carterpan er van onder rijdt loopt je motor ook stuk, als je nooit olie vult gaat ie ook vanzelf naar de klote.
Tsja t blijft een mechanisch iets met een bepaald ontwerp je kan toch niet alles voor zijn.

Als het te goed gemaakt zou zijn dan hebben de garages ook geen werk, daarom hebben we merken franse merken ;D

Ik ben het met je eens hoor dat t niet echt failsafe is en eigenlijk een bokke systeem maar ik denk dat we t onderhand wel een keer weten toch ;D

Piet

Kijk... en daarom heb ik de "boostlimiter" gemaakt.
Die geeft als de druk hoger wordt dan een vooraf ingestelde waarde een keiharde fuelcut.
Het enige wat je dan nog beschadigen kunt bij losschieten van de actuatorstang is je voorhoofd, als je je gordel niet om zou hebben  ;D

(That will teach you !!)

arjenT5R

Citaat van: classicT5 op 29-12-2017 12:42:34

;D :-*

Citaat van: Piet op 29-12-2017 14:44:30
Kijk... en daarom heb ik de "boostlimiter" gemaakt.
Die geeft als de druk hoger wordt dan een vooraf ingestelde waarde een keiharde fuelcut.
Het enige wat je dan nog beschadigen kunt bij losschieten van de actuatorstang is je voorhoofd, als je je gordel niet om zou hebben  ;D

(That will teach you !!)

Citaat van: J.C.R Clarkson
Boosting, boosting, boosting aaaannndddd me fase came off ;D

;D

nog 1tje  ;D

Piet

arjenT5R

Citaat van: Piet op 29-12-2017 14:58:59
At least... your engine survived

Nobody cares about ur face anyway ;D

classicT5

Van die boostlimiter lijkt me interessant voor meerdere mensen, secu goed in dit topic te passen. Heb je dat in je bin softwarematig gedaan Piet? Nog hardware aanpassing nodig?

Better be safe than sorry

Piet

Alleen maar software.
Alhoewel er uiteraard wel een boostsensor op de ECU aangesloten moet zitten.

Als "second guard" zou er ook nog een instelbare  loadlimit met fuelcut ernaast gemaakt kunnen worden.

arjenT5R

Heb nog eea aan leuk leesvoer gevonden tijdens eea aan zoektochten.
Ook lekker in "jan kaas" taal en op redelijk "jip en janneke" niveau.

Handige factor voor lucht omrekenen naar pk's daar was ik eigenlijk naar op zoek,
niet om te pochen met hoeveel lucht ik verzet door de lmm maar om een beetje te kunnen bekijken wat heb ik/je
aan lmm formaat nodig bij vermogenswens/setup.

Inner Diameter    Originally equipped    Multiplier                                     Max Airflow
2.5"    Volvo 850/S/V/C70                     Stock                                     826 kg/h
2.75"    Volvo S90/960                         1.34                                       1056 kg/h
3.25"    BMgay E39                             1.94                                       1612 kg/h
3.75"    citation needed                       2.57                                       2123 kg/h

Zeg dan even simpelweg delen door 3 dan kom je met de bmw versie nog boven de 500 pk uit.... ;D
Jammer eigenlijk dat er geen 3" bij staat.

Anyway leuk leesvoer wel en goede simpele uitleg.

Door Squadra: https://www.squadra-tuning.nl/techniek/turbotechniek/

Absorb the knowledge ;D

Edit; ook nog van Squadra verhaaltje koppels en peekaas ; https://www.squadra-tuning.nl/techniek/koppel-en-vermogen/

Paulsson

Citaat van: arjenT5R op 04-01-2018 14:50:26

Edit; ook nog van Squadra verhaaltje koppels en peekaas ; https://www.squadra-tuning.nl/techniek/koppel-en-vermogen/

Heb genoten van deze pagina! Mooi uitgelegd en beschreven door ze! Weer wat geleerd :D

Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier