Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.

Gestart door arjenT5R, 11-08-2017 21:06:51

Vorige topic - Volgende topic

UserID6342

arjenT5R

Citaat van: Piet op 07-01-2018 01:43:57
Mooie research  ;D

De uitlaatcam vervroegen doet kennelijk veel en met name daar waar de cilindervulling op zijn best is rond 4000 RPM met flink wat load.
In andere load/RPM gebieden is vervroegen vaak juist weer wat ongunstiger.
Daarom zijn er leuke dingen te doen met een VVT op de uitlaatcam, RPM/load afhankelijk  ;D.

Deze gevonden waarden zijn overigens gunstig bij een restrictieve TD04, bij andere mn grotere turbo's hoeft dat niet perse ook daar te zijn.

Ben me terdege bewust dat dit per set-up anders is uiteraard. Grappige is ook dat je de high end output toch wat kan beïnvloeden zelfs met een 15G :)

Zo zal je voor iedere setup weer op zoek moeten maar denk dat dit voor een td04 best aardig is zo :)

Thanks for the kudo's all :)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

razorx

freefall

Mooie research  ;D

De uitlaatcam vervroegen doet kennelijk veel en met name daar waar de cilindervulling op zijn best is rond 4000 RPM met flink wat load.
Daarom zijn er leuke dingen te doen met een VVT op de uitlaatcam, RPM/load afhankelijk  ;D.

Deze gevonden waarden zijn overigens gunstig bij een restrictieve TD04, bij andere mn grotere turbo's hoeft dat niet perse ook daar te zijn.

Dat lukt vandaag niet meer hoor, even een vvt kop erop leggen ;D
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

Piet

Hmmm
Citaat van: freefall op 07-01-2018 13:34:45
Mooie research  ;D

Daarom zijn er leuke dingen te doen met een VVT op de uitlaatcam, RPM/load afhankelijk  ;D.

Dat lukt vandaag niet meer hoor, even een vvt kop erop leggen ;D

Hmmm, ik bespeur hier toch geen licht  gebrek aan motivatie hè ?
;D

KIM

Hartstikke druk met een freeflow klusje voor de XC  ;D

arjenT5R

freefall

Citaat van: arjenT5R op 07-01-2018 16:53:59
Freefall Freeflow ®

:eusa_shifty:

Mag best wat soepeler verlopen. Niet echt seriewerk ;D
freeflowdempersmakerblock gehad vrees ik :eusa_wall:
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

arjenT5R

Citaat van: arjenT5R op 27-12-2017 11:24:41
Citaat van: arjenT5R op 26-12-2017 07:35:36
Klikkerdeklik klik klik

Dan moet dit m maar worden zeker? :)

Twee stuks van deze onderweg! Met wat vrienden van Ali korting €50 voor de 2 incl verzenden.

Allen bedankt voor de positieve reacties :)

whoop whoop ;D

classicT5

Piet

Intercooler koelt er niet beter van vrees ik.

de Boeing

Nu mijn ALM, rechtstreeks vanuit USA chinA   ??? :eusa_wall: ,binnen is en ik aan de groupbuy ga deelnemen vraag ik me hier ineens af:

(om groupbuy topic niet te vervuilen)

Citaat van: arjenT5R op 04-01-2018 14:50:26
Heb nog eea aan leuk leesvoer gevonden tijdens eea aan zoektochten.
Ook lekker in "jan kaas" taal en op redelijk "jip en janneke" niveau.

Handige factor voor lucht omrekenen naar pk's daar was ik eigenlijk naar op zoek,
niet om te pochen met hoeveel lucht ik verzet door de lmm maar om een beetje te kunnen bekijken wat heb ik/je
aan lmm formaat nodig bij vermogenswens/setup.

Inner Diameter    Originally equipped    Multiplier                                     Max Airflow
2.5"    Volvo 850/S/V/C70                     Stock                                     826 kg/h
2.75"    Volvo S90/960                         1.34                                       1056 kg/h
3.25"    BMgay E39                             1.94                                       1612 kg/h
3.75"    citation needed                       2.57                                       2123 kg/h

Zeg dan even simpelweg delen door 3 dan kom je met de bmw versie nog boven de 500 pk uit.... ;D
Jammer eigenlijk dat er geen 3" bij staat.

Anyway leuk leesvoer wel en goede simpele uitleg.

Door Squadra: https://www.squadra-tuning.nl/techniek/turbotechniek/

Absorb the knowledge ;D

Edit; ook nog van Squadra verhaaltje koppels en peekaas ; https://www.squadra-tuning.nl/techniek/koppel-en-vermogen/

Ik snap dat je met een grotere diameter er meer lucht, meetbaar, doorheen kan jagen (tot dus 1612 kg/h voor die bmw). Maar is het ook niet zo dat je het meetbereik tussen min en max onderverdeeld in een vast aantal stappen (digitaal) waardoor een grotere regenbuis ook zorgt voor een grotere stap?? (lagere resolutie).

Want 1612 (bmw) versus 826 (stock) is ruwweg genomen een 2x grotere stap per keer?!

Waarbij je in het laag en middengebied juist misschien mooier kan regelen met een fijnere stap (hogere resolutie)? Of redeneert mijn lineaire brain hier helemaal verkeerd?

(want ik zit toch net iets vaker in het lage/middengebied dan in de bandenoprook-byebye-rpm  ;D)

arjenT5R

Citaat van: de Boeing op 09-01-2018 23:04:53
Nu mijn ALM, rechtstreeks vanuit USA chinA   ??? :eusa_wall: ,binnen is en ik aan de groupbuy ga deelnemen vraag ik me hier ineens af:

(om groupbuy topic niet te vervuilen)

Citaat van: arjenT5R op 04-01-2018 14:50:26
Heb nog eea aan leuk leesvoer gevonden tijdens eea aan zoektochten.
Ook lekker in "jan kaas" taal en op redelijk "jip en janneke" niveau.

Handige factor voor lucht omrekenen naar pk's daar was ik eigenlijk naar op zoek,
niet om te pochen met hoeveel lucht ik verzet door de lmm maar om een beetje te kunnen bekijken wat heb ik/je
aan lmm formaat nodig bij vermogenswens/setup.

Inner Diameter    Originally equipped    Multiplier                                     Max Airflow
2.5"    Volvo 850/S/V/C70                     Stock                                     826 kg/h
2.75"    Volvo S90/960                         1.34                                       1056 kg/h
3.25"    BMgay E39                             1.94                                       1612 kg/h
3.75"    citation needed                       2.57                                       2123 kg/h

Zeg dan even simpelweg delen door 3 dan kom je met de bmw versie nog boven de 500 pk uit.... ;D
Jammer eigenlijk dat er geen 3" bij staat.

Anyway leuk leesvoer wel en goede simpele uitleg.

Door Squadra: https://www.squadra-tuning.nl/techniek/turbotechniek/

Absorb the knowledge ;D

Edit; ook nog van Squadra verhaaltje koppels en peekaas ; https://www.squadra-tuning.nl/techniek/koppel-en-vermogen/

Ik snap dat je met een grotere diameter er meer lucht, meetbaar, doorheen kan jagen (tot dus 1612 kg/h voor die bmw). Maar is het ook niet zo dat je het meetbereik tussen min en max onderverdeeld in een vast aantal stappen (digitaal) waardoor een grotere regenbuis ook zorgt voor een grotere stap?? (lagere resolutie).

Want 1612 (bmw) versus 826 (stock) is ruwweg genomen een 2x grotere stap per keer?!

Waarbij je in het laag en middengebied juist misschien mooier kan regelen met een fijnere stap (hogere resolutie)? Of redeneert mijn lineaire brain hier helemaal verkeerd?

(want ik zit toch net iets vaker in het lage/middengebied dan in de bandenoprook-byebye-rpm  ;D)

Uiteraard, bmw gebruikt t zelfde 0 tot 5 signaal dus lijkt me niet dat dat een probleem hoeft te zijn.

Staan wel ergens plaatjes het is een soort kromme omdat alleen de bovengrens verandert onder blijft t zelfde.
Dus resolutie verschil zit m vooral in het hogere meetbereik.

*gaat op zoek naar de kromme*

voila ze:

de Boeing

ok, niet lineair dus,...

ik ben voorlopig gerustgesteld in mijn keuze voor 3.25 en niet 2.75

Thx

;D

razorx

Geen zorgen,
Dat verlies aan resolutie valt in de praktijk wel mee. ;)