Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.

Gestart door arjenT5R, 11-08-2017 21:06:51

Vorige topic - Volgende topic

arjenT5R

Citaat van: Antracs op 04-02-2018 23:49:01
Beste razorx, ik weet niet wie Marco is. Om serieus op je vragen in te gaan: Ik probeer mijn C70 te optimaliseren, ik hoop 300+pk te bereiken op een verantwoorde manier en de voldoening te smaken van dit zelf doen. Dat vind ik leuk ja. In een flamewar tussen jou en ene Marco ben ik niet geinteresseerd.

Hoor graag je tips voor het afstellen van de InjectorConstante en Deadtimes voor blauwe injectoren aan de hand van ltft-i en ltft-p bij een stock narrowbandsensor(van 18 jaar oud). ltft-i en ltft-p zijn beiden negatief. Denk eerst de IC aanpassen? Moet je de deadtimes dan met dezelfde factor aanpassen of is hier geen lineare relatie tussen?

Snap niet hoe te lange deadtimes een negatieve ltft-i geven. Meer deadtime is minder injectietijd per puls is minder brandstof en dus te lean? Piet, kun je dit uitleggen?

http://m44.wikia.com/wiki/Tuning_the_Injector_constant_and_dead_times

Maar zo dan :P
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

classicT5

Not sure of het hier past, maar kent iemand van jullie dit?

https://www.macchina.cc

Lijkt me interessant, maar denk maar beperkt toepasbaar bij onze obd versies?

freefall

Citaat van: classicT5 op 07-02-2018 20:04:36
Not sure of het hier past, maar kent iemand van jullie dit?

https://www.macchina.cc

Lijkt me interessant, maar denk maar beperkt toepasbaar bij onze obd versies?

Ik zie het nut niet ???

Wat is de meerwaarde tov torque of tunerpro bij onze wagens?
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

Antracs

TunerPro, 608_rev6 bin:
Waarom zijn de y-assen van de tabel "Load threshold lambda control" verschillend tussen upper en lower bank terwijl de load waardes identiek zijn? Zowel in de 608_rev5b als in de 608_rev6. De meeste andere tabellen zijn upper en lower bank identiek.

Hoe schaalt TEMIN mee als ik de Injector Constante verander? Volgens de beschrijving in de bin 350cc:TEMIN=0,34
dus bij bijvoorbeeld 360cc:TEMIN=0,33?
C70T5 1998 CoupeHandbak BlauweInjectoren Simons020-H7uitlaat software:608_rev6 binary

Piet

Assen moeten hetzelfde zijn.
TENIM is de minimum injectietijd waarbij de injector nog een goed sproeibeeld geeft.
Niet direct afhankelijk van de injector constante maar van het type injector.

Antracs

Dus er zit een fout in de bins van de wiki.
Tabel Load treshold lambda control: verschil tussen upperbank/lowerbank is de parameter "label source", die is bij lowerbank "external,manual" en bij upper bank "internal,pure" met verwijzing naar hex adres 0xFA71(in de lower bank ???), waar geen rpm waardes staan als ik in de hex editor kijk.  ???

Ik ben van witte injectoren met 2 gaatjes naar blauwe met 4 gaatjes gegaan. Wat zou een goede TENIM waarde zijn?
C70T5 1998 CoupeHandbak BlauweInjectoren Simons020-H7uitlaat software:608_rev6 binary

Maarten-t5

Temin is niet echt relevant voor blauwe injectoren aangezien de pulstijd op stationair lang genoeg is om ruim in het lineaire gebied te blijven. Gewoon lekker laten staan of op 0 zetten oid.

Antracs

(geluid van kwartje dat valt) Ik geloof dat ik nu het verschil tussen de .bin en de .xdf file snap...  Het label van de rows in de "Load threshold lambda control" tabel is gedefinieerd in de .xdf en er zit dus geen fout in de .bin maar een slordigheid in de .xdf.
Duh.

razorx

Yep ;)
De bin bevat je eeprom als binaire file. De xdf vertelt tunerpro o.a. welke waarde waar zit. en schaalt om naar voor ons begrijpelijke waarden.

Piet

De assen worden via de xdf dus ook uit de bin gelezen.

arjenT5R

19T is nog best een venijnig dinkie ben ik wel achter ;D

Antracs

Even mijn ervaring met In-car flashen:

met een step-up converter voor 13.8V of 14.8V op pin B8 geeft bij mij regelmatig flash bank0 error. Ik vraag me af waar dat aan kan liggen. Accuspanning bij Sleutelstand II is bij mij ongeveer 12 Volt. Als ik een andere draaiende auto paralel schakel gaat het wel goed bij 13.8Volt. Blijkbaar kan ik bij accuspanning=12V wel in bootmode komen mbv de stepup convertor maar niet foutloos flashen als de systeemspanning 1.8 a 2V te laag is. Als het lambdalampje tijdens het flashen ineens gaat knipperen (ipv continue branden) dan gaat het flashen fout.

Ik las ergens dat Piet zn injectoren met een step-up converter van meer prik voorziet. Vroeg me af wat daar het voordeel van is en hoeveel Ampère die step-up converter in dat geval moet kunnen leveren en of de ECU zelf dan ook aan een step-up converter hangt.. in dat geval werkt het in-car flashen misschien beter?

arjenT5R

Citaat van: Antracs op 11-02-2018 01:16:57
Even mijn ervaring met In-car flashen:

met een step-up converter voor 13.8V of 14.8V op pin B8 geeft bij mij regelmatig flash bank0 error. Ik vraag me af waar dat aan kan liggen. Accuspanning bij Sleutelstand II is bij mij ongeveer 12 Volt. Als ik een andere draaiende auto paralel schakel gaat het wel goed bij 13.8Volt. Blijkbaar kan ik bij accuspanning=12V wel in bootmode komen mbv de stepup convertor maar niet foutloos flashen als de systeemspanning 1.8 a 2V te laag is. Als het lambdalampje tijdens het flashen ineens gaat knipperen (ipv continue branden) dan gaat het flashen fout.

Ik las ergens dat Piet zn injectoren met een step-up converter van meer prik voorziet. Vroeg me af wat daar het voordeel van is en hoeveel Ampère die step-up converter in dat geval moet kunnen leveren en of de ECU zelf dan ook aan een step-up converter hangt.. in dat geval werkt het in-car flashen misschien beter?

Ja die ervaring deel ik op zich wel.. hoewel t bij mij zeker vaker wel goed gaat.

Heb mijn step up op 14,8V staan.

Je kan idd aan het lambda lampje en toerenteller al zien of het mis gaat.
Tegenwoordig onderbreek ik hem gewoon als tijdens t flashen het lambda lampje niet continu brand en de toerenteller niet op 800 rpm staat.

Soms is het nodig de lampen uit te zetten, de andere keer niet. Ik flash wel altijd met draaiende fan.
Want ik ga een keer die stekker vergeten, dus voor mij fan draaien = bootloader modus.

Het heeft zo te horen idd met je systeem spanning te maken ook ja misschien dat t met een frisse accu beter gaat? ;D

Edit de hele ecu aan een stepup hangen lijkt me wat omslachtig  :eusa_doh:

Miyel

Citaat van: Antracs op 11-02-2018 01:16:57

Dat ben ik ook tegen gekomen. Heeft hij gedaan om injectoren altijd van dezelfde spanning te voorzien en daarmee zeker te zijn dat de voltage tabel altijd goed staat (dezelfde waarde bij elk Voltage in vullen)
Door het voltage af te stellen voor elke injector callibratie testrit kun je ook deze tabel compleet juist invullen en daarna de step-up verwijderen.

(Piet, correctie wanneer nodig.. ik ben ook maar amateur maar wil weten of ik het snap ;) )
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Piet