Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.

Gestart door arjenT5R, 11-08-2017 21:06:51

Vorige topic - Volgende topic

Antracs

Ik heb nu ook de Zener modificatie van de spanningsvoorziening van de Vp pin van de flash-chip.
De eerste keer in-car flashen lukte niet met draaiende fan(bootmode), te laag voltage.
In car flashen met de fan-zekering eruit, lichten+ventilatie uit, accupluspool op pin B8, zonder externe spanningsbron of step-up regulator: probleemloos!

Een duidelijke verbetering, spaart een hoop tijd als het in 1x lukt.
Credits aan Piet.

C70T5 1998 CoupeHandbak BlauweInjectoren Simons020-H7uitlaat software:608_rev6 binary

Piet

Mja, er moet wel echt minimaal 12 volt op de ECU staan.
Dat is niet per se hetzelfde als 12 volt op de accupolen.
Vaak is er door corrosie op/in de accuklemmen en/of op andere kabelaansluitingen een aardige spanningsval waardoor er zomaar een halve volt oid minder op de ECU staat dan op de accupolen.

freefall

Citaat van: Piet op 14-04-2018 00:05:16
Mja, er moet wel echt minimaal 12 volt op de ECU staan.
Dat is niet per se hetzelfde als 12 volt op de accupolen.
Vaak is er door corrosie op/in de accuklemmen en/of op andere kabelaansluitingen een aardige spanningsval waardoor er zomaar een halve volt oid minder op de ECU staat dan op de accupolen.

Kabels liggen al klaar om dat bij de mijne op te gaan lossen... Ik moet nu ook alles uitzetten en meestal even een ladertje eraan hangen.  Een verse dikke massa en pluskabel zou het een heel.eind beter moeten maken. Zoveel te doen...ik heb nog zoveel te doen
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

MrCain

Zomaar een breinsheet:

Je zou 2 relais kunnen inbouwen => 1 relais onderbreekt de fan en 1 relais schakel je je bootmode spanning. Je kan de 2 relais schakelen met een knop binnen in de auto.

Zo vergeet je ook je fan nooit terug te aan te koppelen en flashen kan dan gewoon binnen in de auto ;)

Zomaar een idee hoor ;D
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

de Boeing

Zit alweer een avondje te stoeien met de software en drivers maar ik krijg het loggen niet voor elkaar.

Ik heb de juiste Com poort geselecteerd onder Tools>Preference>Data Acq./ in TunerPro RT en de drivers voor mijn FAG/Com kabel van de M4.4 wiki pagina geselecteerd.

Maar dit pull down menu:

blijft bij mij leeg (en kan dus ook niet Engage Logging selecteren)

Onderaan TunerPro blijft ook staan: hardware not found

(heb een FT232R USB UART kabel, of dat zegt ie toch bij windows device manager)

Zie ik nog iets over het hoofd?

Piet

Hardware not found slaat alleen op het wel of niet aanwezig zijn van een ostrich.
Een ostyrich heb je niet dus daar hoef je sowieso niet op te letten.

6 icons links van je opengeklapte pull down menu op je plaatje zie je een icon met twee op elkaar liggende pijlen: daarmee kun je connecten.
Als het connecten gslaagd is zie je links onder het gele veld "DA Not Connected" blauw worden.

de Boeing

Helaas no dice...

kan het zijn dat ik toch de verkeerde kabel heb?

Piet

Als je een compoort voor je kabel in de device manager hebt moet hij goed zijn.

De motor moet wel lopen.
Hij zend dan ook meteen logframes uit en moet je gelijk kunnen connecten.
Je hebt wel de ADX ook  in tunerpro ingeladen?

de Boeing

Citaat van: Piet op 14-04-2018 15:58:15
Je hebt wel de ADX ook  in tunerpro ingeladen?

Da was hem  :eusa_wall: Hij lijkt nu wat te doen...  ;D

Vulk

Ik laat even een balonnetje op voor de pioniers hier...

Ik draai sinds kort ook op een wideband sonde samen met de LPI-switcher. Echter, als de widebandsonde zou falen, dan rijdt de auto niet meer (fatsoenlijk). Op benzine rij ik enkel om te starten, of als ik eens te laat ben om te tanken. Heel uitzonderlijk rijd ik eens 100km benzine op een lange rit richting het zuiden. M.a.w. de benzinetune is voor mij niet zo belangrijk. De auto moet er goed en veilig op lopen, maar niets meer. De benzinetune heb ik ook nodig om op lpg door de keuring (apk) te komen, die regelt immers naar lambda 1.

Ik heb begrepen dat het nu niet mogelijk is om b.v. de tune op benzine via de originele lambasonde te regelen en dan de lpg- via de wideband sonde. In dat geval zou je bij een defecte widebandsensor gewoon kunnen rijden.

Piet

Mja in een standaard situatie rijdt de auto ook niet fatsoenlijk meer als de narrowband sonde het begeeft.
Wat de betrouwbaarheid betreft is er eigenlijk niet veel veranderd, behalve dan dat een widebandsonde het juist minder snel zou begeven dan een narrowbandsonde

Maar...  het is toch wel mogelijk om de situatie zoals jij beschrijft in te programmeren.
Rijden op de wideband met lpg en op de narrowband met benzine.
Ik denk dat me dat wel zou lukken  ;D

Vulk

Citaat van: Piet op 14-04-2018 16:50:40
Mja in een standaard situatie rijdt de auto ook niet fatsoenlijk meer als de narrowband sonde het begeeft.
Wat de betrouwbaarheid betreft is er eigenlijk niet veel veranderd, behalve dan dat een widebandsonde het juist minder snel zou begeven dan een narrowbandsonde

Maar...  het is toch wel mogelijk om de situatie zoals jij beschrijft in te programmeren.
Rijden op de wideband met lpg en op de narrowband met benzine.
Ik denk dat me dat wel zou lukken  ;D

Knock yourself out (leuke woordspeling hé...?)
Als je dat voor elkaar krijgt, dan is het gelijk welke sonde er kapot gaat, dan kan je sowieso doorrijden.

Piet

Ja dan doet een kapotte sonde je eigenlijk nooit meer stranden... da's waar.
Zodra ik binnekort ff tijd heb zal ik er eens iets moois voor maken.

razorx

Al zie ik die krengen eigenlijk alleen maar langzaam aan slechter worden. ;)

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!