Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.

Gestart door arjenT5R, 11-08-2017 21:06:51

Vorige topic - Volgende topic

Jankooo

Citaat van: Vulk op 22-12-2020 18:44:30
Het is niet zoiets simpel als de COM-poort die verkeerd ingesteld staat?

Onder apparaatbeheer kan je zien welke com-poort de kabel toegewezen heeft gekregen. Dat moet je ook correct invullen in de settings van tunerpro.
De COM-poort kan veranderen als je de kabel uittrekt en opnieuw inplugt. Is bij mij typisch COM 1, COM 3 of COM 5.
Ja dat is een goede, daar ben ik ook achter gekomen en check het nu elke keer voordat ik connectie probeer te maken.

Citaat van: Stefan op 22-12-2020 20:17:54
Misschien staat de Baud rate te hoog, Dat oude spul is gemaakt voor 9600 Buad, meen ik. Dit kun je instellen in Windows bij de properties van de COM porten,
In Windows staat baud rate op 9600, ik heb ook al met lagere waarde gespeeld, maar geen verschil helaas.

Conclusie / samenvatting zover:
-   Kabel werkt en kan connectie maken met de ecu (via dat easyobd programmaatje)  kabel en driver is goed
-   Dus het zit em ergens in instellingen / ingeladen files in TunerPro RT
Heb al eea geprobeerd met verschillende files in te laden, maar nog geen succes
To be continued.......

Jankooo

Citaat van: Jankooo op 23-12-2020 16:52:26
Ik had het advies op de M44wiki opgevolgd absoluut een FTDI chip kabel te nemen.
Dus had ik deze gekocht: https://www.autowolf.nl/nl/home/22-obd2-usb-diagnostic-interface.html
MAar inmiddels was het hoofdverdachte in mijn connectie problemen.

Vandaag maar weer naar Erjan en met zijn kabel zonder FTDI chip geprobeerd op mijn laptop en ja hoor dat werkte gewoon...flashen, loggen en ook Vol FCR.
https://obdwarenhuis.nl/obd-2-kkl-usb-interface-kabel?gclid=Cj0KCQiA2uH-BRCCARIsAEeef3k6fRpZpLW9klo6VExN5nLfXR8b4BVY6Cv72iQPq-G-QF2rWuWwZs8aAhZPEALw_wcB&amp=1
met deze driver: http://www.wch.cn/download/ch341ser_exe.html
Dus gelijk die kabel maar besteld....

Op volvospeed topic tuners rejoice had ik iemand gevonden met precies hetzelfde.

Les: Niet elke FTDI chip kabel is dus automatisch een goede keus...
Of dit toevallig eentje met een brakke chip is geweest of je gewoon beter niet deze kunt bestellen weet ik niet, maar die van mij gaat retour :)

Jankooo

Kabel is binnen en werkt perfect.
Dus deze combi:
https://obdwarenhuis.nl/obd-2-kkl-usb-interface-kabel?gclid=Cj0KCQiA2uH-BRCCARIsAEeef3k6fRpZpLW9klo6VExN5nLfXR8b4BVY6Cv72iQPq-G-QF2rWuWwZs8aAhZPEALw_wcB&amp=1
met deze driver: http://www.wch.cn/download/ch341ser_exe.html
Dus als tip voor wie er ook aan wil beginnen.
Nu druk aan het loggen, analyseren, inlezen, veranderen, effect bekijken in log, weer door, etc, super tof dit!
Verslavend....! Ik post later wel wat in mijn eigen blog.....

aloisdecroon

Zo ff dit forum topic terug tot leven wekken :)

Het lukt mij niet om de juiste adx formule voor de turbodruk sensor te vinden (jaja)
(helaas missen er veel plaatjes in het topic, ook bij KIM zijn post over de druksensor,
https://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,85362.msg1743068.html#msg1743068)

Gebruik de MPX4250AP en ben tot ((((X/255) + 0.04)/0.004)*0.01) - 1 gekomen maar zit nu +/- 0.25 te laag bij 1 bar

Wil in bar loggen en sensor zit op Tank Pressure Sensor aansluiting

razorx

<MATH equation="(((X*5.05)plus 1) / 256 / 2 ) -1">
Is wat ik gebruik. ;)
ik typ plus 1 omdat in symbolen de forum software dat vertaalt naar mee eens

Ries van de Zilverschuit

Bij mij staat als formule: (0.4839*5*x/255)+0.103-1. Vraag me niet of het klopt ;D, maar dit heb ik indertijd van Maarten en Piet gekregen.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

aloisdecroon

Bedankt voor de snelle reacties heren, meteen even een ritje gemaakt om te testen.
Helaas zijn met deze formules de afwijkingen er niet minder op..

Even alles nagelopen,
motor uit turbo druk meter in dashboard staat in het midden
contact aan en motor uit en sensor geeft 1.85v terug, spot on met 100 kpa = 1 bar

Volgens de manual is de max druk error rate 3,5%

Dan moet er toch wel een formule voorhanden zijn waarbij als de volvo turbo meter in het midden staat de meter in tunerpro ook 0 bar aangeeft
Nu heb ik afwijkingen van 0.35 bar, dat is 10x zoveel als de max error rate van de sensor

Wie heeft er nog een andere formule ?  ??? ???
Ik wil graag wat logs delen maar moet eerst die drukwaardes op orde hebben verdomme ;D

elmarconi

Citaat van: razorx op 09-07-2022 14:12:43
<MATH equation="(((X*5.05)plus 1) / 256 / 2 ) -1">
Is wat ik gebruik. ;)
ik typ plus 1 omdat in symbolen de forum software dat vertaalt naar mee eens.

<MATH equation="(((X*5.05)+0.9999) / 256 / 2 ) -1">

Close enough denk ik ;-)
--
Autogas Inside . . .

aloisdecroon

Stond het tank pressure ADC kanaal gewoon standaard nog uit in mijn bin, aangezet en de offset was verdwenen.. (was ongeveer 0.7v)

Ook meteen maar het dashboard en monitor grafieken aangepast

Maar ik moet nu echt de lpi switcher mod gaan gebruiken, want met koude motor kom ik nog net de straat uit op benzine met een fuel map voor gas (extra arm)
En wil nu ook de ontsteking map gaan aanpassen maar ben bang dan niet meer fatsoenlijk op benzine te kunnen rijden zonder de lpi switcher mod...

Heb nog geen reactie van Piet via PB en Maarten is al half jaar niet op forum geweest ?

KIM

Ik gebruik deze: (X*0.01090566)-1

En de foto's zijn helaas weg omdat ik mij abo op de veel te dure hosting site heb opgezegd. Ik kan ook niet gemakkelijk terughalen welke foto's ik heb gebruikt...

pcpg.janssen

Ik ga de vraag toch ook eens hier stellen: ik heb in mijn T5 met automaat de ECU van een handbak proberen te duwen en ondanks dat ik de juiste (standaard 607) bin heb geflashed krijg ik direct een EFI-444 (accelerometer signal) fout. Nu had ik al een vraag/aanbod advertentie gemaakt in de hoop dat iemand hetzelfde probleem maar dan andersom heeft, zodat ik op die manier een correcte ECU kon scoren, maar dat heeft na een paar maanden nog niet het gewenste resultaat opgeleverd. Wel kreeg ik een reactie dat de verschillen tussen de ECU voor een automaat ten opzichte van de ECU voor een handbak niet zo groot zijn en dat het waarschijnlijk wel opgelost kan worden. Ik kan de oplossing echter zelf niet vinden, dus kan iemand mij een zetje in de juiste richting geven?

Antracs

Volgens mij staat de accelerometer aan bij Amerikaanse binaries en moet ie uit bij EU modellen.
C70T5 1998 CoupeHandbak BlauweInjectoren Simons020-H7uitlaat software:608_rev6 binary

razorx

Klopt, wat je meteen een extra input geeft voor andere leuke dingen.

pcpg.janssen

Dat is inderdaad leuk nieuws, van die extra input. Voor de zekerheid: een ECU voor een handbak kan ik dus gewoon flashen met een automaat-bin en dan moet dat ook (blijven) werken?

Sorry voor de noob-vragen...

Vulk

Ik heb jaren niet meer gelogd en heb intussen mijn laptop eens opnieuw geïnstalleerd.

Ik heb nu een lambdalampje rond de +- 4.000rpm bij volgas. Ik zou graag eens een log maken, maar ik krijg tunerpro niet meer verbonden met mijn auto.
Heeft er iemand een linkje naar een manual om tunerpro opnieuw op te zetten. Ik zie het bos door de bomen niet in die wiki.

Samengevat dacht ik:
- tunerpro installeren
- vag kkl drivers installeren
- rev 5 test adx openen.

En dan zou dat moeten verbinden met de ECU dacht ik.