Even voorstellen

Gestart door 850T5LaFrance, 14-09-2017 12:50:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

850T5LaFrance

Bij dezen even voorstellen. Lees al geruime tijd met veel plezier dit forum door en heeft mij veel geholpen. Echter komt nu de fase waar de 850 richting serieuze aanpassingen gaat en ik hier graag wat specifieke info over zou willen krijgen. Ik heb een profiel bij ET en daar bestel ik eigenlijk alles, dat maakt voor mij overzichtelijk. Ik heb veel vertrouwen in hun producten, alleen qua mailen en/of bellen zijn ze slecht bereikbaar en is Serfix blijkbaar gestopt ( ? ) met hun werkzaamheden in samenwerking met ET. Via het forum hoop ik dan de juiste keuzes te maken. Zal een beeld proberen te schetsen over het project en de plannen..

Na de aankoop van een Volvo C70 T5 5 jaar geleden altijd een zwak blijven houden voor de fluitende 5 cilinder. De Volvo van toen stond bijna op 3K en vertoonde teveel mankementen(kachelradiateur etc) aldus besloten hem weer te verkopen.

Afgelopen Januari per toeval op een Volvo 850 2.0 T5 uit Zuid-Frankrijk gestuit. Net 140.000Km op de teller en erg schappelijke prijs vergeleken met NL. Vervolgens de stoute schoenen aangetrokken en met een oprijwagen richting Lyon vertrokken. Daar aangekomen voldeed de auto gelijk aan de verwachtingen op motorisch vlak, alle mankementen van de C70 waren hier niet aanwezig. Optisch was hij wel ruw door zijn hele leven in de Franse zon gestaan te hebben.
Zo gezegd, zo gedaan. Fluitend door de RDW en APK gekomen en op fris NL kenteken gezet en in de garage gezet om langzaam op te bouwen ( puur als hobby auto, geen daily ).

Nu 6 maanden later flink enthousiast geworden door de auto (Zelfs de kenners in de garage klommen op het blok om te checken of het wel écht een Turbo was omdat hij stationair zo stil en zuiver liep ) zijn we stevig op weg om de auto gereed te hebben voor een Turbo upgrade( Zomer 2018 moet hij zo ver zijn ).

Het plan is om voor de 19T turbo uprade te gaan bij ET met de daarbij horende tuning, echter het moment is nu aangebroken om hulp in te roepen betreft vervolg stappen. Aangezien de 19T een schuine flens heeft en daarbij horende aanpassingen moet ik nu kritisch zijn met tunen ( denk aan downpipe etc welke anders zijn als de huidige setup ).
Te zijner tijd zal ik een topic opstarten met de specifieke vraagstelling.

Huidige situatie:
- Alu Radiateur DO88 plus silonen slangen kit IPD
- Bougie's Denso/Kabels Magnecor/Verdeelkap/Rotor/MSD onstekingsmodule
- Vacuum slangen set siliconen
- Sportkit rondom IPD
- Oliebeurt Petronas 5W40/OEM filter/Magnetische carterplug
- IPD bovenste motorsteun
- Draagarmen OEM

Nieuwe Distributie set bij Pg Auto's te Papendrecht.

Planning is nu het verder opbouwen van het motorische gedeelte tot aan de Turbo upgrade. Optisch wil ik heb ruw houden zoals ik hem gevonden heb. Klinkt misschien raar in de optiek van een echte liefhebber, maar ik geniet van het verrassen van alle soorten auto's in een "oude" auto.

V70geRwin

Welkom, leuk project  :eusa_clap:

Laat je de motor standaard of wat bedoel je met motorisch opbouwen?

Voor de schuine flens 19T is een 3 inch downpipe (ook met schuine flens natuurlijk) toch het mooist.

Je hebt al een aardige lijst, wellicht wil je sport dempers voor een betere controle met je veren?
Of zelfs een schroefset?
Zelf vind ik betere remmen ook een super upgrade, standaard is het net genoeg.

850T5LaFrance

Dank je,

Qua terminologie misschien niet helemaal duidelijk, maar ik wil het blok/elektronica helemaal upgraden/vernieuwen zodat hij sterk genoeg is voor een Turbo upgrade. Zeg maar de Stage 0 plus extra. Ik heb eerder een El Camino '67 gehad en op dezelfde manier opgebouwd. Ik hou niet van rommelen aan vermogen in een oudere auto alvorens de basis , voor mijn gevoel, stabiel is.
Hierbij komt dan dus ook mijn latere vraag, RIP kit/Intercooler DO88+siliconen/Downpipe 3'/ Inleg-filter of Open luchtfilter icm alu aanzuigbuis. Aangezien de 19T Turbo een andere setup is, zijn er een aantal stappen waar ik nu wat professionele hulp voor nodig heb. Zou bv zonde zijn als ik nu een open Lucht systeem aanschaf of een Downpipe koop, om vervolgens over een jaar alles weer opnieuw te moeten kopen omdat het niet op de 19T met schuine flens past etc.

Maar goed. Tot die tijd ga ik in ieder geval nog de LMM en de versnellingsbaksteun(ET) vernieuwen voordat de winter intreed.

V70geRwin

Een 19T kan vrij goed op een standaard blok en nog iets beter op je 2 liter variant, je moet deze dan lager in de toeren iets beteugelen in de tuning. Wil je alles eruit halen dan het blok open halen en dan kan je denken aan andere zuigerstangen en (krukas)lagers. Wellicht wil je dan ook gelijk een sperdiffrentieel in je bak?

dbs1

Citaat van: 850T5LaFrance op 14-09-2017 12:50:53
is Serfix blijkbaar gestopt ( ? ) met hun werkzaamheden in samenwerking met ET.

Serfix is per 1-9-2017 helemaal gestopt met de Volvo werkzaamheden nadat hij eerder met de werkplaats verhuist was.

Welkom op het forum natuurlijk. Misschien een blog beginnen over je T-5? En dan wel met veel foto's natuurlijk  ;).
V70 2.5 FT LPG MY10 452 18" BOR
V70R  AT4 LPi - Black Stone 019 - 17"Comet - Km stand 10-2010: 178800 -- 346689 verkocht
Peugeot 206 Plus 1.4  - Noir Obsidien

cornelis-b

Welkom en we zijn hier gek op foto's, Alleen die Denso bougies is echt vloeken in de kerk, ik zou deze snel vervangen voor origineel Volvo turbo bougies. Is genoeg over geschreven hier op het forum.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

850T5LaFrance

Citaat van: V70geRwin op 14-09-2017 13:40:29
Een 19T kan vrij goed op een standaard blok en nog iets beter op je 2 liter variant, je moet deze dan lager in de toeren iets beteugelen in de tuning. Wil je alles eruit halen dan het blok open halen en dan kan je denken aan andere zuigerstangen en (krukas)lagers. Wellicht wil je dan ook gelijk een sperdiffrentieel in je bak?
Ik wil het blok bij voorkeur niet open halen. Vind het met huidige turbo setup al bijna laagvliegen in vergelijking met de hybrid waar ik dagelijks in rijd. Maar goed om te horen dat ik in de goede richting zit. Qua tuning wil ik het in de handen laten van de specialisten. Liefst laat ik de tuning doen bij ET (MTE) in combinatie met de daarbij horende setup. Mijn ervaring is dat je dit soort dingen bij voorkeur onder 1 dak houd, zodat er optimaal afgesteld kan worden.

Citaat van: cornelis-b op 14-09-2017 14:01:17
Welkom en we zijn hier gek op foto's, Alleen die Denso bougies is echt vloeken in de kerk, ik zou deze snel vervangen voor origineel Volvo turbo bougies. Is genoeg over geschreven hier op het forum.
Ik had Serfix aan de lijn inderdaad eerder deze week. Ik houd mij aanbevolen voor andere garages of forumleden met brug/tools die tegen betaling kunnen diagnosticeren en/of repareren. Ik heb de Spec 1 koppeling op de planning staan als eerste klus na de winter, hier heb ik dus niet de locatie en knowhow voor. Helaas werd dit dus geen Serfix.
Bougie verhaal zal ik eens nalezen dan inderdaad. Vorige fransman had er 2 verschillende soorten bougie's inzitten, heb toen gelijk een nieuwe set bij ET besteld. Hier ging ze al gelijk stuk beter op lopen. Dacht dat ik 'top of the bill' had, maar blijkbaar heb ik nog wat te leren.
Ik zal eens een studie maken van het uploaden van foto's. Heb wel een paar foto's gemaakt van het project tot nu toe. Van buiten is ze geen hoogvlieger, maar ik zal uiteraard een foto bijvoegen voor de volledigheid van het verhaal.

classicT5

Voor je onderhoud/ombouw kun je ook "forumsleutelaars"overwegen, zijn er meerdere hier te vinden, die kunnen ons soort autos dromen. Bv Dirk342/Nijmegen, Arjen850/Apeldoorn, Remeeus/Nijkerk en zijn er nog meer dacht ik. Of je aansluiten bij een sleutelclub, die zijn er hier ook, dan leer je stapjesgewijs zelf sleutelen. Zijn er zat die zo tot volwaardig monteur zijn gegroeid, maar dat hangt ook van je interesses en ambitie af.

V70geRwin

De spec1 is best wel een race koppeling met wat happerig gedrag.
SACHS heeft ook een performance koppeling die best veel pk/nm aan kan en iets prettiger in dagelijks gebruik is.

peteRRR

De Denso van ET doen het prima op de T-5 met 19T heb er jaren probleemloos mee gereden met 0.6 gap.

Ook de Champions dubbel copper RC7YCC doen het prima en de kosten zijn zeer goedkoop,.... beetje een Old Skool bougie ook op 0.6.
En met regelmaat controleren,...heb ze al weer een tijdje in zitten en gaat ook prima.

Denk dat het belangrijk is dat je gehele ontstekingslijn dik in orde moet zijn voor probeersels en uitstapjes buiten het originele aanbevolen
materiaal.

Met de MSD module wel props gehad,...een hik ergens bij vollast op 140 km en toen vervangen door de originele bobine en het was weer prima.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

850T5LaFrance

Citaat van: classicT5 op 14-09-2017 15:51:22
Voor je onderhoud/ombouw kun je ook "forumsleutelaars"overwegen, zijn er meerdere hier te vinden, die kunnen ons soort autos dromen. Bv Dirk342/Nijmegen, Arjen850/Apeldoorn, Remeeus/Nijkerk en zijn er nog meer dacht ik. Of je aansluiten bij een sleutelclub, die zijn er hier ook, dan leer je stapjesgewijs zelf sleutelen. Zijn er zat die zo tot volwaardig monteur zijn gegroeid, maar dat hangt ook van je interesses en ambitie af.

Absoluut een optie om iemand in te schakelen. Een goeie check kan zeker geen kwaad, ben de problemen liefst voor.
Citaat van: V70geRwin op 14-09-2017 16:13:16
De spec1 is best wel een race koppeling met wat happerig gedrag.
SACHS heeft ook een performance koppeling die best veel pk/nm aan kan en iets prettiger in dagelijks gebruik is.
Is een goeie opmerking over dat happen, dat heb ik bij mijn vroegere Clio 16V gehad. Dat was verre van prettig rijden. Zag dat Estate Services ook een versterkte origineel Volvo koppelingsset heeft. Dan is dat misschien een beter idee.

Citaat van: peteRRR op 14-09-2017 16:25:32
De Denso van ET doen het prima op de T-5 met 19T heb er jaren probleemloos mee gereden met 0.6 gap.

Ook de Champions dubbel copper RC7YCC doen het prima en de kosten zijn zeer goedkoop,.... beetje een Old Skool bougie ook op 0.6.
En met regelmaat controleren,...heb ze al weer een tijdje in zitten en gaat ook prima.

Denk dat het belangrijk is dat je gehele ontstekingslijn dik in orde moet zijn voor probeersels en uitstapjes buiten het originele aanbevolen
materiaal.

Met de MSD module wel props gehad,...een hik ergens bij vollast op 140 km en toen vervangen door de originele bobine en het was weer prima.

Groet
Zal het eventueel in gedachten houden. Ik heb hele fijne ervaring met de upgrade van de ontstekingslijn, maar dat heeft met name te maken met de staat van de nog originele delen van het Franse onderhoud. Als ik signalen herken uit jouw verhaal, ga ik dat zeker her-overwegen om de bobine weer in origineel te herstellen.

850T5LaFrance

#11
Alvast een test betreft het plaatsen van een foto. Zo stond de T5 er bij vers van de oprijwagen in NL.


Spin!

Citaat van: 850T5LaFrance op 14-09-2017 12:50:53
Serfix blijkbaar gestopt ( ? )

Tom is inderdaad gestopt met bedrijfsvoering van Serfix. Wat ik begreep (hij was adverteerder in het clubblad, vandaar ik de reden weet) is dat hij een aanbod kreeg om weer ergens in loondienst te gaan, en heeft hij dit aangenomen.

www.vm-parts.nl