Motor klinkt droog.. Verkeerde olie??

Gestart door FristString, 26-10-2017 20:53:12

Vorige topic - Volgende topic

FristString

Bij de aanschaf van mijn V70 heb ik een Motor Flush gedaan met Toralin.

Na de flush heb ik de Oliefilter en de olie vernieuwd. Ik ben gegaan voor Motul 8100 Xcess 5W40 Full Sent.

Maar nu we een maandje rijden in de wagen lijkt het wel alsof de motor steeds meer bijgeluid gaat maken tijdens lage toeren. We horen niet meer het mooie diepe geluid waar we zo gek op zijn (komt geloof ik uit de demper?). Dat wordt dus nu overstemd door het soort van schrapende geluid in de motor.

Kan het liggen aan de olie? Peilstok controleer ik regelmatig en is redelijk stabiel.  
V70 2.5 10V 1997 >430K

clk-p

Die olie heb ik afgelopen half jaar ook op gereden, niets mis mee.

Jeroentjuh

Tap de olie nog eens af om te kijken hoe deze eruit ziet en of er toevallig wat in zit...

kulk

Mijn tienklepper vond ik altijd het mooist lopen op 10W40, dus aftappen 10W40 erin kiepen en kijken hoe het dan gaat.
Kleine moeite, groot plezier (als het meezit  ;D)

FristString

Mmm., ja jammer wel van de Motul, maar ik denk dat ik inderdaad maar even de olie ga verschonen naar een 10W40.

Hebben jullie no geen favoriet voor een 20 jaar oude V70 :)

Cheers!
V70 2.5 10V 1997 >430K

cornelis-b

Citaat van: FristString op 29-10-2017 08:23:09
Mmm., ja jammer wel van de Motul, maar ik denk dat ik inderdaad maar even de olie ga verschonen naar een 10W40.

Hebben jullie no geen favoriet voor een 20 jaar oude V70 :)

Cheers!

Valvoline of Helix bij de Action voor net geen 5 euro per liter.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Vulk

Of lees deze eens door, altijd leuk op een druiligere zondag:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,80117.0.html

Maar als je spreekt van een schraperig geluid uit de motor, dan denk ik toch dat er iets anders aan de hand is dan "verkeerde" olie. Er rijden zat mensen rond met 5W40 die geen problemen hebben, op wat meer olieverbruik na misschien. Zie ook hier:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,76200.0.html

vincen tdi

Wel echt aftappen via de plug in het carter  ;)
Schrapende geluiden is meestal niet een goed teken en als er iets versleten is zal er ijzervijlsel onderin je carter liggen.
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

FristString

Brrrr.. Krijg het er warm van.. Laten we hopen dat het niets ergs is.

Ik moet zeggen dat de eerste week dat ik er in reed ik nog op de olie reed die erin zat. Pas na de flush en de nieuwe olie begon hij na een week of 2 wat meer geluid te maken bij uitsluitend een warme motor.

Tijdens de flush kwam er ook niets raars uit de carter, geen deeltjes oid. Als er deeltjes in het blok zitten dan moet ik dat toch zeker wel eerder horen dan alleen wanneer de motor door en door warm is?

Ik zal de olie eruit laten lopen (via de carterplug uiteraard  ;)) En dan opnieuw vullen met 10W40, theoretisch zal het misschien niets doen aan de dikte op bedrijfstemperatuur, maar wat heb ik te verliezen..

Gelukkis is de Action hier in Amsterdam vandaag gewoon open  :eusa_dance:

V70 2.5 10V 1997 >430K

elmarconi

Hoor je niet iets anders, een druklager uit de koppeling oid?
--
Autogas Inside . . .

FristString

Citaat van: elmarconi op 29-10-2017 12:00:52
Hoor je niet iets anders, een druklager uit de koppeling oid?

Tja zou kunnen.. Ik ben een koffiebrander en in dat proces ken ik ieder geluidje.. Maar de verschillende geluiden in een auto heb ik nog niet helemaal onder de knie ;)

Ik hoor het dus alleen wanneer mijn motor goed warm is en net na het schakelen tot ongeveer 2K toeren.
Ik heb het idee dat de koppeling verder wel ok is. Pedaal zit niet abnormaal hoog, trekt door de handrem heen etc.

Mocht het de druklager zijn, is die makkelijk (zelf) te vervangen of moet er dan direct meer vervangen worden in de koppeling?
V70 2.5 10V 1997 >430K

Vulk

Koppeling vervangen betekent dat de versnellingsbak er af moet. Dat is geen basisklusje meer.

FristString

Citaat van: Vulk op 29-10-2017 12:38:12
Koppeling vervangen betekent dat de versnellingsbak er af moet. Dat is geen basisklusje meer.

Ai, ja nee dat is duidelijk.

Ik ga eerst even aan de slag met nieuwe olie, kijken wat dat doet.
V70 2.5 10V 1997 >430K

vincen tdi

Het is trouwens wel apart dat het bij lage toeren optreed en niet meer hoorbaar is bij hogere toeren.
Hoor je het ook bij stationair ?
maakt het verschil bij ingetrapte koppeling ?
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

-D©©©L-