De T-5 opgehaald, maar....te lage turbodruk?

Gestart door Wouter1973, 12-12-2017 19:22:26

Vorige topic - Volgende topic

Wouter1973

Vandaag eindelijk de T-5 opgehaald, waar ik vanaf januari weer dagelijks in ga rijden. Auto stond keurig gepoetst klaar, en na overschrijving en verzekering mocht de T-5 mee naar huis. Dat ging heel lekker, totdat ik halverwege de rit merkte dat de turbodrukmeter ineens maar amper in het witte gedeelte kwam bij acceleratie. Dat was daarvoor nog gewoon tot halverwege het witte vlak. Ook voelbaar trager. Dit wisselde zich vervolgens af (dan weer wel, dan weer niet de volle turbodruk) en vervolgens bleef het bij een fractie in het wit en niet meer verder.
De motorkap maar eens open gedaan, en toen viel meteen op dat er een slangetje miste tussen de TCV en de luchtinlaatslang ("blauw" dus). Dat was simpel opgelost met een stukje 4 mm slang, maar nog steeds te lage turbodruk.
Aangezien ik vlakbij Zutphen woon en de auto in Zaandam heb opgehaald, is het niet zo'n aantrekkelijk idee om 'even' terug te gaan. Mij lijkt dat ik gewoon even alle slangetjes moet nakijken. Er zijn geen foutcodes. Iemand anders nog een idee?

freefall

Verder heen luchtlek ergens, intercoolerslang of intercooler zelf. Bij mijn t-5 was het de slang van de staitionairregelaar....
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

Benny850

Klinkt inderdaad als een lek ergens in het traject. Kun je veel gas geven maar der gebeurd dan niks.

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Wouter1973

Citaat van: arjenT5R op 12-12-2017 19:48:14
Eerst maar even stage nullen dus ;-)
Ja. Ik moet er weer even inkomen hoor ;-) Drie jaar een Octavia gereden die het altijd deed. Ik ga dit weekend eens even lekker klussen.

arjenT5R

Citaat van: Wouter1973 op 12-12-2017 19:51:18
Ja. Ik moet er weer even inkomen hoor ;-) Drie jaar een Octavia gereden die het altijd deed. Ik ga dit weekend eens even lekker klussen.

Paar meter silicone slang om eens mee te beginnen ;D

Wouter1973

Citaat van: arjenT5R op 12-12-2017 20:01:30
Citaat van: Wouter1973 op 12-12-2017 19:51:18

Paar meter silicone slang om eens mee te beginnen ;D
Vanmiddag al gehaald. En verder maar eens kijken naar TCV en actuator.

arjenT5R

Wouter1973

Citaat van: arjenT5R op 12-12-2017 20:46:58
CBV gaat ook vaak lek.
Heb me alweer helemaal in gelezen, thanx! Komend weekend maar eens de voor de hand liggende zaken nalopen. Ik meld me wel als het opgelost is. En anders ook.  ;)

MikeyQR

Check je BOV maar even als het je lukt deze te demonteren?
lijkt gezien je omschijving dat deze lek is ene keer wel turbodruk andere keer niet.
Dit had ik met mijn ex T-5 ook en toen was de BOV lek (gaatje in het rubber) 

arjenT5R

Citaat van: MikeyQR op 12-12-2017 20:57:27
Check je BOV maar even als het je lukt deze te demonteren?
lijkt gezien je omschijving dat deze lek is ene keer wel turbodruk andere keer niet.
Dit had ik met mijn ex T-5 ook en toen was de BOV lek (gaatje in het rubber) 

Ofwel CBV

Wouter1973

Ik heb alle vacuumslangen vervangen en de turboslangen nagelopen en aangedraaid. Daarna de knippercodes maar eens uitgelezen, gereset en gaan rijden. Eerste kilometers waren goed. Weer lekker de juiste turbodruk, maar daarna weer plots terug naar net een fractie in het wit (turbometer) en duidelijk veeeeel minder boost.
Ik heb de knippercodes opnieuw uitgelezen, en er staat nu 1 code in: 2-3-1.
Via de zoekfunctie en zoeken op 2-3-1 wordt ik niet veel wijzer. Weinig topics die hierover gaan, alleen een enkele topic waar ook niet echt een duidelijke oplossing naar voren komt.
Kortom. Wie weet waar te zoeken?

Vulk

Wouter1973

Citaat van: Vulk op 16-12-2017 14:44:30
231 is lambdaregeling in deellast.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,15927.0.html

Maar de oorzaak?
Ik gok een veelvoud aan mogelijke oorzaken: vacuumlek, lmm, lambdasensor, benzinedrukregelaar, of de beruchte EVAP klep?

Wouter1973

Excuus, ik moet er echt weer een beetje inkomen. Waar zit nu dat beruchte knietje ook alweer? Zoekfunctie maakt duidelijk dat ik ergens links op inlaatspruitstuk moet zoeken, aan de distributiezijde. Ik lokaliseer de benzinedrukregelaar, die aan de onderkant ook een vacuumleiding heeft maar deze wordt vast niet bedoeld. Waar moet ik kijken en wat moet ik eventueel demonteren?