Kromme ATE schijven

Gestart door Ba, 23-02-2018 15:33:26

Vorige topic - Volgende topic

Ba

Hoi allen,

ook ik lijk last te hebben van krom trekkende remschijven. Zoals ik al gelezen heb ben ik hier zeker niet de eerste mee, echter de situatie die ik heb lijkt wel wat anders te zijn.

Ik heb de auto nu zo'n twee maanden, destijds voor een leuke prijs gekocht maar wel mat wat kleine mankementen. Hierzo een introductie van mijzelf.

Onder andere waren de remschijven (280mm schijven voor, 15" velgen) behoorlijk krom. Er viel amper mee op de snelweg te remmen vanwege de trillingen. Ik had al gelezen dat dit fenomeen berucht is voor de 850/V70, dus ik ging er al van uit de schijven die eronder zaten van slechte kwaliteit waren en als ik deze zou vervangen voor goede kwaliteit schijven dit over zou zijn.

Bij het demonteren viel me al op dat de schijven en blokken weinig ingesleten waren, zouden dus niet al te oud moeten zijn. De klauwen zagen er niet heel fris uit (de linker leek ietswat te lekken, de rechter was behoorlijk aangeroest), daarbij wilde ik het in één keer goed doen dus heb ik de klauwen voor gereviseerde vervangen, remslangen vervangen, de blokken en schijven voor nieuwe ATE's van 'mister-auto' vervangen. Hierna waren de problemen weg.

Echter, nu 5-10k km verder, begint iig de schijf linksvoor weer krom te trekken. Volgens mij rij en rem ik behoorlijk rustig, ik houd m'n voet zo veel mogelijk van de rem bij stilstand, ik vermijd door plassen te rijden, ik heb volgens mij alles netjes volgens de boekjes gemonteerd (oa alles op moment vast gezet) en ATE zou een goed merk moeten zijn.

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
- Zou het bijvoorbeeld door verkeerde montage (slecht ontlucht oid?) kunnen komen?
- Ik heb ook al wat gelezen dat ATE's van 'internetbedrijfjes' niet dezelfde zijn als van de dealer, zou het daardoor kunnen komen?
- Of zou er iets anders niet in orde kunnen zijn? Ik had al wat gehoord dat als het lager waaraan de schijf gemonteerd is niet helemaal goed is de schijven ook krom kunnen trekken.

Voordat ik ga klagen bij de leverancier wil ik zeker weten dat het niet mijn fout is, en dat als ik andere monteer (Brembo of ATE's van de dealer?) dat deze niet weer binnen 10k km kromtrekken.

Wat me verder nog opviel is dat het lager linksvoor, bij welke de schijf nu al krom treks, er behoorlijk fris uitziet wat kan duiden dat deze niet al te lang geleden vervangen is. Het ABS lampje gaat af en toe ook branden, code nog niet uitgelezen, maar ik vermoed niet dat dit ermee te maken heeft.

KIM

Bij mij gingen schijven van zowel ATE als Brembo krom. Alleen Volvo origineel blijft goed. Die zijn nog best betaalbaar ook.
Een andere oplossing voor je probleem is het afdraaien van je schijven aan de auto.

big ben

StefanCJ

Ik heb op mijn V70N eens ate schijven gemonteerd met Brembo blokken maar die waren binnen de kortste keren krom. Toen (net als voorheen) origineel Volvo gemonteerd en geen kromme schijven meer gehad. De originele schijven zijn flink misbruikt (auto wassen na een stuk rijden, wielen afspoelen terwijl nog warm) en altijd goed blijven remmen. Op de ate schijven was ik erg zuinig (duurde niet lang) en toch krom.

Ba

Hej, wederom bedankt voor de reacties.

zo te zien ben ik dus toch niet de eerste die binnen 10k km kromme (ATE) schijven heeft. Ik ging ervan uit dat ATE's en Brembos goed waren tov bijvoorbeeld Bosch.

Oplossing lijkt dus origineel Volvo schijven + blokken bestellen en met dank aan Volvobug de schijven goed centreren voor het vast draaien. (Ik ging ervan uit dat ze maar op één manier vast konden)

De overige regels om het krom trekken te vermijden (lagervlak goed schoon, wielen kruislings op moment vast zetten, bij stilstaand niet de rem inhouden, inremmen etc) lijk ik me aan te houden.

Een leerzaam forum is het inderdaad! :)

Blijft wel bijzonder dat ik met m'n oude Alfa 75 (1150 kg) met nog kleinere en ongeventileerde remschijven (passen zelfs 13" velgen onder geloof ik) in combinatie met een stuk 'sportiever' rijgedrag ik nergens last van had.  ;D

spijky

Heb altijd ate gemonteerd. En ze op hun flikker gegeven tot en met. Met zelfs defecte remmen op de caravan door de bergen.  Nooit een kromme schijven gehad.
Heb je de naven ook brandzuiver gemaakt? En geen kopervet rommel op de naven spuiten! Schijven vastzetten met velgcentreerstiftje. Als het dan nog krom trekt, zou ik slingering van de naaf opmeten of nieuwe naven met wiellagers monteren.
My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

c70_ibo

Ik heb 2 jaar lang ook elke keer kromme remschijven gehad elke keer rechts voor na vervangen van de wiellager is de probleem weggebleven in combinatie met ate powerdisc en ate blokken

razorx

Merkwaardig eigenlijk. Ik koop mijn schijven in bij Scandix of Polar Parts. Vanuit de overtuiging dat schijvenstaal schijvenstaal is.
Nooit gezeur mee gehad.

Spijky heeft wel een punt.
Citaat van: spijky op 23-02-2018 21:08:50
Heb altijd ate gemonteerd. En ze op hun flikker gegeven tot en met. Met zelfs defecte remmen op de caravan door de bergen.  Nooit een kromme schijven gehad.
Heb je de naven ook brandzuiver gemaakt? En geen kopervet rommel op de naven spuiten! Schijven vastzetten met velgcentreerstiftje. Als het dan nog krom trekt, zou ik slingering van de naaf opmeten of nieuwe naven met wiellagers monteren.

Ba

Hej, werderom bedankt voor jullie reacties.

De linkernaaf zag er nog erg mooi uit, het lijkt erop dat die nog niet heel lang vervangen is. Ik heb deze met een borstel en schuurpapier wel wat opgeschuurd, maar ik zag amper verschil. Ik heb er wel heel licht keramisch vet op gesmeerd.
Het kan toeval zijn, maar misschien heeft de vorige eigenaar ook een poging gedaan de oorzaak van kromme remschijven te vinden door deze naaf te (laten) vervangen.
Ik heb wel een keer het wiel los gehaald en deze vergeten kruislings vast te draaien (laat, moe, stond als laatste in het dhz garage en wilde naar huis) maar ik ging ervan uit dat dit niet zulke gevolgen zou kunnen hebben. Pas daarna merkte ik de trillingen, al kan dat ook al eerder zijn ontstaan.

Ik heb inderdaad ook gehoord dat als er speling is (wiellager, veerschotellager) dit ook een kromme remschijf kan veroorzaken. Ik ging er van uit dat het wiellager goed zou zijn omdat deze er zo nieuwe uitziet, maar dit kan natuurlijk ook verkeerd gemonteerd zijn. De remklauwbouten, geleidepennen waren ook veels, maar dan ook veels te strak aangedraaid.
Prijstechnisch vind ik het wel waard eerst die variabelen te checken (Even kijken of ik ergens een meetklokje op de kop kan tikken) en indien het allemaal zit zoals het hoort er nieuwe setje ATE schijven op te zetten en daarbij wat beter op te letten tijdens het monteren.
Een setje ATE kost 70euro ipv 80e per orginele Volvo schijf)

-D©©©L-

Hoe heb je vastgesteld dat een kromme schijf de oorzaak is ? Is de slingering gemeten ?
Ook versleten kogels, slechte veerpootrubbers, slechte taatslagers, rotte draagarmen en jawel... een haperende ABS kan dit gevoel veroorzaken.
Het tot een kunst verheffen van te zacht remmen (te voorzichtig) geeft geheid problemen met de remmen aan de achterzijde. Deze grijpen een fractie eerder aan omwillen van de stabiliteit. Maar als je niet een beetje doortrapt rem je alleen op de achterremmen, die vervolgens knetter warm worden.

Ba

Ik heb de slingering nog niet gemeten, dit wil ik volgend weekend gaan doen. Ik heb al een mooi meetklokje op het oog.

Ik vermoed dat het kromme remschijven zijn aangezien toen ik hem kocht er een behoorlijke trilling in zat welke direct verholpen was met het monteren van nieuwe voorremmen. Nu lijken dezelfde trillingen weer langzaam terug te komen. Ik denk het ook te voelen in het rempedaal.

Daarbij heb ik laatst de auto ietwat opgekrikt en iemand anders heel voorzichtig laten remmen; ik merkte dat bij linksvoor er weerstandsverschil was bij het draaien van het wiel.

Bedankt voor de info mbt de achterremmen; ik wist niet dat deze eerder aangrijpen. Wel logisch. Echter als ik rem, dan rem ik 'gewoon', over het algemeen laat ik het gas los en rem op het laatst bij. Ik ga er niet van uit dat dit de oorzaak ik.
Ik weet dat voor een langere tijd (een klein beetje) remmen niet goed is ivm de warmteafvoer. Ik heb me regelmatig verbaasd over bestuurders die bij de afdaling van een pasweg zo'n beetje de gehele rit hun remlampen aan hebben staan.

Ba

Ik heb de slingering ondertussen gemeten halverwege het raakvalk van een remblok;
- 0.15mm linksvoor
- 0.01mm rechtsvoor

Het lijkt dus dat de linker remschijf krom was.
Ik heb denk ik/hoop ik ook de oorzaak gevonden; met dank aan Volvobug en yannickdv goed gekeken of de remschijven wel goed gecentreerd zaten (bij de andere auto's waarbij ik de remschijven heb vervangen kon dit niet anders) en het lijkt inderdaad alsof de schijven niet goed gecentreerd waren:

Dit verklaard ook de trillingen ook die ik had op bepaalde (snelweg) snelheden (niet tijdens remmen) die nu met (alweer) nieuwe remschijven weg zijn. Ik heb ze bij het monteren nu mooi gecentreerd met twee wielbouten:

Het opvallende is wel dat de rechter remschijf ook niet helemaal goed zat, maar die was dus nog wel zo goed als recht...

Nu lijkt (nog niet zo veel mee gereden) de trillingen weer weg te zijn, en hij lijkt op lage snelheden ook wat beter uit te rollen.

KIM

Dat centreren zal tijdens remmen niet zo'n probleem opleveren. Ik heb er nog nooit naar om gekeken in ieder geval.
Iets wat wel belangrijk is, is dat het pasvlak waar de schijf op komt goed schoon is, inclusief de centreer ring.

Ba

Ik heb het pasvlak en de ring met een staalborstel, fijn schuurpapier en doek met remmenreiniger wederom schoongemaakt. Deze keer heb ik het hem niet ingevet met keramisch vet. Ik ga ervan uit dat het zo netjes is :)

Ook nog gechecked of ik speling voelde in een lager of stuurkogel, maar ik voelde niets vreemds.

peteRRR

Dat centreren bestaat ook helemaal niet,...tis 5 wielmoeren bouten er in en meer is er niet te doen,alle aanleg vlakken schoon houden
is prima om te doen,..dus alles van de velg af naar binnen toe.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla