volvo 850 T5R blijft naar rechts trekken

Gestart door MachielW, 29-03-2018 21:25:17

Vorige topic - Volgende topic

henry classic v70

...alle banden met hetzelfde profiel en recht afgesleten en in de juiste rijrichting op de velg?
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

MachielW

heb twee jaar gelden alle banden vervangen. (tegelijk met de het vervangen van de ophanging) heb toen goedkopen banden gepakt (krap bij kas en tot mijn grote spijt) want al snel werden ze onrond.
als ik een draai aan het wiel geef zie je elke keer op 1 plek een deuk/plat vlak in de band.
tijdens het rijden hobbel je ook aardig, word wel minder na paar km maar weg gaat het niet helemaal. irriteer ik me ook mateloos aan.
leverancier is ook niet behulpzaam, krijg je alleen een dom antwoord dat de banden nog ingereden moeten worden.
bij elkaar aardig wat geld uitgeven en wat heb je...en auto die hobbelt en naar rechts blijft trekken (zucht)

van de zomer gaan we naar frankrijk op vakantie en dan wil ik wel is van dit probleem af zijn. vandaar mijn toevlucht hier :)

maar goed, ik heb nog op een reserve band een Dunlop sp sport 9000. koop er nog eentje bij en wissel ik uit met mn voorbanden. ga 1 ouwe weer reserv. na twee jaar toch al weer ver versteten.

rijrichting klopt allemaal wel, porfiel zal ik nog extra bekijken maar volgens mij slijten de banden voor aan de buitenkant het snelst af.

MachielW

zo zien de silent blocks er uit, maar waar kunnen deze scheuren?
en kunnen ze nog vast blijven zitten in een bepaalde stand?

henry classic v70

Ik bedoel zoals op de afbeelding staat nr. 6 (rood) die jij op de foto hebt gezet zijn andere (groen)

...wanneer er een silentblock scheurt is dit het resultaat (eigen ervaring)
(plaatje gezien van achter de wagen)

cornelis-b

Moet zeggen dat de rubbers van de achteras, nummer 2 op de foto toch ook wel hun beste tijd hebben gehad. Zeker op je laatste foto vest veel droogte scheurtjes in het rubber.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

henry classic v70

Citaat van: cornelis-b op 31-03-2018 18:42:22
Moet zeggen dat de rubbers van de achteras, nummer 2 op de foto toch ook wel hun beste tijd hebben gehad. Zeker op je laatste foto vest veel droogte scheurtjes in het rubber.

Yep, maar zou dat ook naar links/rechts trekken kunnen veroorzaken?

MachielW

net nog even gekeken, maar aan die blokken zie ik niks geks. ook de rubbers daarvan zien er ook nog goed uit.

henry classic v70

Citaat van: MachielW op 31-03-2018 19:32:30
net nog even gekeken, maar aan die blokken zie ik niks geks. ook de rubbers daarvan zien er ook nog goed uit.

...dan zit je probleem dus niet daar.
Maar slijtage aan de buitenkant van de voorbanden zou wel een voorbode kunnen zijn dat ergens iets niet goed zit zou je denken..

cornelis-b

Citaat van: henry classic v70 op 31-03-2018 18:59:36

Het draagt in elk geval niet bij aan een stabiel rijgedrag.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

KIM

Naar rechts trekken zal niet gauw gebeuren als gevolg van de achteras uitlijning.

Als je het daadwerkelijk over trekken hebt (dus geen scheef stuur maar een auto die naar de zijkant van de weg loopt als je het stuur loslaat) dan kan dit door 3 zaken veroorzaakt worden:
- Banden
- Teveel verschil in Camber links en rechts (voor)
- Teveel verschil in Caster links en rechts

Om die reden vroeg ik je gelijk naar een uitlijnrapport want ondanks groene waarden kan een verschil binnen het tolerantiegebied nog steeds leiden tot trekken.
Mijn advies is om een bandenbedrijf / uitlijn bedrijf op te zoeken die verstand van zaken heeft: Zij zullen je een eerlijk advies geven over de uitlijning en banden.

Als men je vertelt dat camber en caster niet af te stellen zijn dan kun je beter een ander bedrijf opzoeken. Het afstellen van deze waarden staat dan wel niet in het Volvo werkplaats handboek maar een goede uitlijner weet dat er ruimte zit op de bouten tussen de veerpoot en het fuseelichaam en dat ook met het verschuiven van het subframe wellicht de caster iets aangepast kan worden.

MachielW

Citaat van: cornelis-b op 31-03-2018 22:05:52
Citaat van: henry classic v70 op 31-03-2018 18:59:36

Het draagt in elk geval niet bij aan een stabiel rijgedrag.

beter om deze ook te vervangen dan?

Citaat van: KIM op 31-03-2018 22:19:43
Naar rechts trekken zal niet gauw gebeuren als gevolg van de achteras uitlijning.

Als je het daadwerkelijk over trekken hebt (dus geen scheef stuur maar een auto die naar de zijkant van de weg loopt als je het stuur loslaat) dan kan dit door 3 zaken veroorzaakt worden:
- Banden
- Teveel verschil in Camber links en rechts (voor)
- Teveel verschil in Caster links en rechts

Om die reden vroeg ik je gelijk naar een uitlijnrapport want ondanks groene waarden kan een verschil binnen het tolerantiegebied nog steeds leiden tot trekken.
Mijn advies is om een bandenbedrijf / uitlijn bedrijf op te zoeken die verstand van zaken heeft: Zij zullen je een eerlijk advies geven over de uitlijning en banden.

Als men je vertelt dat camber en caster niet af te stellen zijn dan kun je beter een ander bedrijf opzoeken. Het afstellen van deze waarden staat dan wel niet in het Volvo werkplaats handboek maar een goede uitlijner weet dat er ruimte zit op de bouten tussen de veerpoot en het fuseelichaam en dat ook met het verschuiven van het subframe wellicht de caster iets aangepast kan worden.
ik heb via een college iemand gevonden die ook rally  auto's uitlijnt. dus ik denk dat ik daar maar is naar toe ga.   
kunnen versleten subframe rubbers nog een oorzaak zijn van dit euvel?
als ze slecht zijn word dat dan niet gezien bij een apk? pas gekeurd namelijk.
Wat ze bij het uitlijnen wel vertelde is dat het verstellen van de stuurkogels heel moeilijk ging. met een inductie apparat is er wel beweging in te krijgen, maar niet hanidg voor de fijnafstelling.
kogels zelf zijn niet versleten, dus vind het dan wel vervelend omdeze ook weer te moeten vervangen om het uitlijnen beter voor elkaar te krijgen. dan is het waarschijnlijk ook weer beter om de spoorstangen weer mee te nemen.

zit al een jaar aan een ET tunning te denken, afgelopen week is gebeld wat het oa kost, maar met bovenstaande kosten kan ik dat wel weer op mn buik schrijven om met de van wat extra pk'tjes te genieten :)   

peteRRR

Citaat van: MachielW op 01-04-2018 12:11:56

Wat ze bij het uitlijnen wel vertelde is dat het verstellen van de stuurkogels heel moeilijk ging. met een inductie apparat is er wel beweging in te krijgen, maar niet hanidg voor de fijnafstelling.

Hier moet je echter wel aandacht aan besteden ( even buiten wat er verder aan de hand is ) die stuurkogels moeten volledig te stellen/verstellen zijn.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

cornelis-b

Persoonlijk zou ik die tuning nog even vergeten. Eerst zorgen dat de wagen 100% in orde is.
Ik kan niet in je knip kijken maar4 ik zou behalve de voorkant ook de achteras rubbers aanpakken en dan pas uitlijnen anders blijf je aan de gang.

Zeg maar Henk tegen mij

rappendaf

Citaat van: cornelis-b op 01-04-2018 13:31:53
Persoonlijk zou ik die tuning nog even vergeten. Eerst zorgen dat de wagen 100% in orde is.
Ik kan niet in je knip kijken maar4 ik zou behalve de voorkant ook de achteras rubbers aanpakken en dan pas uitlijnen anders blijf je aan de gang.
Eens
Ik had voor alles nieuw maar alles maar na dat ik mijn achteras heb aangepakt en laten uitlijnen is de auto 200 procent stabieler geworden
m.a.w met rotte rubbers gaan tunen is gewoon gevaarlijk  :eusa_whistle:
En zoals al vermeld zien je rubbers er niet fris meer uit  :angel:
Uitlijnen. Daar heb ik lang achter gezocht de meetste willen enkel snel enkel het spoor  voorkant doen geld pakken en baai baai
Nu heb ik er een gevonden in de buurt die het goed doet en ook nog goedkoper als de snelle jngens
850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T

NinaPaul

Makkelijk om te roepen "alles vernieuwen" daar heeft niemand echt iets aan. Hoe jouw rubbers eruitzien? Het is maar een visuele controle, meer dan "gebruikt" kan ik er niet van maken.
100% versleten rubbers kan je misschien zien, maar controleren doe je door te testen.

(Onder alles vernieuwen:
-wiellagers
-remschijven
-remklauwen
-remslangen
-Draagarmen
-spoorstangkogels
-schokbrekers
-chassis veren
-veerschotel
-etc. daar koop je ook een prima rijdende voor...)

Zonder uitlijnrapport is het moeilijk om gericht antwoord te geven.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz