Bad Decision Works - Hoge 240 + Lage 240

Gestart door Barracuda_82, 07-05-2018 11:00:25

Vorige topic - Volgende topic

Barracuda_82

Citaat van: volvobug op 06-11-2019 12:11:31
Lekker bezig Johan, ook fijn altijd lekker veel plaatjes  :D

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden :)
Johan van Tongeren - www.baddecision.works

arjenT5R

Hihi heel gaaf dit! Hoeveel cm moet je omhoog dan?
En verlaag je het zwaartepunt ook nog door de vooras te spacen oid?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Barracuda_82

Citaat van: arjenT5R op 06-11-2019 18:03:55
Hihi heel gaaf dit! Hoeveel cm moet je omhoog dan?
En verlaag je het zwaartepunt ook nog door de vooras te spacen oid?

7,5 cm langer worden de veerpoten voor en de veren/dempers achter.

En ik ga het subframe ofzo niet verplaatsen. Da's echt veel te veel moeite en daar win je geen bodemspeling mee.

Gister de velgen allemaal af gemaakt en in de Hammerite gezet. Kachel er op om te zorgen dat ze morgenvroeg droog zijn als ik ze naar de bandenboer breng.

Daarna ook nog effe de linker veerpoot af gemaakt. Was nog effe spannend, want de doorn die ik gebruik is ook van staal en je wil natuurlijk niet dat dat ding vast komt te zitten in die buis, want dan ben je gewoon klaar. Maar ingespoten met anti-spat-spray en steeds kleine lasjes rond en ondertussen de doorn blijven verplaatsen zorgt er voor dat het goed gaat.

En een prop gedraaid van alu waarmee de demper mooi op de nieuwe hoogte komt. Doordat de buis nu 75mm langer is zou ie eigenlijk 75mm te diep in de buis liggen, dus een ronde alu prop er onder lost dit probleem op.

Effe een likje verf er op en de hele boel weer in elkaar gezet:

razorx

Zo weer heerlijk genoten van je verhaal en de plaatjes.
Goed te weten dat die Giant zo goed last. En dat voor die prijs!

Barracuda_82

Citaat van: razorx op 07-11-2019 18:41:48
Zo weer heerlijk genoten van je verhaal en de plaatjes.
Goed te weten dat die Giant zo goed last. En dat voor die prijs!

;D

En ja, die Giant doet het echt prima. Ik heb er nu al best wel wat mee aan elkaar gebakken en het werkt prima. Point and shoot. Heel anders dan ik gewend ben met TIGen. Enige wat ik merk is dat als de draad per ongeluk vastplakt aan de tip, dan krult ie hem helemaal op in de doorvoer in de machine. Waarschijnlijk heb ik hem te strak afgesteld, dus elke keer als dat gebeurd (nu drie keer ofzo) draai ik hem wat losser, tot ik de sweetspot heb gevonden tussen goed doorvoeren en slippen bij blokkade.

Weer wat plaatjes. Ik had nog twee proppen aluminium liggen die ik ooit van een klant gekregen had. Dat was een prop van 110 doorsnede en hij dacht dat het handig was als ie het in de lengte in 4 stukken zou zagen. En een gat er in zou boren wat niet in het midden zit als je hem in een drieklauw opspant.  :-X

Maar goed... inspannen en een kleine aanzet (1mm per pass) om niet te veel vibratie te krijgen door de onderbroken cut. En dan met veel geduld kun je er toch het volgende uit halen. Omgedraaid en de andere kant ook afgedraaid, zodat ik een mooie prop van 75 mm overhoudt om in de buis van de demper te mikken

Ondertussen, tijdens elke pass, de andere veerpoot uit elkaar gehaald, zodat ik die aan kon gaan passen. Deze bleek alleen nogal stevig vast te zitten (de moer die de topmount aan de demper vast houdt). Zó stevig zelfs dat mijn sleuteltje afbrak:

Maar met de veerspanners los en een schroevendraaier door de poot en een afwatergaatje, nét genoeg weerstand om hem met de oegadoega los te krijgen:

Voordat ik de poot doormidden sleep heb ik netjes de orientatie afgetekend, maar tijdens het aan elkaar lassen nét effe vergeten en daardoor ongeveer 90 graden uit het lood vastgebraaien  ::)

Maar kop omhoog... doorslijpen en opnieuw beginnen. Dat ging best rap, nu ik de smaak te pakken heb. Jammer alleen dat ik alles in elkaar gedraaid had er achter kwam dat ik dat rubber ding vergeten ben wat om de demper heen zit. Dus wéér alles uit elkaar, met die taaie moer, en dat rubber er tussen. Maar de aanhouder wint, en de veerpoten zijn nu klaar.

Bij montage nog even wat bitumen er op smeren om de lasnaden te verhullen en dan is het goed.

De velgen zijn vanmorgen bij de bandenboer afgegeven en die ga ik na het werk ophalen.

Ook de gesloopte remleidingen zijn afgegeven bij de automaterialen zaak en die kan ik na werk ook op gaan halen. Dit weekend final assembly time...

Barracuda_82

Vrijdagmiddag de nieuwe banden opgehaald bij de bandenboer. Past maar nét achter in een V70  :eusa_shifty:

Even een vergelijk naast een standaard 17" wiel voor een V70:

En bij de automaterialenhandel de nieuwe remleidingen die ze daar op bestelling maken:

Snel even gegeten en daarna naar buiten om te passen. Helaas past het achter niet. Helemaal niet.

Dus de slijptol er in gezet en zo ver mogelijk weg geslepen aan de deurkant en toen paste het wel:

En toen was het zondag de beurt aan de voorpoten. De remmen waren daarvan nog de grootste uitdaging. Na veel geklooi met branders en drijvers om de boel te laten schrikken er voor gekozen om de moeren voorzichtig in te slijpen. Nét tot de draad. Dat haalt de spanning er af en daarna waren ze los te draaien zonder kapot te gaan:

Nadat de remleidingen en -slangen aan de kant van de auto gemonteerd waren was het de beurt aan de verlengde veerpoten. Dat was nog wel een uitdaging, maar met een spanbandje was het best goed te doen.

Daarna was het een kwestie van ontluchten van de remmen, kijken waar alles aanloopt en eventueel nog wat wegslijpen en daarna kon ie van de bokjes af voor de eerste testrit. Na de eerste rit meteen besloten om achter veel meer ruimte te maken en de spatlappen en alles daar weg te halen. Daarna de kuipen nog wat verder uitgeslepen.

En dit is het voorlopige resultaat. Ik ben erg blij met hoe de auto op z'n poten staat. Achter mag ie nog een tikkie hoger, maar daarvoor is een setje HD veren onderweg:

Samen met Luca (van Luca Car Mods) zijn verhoogde 940:

Vulk

Normaal ben ik niet zo'n fan van dergelijke projecten, maar dit is wel leuk!

Hoe rijdt dat nu? Stuur dat nog ietwat aangenaam?

TBoss3

In je laatste post zijn (bij mij) de foto's stuk

EDIT: nu niet meer
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

razorx

Slim om de moeren in te slijpen nét tot aan de draad.
Op die plaats kan het aardig tegen zitten.

volvobug

Citaat van: razorx op 11-11-2019 14:20:55

Werkt ook goed bij stuurkogels die vastgeroest zitten op het spoorstangeind  :)

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Barracuda_82

Citaat van: TBoss3 op 11-11-2019 14:01:09
In je laatste post zijn (bij mij) de foto's stuk

Mijn normale plaatjes host (mobypicture) doet het niet (meer), dus nu even op google photo's gezet, maar blijkbaar niet goed gedeeld. Als het goed is werkt het nu wel.

Citaat van: Vulk op 11-11-2019 13:07:56
Normaal ben ik niet zo'n fan van dergelijke projecten, maar dit is wel leuk!

Hoe rijdt dat nu? Stuur dat nog ietwat aangenaam?

Het rijdt klote. Maar dat komt omdat er nu even geen stabi stang op zit en de uitlijning nog gedaan moet worden. Maar dat komt asap.

Citaat van: razorx op 11-11-2019 14:20:55

Werkt idd goed, maar alleen met een koper/staal versie. Als beide staal zijn zie je het verschil niet en weet je niet wanneer je op de draad zit. Dat had ik bij 1 leiding.

Benny850

Barracuda_82

Gister heb ik de gaten gerepareerd die ontstaan zijn toen ik de wielkasten uit moest slijpen om de wielen passend te krijgen. Inmiddels ook recht geklopt, ingesmeerd met plamuur en aan de binnenkant vol geblubberd met bitumen.

Daarna heb ik nog even voor de spatlappen gedemonteerd en de voorste punten van de voorschermen weg geslepen. Die liepen aan en zagen er raar uit met de halve voorbumper. En zo ziet de auto er nog hoger uit aan de voorkant:

Barracuda_82

Gisteravond even naar mijn vriend geweest om daar zijn garage op te ruimen en plastic op de vloer te leggen als voorbereiding voor het verven van komende zaterdag. Nu rest mij alleen nog het demonteren en schuren (dat ga ik vanavond doen) en dan kunnen we zaterdag eerst gaan ontvetten en afplakken en dan de bedliner er op smeren.

Maar vanmorgen effe door de wasstraat om de auto in ieder geval even goed af te spoelen na het modder avontuur van afgelopen zondag.

Tijdens dit avontuur was ik met een handdoek het water op aan het vangen wat door het lekkende dakraam komt, maar ondertussen zag ik een gezellig stroompje ontstaan bij aan de bijrijderskant:

Na een korte inspectie vond ik dit nieuwe gat wat ik nog niet eerder had gezien en wat waarschijnlijk deze lekkage veroorzaakt. Daar moet ik nog effe snel een plaatje overheen braaien:

Ozzzz

Is ook maar een klein gaatje, die zie je gemakkelijk over het hoofd  ;D