Nieuwe carterventilatie, toch overdruk?

Gestart door Wouter1973, 08-09-2018 13:12:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter1973

Enkele maanden terug is mijn carterventilatie compleet vervangen. Vanwege toch een naar mijn idee te hoog olieverbruik, alsmede best wat olie aanwezig in de turbobuizen en intercooler ben ik toch even verder gaan speuren.  Zo is de turbo natuurlijk een verdachte, maar gezien deze goed werkt kijk ik ook naar andere mogelijkheden.
Zojuist even de vuldop test gedaan, en bij wat gas stuitert het ding er zo af en spettert de olie uit de vulopening.
Verdere verschijnselen zijn een aardige blauwe pluim bij de koude start. Daarna niet meer, ook niet bij flink aan het werk zetten van de turbo. En ook geen pluim na 10 min stationair en dan gas geven.
Kan het zijn dat er toch nog één of ander kanaal in het carterventilatie circuit verstopt zit of iets dergelijks?

Piet

Mja, dan komt ook de mogelijkheid van een toegenomen blowby langs de zuigers om de hoek kijken.
Of vastgekoekte zuigerveren.
Of, helaas ook niet onwaarschijnlijk, een toegenomen ovaliteit van de cilinders ofwel motorslijtage.

Ries van de Zilverschuit

Voel je stationair wel vacuüm bij de vulopening? Wordt de dop enigszins aangezogen? Als te veel gas geeft, vliegt de dop er inderdaad af met daar achteraan de olie.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Maarten-t5

Waar is de cartervent vervangen? De opening in het blok zou dicht kunnen zitten.

Wouter1973

#4
Maar even een rubberen handschoen gebruikt. En ik word daar niet blij van. Bij stationair draaien vult het ding zich aardig vlot en staat dan binnen enkele seconden fier overeind op de vulopening..... :(

Vulk

Dan zou ik beginnen met de carterventilatie nog eens te demonteren en kritisch na te lopen. Hopelijk zit er gewoon een doorgang in het blok of dergelijke verstopt.

Als je daar niets vindt zou je een motorflush kunnen proberen en hopen dat je een verkleefde zuigerveer hebt of iets dergelijks.

V70geRwin

Heb je de aansluiting bij de luchtinlaatbuis ook nagelopen?
Zit hij daar niet verstopt?

Wouter1973

Citaat van: V70geRwin op 08-09-2018 15:51:11
Heb je de aansluiting bij de luchtinlaatbuis ook nagelopen?
Zit hij daar niet verstopt?
Wat bedoel je? Vanaf luchtfilter, lmm, buis met PTC nippel?

V70geRwin

Citaat van: Wouter1973 op 08-09-2018 16:18:48
Citaat van: V70geRwin op 08-09-2018 15:51:11
Heb je de aansluiting bij de luchtinlaatbuis ook nagelopen?
Zit hij daar niet verstopt?
Wat bedoel je? Vanaf luchtfilter, lmm, buis met PTC nippel?

PTC nippel heet dat ding geloof ik, inderdaad daar waar de buis die onder je inlaatspruitstuk doorloopt onder je verdeelkap naar de inlaat, en dan het punt waar deze op de inlaat aansluit.

Sbv

doorvoer van carterventilatie in het carter zelf ook open ? het pijpje wat dus in het carter zit ?

Wouter1973

Citaat van: Sbv op 08-09-2018 19:09:55
doorvoer van carterventilatie in het carter zelf ook open ? het pijpje wat dus in het carter zit ?
Geen idee. Waar zit dat ding precies, hoe kom ik daar bij?

Wouter1973

#11
Citaat van: V70geRwin op 08-09-2018 16:59:50
Citaat van: Wouter1973 op 08-09-2018 16:18:48
Citaat van: V70geRwin op 08-09-2018 15:51:11
Heb je de aansluiting bij de luchtinlaatbuis ook nagelopen?
Zit hij daar niet verstopt?
Wat bedoel je? Vanaf luchtfilter, lmm, buis met PTC nippel?

PTC nippel heet dat ding geloof ik, inderdaad daar waar de buis die onder je inlaatspruitstuk doorloopt onder je verdeelkap naar de inlaat, en dan het punt waar deze op de inlaat aansluit.
Even gekeken. Die dikke buis komt vanuit onder inlaatspruitstuk en gaat daar de bocht om en sluit aan op de PTC nippel. Het enige dat ik zag was dat de buis iets verder op de nippel geschoven kon worden. Maar alsnog wordt een plastic zakje op de vulopening (direct getest, nu met koude motor) vlot opgeblazen.
Er is onlangs wel een boel los geweest vanwege diverse werkzaamheden aan de airco. Is bijvoorbeeld verkeerd aansluiten van vacuumslangen een denkbare mogelijke oorzaak van deze overdruk? Zo op het eerste gezicht, even de vacuumslangen nagelopen, zit alles goed en zijn ook de slangen nog goed.

Sbv

Citaat van: Wouter1973 op 08-09-2018 19:13:24
Citaat van: Sbv op 08-09-2018 19:09:55
doorvoer van carterventilatie in het carter zelf ook open ? het pijpje wat dus in het carter zit ?
Geen idee. Waar zit dat ding precies, hoe kom ik daar bij?
Inlaatspruitstuk eraf, dan het potje van de carterventilatie eraf en dan bij de onderstebuis van potje zit deze doorgang het blok in. Bij onze S70 zat deze ooit helemaal dichtgekoekt

T5-4life

Citaat van: Sbv op 08-09-2018 19:09:55
doorvoer van carterventilatie in het carter zelf ook open ? het pijpje wat dus in het carter zit ?
Ik was er zelf niet bij, maar er wordt altijd een grote tie wrap gepakt om de pijpjes te checken
C70 T5 coupe LPI 1998 399 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 317 dkm

peteRRR

Misschien dat het gat van je onderblok wel dicht zit,...kennone moet dat nu 3 keer in dit korte topic verteld worden,...lezen jullie wel?

Die ga je waarschijnlijk ( als die dicht zit ) niet openen met een flush,dan heb je mazzel want die verstopping is een taaie,kan me eigenlijk
niet voorstellen dat dat vergeten wordt met een wissel.

Ga of blijf flushen bij of om iedere olie wissel,..het zal je nooit tegen gaan werken en hou je de boel schoner.

BG Products of Forte hebben prima middelen,ook voor je zuigerveren los te krijgen, mits het allemaal haalbaar is voor de producten ;)

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla