Naalden in tellerbak stroef?

Gestart door sanderT5R, 22-10-2018 21:06:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sanderT5R

De naalden in mijn tellerbak (T-5R) kloppen van geen kanten. Heb de auto afgelopen weekend gekocht van iemand waar de auto een jaartje of 4-5 heeft stilgestaan.

Problemen: Na klein rondje rijden met ongeveer 20-30 km/h ging de km teller naar 60 km/h. Ook bij stilstand bleef deze daar staan. Auto weer geparkeerd en later stond deze wel weer op 0.

Ook meter van turbodruk staat bij stationair op een kwart, loopt wel op met gas geven. Als ik dan de sleutel uit contact haal gaat deze ineens halfweg staan??

Iemand weet hoe dit kan en hoe dit op te lossen is?

Miyel

Citaat van: sanderT5R op 22-10-2018 21:06:57
Ook meter van turbodruk staat bij stationair op een kwart, loopt wel op met gas geven. Als ik dan de sleutel uit contact haal gaat deze ineens halfweg staan??

Dat is normaal, op 12 uur gaan staan. Dat is namelijk 0bar. Links ervan is vacuum, rechts is (turbo)druk.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

sanderT5R

Oké thanks! Blijft alleen nog de wijzer van de snelheidsmeter over..

Wouter1973

Citaat van: Miyel op 22-10-2018 21:19:31
Dat is normaal, op 12 uur gaan staan. Dat is namelijk 0bar. Links ervan is vacuum, rechts is (turbo)druk.
Dat is dan ook het enige dat normaal is ;) Stationair op een kwart in het wit staan klopt niet echt.

Miyel

Citaat van: Wouter1973 op 22-10-2018 21:23:41
Dat is dan ook het enige dat normaal is ;) Stationair op een kwart in het wit staan klopt niet echt.
Nergens staat 'in het wit' Wouter... Op een kwart van de hele schaal is halverwege het vacuum. Dat is vrij normaal bij stationair.

TS verwachtte dus dat bij motor uit de naald helemaal links stond, dus vol in vacuum..  :eusa_think:
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

sanderT5R

Citaat van: Miyel op 22-10-2018 21:28:20

TS verwachtte dus dat bij motor uit de naald helemaal links stond, dus vol in vacuum..  :eusa_think:

Yep had verwacht dat ie bij contact uit links in t hoekie ging liggen :eusa_wall:

Wouter1973

Citaat van: Miyel op 22-10-2018 21:28:20
Nergens staat 'in het wit' Wouter... Op een kwart van de hele schaal is halverwege het vacuum. Dat is vrij normaal bij stationair.

TS verwachtte dus dat bij motor uit de naald helemaal links stond, dus vol in vacuum..  :eusa_think:
Je hebt gelijk. Ik las niet goed ;) Blijft over de snelheidsmeter...

sanderT5R

Nog even terug komend op de snelheidsmeter: afgelopen week met de auto voor een APK keuring naar de garage gereden. Nu is het zo dat de teller bij een snelheid van ongeveer 50 km/h al 80-85 km/h aangeeft. Bij het rijden van een hogere snelheid blijft deze nog steeds 80-85 km/h aangeven. Op het moment dat ik rem en bijna stil sta loopt de naald van de teller weer langzaam terug.

Lijkt mij dus niet dat de naald van de teller tegen de zwarte plaat in de tellerbak loopt maar een ander probleem. Wie weet raad?

haasje

teller vervangen door een nieuwere versie en het snelheidssignaal niet (goed) aangepast?

)()()sT

Haalt een '95 T-5R het signaal van de bak of abs unit?

sanderT5R

Ze hebben bij de garage in ieder geval een sensor in de bak los gehad en schoon gemaakt maar dat gaf geen verschil.

Michaell

#11
Ik zou met de eenvoudige dingen beginnen.

Als je aan een ander klokkenspel kunt komen, kun je deze ff vervangen en kijken of dat het probleem oplost. Van de sloop ofzo, of mss mag je wel ff omwisselen van een medeforummer om te testen.
Ik had je dit graag aangeboden, maar ik heb een 10V. Geen Turbo. Ik weet niet of dat hetzelfde is kwa aansturing enzo.

Wat je ook eerst kun proberen is het klokkenspel ff verwijderen en deze open maken. Auto heeft een poos stilgestaan. Mss zit er vuil/vocht in, of loopt de boel mechanisch gewoon erg stroef terug.
Ff schoonmaken/smeren met een druppie naaimachine olie ofzo (ik zeg maar wat) doet misschien wonderen. Dit is heel eenvoudig zelf te doen.

Ook ff de contacten schoonmaken en wat contactspray erop doen. Contact spray heeft in mijn auto ook veel rare problemen opgelost.

Filmpje met een howto voor een impressie (850):
https://www.youtube.com/watch?v=eiprQft6ZmA

V70
https://www.youtube.com/watch?v=nTa2oubwx6M

sanderT5R

Zal de teller binnenkort eens even wisselen met een andere teller die ik nog heb liggen. Liefst wil ik de huidige teller behouden ivm opgeslagen km stand (als het aan de teller zelf ligt..).

Valt dit trouwens ook uit te lezen door rijdend een log te maken?

cornelis-b

Bij jou wagen is de tellerstand uit te lezen onder de motorkap met de knippercode. Met een ander wel werkend tellerblok kan je het hele telwerk over zetten en hou je dus de originele stand.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

haasje

...Tenzij het probleem in de print zit