Rob Broers even voorstellen, graag een reactie :-)

Gestart door RobBroers, 12-12-2018 10:33:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

RobBroers

Na zeker zo'n 8 lease-auto's gehad te hebben, neem ik nu de beslissing weer een eigen auto aan te schaffen.
Als hobby-auto ben ik in het bezit van een Land Rover series2a uit 1965 die iets te primitief is voor dagelijks gebruik.
Een van mijn keuzes is daarom de Volvo 850 Estate, omdat de degelijkheid en veiligheid mij zeer aanstaan.
Ik ben dus redelijk blanco en zie diverse typen/modellen/jaargangen voorbij komen, (T5r, T, 2.0, 2.3) en ben dus op zoek naar de gouden tip.
Belangrijk vind ik dat de auto zo origineel mogelijk en betrouwbaar/probleemloos is, Pk's/KW's vind ik niet zo belangrijk.
Wie kan mij de goede kant uitwijzen ? Bestaande Forum's / websites / andere info ?
Alvast bedankt............

KIM

De meest betrouwbare 850's zijn de 10 kleppers. Dat is ook de minst vermogende versie en kan wellicht niet heel snel aanvoelen.
Als je hier een net exemplaar van kunt vinden die goed is onderhouden dan zal dat garant staan voor vele probleemloze kilometers. De kilometerstand is niet eens heel relevant; 10 kleppers draaien met alle gemak van de wereld 5 ton.

Walter

je zit al op het beste forum. Als je pk's niet belangrijk vindt, kijk dan naar een eerlijke met 2.5 benzine motor. Heb je in 10V en 20V, zou eerder kijken naar de staat. 2.0 kan ook, al zal iedereen zeggen dat je die niet moet nemen want ondergemotoriseerd. Al heeft 90% van die 'iedereen' nog nooit een meter met een 2.0 gereden. Als automaat geen strepentrekker, maar handbak prima te doen, heb er 130.000 km mee gereden. De turbo's zijn leuk speelgoed maar zeker als R of T-5R een stuk kostbaarder. Zoek naar een eerlijke auto met een dichtgemetselde onderhoudshistorie waarbij je een goed gevoel hebt.

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

RobBroers

Als ik het goed begrijp zijn de 10V en 20V dus altijd benzine versies.
Duidelijk voorkeur voor de 10 klepper dus, volgens Wikipedia was daarvan een 2.0 en 2.5 l versie.
Kunnen jullie nog een voorkeur uitspreken voor de 2.0 of de 2.5 motoren ?
En op het forum zie ik vaak "CY"  en "MY" wat betekent dat ?
Alvast super bedankt.

KIM

CY = Cream Yellow => De gele kleur die alleen leverbaar is geweest op de T-5R
MY = Model Year

De 2.0 heeft de dikste cilinderwanden en is dus nog robuuster dan de 2.5.
De 2.0 is wel een wat zeldzamere verschijning.

cornelis-b

Ik denk dat een 20V net zo betrouwbaar is als een 10V immers alles valt of staat met het onderhoud. Met een 20V heb je net iets meer vermogen 140 versus 170PK
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

V70R^2

Citaat van: KIM op 12-12-2018 12:06:39
De 2.0 heeft de dikste cilinderwanden en is dus nog robuuster dan de 2.5.
De 2.0 is wel een wat zeldzamere verschijning.

Het onderblok is identiek Kor, geen verschil met de 2.5.

Krukas slag is korter, wat niets toevoegt of veranderd aan de betrouwbaarheid, beide zeer betrouwbaar gebleken zonder turbo.


V70R^2

Daarbij, laat een 2.0 10V staan, die hebben kortere versnellingsbak verhoudingen, draaien bij normaal snelwegrijden de hele tijd 4000 toeren, niet relaxt rijden.

Ook ligt gek genoeg het verbruik met zo'n wagen soms weer hoger dan motoren met meer vermogen, met die 120pk in een zware Volvo rij je de hele tijd vol gas om überhaupt vooruit te komen..

Walter

Liever een goed onderhouden 2.0 dan een brakke 2.5. Rij zelf met een 2.0 om te ervaren of het wat voor jou is. Nog maals, ik heb er lang en plezierig mee gereden. En bijkomend voordeel, ze klikken het lekkerste.

Diesel is ook een 2.5 10V maar dan van Audi, staat in de boeken als TDI

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

KIM

Citaat van: V70R^2 op 12-12-2018 13:14:12
Het onderblok is identiek Kor, geen verschil met de 2.5.

Krukas slag is korter, wat niets toevoegt of veranderd aan de betrouwbaarheid, beide zeer betrouwbaar gebleken zonder turbo.



Nu je het zegt... Moet geloof ik wat meer nadenken voordat ik iets neerzet.

KIM

Ik ben zelf ook wel fan van de 20V: Heb zelf zo'n ding met automaat op 6 ton gezet zonder noemenswaardige problemen (behalve op het eind dan).

kulk

Kijk je ook naar de V70 classic of wil je specifiek 850?

10 klepper is sowieso hetzelfde blok als in de 850 en prima.

Nieuwer type blok (2.4 20 klepper) is ook goed hoor en net wat soepeler, wel mis je dan de echte roffel.

RobBroers

Allen alvast bedankt, dit was precies de info die ik zocht.
@Kim: Ik wil specifiek de 850 en ook "de roffel"  :eusa_angel:

V70R^2

Dan is de keuze voor jou heel simpel, een volvo 850 2.5 10V, heerlijke wagen, ik heb er zelf ook nog een, gaat nooit meer weg. :D

6 jaar in bezit en 6 x olie ververst, + 1x relais 103 en nu na 6 jaar pas een keer kosten, distributieriem en kachelradiateur.

Walter

Mijne 7 jaar in bezit gehad, van 170.000 km naar 300.000 km. Gewoon onderhoud, inclusief distributie. Keertje schijven en blokken voor, Bougiekabels vervangen en that's it. Saai eigenlijk :)

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937