Afslaan op benzine, prima lopen op LPG

Gestart door TBoss3, 22-05-2019 22:15:35

Vorige topic - Volgende topic

hilko73

't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

KIM

Hiko ik ben je een excuus verschuldigd. Je laatste bericht over AMS was zeer verhelderend. Ik ben op het verkeerde been gezet door de lambdasensor.

Even over LMM en MAP nog: Ik spreek daarmee mezelf niet tegen. Ik zal dat uitleggen: de LMM en de MAP worden beide voor dezelfde meting gebruikt: bepaling van de luchtmassa. De LMM kan dat direct doen dmv hittedraad of hittefilm de MAP doet dat dmv een drukmeting. In combinatie met de cilinderinhoud (vaste waarde) en de temperatuur kun je de luchtmassa bepalen. Ik schaar ze daarom onder dezelfde noemer: Luchtmassabepaling.

TBoss3

Zojuist klaar met installeren van nieuwe onderdelen: KVS temperatuurzender, thermostaat, bougiekabels, verdelerkap en rotor zijn vervangen.
De auto flink naar voren gezet ivm code oranje die voorspeld was.

Was best nodig, flink wat aanslag.

Maar helaas...
Alhoewel de motor beter loopt op gas, is het oorspronkelijke probleem nog niet opgelost: stationair op benzine is onmogelijk. Op benzine in hogere toeren gaat prima, maar stationair nopes... Verbruik is ook nog steeds hoog.
Het vervangen van de bovengenoemde onderdelen kan natuurlijk geen kwaad en heb het idee dat de motor wel wat beter loopt, maar het probleem is er dus nog...
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

hilko73

Citaat van: KIM op 07-06-2019 21:13:41
Hiko ik ben je een excuus verschuldigd. Je laatste bericht over AMS was zeer verhelderend. Ik ben op het verkeerde been gezet door de lambdasensor.

Even over LMM en MAP nog: Ik spreek daarmee mezelf niet tegen. Ik zal dat uitleggen: de LMM en de MAP worden beide voor dezelfde meting gebruikt: bepaling van de luchtmassa. De LMM kan dat direct doen dmv hittedraad of hittefilm de MAP doet dat dmv een drukmeting. In combinatie met de cilinderinhoud (vaste waarde) en de temperatuur kun je de luchtmassa bepalen. Ik schaar ze daarom onder dezelfde noemer: Luchtmassabepaling.
Hey KIM, Kor,

Geen probleem.
Wat tegenspreken betreft bedoelde ik in de context van een AMS installatie. Laat het niet meer van belang zijn.
Ik weet prima wat beide sensoren doen en ook hoe belangrijk ze zijn bij moderne lpg installaties.

Verder proberen we allemaal elkaar te helpen hier.

hilko73

TBoss3, meet de gaskleppositiesensor eens door? Of vervang hem, zo duur zijn ze niet en een nieuwe verbetert sowieso de rijdbaarheid van de auto.

Wouter1973

Ik zie dat je zojuist op Facebook exact hetzelfde probleem aankaart. Verwacht je daar andere informatie te krijgen dan hier?...

Ozzzz

volvobug

Citaat van: TBoss3 op 06-06-2019 23:53:32
Sorry dat ik nog niet gereageerd had. Wel volop activiteit hier met veel handige info (wat nou echt de waarheid is... 🤔)
Zit nog ongeveer 15L benzine in gok ik zo. Laatst nog een keer 98 getankt om te kijken of dat hielp maar helaas.

Probeer het eens met 30 liter of meer in de tank, baadt het niet is het in ieder geval goed voor de pomp.
Ik verdenk toch meer de brandstofaanvoer cq. -druk. Opties: slangetje in de benzinepomp los of poreus, relais 103 wisselvallig gedrag of de gaskleppositiesensor. Lijkt wel of er een fuel cut of plaatsvind zoals bij gas los en dat er niet opnieuw opgepakt wordt stationair.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

)()()sT

Citaat van: Wouter1973 op 07-06-2019 22:16:21
Ik zie dat je zojuist op Facebook exact hetzelfde probleem aankaart. Verwacht je daar andere informatie te krijgen dan hier?...

Vast en zeker dom gelul ;D
Ik lees nu wel dat ie hoger in toeren op benzine wel goed loopt; dan zou een pomp(druk)probleem weer minder aannemelijk zijn lijkt me.

TBoss3

Bedankt weer voor de behulpzame reacties. Inderdaad ook op Facebook rondgevraagd, wie weet en vragen kan geen kwaad toch.

Hoog in de toeren is er op benzine geen probleem, dan pakt hij lekker op en merk je geen verschil met normaal (rijdt zelfs wat beter dan voorheen door vervangen ontsteking denk ik)
Gaskleppositie sensor door meten is een goed idee. Even op zoek in het forum hoe dat moet.

Relais 103 wordt ook vaker genoemd, dus kijken of in die ergens hier in de buurt kan scoren.

EDIT: Gisteravond ook de bougies eruit gehaald om te bekijken. Die waren pikzwart, wat toch een te rijk mengsel aangeeft, net als het einde van de uitlaat die zwart wordt bij rijden op benzine. Dat wijst dan weer in de richting van LMM, want die zorgt voor de samenstelling van het mengsel toch?
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

RoelNL

Citaat van: volvobug op 08-06-2019 01:04:20
Probeer het eens met 30 liter of meer in de tank, baadt het niet is het in ieder geval goed voor de pomp.
Ik verdenk toch meer de brandstofaanvoer cq. -druk. Opties: slangetje in de benzinepomp los of poreus, relais 103 wisselvallig gedrag of de gaskleppositiesensor. Lijkt wel of er een fuel cut of plaatsvind zoals bij gas los en dat er niet opnieuw opgepakt wordt stationair.

Deze vind ik heel aannemelijk klinken.
Je kan even kijken of je het relais kan doorverbinden en dan testen op stationair. Als die dan nog steeds uitvalt kun je in mijn optiek het probleem doorschuiven naar de gasklepsensor.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

RoelNL

Citaat van: TBoss3 op 08-06-2019 09:42:08
Bedankt weer voor de behulpzame reacties. Inderdaad ook op Facebook rondgevraagd, wie weet en vragen kan geen kwaad toch.

Hoog in de toeren is er op benzine geen probleem, dan pakt hij lekker op en merk je geen verschil met normaal (rijdt zelfs wat beter dan voorheen door vervangen ontsteking denk ik)
Gaskleppositie sensor door meten is een goed idee. Even op zoek in het forum hoe dat moet.

Relais 103 wordt ook vaker genoemd, dus kijken of in die ergens hier in de buurt kan scoren.

EDIT: Gisteravond ook de bougies eruit gehaald om te bekijken. Die waren pikzwart, wat toch een te rijk mengsel aangeeft, net als het einde van de uitlaat die zwart wordt bij rijden op benzine. Dat wijst dan weer in de richting van LMM, want die zorgt voor de samenstelling van het mengsel toch?

Had je de lambda nou ook vernieuwd? Een oude lambdasensor kan dit ook prima veroorzaken.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

)()()sT

Ik heb een verzameling relais 103. Wil er best ene meenemen maandag.

MikeyQR

Of een kapotte brandstofdruk regelaar. :eusa_think:

Gezien je zwarte bougie's, uitlaat en rijk loopt.
Dan verzuipt de motor stationair maar op toeren kan die dit wel verwerken.

volvobug

Citaat van: MikeyQR op 08-06-2019 12:20:18
Of een kapotte brandstofdruk regelaar. :eusa_think:

Gezien je zwarte bougie's, uitlaat en rijk loopt.
Dan verzuipt de motor stationair maar op toeren kan die dit wel verwerken.

Nog een optie: de lpg installatie lekt lpg naar/in het inlaattraject in de benzinestand. Of via de reguliere verdamper of via een overdrukventiel/aansluiting, afhankelijk uiteraard van of de installatie zo'n voorziening heeft. Dit laatste heb ik al eens eerder mee gemaakt maar was bij een Prins installatie.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.