Airco gaat steeds slechter koelen

Gestart door Camille, 23-06-2005 10:57:09

Vorige topic - Volgende topic

Camille

Mijn airco (ECC) gaat na verloop van tijd (30-45 minuten) steeds slechter koelen. Dit treed vooral op bij hoge buitentemperatuur. Als ik na 45 minuten rijden de ventilator op z'n snelst laat lopen krijg ik geen extra lucht uit de roosters, het lijkt erop alsof het geheel is verstopt. De ventilator klinkt ook alsof deze gesmoord wordt. Kan het zo zijn dat er een klep dicht gaat (recirculatie) of zou het het bevriezen kunnen zijn van de verdamper? Wie heeft hier ervaring mee en wat zou een eventuele oplossing kunnen zijn?

Christiaan

Camille,

Ik denk idd dat je verdamper bevriest.
Zoals jij beschrijft dat hij minder koelt en er minder lucht uit lijkt te komen lijk tmij dat de meest logische verklaring.
Meest logische oorzaak is een defecte lage druk schakelaar.
Die is eenvoudig te vervangen en de dealer kan je mogelijk eentje lenen?

Christiaan

Camille

enig idee waar lage druk schakelaar zit? Motor compartiment of onder dashboard?

Christiaan

Motorcompartiment, tegen het schutbord aan.
Van voren gezien links van het midden.
Een leiding die door het schutbord gaat met daarin een sensor/stekker.

@®-

Als je een defecte drukschakelaar hebt werkt je airco helemaal niet meer.

Ik denk dat je het meer in je droger moet zoeken.

Christiaan

Met defect bedoel ik dat hij niet meer de juiste waarden volgt.
De ld sensor moet bij plm. 1.5 bar een signaaltje afgegeven naar de ECU zodat de clutch ontkoppelt.
Doet 'ie dit niet of bij een veel te lage druk dan zal de compressor doorblijven pompen totdat de verdamper bevriest.
Laat ook eens de storingscodes bij de Volvodealer uitlezen...........
Christiaan

Camille

Thanx, ik zal vanavond foutcodes even uitlezen.

@®-

Citaat van: Christiaan op 23-06-2005 14:00:45
De ld sensor moet bij plm. 1.5 bar een signaaltje afgegeven naar de ECU zodat de clutch ontkoppelt.
Doet 'ie dit niet of bij een veel te lage druk dan zal de compressor doorblijven pompen totdat de verdamper bevriest.
Christiaan
Bij een veel te lage druk schakeld de pomp ook uit door de drukschkelaar.

Camille

Ik heb zojuist op foutcodes getest. Geen enkele foutcode behalve iets voor de cruise control (1-2-2) maar dat kan er niets mee te maken hebben. Zit er ergens in het systeem een temperatuursensor die voor bevriezen moet behoeden? Klinkt namelijk niet onlogisch om of op het koelblok te meten of in een kanaal dicht bij het koelblok.

@®-

Als de koeling minder wordt draait je pomp dan nog?

Staat de stand van de aanjager op AUTO zo ja probeer 'm eens op handmatig.

Camille

of de pomp dan draait weet ik niet. De lucht die uit de roosters komt blijft wel koud alleen de hoeveelheid lucht die uit de roosters komt wordt steeds minder ook als in het systeem van AUTO haal en de fan voluit zet. Als het buiten zo rond de 20 graden is dan werkt alles perfect.

Christiaan

Citaat van: Armin op 23-06-2005 14:26:35
Citaat van: Christiaan op 23-06-2005 14:00:45
Christiaan
Bij een veel te lage druk schakeld de pomp ook uit door de drukschkelaar.

Je hebt helemaal gelijk, maar wat ik bedoel (en Ed hier kan dat bevestigen) is dat de sensor een verkeerde waarde kan meten.
Anders gezegd, hij meet een zuigdruk van 2 bar terwijl die in werkelijkheid maar 0.5 is. Bij Ed was het zo dat hij al bij 2 bar (gemeten waarde met een drukmeter)uitschakelde. Hierdoor koelde de airco niet voldoende en ging deze te snel pendelen. Duidelijk was dat de ld schakelaar defect was.
Christiaan

Christiaan

Citaat van: Camille op 23-06-2005 19:40:17
Ik heb zojuist op foutcodes getest. Geen enkele foutcode behalve iets voor de cruise control (1-2-2) maar dat kan er niets mee te maken hebben. Zit er ergens in het systeem een temperatuursensor die voor bevriezen moet behoeden? Klinkt namelijk niet onlogisch om of op het koelblok te meten of in een kanaal dicht bij het koelblok.

Ik ken de volvo airco's niet goed genoeg om je hier een antwoord op te kunnen geven, misschien iemand anders?
Christiaan

Camille

Christiaan, is het mogelijk om drukschakelaar te verwijderen zonder dat de airco koelvloeistof om mijn oren spuit. m.a.w. als ik de drukschakelaar verwijder verlies ik dan alle koelvloeistof?

Christiaan

Ja die kun je zeer eenvoudig verwijderen. Koudemiddel zal je niet om de oren spatten. Maar wat wil je ermee bereiken?
uitwisselen (op proef) voor een andere?