Saved by the bell - de 2004 C70 Coupé Collection

Gestart door JeroenV70, 23-01-2020 20:48:27

Vorige topic - Volgende topic

T5-4life

C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm

JeroenV70

Citaat van: T5-4life op 01-07-2020 23:27:20
Klinkt als een gebroken geleider

Daar zou je zomaar gelijk in kunnen hebben!
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

JeroenV70

Vandaag opnieuw een kleine update.

De veerpootbrug die ik besteld had, was binnengekomen bij de dealer. Goede timing want op de terugweg van een meeting op locatie kwam ik toch langs Zaltbommel.

Volgens mij zit ie er nu in zoals het bedoeld is  :eusa_dance:

Nog even uit een andere hoek  ;D

Meteen ook even een stukje gereden. Of het is wishful thinking, of hij is echt wat stabieler op drempels, rotondes en op- en afritten van de snelweg.  :eusa_clap:
Ik ben er blij mee in ieder geval.

JeroenV70
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)

Maestro12

Als je nu de bouten andersom erin had gedaan, kan je hem ook gewoon verwijderen als dat een keertje nodig is zonder dat je de veerpoten aan de bovenzijde hoeft los te schroeven, nu krijg je de bouten er niet uit.
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

T5-4life

Citaat van: Maestro12 op 08-07-2020 00:00:16
Als je nu de bouten andersom erin had gedaan, kan je hem ook gewoon verwijderen als dat een keertje nodig is zonder dat je de veerpoten aan de bovenzijde hoeft los te schroeven, nu krijg je de bouten er niet uit.
Scherp!
C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm

JeroenV70

Citaat van: Maestro12 op 08-07-2020 00:00:16

Goed gezien  :eusa_clap:

Je zou inderdaad voor die andere manier van monteren kunnen kiezen, en ik heb dat ook overwogen, maar bewust besloten dat niet te doen.
In de papieren die erbij zitten wordt het op deze manier voorgesteld/voorgeschreven, dus Volvo zal er misschien ook over nagedacht hebben. Misschien ook niet lang genoeg trouwens  :eusa_think: ;D

Het voordeel van deze manier van monteren is dat je meer ruimte overhoudt tussen de veerpootbrug en het schutbord, want de moer is best hoog vergeleken met de boutkop. Daarnaast kun je de moer nu makkelijker monteren en draai je met je momentsleutel de moer aan in plaats van de bout. Mezelf kennende zou me bij het loshalen of opnieuw monteren in een onbewaakt moment zo'n moer tussen de veerpootbrug en het schutbord kunnen ontglippen en kan ik het de zwaartekracht zien volgen.  :eusa_doh:

Bovendien is het niet veel werk om de hele veerpootbrug eraf te halen als dat nodig is, maar je hebt absoluut gelijk dat het je dan een paar minuten kan besparen.

Het enige punt waarop ik afgeweken ben van de instructie is met betrekking tot de bevestigingsmaterialen. Waarschijnlijk waren in eerdere bouwjaren de moeren en ringen op de veerpoot losse onderdelen. Op mijn auto zijn de moeren van een meedraaiende ring voorzien en zijn die twee onafscheidelijk. Alleen bij de beugel van de zekeringkast is dat anders, daar zit geen ring onder de moer en heb je dus uitsluitend een moer nodig. Ik heb de moeren met ring dus opnieuw gebruikt, want er zaten geen losse ringen in het pakket, alleen verse zwarte moeren.

Laten we hopen dat ie er niet te vaak af hoeft  ;D
Als dat wel het geval is, is het ook nog wel een keer om te zetten.

JeroenV70

Arjanestate

Dat ze nog steeds bij de dealer te krijgen zijn!

Zéker te merken als je hem monteert  :) ik had ze op al mijn 850's en Classics gemonteerd die ik heb (gehad)
854 T-5 ROOD 1994

JeroenV70

Citaat van: Arjanestate op 08-07-2020 10:54:37
Dat ze nog steeds bij de dealer te krijgen zijn!

Zéker te merken als je hem monteert  :) ik had ze op al mijn 850's en Classics gemonteerd die ik heb (gehad)

Wat ik nog opvallender vind, is dat ze bij de dealer goedkoper zijn dan bij bijvoorbeeld EstateServices. Ik betaalde nu €85,08 incl. BTW en had geen verzendkosten.
JeroenV70

elianmars

Citaat van: JeroenV70 op 08-07-2020 08:49:25
Goed gezien  :eusa_clap:

Je zou inderdaad voor die andere manier van monteren kunnen kiezen, en ik heb dat ook overwogen, maar bewust besloten dat niet te doen.
In de papieren die erbij zitten wordt het op deze manier voorgesteld/voorgeschreven, dus Volvo zal er misschien ook over nagedacht hebben. Misschien ook niet lang genoeg trouwens  :eusa_think: ;D

Het voordeel van deze manier van monteren is dat je meer ruimte overhoudt tussen de veerpootbrug en het schutbord, want de moer is best hoog vergeleken met de boutkop. Daarnaast kun je de moer nu makkelijker monteren en draai je met je momentsleutel de moer aan in plaats van de bout. Mezelf kennende zou me bij het loshalen of opnieuw monteren in een onbewaakt moment zo'n moer tussen de veerpootbrug en het schutbord kunnen ontglippen en kan ik het de zwaartekracht zien volgen.  :eusa_doh:

Bovendien is het niet veel werk om de hele veerpootbrug eraf te halen als dat nodig is, maar je hebt absoluut gelijk dat het je dan een paar minuten kan besparen.

Het enige punt waarop ik afgeweken ben van de instructie is met betrekking tot de bevestigingsmaterialen. Waarschijnlijk waren in eerdere bouwjaren de moeren en ringen op de veerpoot losse onderdelen. Op mijn auto zijn de moeren van een meedraaiende ring voorzien en zijn die twee onafscheidelijk. Alleen bij de beugel van de zekeringkast is dat anders, daar zit geen ring onder de moer en heb je dus uitsluitend een moer nodig. Ik heb de moeren met ring dus opnieuw gebruikt, want er zaten geen losse ringen in het pakket, alleen verse zwarte moeren.

Laten we hopen dat ie er niet te vaak af hoeft  ;D
Als dat wel het geval is, is het ook nog wel een keer om te zetten.

Gaat niet om de manier van monteren, maar enkel de bouten er andersom in doen ;)

JeroenV70

Citaat van: elianmars op 09-07-2020 09:52:26
Gaat niet om de manier van monteren, maar enkel de bouten er andersom in doen ;)

Dat had ik wel begrepen, en ik zie het voordeel ook wel.
JeroenV70

JeroenV70

Dit keer een kleine optische verbetering.
In de zitting van de originele achterbank zit een soort vlek of beschadiging in het leer. Geen idee wat daar de oorzaak van is, maar mooi is anders. 😉

Op de sloperij een vervanger gevonden, die echter een paar maanden een zware last gedragen heeft. Allerlei onderdelen lagen daar op elkaar gestapeld.

Dus eerst maar schoonmaken en voeden dat leer. De vorm is zich aan het herstellen, dus hopelijk gaat dat nog even door, want hij nog een beetje onder de indruk.
Voor de duidelijkheid origineel en vervanger nog even bij elkaar. Origineel bovenaan en vervanger onderaan op de foto.

En anders zoeken we weer een andere 😁
Nu het leer van deze vervanger gevoed was, moest ook de rest van het het leer in het interieur er ook aan geloven natuurlijk. 😊

JeroenV70

volvobug

Citaat van: JeroenV70 op 20-07-2020 00:21:37
....
In de zitting van de originele achterbank zit een soort vlek of beschadiging in het leer. Geen idee wat daar de oorzaak van is, maar mooi is anders. 😉
.....

Volgens mij is dat een natuurlijke afwijking in het leer, ik heb  die ook wel van een paar cm lengte in de deurpanelen. Maar deze is wel heel erg zichtbaar en groot, bijzonder dat die door de controle is gekomen 'af fabriek'.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

JeroenV70

Citaat van: volvobug op 20-07-2020 00:26:42
Volgens mij is dat een natuurlijke afwijking in het leer, ik heb  die ook wel van een paar cm lengte in de deurpanelen. Maar deze is wel heel erg zichtbaar en groot, bijzonder dat die door de controle is gekomen 'af fabriek'.

Ik vroeg me dat inderdaad al af, of het aan de koe gelegen had  :eusa_think:
Ook in de vervangende zitting zit wel zoiets, maar gelukkig veel minder opvallend aanwezig.  :)
JeroenV70

JeroenV70

Er lijkt nog genoeg veerkracht in de zitting van de achterbank te zitten om vanzelf het leer weer wat strakker te trekken. Ik heb er verder nog geen föhn op losgelaten of zo. Dit is puur door de warmte van de zon, maar het lijkt zich te herstellen.

En ook even een plaatje van de voorstoelen na het reinigen en verzorgen. Vooral de bestuurdersstoel kon wel wat liefde gebruiken.

JeroenV70

Taranis

Of je bent een uitstekende fotograaf of je interieur is echt nog bijna nieuw :eusa_think: