Automaat moeilijk in P

Gestart door The_former_saint, 09-09-2020 21:03:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

The_former_saint

Mijn automaat gaat tegenwoordig moeilijk in P, begin van de week is het ineens een pak moeilijker geworden, de andere versnellingen gaan goed.
Ik dacht dat het aan de pnp schakelaar lag, nu heb ik die van de week eruit gehaald, gedemonteerd, proper gemaakt, en terug gestoken...
Maar helaas zonder verbetering...  :(

Nu start hij ook niet in Neutraal, maar dat is blijkbaar omdat de schakelaar niet juist is gepositioneerd, dus dat moet ik opnieuw doen

Maar wat kan de oorzaak zijn het het stroef in P gaan? Toch de Pnp schakelaar?

Ik heb een dikke maand geleden de bakolie ververst (3,5l), en de olie die eruitkwam was niet echt super vuil. Ik heb wel nog een paar bussen Mannol staan om dit nog een paar keer te doen...

gero

Waarom alleen 3.5 ltr, ik neem aan dat je alleen afgetapt heb via de aftapplug.
Ik had vorige keer in alle versnellingen alles doorgespoeld, was 15 ltr kwijt aan olie.
Misschien is dan je probleem opgelost.

The_former_saint

Ja, ik heb enkel via de aftapplug ververst, ik was van plan om dit een paar keer te herhalen...
maar ik betwijfel precies of dit het probleep gaat oplossen...  :-\

gero

ik had ooit problemen met een lampje (een pijl) dat aan ging op je dashbord, dat was meestal als de buitentemperatuur omlaag ging.
een nieuwe  PNP switch laten monteren en het probleem is nooit meer teruggekomen.

The_former_saint

Bij mij brandt er geen lichtje op het dashbord en er is ook geen foutcode aanwezig...

V70geRwin

Dit zal toch iets mechanisch zijn ben ik bang, zeker als de PNP makkelijk draait.
Of de afstelling moet na het schoonmaken zo ver er naast zitten dat je nu niet meer in de P kan komen?

Met een beetje geluk zie je de oude "sporen" nog hoe de PNP voor het schoonmaken vast zat?
Ik zou eerst zorgen dat de afstelling weer ok is.

Er ligt niet toevallig iets in de hoes van de pook waardoor die niet meer verder naar voren kan?

The_former_saint

De pnp draait gemakkelijk en de pook beweegt heel los als de kabel van de pnp af is...
Ik zal in het weekend nog eens naar de pnp afstelling proberen te kijken.
Ik dacht nochtans dat hij goed stond, maar dat kan niet als hij niet start in N

V70geRwin

Citaat van: The_former_saint op 10-09-2020 15:50:29
De pnp draait gemakkelijk en de pook beweegt heel los als de kabel van de pnp af is...
Ik zal in het weekend nog eens naar de pnp afstelling proberen te kijken.
Ik dacht nochtans dat hij goed stond, maar dat kan niet als hij niet start in N

Een andere indicatie is dat de achteruit rij lampen niet branden in de R.

Er is een tooltje om de PNP af te stellen, wellicht kan je die van iemand lenen (ik heb hem niet).

KIM

De P is mechanisch en heeft dus niet veel met de PNP te maken.
Ik weet zo niet uit mijn hoofd of de kabels af te stellen zijn; daar zou je even naar kunnen kijken.

Anders zit het in de bak; daarin zit een mechanische pal die in een soort tandwiel valt.

The_former_saint

De achteruitrijlichten doen het wel.
Ik heb het tooltje niet, maar ga het zelf proberen te maken of een schuifmaat proberen.

Als de auto stil ligt gaat hij wel vrij goed in P. En als de pnp eraf is kan je ook heel vlot aan de schakelmof draaien. Het zou sterk zijn als het aan de bak zou liggen want deze heeft heel weinig gelopen... Toen ik hem net had, heb ik de pnp ook al wel eens open gehad omdat de achteruitrijlichten niet werkten, toen had ik geen vet om erin te doen, dit heb ik nu wel gedaan.

KIM

Die PNP is alleen een elektrisch contact. Dat betekent dat de achteruitrijlichten mbv van deze schakelaar worden aangestuurd maar ook sommige elektronische schakelingen in de bak zoals de lock-up. Een verkeerd afgestelde of slecht werkende PNP openbaart zich als niet functionerende achteruitrijlichten en het niet goed inschakelen van de verschillende versnellingen. De bak zal nog wel kunnen schakelen maar doet dat gewoon slecht.
De P stand maakt alleen bij latere (en US) modellen een functie en dat is om de shift lock te activeren.

Jouw probleem zou ik om deze redenen in het mechanische stuk zoeken.


Maarreh; lees ik nu dat jij de P tijdens rollen wilt inschakelen? Je zegt dat als de auto (of bedoel je de motor) stil staat de P goed inschakelt.

The_former_saint

Wat doet de lock-up? Het overbruggen van de koppelomvormer?
Mijn 850 is wel een US model...

Ik bedoelde dat de P wel goed inschakelt als de motor stil ligt, als de wagen rolt ga ik hem niet in P zetten...

cornelis-b

Als de wagen stationair draait krijg je hem dan niet in de P stand en lukt dit alleen als de motor uit is of begrijp ik het verkeerd?
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

The_former_saint

Als hij stationair draait, krijg je hem wel in P, maar heel moeilijk. Ik leg hem daarom tegenwoordig stil in N, en zet hem dan in P.

KIM

Inderdaad de lock-up is een overbrugging van de koppelomvormer. Dit gebeurt in de 3e en 4e versnelling. Mijn ervaring is dat de lock-up in 4 wel enigszins voelbaar is; zo rond de 90 - 110 km/u schakelt deze lock-up in (is eigenlijk afhankelijk van de belasting, maar bij normale rijstijl gelden deze waarden)

Als je een shift lock hebt, zit er ook een knopje naast de pook die deze tekst heeft. Shift lock is bedoeld als beveiliging; je kunt dan de sleutel niet uit contact halen zolang de bak niet in P staat en de bak niet uit P halen als het contact niet is ingeschakeld.