Motor schokt soms en houdt in bij vol gas.

Gestart door Reinier850, 30-11-2021 13:03:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

KIM

Grijze vialle relais is opgevolgd door een zwarte met ingegoten elektronica; die is gewoon nieuw te koop.
Hier zie ik zelfs nog een grijze: https://lpg-info.banach.nl/geschaeft/vialle-onderbreekrelais/
De sentec regeleenheid: bedoel je daar de gascomputer mee? Dat zou wel heel drastisch zijn...

Ries van de Zilverschuit

Een gereviseerde onderbreekrelais? Ben benieuwd wat ze daar dan mee gedaan hebben. En zouden ze nieuw dan niet meer gemaakt worden?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Reinier850

Bedankt voor de link! Is zwarte eventueel zonder problemen te gebruiken ipv de grijze?

Wat betreft de gascomputer, het is blijkbaar het enige wat nog over is wat het stotteren/schokken/zwarte rook/enz kan veroorzaken, de rest werkt allemaal gewoon naar behoren voor zover zij kunnen ontdekken.

Ludo

Ja zo'n zwarte is 1 op 1 uit te wisselen.

Heb je de benzinedruk ook al eens gemeten?.

arjenT5R

Ik zeg vacuumlek of dat onderbreekrelais... Er wordt veel te vaak veel te moeilijk gedacht.

Ik heb wel eens een LPG computer kapot gehad, van vialle maar dat is gaf weer een ander storingsbeeld.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

R_Z_B

De gasinjectoren zou ik ook als verdachte houden.
Is het gasfilter tijdig vervangen? Hoeveel uur heeft de gasinstallatie gedraaid?

Recent de situatie gehad met jouw zelfde klachten. Doordat de gasinjectoren vervuild waren geraakt moest er meer en meer brandstof ingespoten worden, maar de druk was daarvoor te laag. Dan krijg je vermogensverlies, zeker in hoge toeren, maar ook schokken.
Nieuwe injectoren of injectoren reviseren deed wonderen.
Laat de LPG computer ook eens uitlezen en kijk naar het aantal gedraaide uren.

De (benzine) ECU is zelflerend, dus als die het signaal krijgt van meer en meer brandstof kan het goed zijn dat hij op benzine daardoor belabberd gaat lopen. mogelijk daarom het lambda-lampje.

Ries van de Zilverschuit

Ik zoek me al 12 jaar rot naar dat gasfilter. Nog altijd niet kunnen vinden ...






;D
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

arjenT5R

Citaat van: R_Z_B op 26-01-2022 16:10:27
De gasinjectoren zou ik ook als verdachte houden.
Is het gasfilter tijdig vervangen? Hoeveel uur heeft de gasinstallatie gedraaid?

Recent de situatie gehad met jouw zelfde klachten. Doordat de gasinjectoren vervuild waren geraakt moest er meer en meer brandstof ingespoten worden, maar de druk was daarvoor te laag. Dan krijg je vermogensverlies, zeker in hoge toeren, maar ook schokken.
Nieuwe injectoren of injectoren reviseren deed wonderen.
Laat de LPG computer ook eens uitlezen en kijk naar het aantal gedraaide uren.

De (benzine) ECU is zelflerend, dus als die het signaal krijgt van meer en meer brandstof kan het goed zijn dat hij op benzine daardoor belabberd gaat lopen. mogelijk daarom het lambda-lampje.

Vialle injectoren gedragen zich niet op die manier en er zit idd ook geen gasfilter in.

Vialle injectoren worden hooguit slecht dat je merkt dat je iets te rijk of moeilijk start dat ze wat gas het spruitstuk in lekken.

Dus niet in alle gevallen onzin maar in dit geval wel.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

R_Z_B

Ah, duidelijk, excuus. ik had helemaal over het Vialle heen gelezen.

Reinier850

#24
Update:

Een paar garages die niks konden vinden verder.
Het goede nieuws is dat er uiteindelijk iemand ontdekt heeft wat er mis ging, er kwam olie bij de verdelerkap wat de ontsteking dwarsboomde. Nadat dit werd schoongemaakt is het probleem niet meer teruggekomen.
Het slechte nieuws, dit konden ze ontdekken omdat dingen hard achteruit zijn gegaan. Er komt binnenkort waarschijnlijk weer olie bij de verdelerkap (en overal) omdat de carterventialtie verstopt zit, er lekkages zijn bij de keeringen van de nokkenas, de krukas en de klepdekselpakking lekt...

Gezien de kosten om dit te repareren worden geschat op 1200,- of meer (afhankelijk of het hier dan ook mee gedaan is), er 550k op de teller staat en er sowieso nog wat dingen aan de auto moeten gebeuren (remmen, koelvloeistof lekkages) was het advies van de garage om hier niet meer aan te beginnen.
Wel echt balen, want de afgelopen 5 jaar/~125000km heb ik er met veel plezier in gereden...

Nou ja, voor het moment rijdt ie nog, maar als iemand nog een leuke 850/V70 classic op LPG van de hand wil doen, hou ik mij van harte aanbevolen.

Ries van de Zilverschuit

#25
Die olielekkages klinken wel heel dramatisch. Is het toevallig geen olie die op verschillende plaatsen terecht gekomen is vanuit een of twee bronnen? Is de boel goed schoon gespoten met remmenreiniger om vervolgens al die veronderstelde lekkages te bevestigen? Olie bij het kleppendeksel kan ook komen door een verdroogde ring in de oliedop.

Keerringen van de nokkenassen vervangen hoeft ook de wereld niet te kosten.

Carterventilatie vervangen is wel een dingetje, maar is op zich ook goed te doen. Mogelijk veronderstellen ze dat dee keerringen er uit zijn gedrukt door de hoge carterdruk.

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Reinier850

Ja klopt, dat was het vermoeden dat de keeringen door de carterdruk eruit gedrukt werden. Vooral bij de krukas keering zou de lekkage in ieder geval vrij ernstig zijn. In hoeverre ze het helemaal schoongemaakt hebben weet ik niet.

Ries van de Zilverschuit

Een lekkende krukaskering zou het grootste probleem zijn. De kering is het geld niet, het verwijderen van de bak om hem te vervangen is vooral veel werk. Als die kering lekt, komt de olie uit de halve maantje tussen het blok en de bak. Als de boel eromheen goed olievrij gemaakt is, is het vrij eenvoudig te traceren na een meestal wat langere rit, is mijn eigen ervaring.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

discovery

Bij mij zweet het ook wat rondt de kleppendeksel en nokkenaskeringen, doet het al 130000km en wordt niet echt erger. Zou eerst je carterventilatie in orde maken en laten checken of je krukaskering echt lekt, niet nu alles gaan aanpakken of je auto hierom weg doen.

nieuwe_arjan

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 26-01-2022 17:03:35
Ik zoek me al 12 jaar rot naar dat gasfilter. Nog altijd niet kunnen vinden ... ;D
Bij mij zit er een filter al 12 jaar onder het rechthoekige deksel op de gastank.
Er zit ook al 12 jaar in iedere injector een filtertje. Sloop/zaag eens wat open, je verbaasd je wat er allemaal door de gaspomp komt en in het filter blijft hangen.
Maar ook schoonmaak instructie......https://youtu.be/POYcOgXipfo?t=8