Motor schokt soms en houdt in bij vol gas.

Gestart door Reinier850, 30-11-2021 13:03:22

Vorige topic - Volgende topic

Reinier850

Hoi allemaal,

Ik zit met een situatie waarmee ik geen idee meer heb wat er aan de hand is.

De motor (850 20v) gedraagt zich 99% van de tijd prima, zowel op gas als benzine. Maar er gebeuren 3 dingen die niet ok zijn.

1. De motor houdt soms in bij vol gas geven.
2. Op benzine gaat heel soms het lambda lampje branden.
3. Soms maakt de motor een flinke schok op gas, meestal op de snelweg rond 100 km/u, wat mij samen met de motor een kleine hartverzakking bezorgd.

Het meest logisch zou de ontsteking zijn. Vorig jaar waren daar problemen mee en toen zijn bobines, verdelerkap (aan elkaar gesmolten...) en bougies vervangen.
De huidige garage (Roest in Amsterdam) vermoedde dat het toch weer de bougies waren (vorig jaar niet origineel, maar NGK erin gedaan), vervangen voor origineel, probleem bleef.
Daarna voor de zekerheid ook het relais vervangen (was nog uit '96), probleem bleef.
Zij zeiden dat alles gewoon goed lijkt te werken, (goede vonk enz) en het voor hen nu echt gissen was. Zij konden alleen bedenken dat het de LPG installatie was die toch ergens roet in het eten gooide, maar wisten niet hoe. Hij is daarna bij Bodo LPG nagelopen, die meldde dat alles goed is en er aan Vialle installaties sowieso weinig te (ver)prusten valt, hij doet het of niet.

Eigenlijk heeft iedereen dus geen idee.
Herkent iemand dit en/of heeft iemand enig idee waar het verder te zoeken is?

Ries van de Zilverschuit

Heb je de auto laten uitlezen? Het feit dat het lambdalampje af en toe aanfloept, doet vermoeden dat er een foutcode is opgeslagen. Misschien helpt die je verder.

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Reinier850

Jerra

Hoe is de rest van de ontsteking? Rotor, verdelerkap, bobine en de bekabeling?
Allemaal nog origineel?
T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87

Reinier850

volvobug

Welk relais is vervangen, relais 103? En vervangen door een nieuw of gebruikt exemplaar?

Citaat van: Reinier850 op 30-11-2021 14:12:05
Allemaal vorig jaar vervangen.

Just checking, bougiekabels en bobinekabel dus ook?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ries van de Zilverschuit

Zit er Vialle Lpi in? En nog de versie met een omschakelrelais? En wanneer is die voor het laatst vervangen?

Reinier850

Citaat van: volvobug op 30-11-2021 14:34:19
Welk relais is vervangen, relais 103? En vervangen door een nieuw of gebruikt exemplaar?

Just checking, bougiekabels en bobinekabel dus ook?

Yes, relais 103 is onlangs vervangen met een nieuwe. De bougiekabels en bobinekabel zijn vorig jaar vervangen onder het mom van "als we toch bezig zijn". Daarna grofweg een jaar geen problemen gehad.

Reinier850

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 30-11-2021 15:28:11
Zit er Vialle Lpi in? En nog de versie met een omschakelrelais? En wanneer is die voor het laatst vervangen?

Lpi inderdaad, geen idee of dat met omschakelrelais is. Die is dan sowieso de afgelopen 5 jaar niet vervangen.

Ries van de Zilverschuit

Wat gebeurt er precies als je motor inhoudt bij gasgeven? Stotteren alsof hij brandstof te kort komt, of juist smoren? En wanneer gebeurt dit? Bijvoorbeeld na het omschakelen op lpg?

Reinier850

Het inhouden bij gasgeven is zonder stotteren, ik weet niet exact wat een smorende motor precies doet, maar dat lijkt me dan het geval.
Het gebeurt op willekeurige momenten, meestal na een lange tijd rijden, als ik dan de snelweg af kom en weer ergens optrek merk ik het.
Als je hem in de sportstand zet (automaat) merk je het nog duidelijker, dan trekt hij op met vlagen om maar zo te zeggen. Een stuk versnellen, dan wat inhouden, dan versnellen, enz.

Ik merk het altijd eerst op gas (waar ik het grootste deel van de tijd op rij), als ik daarna overschakel op benzine gebeurt het daarmee ook.
Op een gegeven moment reageert alles weer normaal.
Nog niet gehad dat hij op benzine begint met inhouden als ik een lange rit de hele tijd op benzine rij.

hilko73

Ga maar op zoek naar vacuüm lekken.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

KIM

Wanneer je aangeeft dat de storing optreedt tijdens Benzine en LPG bedrijf dan is het belangrijk om eerst op zoek te gaan naar storingen in het in het standaard motormanagementsysteem. LPG is een volgsysteem en zal dus fouten uit het motormanagement meenemen en soms vergroten.
Een andere zoekhulp is dat LPG nooit iets doet met het ontstekingssignaal. Storingen die over beide systemen hetzelfde doen hebben daarom ook vaak hun oorsprong in de ontsteking. Omdat je het hoogspanningsdeel al hebt vervangen is het zinvol om ook eens naar de nokkenas sensor en krukas sensor te kijken: Deze zorgen ervoor dat je bobine bijtijds geladen wordt.
Luchtlekkages zoals hilko73 aangeeft, zijn ook na verloop van tijd veroorzakers van de nodige problemen. De beste remedie is gewoon alle slangetjes vervangen. Silicone slang kun je ook op de rol aanschaffen, dus dat hoeft niet duur te zijn.

Reinier850

Zal kijken of het daar in zit, bedankt voor de tips allemaal!

Reinier850

Update:

Ik heb hem uiteindelijk een paar weken bij garage Roest achtergelaten zodat ze het grondig konden uitzoeken.
Ze vermoeden dat de regeleenheid van het gas de problemen veroorzaakt.
Het lukt ze alleen niet om ergens op een sloop of nieuw de volgende onderdelen te vinden:

- Grijs Vialle relais
- Sentec regeleenheid

Heeft iemand dit nog ergens liggen of weten jullie een adres waar dit te vinden is?