Motor schokt soms en houdt in bij vol gas.

Gestart door Reinier850, 30-11-2021 13:03:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ries van de Zilverschuit

Ik was in de veronderstelling dat je het over een filter voor een verdampinstallatie had. Die moet bij mij weten wel periodiek vervangen worden (geen ervaring mee).

Vialle Lpi is officieel onderhoudsvrij, dus daar heb je in principe niets te maken met het gasfilter. Maar als ik dat filmpje zie... 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Reinier850

Nou, het ging zo'n 2000km goed, maar we zijn helaas weer terug bij af.

Ik begin eerlijk gezegd mijn hoop wat te verliezen in de garages, ik ben er nu stad en land mee af geweest, maar feitelijk geen stap verder.
De diagnose (lees grof vermoeden) wordt vaak snel gesteld (druk druk druk), vaak gepaard met een torenhoge offerte die de problemen misschien gaan verhelpen.
Ik heb al vrij veel geld/energie/liefde in de auto gestopt, maar het gaat mij gewoon te ver om 1200,- uit te geven als gok.

Is er hier misschien nog iemand in de buurt van Amsterdam of Zoetermeer die nog een laatste poging zou kunnen/willen wagen om te kijken wat er nu echt aan de hand is en of het de moeite waard is deze 850 in leven te houden?

Ries van de Zilverschuit

Is je probleem al eerder eens zo lang weggebleven? Mogelijk heeft dat toch iets te maken gehad met de laatste wijziging aan de auto en is er recent weer wat veranderd. Zit er weer olie bij de verdeelkap soms? Hebben ze de keerring daarachter indertijd vervangen?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Reinier850


Reinier850

Leek de laatste dagen ook wat "ruwer" te lopen, kijk net even onder de motorkap bij starten...

https://files.fm/u/w8mptgxse#/view/kmnk88htb

Ries van de Zilverschuit

#35
Is niet goed, al die oliewalm. Lijkt meer van onderen te komen, dan bij de verdeelkap. Maar die moet je loshalen, wil je daar olie zien.

Dit is ook niet van een heel klein beetje olie, denk ik.

Heb je zelf al eens de carterdruktest gedaan? Oliedop los op het gaat leggen. Dan moet hij blijven liggen, bij een beetje gas geven. Of een latexhandschoen eromheen. Die moet dan niet bol gaan staan.

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

gero

Citaat van: Reinier850 op 20-04-2022 08:06:16
Nou, het ging zo'n 2000km goed, maar we zijn helaas weer terug bij af.

Ik begin eerlijk gezegd mijn hoop wat te verliezen in de garages, ik ben er nu stad en land mee af geweest, maar feitelijk geen stap verder.
De diagnose (lees grof vermoeden) wordt vaak snel gesteld (druk druk druk), vaak gepaard met een torenhoge offerte die de problemen misschien gaan verhelpen.
Ik heb al vrij veel geld/energie/liefde in de auto gestopt, maar het gaat mij gewoon te ver om 1200,- uit te geven als gok.

Is er hier misschien nog iemand in de buurt van Amsterdam of Zoetermeer die nog een laatste poging zou kunnen/willen wagen om te kijken wat er nu echt aan de hand is en of het de moeite waard is deze 850 in leven te houden?


Rijdt de Volvo goed op benzine ? als de motor op benzine loopt heb je dan ook die rookontwikkeling? ik heb zelf ook een 850 op LPI , inmiddels al
200.000 km op gas gereden zonder problemen, bij LPI is de gas brandstofpomp de bottleneck, ik ben benieuwd wanneer ik de mijne moet vervangen, heeft te maken met de speciale olie die de pomp smeert.

Reinier850

Nee, dit doet hij zowel op gas als benzine.
De carterventilatie zit verstopt, maar het laatste advies was te kijken hoe lang het goed gaat ipv alles vervangen, maar dit roken is nieuw en inderdaad duidelijk niet goed.

Is het zinvol om alleen wat aan de carterventilatie te doen, of zou je dan sowieso ook de lekkende nokkenas- en krukaskeering enz mee moeten nemen?

Ries van de Zilverschuit

#38
Tenzij je van een beetje rook en hoog olieverbruik houdt, zou ik zeker ook die keringen meenemen ;D Juist die, want ik denk dat de motor daar nu langzamerhand veel olie verliest. Ik vermoed dat de rook bij de lekkende krukaskering vandaan komt, gezien de locatie.

Je moet zowel het probleem oplossen (verstopte carterventilatie) als de gevolgen (lekke keringen).
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Vulk

Citaat van: Reinier850 op 20-04-2022 14:47:01
Nee, dit doet hij zowel op gas als benzine.
De carterventilatie zit verstopt, maar het laatste advies was te kijken hoe lang het goed gaat ipv alles vervangen, maar dit roken is nieuw en inderdaad duidelijk niet goed.


Dit lijkt me toch wel een heel krom advies. Ik zou gewoon de carterventilatie vervangen. De nokkenaskeerring vervangen stelt ook niet veel voor. Deze rook lijkt me alvast niet van olieverlies rond de krukaskeerring te komen. Die laatste vervangen is wel een stevig werk. Maar als je de carterventilatie niet gaat vervangen, dan gaat de krukaskeerring sowieso lekken.

gero

Citaat van: Reinier850 op 20-04-2022 14:47:01
Nee, dit doet hij zowel op gas als benzine.
De carterventilatie zit verstopt, maar het laatste advies was te kijken hoe lang het goed gaat ipv alles vervangen, maar dit roken is nieuw en inderdaad duidelijk niet goed.

Is het zinvol om alleen wat aan de carterventilatie te doen, of zou je dan sowieso ook de lekkende nokkenas- en krukaskeering enz mee moeten nemen?



ik heb
Citaat van: Reinier850 op 20-04-2022 14:47:01
Nee, dit doet hij zowel op gas als benzine.
De carterventilatie zit verstopt, maar het laatste advies was te kijken hoe lang het goed gaat ipv alles vervangen, maar dit roken is nieuw en inderdaad duidelijk niet goed.

Is het zinvol om alleen wat aan de carterventilatie te doen, of zou je dan sowieso ook de lekkende nokkenas- en krukaskeering enz mee moeten nemen?

Je woont in Amsterdam, waarom ga je niet langs bij Polter Autogarage, via het Volvo forum zijn er een heleboel volvo rijder dik tevreden over deze garage

https://www.autobedrijfpolter.nl/

Reinier850

Bij de laatste diagnose werd gemeld dat de krukaskeerking nogal lekt, dus wellicht dat die toch mee moet. Maar dat ging gepaard met een offerte vanaf 1200 euro en dat advies om er niet meer aan te beginnen. Zal de details besparen, maar ik ben niet ongeschonden door de afgelopen jaren gekomen en dit is eigenlijk meer dan ik momenteel kwijt kan, zeker zonder redelijke zekerheid dat hij er daarna de komende tijd weer tegenaan kan. Maar de afgelopen 150.000km heb ik er met veel plezier in gereden en als het enigszins te verantwoorden is wil ik hem natuurlijk wel aanhouden. Weten jullie nog een goed betaalbaar adres om de staat te bevestigen en te laten repareren (bij voorkeur omgeving Zoetermeer of Amsterdam) of eventueel een forumlid die het (tegen betaling) ziet zitten om dit te doen?

Reinier850

Ondertussen wellicht al een vraag beantwoord, zal eens contact met Polter opnemen.

Ries van de Zilverschuit

Je zou het in twee etappes kunnen doen. Eerst de carterventilatie (dat zal qua kosten nog wel te overzien zijn) om daarna te kijken in hoeverre er wat nog lekt. Ik heb indertijd best lang kunnen rijden met een lekkende krusaskering voordat de garage tijd had en ik denk dat ik het nog wel langer had gekund. Kun je ondertussen weer verder sparen, mocht die ook lekken. De nokkenaskeringen aan de ontstekingskant zijn ook relatief snel te vervangen. De andere kant vraagt meer tijd vanwege de d-riem.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Reinier850

Zojuist Polter gesproken, advies was er gezien de km stand niet meer aan te beginnen.

Ben bang dat als meerdere garages dit nu al zeggen het toch tegen een einde aan loopt...